Gå til innhold

Nye overgrep av barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men hvem skal evaluere det arbeidet som gjøres ? Er det den lokale lederen (altså din sjef) ? Hvis ikke, hvordan skal kontrollen foregå og hvem skal utføre den ?

Jeg synes kontrollorganet bør ligge i et annet fylke, fortrinssvis ikke et nabofylke der båndene kan være nære. En sak i Tromsø bør kontrolleres av et kontrollorgan i Bergen, en sak i Oslo bør kontrolleres av et organ i Trondheim, osv. Ideelt sett bør man rullere på hvem som kontrollerer hvem sånn at man unngår at det knyttes bånd mellom kontrollørene og de som blir kontrollert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg synes kontrollorganet bør ligge i et annet fylke, fortrinssvis ikke et nabofylke der båndene kan være nære. En sak i Tromsø bør kontrolleres av et kontrollorgan i Bergen, en sak i Oslo bør kontrolleres av et organ i Trondheim, osv. Ideelt sett bør man rullere på hvem som kontrollerer hvem sånn at man unngår at det knyttes bånd mellom kontrollørene og de som blir kontrollert.

Og det er faktisk slik man gjør det i andre deler av yrkeslivet. Man har internkontroller som man reviderer, og er man en bedrift med flere divisjoner er det ikke uvanlig at internrevisjonen foretas av en annen divisjon enn sin egen. Når dette gjøres på en systematisk måte så har man heller intet å frykte når arbeidstilsynet melder sin ankomst for tilsyn.

Jeg kan ikke forstå at offentlige etater skal være unntatt for dette.

Skrevet
Så hvis man protesterer mot politivold skal man utdanne seg til politi for å endre på det?

Eller hvis man misliker måten lærere, førskolelærere og sykepleiere gjør jobben sin så skal man utdanne seg til alle tre for å endre ting?

Det må jo være lov å mene noe sterkt om en del av samfunnet uten at man nødvendigvis skal være nødt til å jobbe innen det samme området selv. Jeg synes vi for en gangs skyld har klart å få en nyansert debatt om barnevernet her uten drittslenging og usakligheter. Jeg håper vi kan fortsette med det, for dette er en viktig debatt.

Herlighet. Hvis du visste hvor engasjert far til 2 er i akkurat dette, så hadde kanskje du foreslått det samme? Det er jo bedre å gå aktivt inn selv, når en gang på gang kritiserer et system? Det hjelper ikke å klage sin nød på et forum i måneder og år for å oppnå endring. ;)

Skrevet
Herlighet. Hvis du visste hvor engasjert far til 2 er i akkurat dette, så hadde kanskje du foreslått det samme? Det er jo bedre å gå aktivt inn selv, når en gang på gang kritiserer et system? Det hjelper ikke å klage sin nød på et forum i måneder og år for å oppnå endring. ;)

Men i denne tråden har han holdt seg saklig, så da kan vi vel få lov til å fortsette med det?

Skrevet
Har jeg nektet han det?

Du gjør i allefall ditt beste for å avspore tråden totalt her. Far til 2 tar opp et viktig og alvorlig tema som berører mange mennesker, og det er fint om vi kan diskutere det uten flåsete avsporinger. Nå har jeg sagt mitt i denne sammenheng og håper moddene vil fjerne både dine og mine innlegg som ikke går på sak.

Skrevet

Jeg har svart far på det han har spurt meg om, og spurt han om noe andre har spurt han om, som han ikke har svart på, av ren nysgjerrighet. Jeg skal personlig tusle inn på ris og ros og be de modde meg bort dersom de mener det er nødvendig i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg ser debatten har begynt å avvike litt fra det opprinelige tema, så jeg velger å gå tilbake til ditt innlegg :)

Hvis noen er sertifisert eller har fått en autorisasjon så er det noen som har utført den kontrollen som gir disse "diplomene". Dersom personen(e) som har mottatt autorisasjon gjør en slett jobb kan disse sertifiseringene forsvinne igjen.

Tror du det vil skje ?

Det er altså sjefen din som skal avgjøre om du skal miste diplomet eller ikke ?

Jeg sitter med inntrykk av at en del innen stat/kommune blir forflyttet til høyere posisjoner om de ikke egner seg i spesifikke jobber. Og til slutt sitter de i en stilling som en ikke på noen måte kan ivareta. At disse skal frata kollegene jobben ser jeg som lite sansynlig. I så tilfelle er vi jo tilbake til en evaluering gjort av nærmeste overordnede, og det er nå blitt bevist at dette ikke fungerer (ref alle problemene mht barnevernet de siste årene).

Et konkret eksempel er Gambia saken hvor øverste tilsynsmyndighet i den aktuelle kommunen (Helse og sosial sjefen) nektet å få en vurdering fra en objektiv 3.part, - noe som medførte at barnevernet og kommune tapte på absolutt alle punkter.

En evaluering må mao bli gjennomført av noen som ikke arbeider i nærmiljøet (helst ikke i Fylket i det hele tatt) er ikke direkte innvolvert i barnevernet på andre måter.

Stilles det da krav til at barnevernet SKAL ha sertifiserte / autoriserte ansatte så vil det bli mange arbeidsledige barnevernere dersom de ikke tar den nødvendige autorisasjon eller mister den.

I så tilfelle blir evalueringen du har nevnt ovenfor helt feil. Lederen for det lokale barnevernet eller sosial sjefen i kommunen vil sansynligvis ikke frata en arbeidtager muligheten til å praktisere sitt yrke andre steder, - uansett hvor uegnet vedkommende er. Derfor vil en "autorisasjon" ikke bli noe annet enn et diplom uten reell funksjon.

Jeg kan gå med på "prøver" som viser ar de ansatte er egnet ihht faglige kvalifikasjoner, men om f.eks. politiske synspunkter blir en del av avgjørelsen tror jeg vi er like mye ute og kjøre som idag.

Dvs.

a) De som sertifiserer/autoriserer må være utenfor selve barnevernet i den kommunen disse skal arbeide slik at man ikke blir fristet til å "kompisere" med gode venner.

b) I Norge er det stort sett organ som Det Norske Veritas som sertifiserer. Det vil si at noen må sette et krav og en standard i de forskjellige tingene barnevernet skal drive med og så må barnevernansatte vise at de gjør disse tingene. Standard og slikt er i stor grad allerede satt i forhold til lover og forskrifter, men hele diskusjonen her handler jo om at lov og forskrift ikke blir fulgt. Når noen er sertifisert og må gjennom regelmessig ny godkjenning for å oppfylle autorisasjonskrav så kan de ikke lenger synse og tro - de MÅ følge lov og forskrift.

Dette er sertifisering i praksis - det er LANGT MER enn et diplom på veggen.

Jeg tror dette har noe for seg - men jeg tror ikke Barnevernet selv kommer til å være noen pådriver for dette.

Som nevnt mener jeg en slik sertifisering ikke vil gi den kvalitetssikringen som er nødvendig og som jeg har beskrevet årsaken til.

derimot tror jeg på en overordnet evaluering SÅFREMT EN SLIK KONTROLL TAR FOR SEG ALLE LEDD; PERSONER OG DOKKUMENTER.

Jeg ser på nettet at Helsetilsynet gjorde en "kontroll" av barnevernet i NordreAker i våres (uten å finne feil/mangler). Jeg kan ikke si noe om denne avdelingen av barnevernet spesielt, men jeg synes det er rart at evaluering i all hovedsak baserer seg på evaluering av rutiner og dokumenter, samt intervju med kommunens ansatte i hovedsak.

I dette forumet har vi hørt hvordan berørte henviser til løgner og frie påstander, alternativt "vri på sanneheten". Å da basere seg på slike dokumenter synes å være VELDIG ! overfladisk (mildt sagt). Det er ifølge rapporten gjort 15 intertvjuer, hvorav 13 synes å ha vært med de kommunalt ansatte. Dermed er maks 2 intervjuer gjort med de som er berørt av barnevernet. Dette er naturligvis et latterlig lavt tall, og skjer på et tidspunkt som kan være flere år etter at barnevernet har innført sine tiltak (eller mangel på tiltak).

Denne form for kontroll er mao TOTALT UEGNET om vi skal ta utgangspunkt i at de berørte er ivaretatt ihht de karv en må forvente settes til barnevernets arbeid.

Selv opplevde barna og jeg å bli avvist mht våre ønsker for noen år siden. Jeg fikk bare et enkelt notat om at saken var henlagt, og bostedsforelder hadde fått en oppringning fra etaten hvor de fortalte om bekymringsmeldingen, - men at den var henlagt.

Til slutt vil jeg ta et annet skremmende eksempel på kontroll.

Da jeg ble kontaktet av NAV for noen år siden ble jeg pålagt høyere bidrag "fordi bostedsforelder mente at hun hadde rett på det". Min lønn, basert på 3 månders lønnslipp samt utskrift fra likningen ble ikke vurdert eller ble vurdert som "feil". Bostedsforelders løse påstand ble imidlertid sett på som riktig. Da jeg skulle klage til Fylket måtte klagen gå gjennom kommunen. Der ble den plukket frem, saken ble omgjort, og klagen nådde aldri frem til Fylket. Hvis det er denne form for kvalitetskontroll vi skal ha hos barnevernet er jeg redd mange barn og foreldre vil oppleve fortsatt overgrep.

Og jeg kaller det fortsatt for "barnevernet" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...