Gå til innhold

Hvor lenge kan finanskrisa vare?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor lenge varer normalt en finanskrise - og hvor lenge regnes det med at denne skal foregå?

Hvor lang tid kan det gå før prisene på bolig stiger igjen?

Vet at dette er mulig å svare på, men er det noen som har noe peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De pleier ikke vare så lenge. Så snart folk skjønner alvoret og stemmer inn et borgerlig næringslivsvennlig flertall, slik at næringslivet kan kaste krykkene og hente tilbake permitterte og de som ble arbeidsledige, så pleier det å fungere greit, inntill det blir oppgangstider, folk blir mett og fornøyd, og skal leke solidariske og stemme på SVada. (Les: Sage av den greinen de betaler boliglån med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, kan med sikkerhet si dette.

Men mitt tips....

Boligprisene når bunnen om 6-12 måneder.

(Etter at de verste realisasjonene av tap er tatt)

Så begynner de sakte å stige igjen. Når de når nivået på toppen, som var for omterent 6-12 måneder siden?

Tja... Mitt tips er at det ikke skjer før ca 3-5 år frem. At de da altså når toppunktet vi har hatt.

Fra ca 2012 og fremover.

Men igjen. Ingen har fasiten.

Er forresten helt uenig med forrige innlegg. Dette har ingen ting med hvem som til enhver tid styrer dette landet.

Denne krisa er internasjonal.

De fleste andre land er og kommer til å bli enda mer rammet enn Norge.

(Les olerikdommene)

Jeg er personlig uenig med SV i nesten alt. Men må medgi overfor meg selv, at K Halvorsen faktisk er en av de bedre finansministre de senere tiårene.

Jeg bruker bare min interesse for økonomi og det å ha gjennomlevd siste krise, som boligeier, fra slutten av 80 tallet og beg av 90 tallet, som referanse.

Men et annet tips....

Hør for guds skyld ikke på eiendoms (selgere)meglere.

De hausset og hausset forrige gang. Og fortsetter, så til de grader nå også.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer normalt en finanskrise - og hvor lenge regnes det med at denne skal foregå?

Hvor lang tid kan det gå før prisene på bolig stiger igjen?

Vet at dette er mulig å svare på, men er det noen som har noe peiling?

I følge de jeg jobber med (de er finanseksperter og økonomer) mener de det er sannsynlig å gi denne krisen minst et 2-års perspektiv, og gjerne lengre: 3-6 år. Boligprisene vil sannsynligvis faller mer, det har såvidt startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid kan det gå før prisene på bolig stiger igjen?

Hvorfor i all verden skulle prisene stige igjen? Det er ganske bred enighet om at prisene har vært kunstig høye altfor lenge, så de skal bare en ved: lenger ned. I morgen kommer bekreftelsen på det jeg sier, novemberprisene har garantert sunket drastisk. Og verre blir det. Så selg NÅ om du skal selge, å vente lenger betyr bare ytterligere tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de jeg jobber med (de er finanseksperter og økonomer) mener de det er sannsynlig å gi denne krisen minst et 2-års perspektiv, og gjerne lengre: 3-6 år. Boligprisene vil sannsynligvis faller mer, det har såvidt startet.

Signerer denne. Jeg jobber også innen finans, og erfarer at flere og flere tror at vi ikke engang ser begynnelsen på prisnedgangen i boligmarkedet. For noen måneder siden snakket man om en nedgang på 15-20%, nå tror de fleste eksperter at fallet vil bli på 40-50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eiendoms meglere prøver å dysse ned og nekte for husprisene, og er vel de eneste som ikke går med på det her.

det vil da si at de prisene vi ser på boligere tilsags per dags dato er fortsatt like høye som før?

er det budene fra folk som kan få husprisene ned? ikke hva de står tilsalgs for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Jeg jobber også innen finans, og erfarer at flere og flere tror at vi ikke engang ser begynnelsen på prisnedgangen i boligmarkedet. For noen måneder siden snakket man om en nedgang på 15-20%, nå tror de fleste eksperter at fallet vil bli på 40-50%

Jeg er vel også mye enig med de siste innlegg. Selv om jeg tror 50% er for mye.

Men...

I forrige innlegg svarte jeg at man ikke skal tro på eiendomsmeglerne.

Nå...

kan jeg ikke dy meg for å si det samme om aksjeanalytikere og finanseksperter generelt.

Det var et slående innslag i dagsrevyen, for få uker siden.

Der viste de hva disse såkalte eksperter sa for et år og 2 siden.

Bare kjøp..... Det kommer bare fortsatt til å stige.....Ingen problemer...osv.

Den eneste nogenlunde edruelige var Jens Ultveit Moe.

Det er noe fundamentalt galt, når en amatør som meg, selger mine aksjer i sommer. (litt for sent riktignok. Men i grei tid likevel) Nettopp fordi jeg helt klart ser de mørke skyene som kommer?

Dette på tross av analytikerne og de "såkalte" ekspertene?

Joda. Selvfølgelig når prisene 2007 nivå igjen. Også justert for inflasjon. Altså realverdi.

Men det tar mange år.

Men, som altid. Jeg er bare amatør, med interesse for økonomi og har selvfølgelig heller ikke noen fasit.

Aksjer derimot. Det kan man begynne å tenke på å kjøpe. Om man har langsiktighet på flere år.

Selv om jeg ikke er fremmed for at børsen (Oslo) skal sette bunnen enda en gang. Kanskje hovedindeksen nærmer seg 150.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligprisene har vært drevet av galskap og uvett, og derfor kommer de ikke opp på de nivåene vi hadde på mange, mange år. De skal ytterligere ned 20-30 %, men fra 2010-2011 vil det skje en brems i prisfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligprisene har vært drevet av galskap og uvett, og derfor kommer de ikke opp på de nivåene vi hadde på mange, mange år. De skal ytterligere ned 20-30 %, men fra 2010-2011 vil det skje en brems i prisfallet.

Ditt utsagn er en repetisjon av det de fleste sa på 80-tallet og 90-tallet, da jappetida var over og krisen over oss. Det ble klaget over unormalt høye priser, og fastslått at dette nivået ville aldri boligprisene nå igjen. Da vi nådde pristoppen i 2007, var de reelle boligprisene (altså forholdet mellom boligpriser og inntekt) fordoblet. Man skal m.a.o. være forsiktig med å være for bastant i sine utsagn, selv om det selvfølgelig er tillatt å ha sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at boligprisene kan gå ned, slik jeg ser på markedet i Oslo og Stavanger skrus prisene for mye opp i håp om at kjøperne vil slå seg til ro med det boligselger egentlig er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt utsagn er en repetisjon av det de fleste sa på 80-tallet og 90-tallet, da jappetida var over og krisen over oss. Det ble klaget over unormalt høye priser, og fastslått at dette nivået ville aldri boligprisene nå igjen. Da vi nådde pristoppen i 2007, var de reelle boligprisene (altså forholdet mellom boligpriser og inntekt) fordoblet. Man skal m.a.o. være forsiktig med å være for bastant i sine utsagn, selv om det selvfølgelig er tillatt å ha sine meninger.

Jeg tror boligprisnivået er avhengig av hvor stor andel av lønna vi bruker på bolig. Om man ser statistikk for de siste 50 år, bruker vi en mye større del av lønna på å bo i dag enn tidligere. Og det har vi hatt råd til fordi vi har sett på bolig som investering/sparing, og ikke minst fordi andre nødvendige og unødvendige varer har vært mye billigere enn før, slik at vi har kunnet shoppe klær og elektronikk og ferier på en forholdsvis liten del av budsjettet. Nå er det kanskje sannsynlig at prisene på endel importerte varer vil øke framover (se endringer i valutaverdi og økte kostnader ved produksjon i eksportlandene), og da vil vi kanskje ikke kunne, eller ønske, å bruke like mye penger på bolig. Om arbeidsledigheten fortsetter å øke eller blir liggende på et merkbart høyere nivå enn i dag, vil også færre ha råd til egen bolig. Det blir ikke mindre vanlig med korte engasjementer og tilkallingsvikarer, dette gir heller ikke forutsetning for høye lån. Så jeg tror det sunnest vil være om boligprisene kan stabilisere seg på et lavere nivå enn i dag, men ser egentlig ikke noe behov for at de skal rase veldig mye (unntatt noen typer bolig og noen områder), selv om en overkorreksjon er sannsynlig, for da vil jo folk øyne muligheten til å begynne å spekulere i bolig igjen og vi har det gående...

Men jeg tror det vil ta noen år før prisene går opp igjen, avhengig av hvordan situasjonen internasjonalt løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at boligprisene kan gå ned, slik jeg ser på markedet i Oslo og Stavanger skrus prisene for mye opp i håp om at kjøperne vil slå seg til ro med det boligselger egentlig er fornøyd med.

De går jo ned i forhold til hva folk har gitt de siste par årene, stort sett. Men mange selgere har sittet på boligen i flere år enn det, og vil gå ut med gevinst likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65
eiendoms meglere prøver å dysse ned og nekte for husprisene, og er vel de eneste som ikke går med på det her.

det vil da si at de prisene vi ser på boligere tilsags per dags dato er fortsatt like høye som før?

er det budene fra folk som kan få husprisene ned? ikke hva de står tilsalgs for?

Det må være enorme forskjeller fra landsdel til landsdel. Her i Bergen var det en "fryd" å les boligannonser i dag på Finn - sett fra en kjøpers synsvinkel.

Ut fra tidligere erfaring tror jeg at boligprisene vil synke drastisk i ca 1-2 år - mulig de har nådd bunn her eller skal synke mer. Deretter vil de stige sakte - hvor mye og raskt vil avhenge av økonomien i resten av samfunnet.

Prisnivået vi hadde for et år siden var spesielt høyt, jeg tror ikke vi kommer dit igjen med det aller første.

Dersom du har råd til å sitte med boligen gjennom denne krisen bør du ikke løpe avsted og selge - du bør heller sitte krisen igjennom. Hvis alle selger nå forsterkes krisen ytterligere og vi får en katastrofe. Eiendom er ikke så ulikt fond - alle eksperter på fond sier "ikke selg". Det samme gjelder eiendom.

Klarer du ikke sitte med boligen fordi lånekostnadene er blitt for store er det en helt annen sak, men jeg tviler på at det på kort sikt (1-2 år) vil være mulig å selge til noe i nærheten av 2007 priser. Da ville jeg først snakket med banken og sett hvilke muligheter som finnes (lengre avbetalingstid f.eks.) og prøvd å holde ut litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil da si at de prisene vi ser på boligere tilsags per dags dato er fortsatt like høye som før?

er det budene fra folk som kan få husprisene ned? ikke hva de står tilsalgs for?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:Nikke:

Jeg skal kanskje driste meg til visning i helgen.

Huset var først taksert til 5 mill (flere uker siden), nå er det ute til 3.9..

Dersom det ikke blir solgt nå heller tenker jeg at jeg muligens kan legge inn et lavere bud - og kanskje tilogmed får det :)

Men det kan jo hende jeg er alt for optimistisk da...de har jo allerede slakket en del på kravet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få kjøpt om et par- 3 år (tenger å spare litt egenkapital)

Håper ikke prisene stiger over dagens nivå innen det :)

Penger i banken og leiet bolig kommer til å være lurt i to, tre år nå. Lykke til. 2% prisfall pr måned tilsvarer 40 000 sparte kroner, på en leilighet til 2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger i banken og leiet bolig kommer til å være lurt i to, tre år nå. Lykke til. 2% prisfall pr måned tilsvarer 40 000 sparte kroner, på en leilighet til 2 mill.

Takk for svar :) Da skal jeg absolutt prøve å gå for det og være sterk og vente:) Man får så innmari lyst til å kjøpe eget nå med en gang, men det er klar at man samtidig bør tenke langsiktig og smart.

Ingen vits i å betale mer enn man behøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Leiemarkedet er det høyeste det har vært på mange mange år - i tillegg til at det er høy pris er det i tillegg svært få objekter til leie. Det er virkelig tiden for å være hushai.

Derfor forstår jeg overhodet ikke anbefalingen om å sitte på gjerdet og gå inn i leiemarkedet. Det er bare tull. De som skal leie ut rekker knapt å skrive ferdig annonsen før leiligheten er bortleid.

Skal man kjøpe bolig bør det være en gjennomtenkt beslutning der man har råd til renteøkning og ri stormen av. Klart at dersom man kjøper bolig på det helt korrekte tidspunkt kan man spare noe, men samtidig er det slik at hvis man har råd til en bolig av en bestemt sum og ikke tar seg vann over hodet så spiller det - i det lange løp - egentlig ikke så stor rolle når man går inn i markedet (bortsett fra selvsagt å kjøpe når prisene er helt på toppen). Hadde jeg hatt egenkapital nå ville jeg ikke stusset på å kjøpe bolig i dette markedet fordi prisene allerede har sunket. Venter man på det store varpet så kan man komme til å vente lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...