Gjest rosen Skrevet 18. juni 2003 #1 Del Skrevet 18. juni 2003 Jippi,vi har fått ønsket vårt oppfylt og mammanettet.com har laget et nytt fosterforeldreforum! Passer for alle som er eller har vært fosterforeldre, beredskapshjem, besøkshjem, eller som er nysgjerrig på noe av dette:-) Velkommen alle som vil snuse litt!!! http://www.mammanettet.com/forum/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 18. juni 2003 #2 Del Skrevet 18. juni 2003 Det var da ikke fosterforeldre-forum... Det var jo for foreldre og alle som har med barn å gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 18. juni 2003 #3 Del Skrevet 18. juni 2003 Ja, men der er et tema/forum som omhandler adopsjon og fosterforeldre. Det er helt klart nytt, nesten ingen poster der, men det er der, for dem som er interessert. Skulle gjerne sett at der var mer info jeg, for meg som er nysgjerrig på dette. "beredskapshjem"/"besøkshjem"/"fosterhjem" Hva er hva, hva krever det av meg, og sånne ting. Jeg vet jo at det trengs masse flere slike, og egentlig er det noe som på en måte frister men vi har slett ikke anledning nå, og jeg vet ikke om jeg ville klarer tanken på at barnet bare skulle være hos oss en stund.... Derfor er jeg interessert i erfaringer og sånn, så kanskje jeg skal følge litt med der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 18. juni 2003 #4 Del Skrevet 18. juni 2003 Fredagsbarn. Hvis du lurer på noe kan jeg prøve å svare. Jeg har en fostersøster og en fosterbror :D Hun bodde hos oss 7 år og han i 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 20. juni 2003 #5 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg glemte nesten å svare i denne tråden, jeg leste den før jeg gikk på jobb, og glemte den dessverre da jeg kom hjem. Det jeg tenker litt på er... hva krever de egentlig av oss? Må en av oss være hjemmeværende? I alle fall med mindre barn? Eller kan vi basere oss på dagmamma/praktikant (slik jeg tenker litt på for egne barn) Eller barnehage? Hva med oss som personer da? "Vanlige mennesker", greit nok? Økonomi? Arbeidssituasjon? Samboer/gift? Egne barn? Hva med hund? Hus? Og hva med beredskapshjem? Er det disse familiene som tar mot barna på svært kort varsel når de må tas fra sine hjem, og har dem til man finner et permanent hjem, eller er det noe annet? Hvordan takler man egentlig at et barn bor i familien i en kortere eller lengre periode, og så bare flytter? Mister man all kontakt? Ja, jeg har mange andre spørsmål også, men dette var de jeg kom på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. juni 2003 #6 Del Skrevet 20. juni 2003 Og hva med beredskapshjem? Er det disse familiene som tar mot barna på svært kort varsel når de må tas fra sine hjem, og har dem til man finner et permanent hjem Ja. Kan være 2 timer, og 3 uker. Hva som ellers kreves av familien er ofte avhengig av hvilket barn det er snakk om. Slik står ofte i annonsene. Noen ganger ønskes at en er hjemme, da får man ofte ekstra kompesasjon. Noen ganger ønsker man ikke småsøsken i familien. Noen ganger er dyr positivt. Vet om flere som har vært i rettssak med foreldre pga de vil ha tilbake barnet, men er heltklart ikke skikket til det. Det kan være slitsomt. (Dette er ikke ment å starte en ny diskusjon, for noen foreldre er rett og slett ikke skiket. Eks når barna blir brennmerket og ikke får mat...) Ring barnevern/sosialetaten i kommunen og hør, det er mangel på fosterforeldre. Kjenner en superflink fosterfamilie, og de skulle på nybegynnermøte og fortelle om erfaringer. Sa de var sjokkert over hva slags folk kommunen hadde godkjent. Antageligvis pga mangel... Kjenner også flere familier som har hatt barnet boende nesten hele livet, og etter myndighetsalder er de en like selvfølgelig del av familien som før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 20. juni 2003 #7 Del Skrevet 20. juni 2003 Ja, jeg vet at det er masse mangel på fosterforeldre. For øyeblikket er det ikke aktuelt for oss heller, kanskje blir det det aldri, men jeg føler jo på en måte at det er en god gjerning, og gir mye (jeg elsker barn, og burde antakelig langt heller blitt barnepleier enn økonom, som barn skrev jeg i "hva vil jeg bli som voksen" rett og slett "MOR") Om det blir noe av.... ja, det er vel også opp til min samboer. akkurat nå er vi to samboere som har vært kjærester i 2 år (i morgen) og samboere i halvannet år. Vi leier ei leilighet hvor vi ikke har plass til noe barn (annet enn en eventuell baby som kan sove på vårt rom) og jobber begge to, uten at vi egentlig tjener nok til å dekke våre utgifter (ikke mer enn i trenger i alle fall) Sambo er ikke klar for egne barn på et par år enda, langt mindre andres (tipper jeg) Vi har fjernadoptert ei jente vi. Det er det lengste jeg kan strekke meg for å lette på samvittigheta akkurat nå. Men, det er noe jeg tenker på. Kanskje om noen år.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. juni 2003 #8 Del Skrevet 20. juni 2003 Vet om en del voksne som har fått barn i ng alder som blir fosterforeldre når barna er flyttet. Da har man jo mye erfaring og trygghet å gi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 20. juni 2003 #9 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg ville aldri ture å påta meg noe slikt uten å selv ha hatt barn først, trur jeg. Nettopp pga erfaring. Dette er jo unger som ofte ikke ha hatt det så greit. Man bør ha en tryghet om hva man gjør da, mener jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rosen Skrevet 21. juni 2003 #10 Del Skrevet 21. juni 2003 Skulle gjerne sett at der var mer info jeg, for meg som er nysgjerrig på dette. "beredskapshjem"/"besøkshjem"/"fosterhjem" Hva er hva, hva krever det av meg, og sånne ting. quote] Hei Som du skrev er dette forumet helt nytt. Etterhvert vil det nå komme mer info om dette. Bla intervju av fosterforeldre, o.l. Håper dere andre som er interessert i dette også kommer inn dit en tur. Håper vi kan få til det forum der i diskuterer problemstillinger, utveksler erfaringer, gir info til nysgjerrige osv. sees Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 22. juni 2003 #11 Del Skrevet 22. juni 2003 Ja, jeg har hengt meg på det forumet i alle fall, rett og slett for å få vite mer. Det er ikke aktuelt de første årene, pga bosituasjon/økononmi etc, men jeg er den typen menneske som samler masse informasjon for å forberede meg på ting jeg lurer på kan bli en del av mitt liv. (Du skulle bare visst hvor mye jeg leste om hunder da det gikk opp for meg at sambo virkelig vil ha en hund etterhvert. Det er vel snart et år siden, og enda har vi ikke engang 100% bestemt om vi SKAL ha en hund (trur det avhenger en del av allergitesten jeg skal ta, men Haukeland utsetter og utsetter timen min) og det er heller ikke aktuelt helt enda. Men info, det er viktig for meg) Kommer til å lese en del om dette, og samle info og tenke på det i alle fall. Om det noen gang skjer, det vil tiden vise... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå