Gå til innhold

Be om å bli sagt opp


Gjest Gjest_Mann28_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mann28_*

Jeg har havnet i den situasjonen at jeg er utbrent, vært sykemeldt i lang tid. Snart har det gått 1 år, og jeg blir nødt til å jobbe igjen, av rent økonomiske årsaker. Legene har sterkt frarådet meg å gjøre dette pga helsetilstanden, men jeg har rett og slett ikke økonomi til å gå på attføring.

Anbefalingen jeg har fått er å ta et hvileår fra alt, flytte på landet, og rett og slett få en pust i bakken og få livet mitt på plass igjen. Jeg er ung og har ingen forpliktelser, så sånn sett har jeg mulighet til å gjøre det, og tanken frister meg også.

Men kan jeg spørre jobben min om de er villige til å si meg opp og få sluttpakke? De vil jo i det lange løp være mer tjent med den løsningen fremfor at jeg presser meg gjennom et nytt halvår for å så møte veggen igjen (dette er ikke utnytting av systemet, jeg er virkelig utbrent og har vært det i flere år)

Har noen gjort dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss
Jeg har havnet i den situasjonen at jeg er utbrent, vært sykemeldt i lang tid. Snart har det gått 1 år, og jeg blir nødt til å jobbe igjen, av rent økonomiske årsaker. Legene har sterkt frarådet meg å gjøre dette pga helsetilstanden, men jeg har rett og slett ikke økonomi til å gå på attføring.

Anbefalingen jeg har fått er å ta et hvileår fra alt, flytte på landet, og rett og slett få en pust i bakken og få livet mitt på plass igjen. Jeg er ung og har ingen forpliktelser, så sånn sett har jeg mulighet til å gjøre det, og tanken frister meg også.

Men kan jeg spørre jobben min om de er villige til å si meg opp og få sluttpakke? De vil jo i det lange løp være mer tjent med den løsningen fremfor at jeg presser meg gjennom et nytt halvår for å så møte veggen igjen (dette er ikke utnytting av systemet, jeg er virkelig utbrent og har vært det i flere år)

Har noen gjort dette selv?

De kan sikkert be om å bli sagt opp, men tviler på at du får noen sluttpakke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann28_*
De kan sikkert be om å bli sagt opp, men tviler på at du får noen sluttpakke da.

Alternativet dems er at jeg tvinger meg selv gjennom 6 nye mnd på jobb, for å bli sykmeldt i et nytt år. Dette er ingen "trussel", men realitet fordi det jeg ikke ser noen annen økonomisk utvei. Og resultatet blir at jeg blir enda sykere, det er en ond ond sirkel. Får jeg en mindre sluttpakke så vil det ta bort mye stress rent økonomisk, og jeg vil kunne få råd til dette hvileåret, og kanskje redde kroppen min i det lange løp.

Det må da være mye mer lønnsomt for bedriften at jeg tilbyr min avskjed mot en sluttpakke, enn at de må lønne en person som ikke er på jobb, og i tillegg må lønne innleide folk for å gjøre min jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Nei det kan du ikke. Eller det vil si - joda du kan jo alltids forsøke. Sluttpakker er noe bedriften gir til ansatte som må slutte på grunn av nedskjæringer eller nedleggelse av virksomhet. Det er ikke noe ansatte ber om fordi de ikke kan jobbe der.

Det du bør gjøre istedet for er å søke attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Alternativet dems er at jeg tvinger meg selv gjennom 6 nye mnd på jobb, for å bli sykmeldt i et nytt år. Dette er ingen "trussel", men realitet fordi det jeg ikke ser noen annen økonomisk utvei. Og resultatet blir at jeg blir enda sykere, det er en ond ond sirkel. Får jeg en mindre sluttpakke så vil det ta bort mye stress rent økonomisk, og jeg vil kunne få råd til dette hvileåret, og kanskje redde kroppen min i det lange løp.

Det må da være mye mer lønnsomt for bedriften at jeg tilbyr min avskjed mot en sluttpakke, enn at de må lønne en person som ikke er på jobb, og i tillegg må lønne innleide folk for å gjøre min jobb?

Det heter ikke sluttpakke det du ber om. Det heter å bli fritatt fra arbeidsplikt i oppsigelsestid.

Jeg tviler på at bedriften vil si opp en person på denne måten - men som nevnt så er det jo lov å prøve. Men ikke kall det sluttpakke for det er det ikke. Ansatte tar aldri initiativet til oppsigelse med sluttpakke - det er det bedriften som gjør.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor en bedrift skulle ønske å betale en person som ikke ønsker å jobbe der mer for å ikke jobbe der mer. Men som allerede nevnt, det er jo verdt å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre istedet for er å søke attføring.

Det er vel nettopp det TS vil unngå slik at han klarer seg økonomisk. Attføring er jo en betydelig mindre pengesum inn hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor en bedrift skulle ønske å betale en person som ikke ønsker å jobbe der mer for å ikke jobbe der mer. Men som allerede nevnt, det er jo verdt å forsøke.

Slik jeg tolker det, så ønsker han vel å jobbe der, men av helsemessige årsaker så får han det ikke til, og frykter han må tvinge seg gjennom fordi han MÅ, og frykter hva det vil gjøre med helsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann28_*
Slik jeg tolker det, så ønsker han vel å jobbe der, men av helsemessige årsaker så får han det ikke til, og frykter han må tvinge seg gjennom fordi han MÅ, og frykter hva det vil gjøre med helsa?

Ja det er riktig. Jeg har jobbet i firmaet i mange år, og har de 2 siste årene holdt på slik: sykemeldt 1 år, jobbet selv om jeg har vært syk i 6 mnd, så sykmeldt 1 år igjen. Jeg vil ikke utsett verken min arbeidsgiver eller meg selv for dette, men jeg har ikke råd til å gå på attføring. Kanskje det beste bare er å be om å bli sagt opp, og håpe jeg kan slippe oppsigelsestid. Utrolig vanskelig situasjon for meg, vil finne en god løsning både for meg selv og bedriften (har tross alt moral og respekt for min arbeidsgiver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sluttpakke tror jeg du kan se langt etter.

Jeg har aldri vært langtidssykemeldt, så kjenner ikke reglene så godt, men arbeidsgiver betaler vel ikke noe av det du får utbetalt nå (siden du har vært sykemeldt såpass lenge) så da gir de deg penger "frivillig" om du skulle få en sluttpakke.

Om du slipper oppsigelsestid derimot, jeg tror arbeidsgiver er "hjerteløs" om han tvinger deg til å jobbe i en oppsigelsestid, de vet jo at du er syk og vil jo få vite grunnen til at du sier opp, så vil jo tro de ønsker deg det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg var din leder, ville jeg aldri ha gått med på å si deg opp. For jeg har ikke noe gyldig grunnlag for å si deg opp og dermed kan du gå til arbeidsrettssak mot meg, en sak du med stor sannsynlighet vil vinne og jeg må ut med økonomisk erstatning til deg. At du gir meg ditt ord på at du ikke kommer til å anmelde bedriften holder ikke i det hele tatt. Til det er saken for alvorlig.

Og ikke skjønner jeg forskjellen økonomisk på om du blir sagt opp eller går over på attføringspenger - summen utbetalt vil for deg bli den samme..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke skjønner jeg forskjellen økonomisk på om du blir sagt opp eller går over på attføringspenger - summen utbetalt vil for deg bli den samme..?

Nei, for han ønsker å få "sluttpakke", dvs få masse penger som han har råd til å leve for når han ikke jobber, i dette "hvileåret" sitt.

Hva med å heller søke attføring, og ta dette friåret, leie ut om du eier bolig, kutte ned på utgifer, leve det "enkle liv" på landet, for de pengene du har til rådighet, heller enn å satse på at arbeidsgiver skal ha lyst å gi deg masse penger uten noen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke skjønner jeg forskjellen økonomisk på om du blir sagt opp eller går over på attføringspenger - summen utbetalt vil for deg bli den samme..?

Blir man sagt opp får man dagpenger fra dag 1, ,og 80% av inntekten. Må man på attføring får man bare 60% av inntekten.

Sier man opp selv må man gå uten dagpenger i 2 mnd. Så jeg forstår TS, det har stor økonomisk relevans.

Hm, men kan man ikke gå med på å skrive under et dokument på at man frivillig ønsket å bli sagt opp? Da slipper ihvertfall arbeidsgiver bekymringer om at den ansatte evnt måtte gå til sak senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man sagt opp får man dagpenger fra dag 1, ,og 80% av inntekten. Må man på attføring får man bare 60% av inntekten.

Sier man opp selv må man gå uten dagpenger i 2 mnd. Så jeg forstår TS, det har stor økonomisk relevans.

Hm, men kan man ikke gå med på å skrive under et dokument på at man frivillig ønsket å bli sagt opp? Da slipper ihvertfall arbeidsgiver bekymringer om at den ansatte evnt måtte gå til sak senere.

Dagpenger er samme sum som attøfringspenger, så der tar du feil. Og dersom man nå blir loset rett over i attføring fra sykemelding, slipper man karantenetid.

Et slikt dokument du snakker om vil ikke være vært papiret det er skrevet på, da en slik avtale bryter med AML, og vil være ugyldig.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagpenger er samme sum som attøfringspenger, så der tar du feil. Og dersom man nå blir loset rett over i attføring fra sykemelding, slipper man karantenetid.

Hm, da er jeg tydeligvis feilinformert av NAV 2 ganger, siden jeg selv står på døra for å måtte over på attføring. 60% av inntekten var det jeg fikk vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være mye mer lønnsomt for bedriften at jeg tilbyr min avskjed mot en sluttpakke, enn at de må lønne en person som ikke er på jobb, og i tillegg må lønne innleide folk for å gjøre min jobb?

Det er trygden som betaler sykepengene, arbeidsgiver dekker kun den aller første perioden, 16 dager om jeg ikke husker helt feil. Du kan ikke regne med at arbeidsgiver skal bidra økonomisk for at du ikke har helse til å jobbe, de kompenserer kun for korttidsfravær.

Hvilke økonomiske forpliktelser er det du har? Studielån finnes det f.eks ordninger for under sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til at arbeidsgiver skulle gi deg dette. De betaler jo uansett bare sykepengene dine de første 16 (?) dagene. Og som sagt over - de har et helvetes problem dersom du skulle gå til arbeidsrettssak til dem for usakelig oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Mann28_*
Det er trygden som betaler sykepengene, arbeidsgiver dekker kun den aller første perioden, 16 dager om jeg ikke husker helt feil. Du kan ikke regne med at arbeidsgiver skal bidra økonomisk for at du ikke har helse til å jobbe, de kompenserer kun for korttidsfravær.

Hvilke økonomiske forpliktelser er det du har? Studielån finnes det f.eks ordninger for under sykdom.

Jeg tenkte mer i retning av at det er dyrt for de å leie inn hjelp for å fylle min stilling. De har ikke lov til å fulltidsansette/gi fast stilling til noen andre slik jeg har forstått det, og innleid hjelp er i min bransje svært dyrt. Det var slik jeg tenkte i forhold til sluttpakke, men jeg forstår at det kanskje er litt søkt. Det er en liten mistanke om at kanskje arbeidsplassen bidrar til at jeg ikke blir frisk, men det skal jeg ikke kommentere.

billlån, huslån, forbrukslån, you name it. Huset er lagt ut for salg pga dette. Jeg har også familie å forsørge. Forsikringer utbetales kun ved varig uførhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da er jeg tydeligvis feilinformert av NAV 2 ganger, siden jeg selv står på døra for å måtte over på attføring. 60% av inntekten var det jeg fikk vite.

Ja, og det samme er dagpenger. Eller ca. 62% for å være litt mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann28_*
Det er ingen grunn til at arbeidsgiver skulle gi deg dette. De betaler jo uansett bare sykepengene dine de første 16 (?) dagene. Og som sagt over - de har et helvetes problem dersom du skulle gå til arbeidsrettssak til dem for usakelig oppsigelse.

Hva om det gjøres i samarbeid med fagforeningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Jeg er ung og har ingen forpliktelser, så sånn sett har jeg mulighet til å gjøre det, og tanken frister meg også.

billlån, huslån, forbrukslån, you name it. Huset er lagt ut for salg pga dette. Jeg har også familie å forsørge. Forsikringer utbetales kun ved varig uførhet.

Jeg kan ikke forstå hvordan disse utsagn er forenelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...