Gå til innhold

Be om å bli sagt opp


Gjest Gjest_Mann28_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, og det samme er dagpenger. Eller ca. 62% for å være litt mer nøyaktig.

Hm, jeg fikk da 80% da jeg sa opp jobben min for 5 år siden, frem til jeg begynte i ny jobb. Har reglene blitt endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann28_*
Nei den forstod ikke jeg heller? :)

SKjønner at den ble forvirrende. Jeg står midt oppi et samboerbrudd, men pga visse ting vil jeg ha økonomiske forpliktelser. Men jeg står likevel fri til å gjøre det JEG trenger, beklager hvis det ble rotete forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg fikk da 80% da jeg sa opp jobben min for 5 år siden, frem til jeg begynte i ny jobb. Har reglene blitt endret?

Samme regler som tidligere, så du regnet nok feil den gangen, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at bedriften har rett til å si opp arbeidstakere som har vært sykmeldt i ett år.

Ja, men da måå utsikten til at de kommer tilbake i arbeid hos arbeidsgiver være ekstremt liten. Og alle mulige interne omplasseringer og tilrettelegginger må være gjort.

Å si opp noen og gi sluttpakke er, som wadjet skriver, ikke lovlig i henhold til arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme regler som tidligere, så du regnet nok feil den gangen, gitt.

Hehe, du har rett. Jeg ringte NAV nå for å trippelsjekke, fellesnevner for dagpenger/attføring/ufør er at man får utbetalt 66% av det man har tjent. Går du på attføring får du i tillegg litt goder, dekket kurs, månedskort osv, men her er jo målet å få deg tilbake i arbeid. Kan du ikke jobbe i det hele tatt, så ville jeg vel gått for å bli ufør istedet (dvs hvis legen din kan dokumentere det for deg da). Sum av sumarum så blir utbetalingene like, og som ufør så har du ikke NAV hengende over deg i forhold til å søke jobber etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da måå utsikten til at de kommer tilbake i arbeid hos arbeidsgiver være ekstremt liten. Og alle mulige interne omplasseringer og tilrettelegginger må være gjort.

Å si opp noen og gi sluttpakke er, som wadjet skriver, ikke lovlig i henhold til arbeidsmiljøloven.

Men hvis man sies opp slik det beskrives her, kan man DA kreve sluttpakke? Jeg har aldri fått sparken før, så jeg vet ikke hva som er vanlig at bedrifter gjør. Sluttpakke er vel mest ved nedskjæringer, man får vel neppe sluttpakke hvis dårlig innsats har ført til sparken :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man sies opp slik det beskrives her, kan man DA kreve sluttpakke? Jeg har aldri fått sparken før, så jeg vet ikke hva som er vanlig at bedrifter gjør. Sluttpakke er vel mest ved nedskjæringer, man får vel neppe sluttpakke hvis dårlig innsats har ført til sparken :gjeiper:

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttpakke er noe arbeidsgivere tilbyr for å få arbeidstakere til å si opp frivillig somregel, når de må skjære ned. (Evt frivillig tvang da altså, eller oppsigelse) Men uansett når ARBEIDSGIVER ønsker at folk skal slutte. Ikke når arbeidstaker er syk og vil ha arbeidsgiver til å gi ham penger for å slutte, det har jeg virkelig aldri hørt om, og det virker merkelig om en arbeidsgiver skulle gjøre noe slikt. Sluttpakker er jo ikke vanlig når noen slutter i en jobb da, det er jo noe som gjøres i spesielle tilfeller, somregel grunnet nedskjæringer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er sluttpakke noe som ikke blir brukt ved oppsigelser, men ved nedskjæringer (evt. når man kvitter seg med udugelige ledere) for å få folk til å si opp selv. Sluttpakker gis da i samråd med fagforeningene på bruket, og som oftest til de som er nærmest pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forhandle seg frem til mindre "sluttpakker" dersom det er i både arbeidstaker og arbeidsgivers interesse at man slutter. Så det er alltids lov å prøve. Kjenner flere som har fått til avtaler om feks lønn ut oppsigelsestid, men at de får gå på dagen ol, dersom det er ting som ikke fungerer for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet dems er at jeg tvinger meg selv gjennom 6 nye mnd på jobb, for å bli sykmeldt i et nytt år. Dette er ingen "trussel", men realitet fordi det jeg ikke ser noen annen økonomisk utvei. Og resultatet blir at jeg blir enda sykere, det er en ond ond sirkel. Får jeg en mindre sluttpakke så vil det ta bort mye stress rent økonomisk, og jeg vil kunne få råd til dette hvileåret, og kanskje redde kroppen min i det lange løp.

Det må da være mye mer lønnsomt for bedriften at jeg tilbyr min avskjed mot en sluttpakke, enn at de må lønne en person som ikke er på jobb, og i tillegg må lønne innleide folk for å gjøre min jobb?

Du skal vel ha en betydelig jobb om du tror du kan få den pakken. greit, om du er en av dem som vi ser på tv hver kveld, spm enten får sparken,sykemelder seg,eller annen grunn og de får den feite pakken,så er det ok.

tror vi andre bare skal rusle til nav....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har noen ordentlige smutthull å dele da?

Hilsen en annen som også kan tenke seg å jobbe mindre men tjene like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen ordentlige smutthull å dele da?

Hilsen en annen som også kan tenke seg å jobbe mindre men tjene like mye.

Hehe, lat? :gjeiper:

Med mindre du blir langvarig syk, blir ufør og i tillegg har en god uføreforsikring, så tror jeg heller du må satse på å vinne lotto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...