Gjest Ts Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Jeg sitter å leser til exphil-eksamen som skal være neste tirsdag. Føler jeg kan hovedpunktene men skjønner ikke hvordan jeg kan skrive side opp og side ned med det jeg kan. Dere som har vært gjennom det, husker dere ca hvor mye dere skrev? Og har noe fått stryk fordi dere skrev for lite?
thapara Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Tror jeg skrev kanskje 10-12 sider, men man kan like godt skrive 2. Om du kan stoffet godt (det kunne ikke jeg) er det lettere å skrive litt lite,tror det er mer positivt enn alt for mange sider svada.
Gjest Ts Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Takk for svar. Men står en ved å skrive kun to sider?? Ja selv om innholdet er bra altså? Huff, jeg kjenner nervene kommer jeg nå!
thapara Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Du står om du svarer på oppgaven. Sideantallet kommer derfor an på hvilken oppgave du får, men ja, tror du står om du svarer på oppgaven på de to sidene.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Det er ikke hvor mange sider du skriver som avgjør om du stryker eller ei. Det er kun om du faktisk svarer på oppaven eller ikke som teller. Det er ikke noe mål i seg selv å skrive så mye som mulig.
ane87 Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 jeg var også veldig nervøs før ex.phil eksamen. men det gikk veldig greit det er nok den enkleste eksamenen å få god karakter på!! du bør se på tidligere gitte eksamensoppgaver. da får du et lite inntrykk av hva som er vanlig å gi som oppgaver... lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Generelt sett vil jeg si at du skal skrive MEGET bra for å stå hvis du kun har to sider. Derfor ville jeg satset på å skrive endel flere sider enn det.
Morgause Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Det handler ikke om å skrive "bra", det handler om å klare å svare bra på oppgaven. Hvis du skriver ti sider svada, så kan du faktisk få stryk. Det er bedre å skrive to-tre sider som handler konkret om oppgaven, enn fem sider ekstra som bare er utfyllende.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Det er vel faktisk sånn at man ikke MÅ skrive langt for å få god karakter, ei heller er garantert god karakter om man skriver langt, men de som får toppkarakter skriver ofte veldig langt.
thapara Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Det er vel faktisk sånn at man ikke MÅ skrive langt for å få god karakter, ei heller er garantert god karakter om man skriver langt, men de som får toppkarakter skriver ofte veldig langt. De fire jeg kjenner som fikk A på ex-phil skrev 2-4 sider alle sammen. Oppgavene er ofte veldig konkrete, og en kort oppgave tyder ofte på at man kan formulere seg på en god måte, og at man er i stand til å strukturere oppgaven. Når det er sagt tror jeg ikke du skal bekymre deg for sidene. Når du får oppgaven bruker du god tid på å skrive ned alle ideer, og kladd en god disposisjon. Pass på at du får med alt det spørres etter, og ikke noe det ikke spørres om (DET trekker lett ned). Kjenner ingen som har strøket på ex-phil, så det går nok helt fint.
Gjest Ts Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 De fire jeg kjenner som fikk A på ex-phil skrev 2-4 sider alle sammen. Oppgavene er ofte veldig konkrete, og en kort oppgave tyder ofte på at man kan formulere seg på en god måte, og at man er i stand til å strukturere oppgaven. Når det er sagt tror jeg ikke du skal bekymre deg for sidene. Når du får oppgaven bruker du god tid på å skrive ned alle ideer, og kladd en god disposisjon. Pass på at du får med alt det spørres etter, og ikke noe det ikke spørres om (DET trekker lett ned). Kjenner ingen som har strøket på ex-phil, så det går nok helt fint. Takk for svar alle sammen. Ja, skal ha dette i hodet:-) Det har vist ligget på 47-48 % stryk siste årene, å dei tallene skremmer! Men jeg skal ikke bli en av dem!
thapara Skrevet 1. desember 2008 #12 Skrevet 1. desember 2008 Det har vist ligget på 47-48 % stryk siste årene, å dei tallene skremmer! Men jeg skal ikke bli en av dem! Det er de som bare har meldt seg opp. Om du skjønner hovedpunktene en hel uke i forveien står du nok med glans
Gjest Ts Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 Det er de som bare har meldt seg opp. Om du skjønner hovedpunktene en hel uke i forveien står du nok med glans Ja satser på det er dei som stryker. Gleder meg iallefall vilt til å få det overstått!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 De fire jeg kjenner som fikk A på ex-phil skrev 2-4 sider alle sammen. Nå gjaldt kanskje min teori om eksamen generelt. Kan være enig i at på exphil så holder det fint med 2-4 sider. Hadde avkrysningsprøve vi, så jeg kan jo ikke uttale meg så mye om det når det gjelder exphil.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #15 Skrevet 2. desember 2008 Takk for svar alle sammen. Ja, skal ha dette i hodet:-) Det har vist ligget på 47-48 % stryk siste årene, å dei tallene skremmer! Men jeg skal ikke bli en av dem! Grunnen til at det er høy strykprosent på ex-phil er ikke at den er vanskelig. Grunnen er at folk ikke leser. Folk kommer gjerne rett fra videregående, og er vant til å bli holdt i lanken av lærerne der. De kan ikke ta ansvar for egen læring, og tåler ikke ansvaret som kommer med friheten de har på universitetet. Det er de som ikke møter på forelesninger, for "det er jo ikke obligatorisk", det er de som ikke sitter på lesesalen, men utsetter lesingen til dagen før eksamen. Slike er det -mange- av. De får seg som regel en vekker, og blir litt mer voksen, etter første semesteret hvor de stryker på det meste Så ikke bli stresset over den høye strykprosenten. Om du har lest, så går det nok bra. At andre ikke har lest, er deres problem, og ikke noe du trenger å bli stresset av.
Marilyn0103 Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg begynte studiene mine på universitetet rett etter videregående..så jeg slet veldig med motivasjon. Jeg husker det som om det var i går, der jeg satt og slet med å forstå de latterlige teoriene og den tungvinte filosofien til Sokrates.. Nå skal det sies at jeg ikke var særlig forberedt, og at jeg slet med depresjoner i tillegg så det gjorde meg ikke mer motivert akkurat. Skrev vel i underkant av fire sider, om det gav en mening eller ei, har jeg ikke peiling på. Fikk en E, og det var vel fortjent. Jeg angrer på at jeg ikke leste mer enn jeg gjorde. Men gjort er gjort.. Jeg tror det skal en del kunnskap til for å stå på en ex-phil eksamen, da det er veldig tørt stoff! Jeg beundrer alle de som virkelig står på og forstår hva det hele dreier seg om. Ønsker deg lykke til iallefall! (: Endret 3. desember 2008 av Marilyn0103
Gjest Huldali Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg sitter og leser til exphil eksamen nå, og må si meg enig at det er tungt stoff! Det verste er egentlig at jeg ikke forstår hvorfor vi skal ha det som et obligatorisk fag, når vi ikke får noe forståelse av hva vi faktisk leser. På pensum har vi bare oversatte tekster, vi skal lese disse. Forståelsen og viktigheten av tekstene, blir ikke tatt med. Hvorfor er disse tekstenen viktig også for nåtiden? Hvem var mannen bak teksten? Hvorforfor skrev han og mente som han gjorde? Hva kan vi lære ut av teksten og hvordan kan vi bruke denne teksten i dag? Det er ting vi ikke lærer noe om, som jeg syns er vesentlig. Til og med læreren vår kunne ikke forklare oss hvorfor vi skulle ha exphil, annet enn at alle andre har hatt det før oss. Jeg ser ikke hvorfor det skal være obligatorisk når det ikke kan knyttes mer opp til realiteten og lages mer relevant. Jeg tror det kunne vært spennende hvis det hadde blitt lagt mer vekt på forståelsen av teksten, og ikke bare at vi skal kunne teksten uten å egentlig forstå den.. Hvis vi kunne lært hvordan vi kunne brukt det vi lærer i exphil i tilknyttning til fage vi studerer ved siden av, hadde det vært veldig fint. Så klart greit med litt allmenn kunnskap om hva Kant mente var moralsk riktig, og en moralsk god handling, men jeg savner en bedre forståelse og litt mer bakgrunnsinfo. Endret 3. desember 2008 av Huldali
Marilyn0103 Skrevet 3. desember 2008 #18 Skrevet 3. desember 2008 Jeg skjønner heller ikke hvorfor ex-phil er obligatorisk på norske universiteter for å få en godkjent grad.. det er irrelevant og unødvendig. Men på den andre side, tror jeg nok at poenget med hele driten er at vi skal lære å tenke "logisk" eller noe i den duren.. kjedelig er det i allefall.
Gjest Huldali Skrevet 3. desember 2008 #19 Skrevet 3. desember 2008 Hvis vi det er ønsket må de jo si det da, og legge vekt på det. Forklare oss hvordan vi ut i fra tekstene vi leser kan se dette og lære oss det. isj.. Snart er det over! Men kunne ønske at de som kommer ette meg slapp exphil, syns det går utover de vanlige studiene også. Nå henger jeg langt etter med dem, pga oppgave skrivning og eksamenslesning i exphil. Det er ganske dumt..
Gjest L.O Skrevet 6. desember 2008 #20 Skrevet 6. desember 2008 Jeg har hatt exphil, og vi fikk beskjed om å skrive mellom 2800 - 3200 ord og ha dobbellinjeavstand. Fikk en A så er fornøyd med det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå