Gå til innhold

Kaffeviser vanlig? Hvor mye bestemmer deres foreldre? Sukk..


Po Pi

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske fortvilet nå.. Vi gifter oss 19.juli og er i full gang med planleggingen av bryllupet. I går hadde jeg en lang samtale med min mor, og det er tydelig at vi er uenige om hvordan er bryllup bør feires.

Min kommende mann og jeg vil overhodet ikke ha selskapsleker i bryllupet, mens mine foreldre mener at dette bør man ha. Vi er heller ikke så glade i allsang, men dette MÅ vi ha, sier mine foreldre. :roll:

Vi blir selvsagt kjempeglade for sanger som våre familier dikter til oss, men vi vil helst unngå å bruke sånne ”standard” sanger (velkomstsang, takk for maten sang og kaffevise). Her er jeg og min mor totalt uenige. Hun holdt på å gå i bakken da jeg sa at jeg ikke ville ha noen kaffevise før kaker og kaffe. Det er greit nok å ha velkomstsang og takk for maten sang, men er det virkelig så vanlig å synge kaffevise? Jeg synes ikke det er nødvendig å ha ei kaffevise i det hele tatt.

Ellers lurer jeg på hvor mye deres foreldre er med på å bestemme hvordan bryllupet skal være? Hvis de er med på å dele kostnadene, mener jeg. I vårt tilfelle betaler mine foreldre ca ¼ av kostnadene. Selvsagt er det rimelig at de kommer med sine ønsker, men jeg synes liksom ikke det er riktig at de skal bestemme at leker og sanger må vi ha. For det første har vi ikke lyst til å ha leker og standardsanger, og for det andre så betaler jo min kjære og jeg det meste selv. Jeg er dessuten opptatt av å ha et bryllup som samsvarer med vår stil og våre ønsker, og jeg er ikke interessert i å ha leker og sanger KUN fordi ”det er tradisjon” (som min mor sier).

Er det jeg som er rar her, eller blander min mor seg for mye?

Klem fra Po Pi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er absolutt ikke du som er rar her :wink:

Våre foreldre hjelper også oss litt økonomisk,men de

har overhode ikke blandet seg inn når det gjelder planlegging

av dagen. De har selvfølgelig kommet med gode råd til oss, men det er vi som har det siste ordet. Dette er vår dag, og det er vi som bestemmer hvor mange sanger ol det skal være. Vi ønsker heller ikke slike standardsanger,så det skal vi ikke ha noe av. Heller ikke selskapsleker..

Ta en prat med foreldrene dine du, så blir dere nok enige til slutt :)

Lykke til!

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med dere, selskapsleker er fullstendig bak mål, vi har da ikke barnebursdag heller...

Er sikker på at mammaen din forstår hvis du gir en grundig forklaring...

Lykke til!!

*glad for at min mor ligger lavt hva leker angår...Puh...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har for vane å legge seg oppi det meste uansett - men jeg har blitt veldig flink til å si ifra etter hvert. Og når det gjaldt bryllupet gjorde jeg det ganske klart at det var vi som bestemte (vi betalte alt selv også da). Hva med et kompromiss - at du godtar en kaffesang og hun dropper kravet om leker? En kaffesang er jo fort gjort, mens lekene kan bli en pinlig affære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det er godt å høre at det ikke er jeg som er rar..

Jeg har virkelig prøvd å gi en grundig forklaring på hvordan vi ønsker å ha det, men hun står virkelig på sitt. Jeg har lyst til å fortelle henne at det er VÅR dag, og vi vil legge opp til en feiring som er i tråd med våre ønsker. Vil så gjerne være bestemt, men samtidig vil jeg ikke såre henne.. Huff, det er ikke lett dette.

Jeg HATER selskapsleker.. Mine foreldre mener at slike leker vil løfte stemningen, og at folk vil kjede seg hvis det ikke er noe program. Jeg har sagt til dem at vi kommer jo til å ha noe underholdning. Vi skal vise noen videoklipp på storskjerm, samt at vi skal ha 3 band som skal bytte på å spille. Trodde dette var nok, jeg.. :roll:

Klem fra Po Pi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg håper også dette er nok.. Middagen vår kommer ikke til å være ferdig før ca 20.30-21.00. Deretter skal vi ha ca 1 times pause. I denne pausen kommer kaffegjestene, vi skal ta en del familiebilder og gjestene kan slappe av etter middagen. Jeg tror ikke underholdningen kommer i gang før ca kl 22, og vi har ikke lokalet lenger enn til kl 02, dessverre. Vi føler at vi har dårlig tid, og derfor vil vi ikke sette av tid til selskapsleker.. :roll: I tillegg til at selskapsleker får meg til å tenke på barneselskapene vi hadde da vi var små.. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Ingen av våre foreldre la seg borti planleggingen. Jeg syns nesten de la seg litt for lite borti, så vi hadde motsatt "problem"..

Det dere har planlagt av underholdning er mer enn vi hadde og stemningen var bra hos oss allikevel :)

Jeg hadde heller ikke lyst til å ha velkommen og takk-for-maten sang, men det ville min mann, så jeg lot han få bestemme.

Takk-for-maten sangen var en slags selskapslek og det var SKIKKELIG vellykket faktisk. Alle fikk utdelt en pose med "bråketing" (papirposer til å smelle, 17.mai tuter ol) og serpentiner og en sang. Viseverten satte på Pomp og Prakt i symfoniorkester-versjon og så sang og bråket hele gjengen. Høres skikkelig banalt ut, men til og med besteforeldrene våre har sagt at det var morsomt. Syns det er litt gøy å aktivisere de litt også da..

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

slik kan det gå når foreldre skal være med å betale..

så til dere kommende bryllupsplanleggere; nok en god grunn til å betale selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mener dere om kaffeviser da? Jeg ser ikke helt poenget med å synge en vise med uendelig mange vers som lovpriser kaffen? Jaja, det trenger jo ikke å være så mange vers på den, men jeg synes likevel det er litt malplassert.. Særlig siden kaffe kommer til å stå fremme hele kvelden, så det er jo ikke slik at vi drikker kaffe først etter kaffevisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer og til å ha en kaffevise..

Har fått kuttet den ned til 2 vers, og da ble alle glad!

Svigers får kaffevise, vi får den kort!

Hos oss er det også slik at foreldrene våre betaler litt av bryllupet. Hans familie har overstyrt oss litt og lagt endel planer som vi ikke har fått høre om osv.. Min familie har vært mer sånn hjelpende og rådgivende..

Vi har velkomstsang fra brudeparet og kaffesang. ellers så har jeg skrevet sang til han og familiene våres har skrevet en sang til hver av oss.. vi ville heller ikke drukne i allsang, og har derfor valgt å kutte ned så mye som mulig.. Eller så mye det lot seg gjøre, uten problemer.

Men, selskapsleker er BANNLYST! *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke veldig fan av alle mulige sanger, men de som er selvlaget av gjester for anledningen er i hvert fall litt morsommere enn de andre 'standard' sangene.

På julebordet vårt (ikke jobb) hvert år, har vi noen tulle-sanger, bl.a. en kaffevise. Her er det masse unge mennesker og en del alkohol i salig blanding, så det blir jo skikkelig dårlig, men ganske festlig.

Vi sitter fortsatt ved bordet når vi tar kaffevisen, men det vil man jo ikke i et bryllup, så jeg ser ikke helt når den skulle passe inn.

Men jeg ville definitivt heller sagt ja til en kaffevise hvis det kunne avverget selskapslekene!

Og uansett hvem som betaler, så er det brudeparets dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at gjestene kjeder seg litt når det er FOR MYE underholdning, og da særlig selskapsleker....

Vi skal ikke ha verken kaffeviser eller selskapsleker. Regner med det blir noen sanger under middagen.

Etterpå skal det vises noen bilder (tror jeg - skal visst ikke vite det...)

Så blir det jo musikk og dans etterhvert. Siden vi har en del musikere i familien, skal det være rom for å gå på scenen og spille de som vil. Mange har allerede sagt at de kommer til å ta med seg instrumentet sitt. Svoger'n min, som er en dyktig gitarist, jobber i musikkforretning og tar med seg nødvendig utstyr (mic'er, noen instrumenter etc)

Dette kan bli artig!

Ellers har gjestene ofte lyst til å snakke, drikke og danse. ALT trenger ikke være organisert!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er HELT enig med deg, Lillebrura! Det kan bli kjedelig med for mye underholdning. Toastmasteren i mi søsters bryllup tok helt av med selskapsleker, grøss og gru. Vi skal ha samme toastmasteren. Tror vi må si klart i fra om at selskapsleker er bannlyst, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene våre betaler ganske mye av bryllupet, så de kommer med deres ønsker, så bestemmer vi etter beste evne. Det med sanger og leker er visst veldig viktig i hans slekt, derfor blir det kanskje en lek. Min familie er helt motsatt; lite taletrengte og har ingen tradisjon for allsanger og leker. Regner med at folk klarer å hygge seg selv, det er jo mange å hilse på både kjente og ukjente.

Vi kommer ikke til å lage sanger selv, kommer derfor ikke til å ha kaffevise, så får vi se om det blir lek eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det "syng og vær glad" som råder - jeg synes det er gøy med sanger, men HATER sånne teite, ferdigskrevne. (var nettopp i et bryllup der alle sangene var ferdige, det var såvidt de hadde tatt seg tid til å bytte ut navnene... Skikkelig pinlig, spør du meg...)

Så her blir det kaffevise - men vi skal synge "om lidt er kaffen klar" (husker i farten ikke hva den heter) Synes den er kuul, og med litt humor. Velkomstvise har jeg ennå ikke klart å pønske ut... Men synge skal vi! (selskapsleker har jeg igrunnen ikke tenkt over, men det kan jo også bli en noe pinlig affære?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

foreldre burde forstå at det ikke er deres brullup, men brudeparets dag.

Foreldre kan komme med ønsker men ikke bestemme hele brullupet.

Jeg har sagt at hvis de ikke ønsker,trenger de ikke betale.Det er min og min samboers dag,og vi vil ha det på vår måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...