Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og en annen er litt uenige om hva fleksitid innebærer. Kanskje dere kan hjelpe oss med å oppklare?

Ett tenkt eksempel:

Olav har en arbeidstid på åtte timer (inkludert en halvtimes ubetalt lunsjpause). På hans arbeidsplass er kjernetiden fra 9-15, og da må han naturligvis være tilstede.

Men, her kommer det vi er uenige om:

A: Han må jobbe to timer utenom kjernetiden hver dag. Begynner han sju kan han gå hjem tre, begynner han åtte kan han gå hjem fire og begynner han først klokka ni, må han bli til fem. De samme åtte timene må jobbes hver dag.

B: De to timene utenom kjernetiden kan jobbes mere fleksibelt, slik at hvis Olav for eksempel jobber ni timer på tirsdag, kan han jobbe bare sju på onsdag. Eller han jobber et kvarter lenger mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, for så å kunne jobbe bare sju timer på fredag.

Hva er riktig, A eller B?

På forhånd takk for svar, så slipper vi å lure mere på dette. :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Hos oss er det sånn som det beskrives i b).

Skrevet

hos oss er det også alternativ b for de som har fleksitid.

Vi har 37,5 timers uke, i løpet av denne tiden, bør man være der innen kjernetiden (om man ikke er selger), og jobbe alle 37,5 timene i løpet av uka.

Jobber jeg til fem en dag, kan jeg flekse en time samme eller en annen dag.

Skrevet

Har bare opplevd B selv.

Gjest Elastica
Skrevet
hos oss er det også alternativ b for de som har fleksitid.

Vi har 37,5 timers uke, i løpet av denne tiden, bør man være der innen kjernetiden (om man ikke er selger), og jobbe alle 37,5 timene i løpet av uka.

Jobber jeg til fem en dag, kan jeg flekse en time samme eller en annen dag.

Vi trenger ikke jobbe alle 37,5 timene hos oss. Vi kan opparbeide fleksi, og dermed jobbe mindre dersom det er ønskelig. Vi kan også ha minus i fleksitid.

Skrevet
Vi trenger ikke jobbe alle 37,5 timene hos oss. Vi kan opparbeide fleksi, og dermed jobbe mindre dersom det er ønskelig. Vi kan også ha minus i fleksitid.

Samme her - vi har et visst antall timer vi kan ha i minus.Går man under denne grensen får man ikke fleksi før man har jobbet inn det man har for mye i minus.

Det er ingen grenser for plusstid, men alt over et visst antall timer slettes en gang hvert halvår.

Skrevet

I alle mine tre jobber har det vært fleksitid, og alle steder har det vært alternativ B.

Her jeg jobber nå er det mange som jobber en halvtime lenger hver dag, og så avspaserer en fredag eller mandag når man har opparbeidet seg nok tid, slik at man får en langhelg. Vi trenger ikke jobbe 37,5 time hver uke, så lenge vi jobber 37,5 timer i snitt hver uke. Noen uker kan vi jobbe mindre, om vi jobber mer en annen uke.

Skrevet
Her jeg jobber nå er det mange som jobber en halvtime lenger hver dag, og så avspaserer en fredag eller mandag når man har opparbeidet seg nok tid, slik at man får en langhelg. Vi trenger ikke jobbe 37,5 time hver uke, så lenge vi jobber 37,5 timer i snitt hver uke. Noen uker kan vi jobbe mindre, om vi jobber mer en annen uke.

slik er det hos oss også, så det er vel mer rett å si at man i snitt må jobbe 37,5 time i uka. At man kan flekse ukene i mellom er sant her også.

Men vi skal liksom ikke flekse så vi bruker færre timer med jobb i løpet av ett år, en om vi ikke hadde fleksitid.

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Så grei ordning da. Hva jobber dere med?

Gjest Gjest Anita
Skrevet
Samme her - vi har et visst antall timer vi kan ha i minus.Går man under denne grensen får man ikke fleksi før man har jobbet inn det man har for mye i minus.

Det er ingen grenser for plusstid, men alt over et visst antall timer slettes en gang hvert halvår.

Jeg har det oså slik de fleste beskriver over her.

Jobber som saksbehandler innen helse og sosial i kommunen.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Det ser ut som om det er full enighet om at alternativ B er det vanlige, og det var uflaks for meg, siden det var jeg som trodde alternativ A. Men fint for de som har fleksitid, da! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...