Gå til innhold

Gratis heroin


Kitsune

Anbefalte innlegg

Dagens nyheter sier at Bjarne Håkon Hansen vil dele ut gratis heroin til de narkomane det ikke er noe håp for. Er dette så barmhjertig?

Hva med at heroin produseres i land der de sliter med korrupsjon osv.?

Nei, jeg er fullstendig imot!

Nå kan jeg ikke alt om metadon og subutex, men jeg vet at det kreves at "pasienten" er rusfri i tre måneder før de kan vurderes til metadonprosjektet. Er det ikke for mye forlangt å kreve at noen skal være rusfri så lenge før de kan vurderes? Hva er poenget da, hvis de allerede klarer det i tre måneder? Få de fortere på metadon og gi heller tettere oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt troa på Hansen til nå, men dette kan ikke være gjennomtenkt. Gi mer rusmidler til rusavhengige? Slik at de ikke begår kriminalitet? Er nok i feil ende å begynne. Blir jo som å gi gratis alkohol til alkoholikere slik at de skal få bedre livskvalitet. Men det burde jeg kanskje ikke sagt for da får kanskje våre folkevalgte flere nye ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg lurer på: Gjelder ikke forbudet mot heroni i utgangspunktet staten også? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg lurer på: Gjelder ikke forbudet mot heroni i utgangspunktet staten også? :klø:

Neida, det vises jo i de fleste saker at det ikke er likhet for loven. (Jfr. skatteundragelse)

Men de skal ikke få bruke mine skattepenger til å gi ut gratis herroin i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens nyheter sier at Bjarne Håkon Hansen vil dele ut gratis heroin til de narkomane det ikke er noe håp for. Er dette så barmhjertig?

Hva med at heroin produseres i land der de sliter med korrupsjon osv.?

Nei, jeg er fullstendig imot!

Nå kan jeg ikke alt om metadon og subutex, men jeg vet at det kreves at "pasienten" er rusfri i tre måneder før de kan vurderes til metadonprosjektet. Er det ikke for mye forlangt å kreve at noen skal være rusfri så lenge før de kan vurderes? Hva er poenget da, hvis de allerede klarer det i tre måneder? Få de fortere på metadon og gi heller tettere oppfølging.

Jeg er også helt imot å dele ut gratis heroin, og heldigvis er det ingen politiske partier her i landet som går inn for det.

Ja, det kreves at pasienten skal ha vært rusfri i tre mnd for å få metadon/subutex, og Norge er så vidt jeg vet det eneste landet som praktiserer denne regelen. Ikke skjønner jeg hva poenget med den er, heller, i og med at dersom man har klart å holde seg rusfir i 3 mnd, trenger man vel strengt tatt ikke metadon/subutex, med alle bivirkningene de fører med seg? Ingen ville kreve at man skulle bli frisk av lungebetennelsen før man får pencilin...

Og jeg er helt enig i at man få dem raskere inn i LAR, og gi dem bedre oppfølging(slik det er i dag, med de lange ventelistene som er, dør de jo i påvente på å bli tatt inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes gratis heroin, eller metadon til tunge brukere er en god idé:

-Eldre kan gå trygt på gata, uten å frykte for å bli ranet og maltraktert av et desperat menneske på jakt etter penger til å lindre sin umenneskelige abstinenes.

-Forsikringsselskapene (som sikkert villig ville sponset et sånt prosjekt) hadde spart milliarder årlig på færre innbrudd, biltyverier og annen vinningskriminalitet.

-Valmuebøndene kunne leve av avlingen sin, uten å være kriminelle. Det har vært produsert valmuer til medisinsk bruk hele tiden.

-Narkokartellene mister inntekt og markedsandeler.

-Nyrekrutteringen inn til narkohelvetet avtar. Unge på jakt etter hasj, slipper å bli introdusert inn i et miljø av tyngre misbrukere.

-Det blir større helsemessig kontroll, ved at pasientene kan overvåkes medisinsk, uten at de frykter arrest.

-Misbrukerne oppnår helsefordeler ved at de får en kvalitetssikret medisin. Mye av misbrukernes helseplager tilskrives urene og giftige stoffer som tilsettes heroinet for å drøye det, for derved å sikre langeren en bedre pris.

-Politiet får en snillere hverdag, og kan bruke mer ressurser på bl.a. vold som ikke er narkorelatert, barnemishandling, voldtekt etc.

-Mange misbrukere vil kunne fungere i arbeidslivet, fordi de slipper lammende abstinensperioder.

-Illegale stoffer vil bli mindre tilgjengelige, fordi der finns mindre markedsgrunnlag for dem.

-Annen organisert kriminalitet vil avta, fordi nettverket av desperate mennesker som kan utnyttes til å gjøre kriminelle handlinger forsvinner.

Nei, jeg synes ikke det er positivt at folk ruser seg, hverken på alkohol eller annet. Men de som velger å gjøre det, bryr seg lite om hva undertegnede eller staten måtte mene i denne saken. Og når folk gjør det likevel, bør man kunne se de menneskelige aspektene.

Jeg tror alle vil tjene på en slik ordning. Men jeg er ikke for legalisering av sterke narkotiske stoffer (dette er ikke hasjdebatt). Det dreier seg bare om å diagnostisere tunge rusbrukere som syke, og medisinere dem deretter, som man gjør med annen medisin; for å lindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på dette som ren og skjær ansvarsfraskrivelse.

Det er i behandling og ettervern vi bør bruke pengene- ikke ved tilrettelegging for bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes gratis heroin, eller metadon til tunge brukere er en god idé:

-Eldre kan gå trygt på gata...................

Ok, da er du vel for å levere penger til spillavhengige også da? Slipper masse problemer da også med tanke på vinningskriminalitet i tillegg får spill-næringen skikkelig næringsgrunnlag slik at det kan komme inn flere skattekroner.

Tydelig eksempel på at rødgrønne har misforstått det meste og begynner i feil ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig eksempel på at rødgrønne har misforstått det meste og begynner i feil ende.

Er ikke dette et forslag fra Venstre opprinnelig? Bjarne Håkon Hanssen har heller ikke sagt at han vil dette. Han sier han er kritisk, men at det kan være en ídé å ta debatten.

Jeg har ingen spesiell mening om dette, fordi jeg syns jeg vet for lite. Jeg hører at slike forsøk har gode resultater fra andre land, og dersom effekten er tilstrekkelig god og det er lite negative virkninger for enkeltpersonen og samfunnet, er jeg ikke prinsipielt kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et forslag fra Venstre opprinnelig? Bjarne Håkon Hanssen har heller ikke sagt at han vil dette. Han sier han er kritisk, men at det kan være en ídé å ta debatten.

Jeg har ingen spesiell mening om dette, fordi jeg syns jeg vet for lite. Jeg hører at slike forsøk har gode resultater fra andre land, og dersom effekten er tilstrekkelig god og det er lite negative virkninger for enkeltpersonen og samfunnet, er jeg ikke prinsipielt kritisk.

Ok, enig med gjest jeg. Synes vi skal gi penger til spillavhengige og alkohol til alkiser også. Da slipper vi jo å bruke masse penger på politiet. I tillegg skal vi lage breie veier slik at råkjørere skikkelig får utfolde seg.

Nei, rødgrønne har nok misforstått det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, enig med gjest jeg. Synes vi skal gi penger til spillavhengige og alkohol til alkiser også. Da slipper vi jo å bruke masse penger på politiet. I tillegg skal vi lage breie veier slik at råkjørere skikkelig får utfolde seg.

Nei, rødgrønne har nok misforstått det meste.

Det er ikke du som misforstår da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som misforstår da?

Hvis det ikke var åpenbart så var det med alkohol, penger og brede veier ironi. Jeg mener det er idioti. I likhet med at jeg mener at heroin til narkomane er idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Bjarne Håkon Hanssen har heller ikke sagt at han vil dette. Han sier han er kritisk, men at det kan være en ídé å ta debatten...

Er han kritisk ti men mener det er en ídé å "ta debatten" om vi skal gi penger til spillavhengige og alkohol til alkoholikere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, enig med gjest jeg. Synes vi skal gi penger til spillavhengige og alkohol til alkiser også. Da slipper vi jo å bruke masse penger på politiet. I tillegg skal vi lage breie veier slik at råkjørere skikkelig får utfolde seg.

Nei, rødgrønne har nok misforstått det meste.

Hurra for en nyansert debatt. :tommel:

Er han kritisk ti men mener det er en ídé å "ta debatten" om vi skal gi penger til spillavhengige og alkohol til alkoholikere også?

Nå er det narkotikaproblemet de tar for seg, og så vidt jeg vet er det snakk om en siste utvei for tungt rusede narkomane. Så lenge det fins andre gode alternativer for å hjelpe spilleavhengige og alkoholikere, er det jo ingen grunn til å snakke om penger og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluppet opp for argumenter?

Det er en spissformulering men det er også en sammenligning.

Nei, jeg har argumenter, men jeg har en følelse av at de vil være bortkastet i denne diskusjonen. Når den synker ned på nivået: "Hvorfor ikke bare gi rusede alkoholikere biler, og la dem kjøre ned småbarn?", mister jeg lysten til å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg har argumenter, men jeg har en følelse av at de vil være bortkastet i denne diskusjonen. Når den synker ned på nivået: "Hvorfor ikke bare gi rusede alkoholikere biler, og la dem kjøre ned småbarn?", mister jeg lysten til å delta.

Ja, kan ikke være mer enig med deg. Og jeg synes derfor å "ta debatten" om å gi heroin til stoffmisbrukere blir alt for dumt av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på dette som ren og skjær ansvarsfraskrivelse.

Det er i behandling og ettervern vi bør bruke pengene- ikke ved tilrettelegging for bruk!

Uenig. Jeg ser på nettopp dette som å ta ansvar. Den nåværende politikken har spilt falitt på dette området.

En verdigere hverdag vil kunne få de narkoavhengige til å tenke på annet enn dop, og det må være første steget til løsrivelse.

Om et opplegg (ala metadonprosjektet) drives i regi av helsevesenet - naturlig siden avhengighet er en sykdom - vil også behandlingsapparatet og terskelen over dit, flyttes nærmere misbrukeren. Eller sagt annerledes, misbrukeren kommer til å befinne seg midt i hjelpeapparatet.

Det krever riktignok at man begynner å tenke litt. Hovedgrunnen til at de fleste reagerer negativt på narkodebatt er at det dreier seg om illegale stoffer med høye strafferammer. Det finns ingen motsetning til at tunge stoffer fortsatt skal være ulovlig. Men at den delen som brukes til medisin, for å gi mennesker et verdig liv, legaliseres.

Tremånedersregelen ved metadonprosjektet er forkastelig. Den tjener mot sin hensikt.

Liten forskjell på en narkoavhengig som får reseptheroin/metadon, og en hjerteoperert som får blodtynnende tabletter, eller en asmatiker får surklespray. De er alle syke mennesker som gis mulighet til å utøve et yrke, og leve et vanlig liv, ved hjelp av medisin.

En utbredt misforståelse er at når vi ser utrangerte narkisser på gata, så er det stoffet som gjør dem sånn. Vel, har du sett folk som får stoff i kontrollerte former? Du vil ofte ikke kunne se på dem at de er noe annerledes enn oss vanlige folk.

Klart et liv i fornedrelse, der enhver tanke går mot det å skaffe seg penger til dop, preger en. For mange har det kostet et liv i rennesteinen, og klær og vaner ser ut deretter. Jenter selger kroppen sin, som blir mindre og mindre verdt for horekundene, etterhvert som dette livet tærer dem istykker. Jeg har sett en tilsynelatende frisk og oppegående tenåringsjente, bli seende ut som et magert spøkelse på over førti, med døde øyne, på et halvt år. Men jeg har sett folk som går og får metadon, og deretter på jobb. Som lever et vanlig familieliv med ungene sine, som alle de andre familiene rundt dem. Og naboene aner ingenting.

Hva som dreper mer enn de kjemiske stoffene i seg selv, er livsførselen de forårsaker. Behandling er vel og bra. Men la nå ikke mennesker venne seg til et kriminelt tankemønster det kan bli umulig å komme seg ut av, selv om de blir avvennet, bare fordi vi skal ri inn i solnedgangen på våre kjepphester.

PS

Jeg er ikke rødgrønn, og heller ikke venstremann ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på hvor heroinen skal kjøpes inn? Skal vi sende delegasjoner til Aghanistan for å kjøpe det direkte fra produsentene? Eller skal det være fri konkurranse slik at den som leverer det billigst skal brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på hvor heroinen skal kjøpes inn? Skal vi sende delegasjoner til Aghanistan for å kjøpe det direkte fra produsentene? Eller skal det være fri konkurranse slik at den som leverer det billigst skal brukes?

Du kan ikke så mye om dette du, kan du vel? Du tenkte bare du skulle synse litt uten å ha peiling på hva du snakker om?

Heroin (som egentlig heter diacetylmorfin) kan fremstilles i laboratorier. Du tror vel ikke at all morfinen som brukes på norske sykehus lages av opium som importeres fra Afghanistan. Ærlig talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...