Gå til innhold

Uttaler du e'en i Marie?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

De fleste nordmenn uttaler det vel MariE. Det trodde jeg i hvert fall. Men i utlandet (i hvert fall Sverige og fransk/engelsktalende land) sier de vel Mariii. Hvordan uttaler du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen (nordmenn) hadde begynt å kalle meg "marii" i stedet for Marie hadde jeg begynt å lure tror jeg.

Men det hender at jeg kaller meg "marii" i utlandet - for enkelthets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste nordmenn uttaler det vel MariE. Det trodde jeg i hvert fall. Men i utlandet (i hvert fall Sverige og fransk/engelsktalende land) sier de vel Mariii. Hvordan uttaler du det?

For at e'en skal uttales på fransk, må man skrive det Marié, og da vil de legge trykket på e'en, så det vil høres rart ut uansett. De uttaler rett og slett ikke e'er i slutten av ord. Det samme på engelsk, det er ikke naturlig for dem å uttale e'er på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv uttaler jeg det med e, men i mange dialekter så blir det fort Marii, eller Marje (dialekten min uttaler det i utgangspunktet sånn). Jeg blir litt irritert når folk ikke uttaler e-en (har Marie som ett av navnene mine selv) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker norsk uttaler jeg det med e. Når jeg snakker engelsk, fransk eller spansk uttaler jeg det uten e.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marie som mellomnavn og her blir selvsagt e uttalt. Men da jeg bodde i Frankrike en stund, brukte jeg dette som fornavn, og da ble det Marii (mitt egentlige fornavn var altfor vanskelig for franskmenn og uttale...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E. De aller fleste norske navn blir vridd på i utlandet og vica versa. Det betyr ikke at vi skal uttale dem banalt galt likevel og f.eks. begynne å uttale å som a..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E. De aller fleste norske navn blir vridd på i utlandet og vica versa. Det betyr ikke at vi skal uttale dem banalt galt likevel og f.eks. begynne å uttale å som a..

Må bare legge til noe her.. Da blir det jo f.eks. Ashild isteden for Åshild osv.. :fnise: ts tror vel ikke at vi sier sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet uttaler jeg alltid navnet Marie som Marie, men jeg har møtt en del mennesker som skriver navnet Marie, men uttaler det som Marii. Da gjerne hvis de har dobbelt-navn av typen Lisa Marie eller Anne Marie. Her kaller de seg gjerne Ann Mari og utelater e-en i Anne også. Synes i grunnen det bare er teit - hvis man vil at ungen skal hete Ann Mari, så kan man jo bare døpe den for Ann Mari, ikke Anne Marie for så å bli oppgitt over folk som uttaler navnet til barnet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det med E.

Med andre navn, så kjenner jeg til ei norsk dame som heter Helen. De aller fleste vil vel uttrykke det navnet lignende "Helén". Hun selv vil kalles "Helen" på den måten man sier i engelsktalende land.

Ei jeg en gang kjente sa at datteren het "shalin". Jeg lurte på om det var "Charlene".

Men hun sa det var Jacqueline og at noen venner i Frankrike hadde sagt at det ble uttalt som "shalin".

Jeg har ALDRI hørt det bli uttalt slik:

Fransk uttale av: Jacqueline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det sier seg selv at man sier Marie med E. Mari er et helt annet navn.

hvordan kan du tro noe annet ?

I store deler av verden uttales Marie som Marii. Navnet Mari uttales jo som regel på en annen måte igjen, medtrykk på a'en. Men av en merkelig grunn uttales det oftere som Marii når det er andre fornavn. Feks Ann-Marii.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det med E.

Med andre navn, så kjenner jeg til ei norsk dame som heter Helen. De aller fleste vil vel uttrykke det navnet lignende "Helén". Hun selv vil kalles "Helen" på den måten man sier i engelsktalende land.

Fransk uttale av: Jacqueline

Jeg har kjent flere som ogsaa uttaler navnet sitt slik, saa tror nok ikke det er uvanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store deler av verden uttales Marie som Marii. Navnet Mari uttales jo som regel på en annen måte igjen, medtrykk på a'en. Men av en merkelig grunn uttales det oftere som Marii når det er andre fornavn. Feks Ann-Marii.

Hva man gjør i verden bryr jeg meg ikke om. I Norge er det 2 forskjellige navn og utales MariE mens Mari utales mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...