Gå til innhold

Slitsomme svigermødre i bryllup


Junebug

Anbefalte innlegg

Nå er det bare tre dager igjen til bryllupet og for første gang siden vi satte dato for bryllupet GRUER jeg meg. De siste månedene har min mor, men aller mest min kommende svigermor mast og kjast og stresset både seg selv og oss opp. Jeg har sagt ifra om at det er alt for mye og hun MÅ roe seg ned, men hun forstår det tydeligvis ikke. Hun mener det jo bare vel. Men jeg holder på å klikke når hun detaljstyrer hele tiden. Kjæresten min er også enig med meg, og har sagt ifra men hun holder likevel på i samme sporet. Jeg er så nervøs for at hun skal holde på sånn i bryllupet. Er det noen av dere som har hatt samme erfaring? Roet disse slitsomme svigermødrene seg ned i bryllupet? Det er fare for at jeg klikker i mitt eget bryllup hvis hun ikke slutter med denne organiseringen og styringen.

(Med detaljstyring mener jeg feks å bli med på øvelsen i kirken og ha en lang avhandling om hvordan vi skal holde hverandre i hendene på vei opp mot alteret. Kjæresten min og jeg går sammen inn kirken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres slitsomt ut. Prøv å rett og slett bare ikke gjøre som hun sier. Kan hende hun slutter hvis hun ikke får resultater.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at en del mødre og svigermødre forsøker å realisere sine drømmer i sønnens/datterens bryllup. Og for all del, det er sikkert lett å bli revet med, det er jo spennende å planlegge bryllup!

Mitt beste tips er å SI FRA, i klare og tydelige vendinger. Si at 'jeg setter stor pris på engasjementet ditt, men jeg synes du legger deg for mye opp i planleggingen av bryllupet. XXX og jeg har snakket om dette, og vi ønsker å gjøre det sånn i vårt bryllup."

Er det oppgaver man kan outsource til ivrige mødre/svigermødre? Kakebord? Bar? Sanghefte? De setter sikkert pris på å få hjelpe til, og da blir det mindre å gjøre for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skal gifte meg til høsten, og min tilkommende svigermor begynte slik. Jeg bare sa til henne at dette er mitt bryllup og vil je gog behøver jeg hjelp så skal du få vite, men jeg vil ikke ha innblanding fra noen andre utenom det. Hun fortsatte en liten stund til, men ga seg når hun merket at det ikke ble brukt. Er ikke lett for noen, for en vil jo ikke såre noen, men på en slik dag så er det brudeparet som skal ha det bra, og har ikke de det bra da har ikke noen det bra.

Fortelle henne hva hun kan hjelpe med og hva hun ikke skal hjelpe med. Hvordan dere går nedover er deres sak og ikke hennes, slike ting behøver hun ikke være med på, om nå du ikke vil det da. Det er bare du som kan sette grensene for hva hun kan gjøre, men la henne få være med på en del ting. Fordel arbeidet så har hun noe hun kan henge fingrene i, og fortelle henne at dette tar vi oss av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjenner til det, men min svigermor blander seg ikke oppi noe av bryllupet, men derimot hvis hun finner ut av ting så MÅ hun KRITISERE :evil:

Hun er ikke særlig opptatt av brylupet og kan ike fatte og begripe at vi må ha et så stort bryllup ( 90 gjester) og hvorfor i alle dager kunne vi ike bare reise bort og gifte oss. Hun har faktisk klart å si at hun var ikke sikker på om hun hade råd til å komme i bryllupet... Dette var riktignok i fjor sommer hun sa det... Hvem har ikke råd til ikke å reise å og se sin sønn bli gift? Men nå har hun sagt ja til å komme. Men hun måtte jo kritisere ønskelisten vår. Og at vi har valgt et alt for dyrt service (Vebjørn Sand sitt "Antarktis"). Og hvorfor ønsker vi oss Champagneglass... Det bruker man jo aldri allikevel...

Vel jeg kunne skrevet en roman. At hun ikke skjønner at det sårer?? Ikke betaler hun noe av bryllupet heller. Men måtte jo kommentere at hun mente det var så dumt å kjøpe nye gifteringer... "Det var det jo bare de kongelige som gjorde"....etc...

Så jeg vet ikke hva som er verst jeg... Svigermor som ikke blander seg med bryllupet, men allikevel MÅ kritisere... Eller svigermor som prøver så godt hun kan å hjelpe i hennes øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke særlig opptatt av brylupet og kan ike fatte og begripe at vi må ha et så stort bryllup ( 90 gjester) og hvorfor i alle dager kunne vi ike bare reise bort og gifte oss. Hun har faktisk klart å si at hun var ikke sikker på om hun hade råd til å komme i bryllupet... Dette var riktignok i fjor sommer hun sa det... Hvem har ikke råd til ikke å reise å og se sin sønn bli gift? Men nå har hun sagt ja til å komme. Men hun måtte jo kritisere ønskelisten vår. Og at vi har valgt et alt for dyrt service (Vebjørn Sand sitt "Antarktis"). Og hvorfor ønsker vi oss Champagneglass... Det bruker man jo aldri allikevel...

Fy flate....noe så UFATTELIG frekt!

Hva sier din tilkommende til alt dette da? Han må jo også reagere???

Hadde noen sagt sånne ting til meg, hadde jeg ganske fort endt opp med å si noe i nærheten av 'Hvis du ikke har noe annet å komme med enn kritikk av bryllupet, foreslår jeg at du holder kjeft, og blir hjemme på Den Store Dagen'.

Surmaget kritikk kan jeg helt klart styre min begeistring for :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nei jeg vet sannelig ikke. Det er vel best å bare si det rett ut at nå er det nok. Slik at hun forstår det. Sett dere ned og prat alvorlig med henne.

Selv kommer jeg nok aldri til å ha det problemet. Mamman til sambo er død, og det synes jeg er så leit. Skulle ønske hun kunne være her på den store dagen en gang i tida :( Men han har heldigvis en drøss med søstre som veier opp da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tja, hva sier han??? Han har sagt i fra et par ganger, men hun er som å snakke til en vegg. En gråstein hører faktisk bedre etter enn henne... :(

Han har sagt i fra og har prøvd så godt han kan å få henne til å forstå at hun sårer oss, spesielt meg siden dette bryllupet er så og si planlagt av meg alene. Min kjære har selvsagt vært med på alle avgjørelsene, men det er jeg som har ordnet opp i ting siden det er min hjembygd og jeg vet hvor jeg skal få tak i ting. Så det har ikke plaget meg noe at han ikke har gjort så mye av det praktiske... Men det som irriterer meg er som sagt svigermor til tider. Noen ganger er hun kjempe herlig, mens andre ganger er hun bare teit. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke har en kritiserende svigermor som det, Gjest!

Vi har fordelt flere oppgaver, slik at svigermoren min og andre har ting de skal gjøre. Og hun gleder seg til bryllupet og gjør en skikkelig innsats, men hun skjønner bare ikke når det blir for mye. Vi har snakket med henne om det, både jeg og sønnen hennes - men det går bare ikke inn. Hun ønsker bare at alt skal bli perfekt. Og skjønner ikke at hennes standard for perfekt er helt anderledes enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er jammen heldig, ser det nå :wink:

Vi skal gifte oss på min kjæres hjemsted, og hans mor har vært fantastisk mht. å hjelpe oss med avtaler osv.

Hun har booket og sett over lokalet vi bestemte oss for, de har bakt til nattmaten og lunch dagen etter, de skal handle inn drikkevarene, og de fikset til og med en fantastisk solist til kirken (venn av familien).

Og alt dette og mere til etter avtale med oss, ha hun forslag ringer hun og forteller, men er veldig opptatt av at avgjørelsene er det vi som må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...