Gå til innhold

Ilder

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min foerste ilder fikk jeg som valp og naar han beit litt for hardt pleide jeg ta han i nakken og si NEI. Tok rundt nakken og klemte noksaa hardt til den lukket oynene. De har veldig sterke nakkemuskler saa man skader dem ikke ved aa gjoere det. ;)

Det fungerte veldig bra, men saa laerer de jo fort og da. :)

Noteres under tvil bak øret. ;) Har du hørt om andre metoder?

Gjest WildRider
Skrevet
Jeg kjøper ikke en valp fra et kull som ikke er håndtamt, så enkelt er det. Lekebiting og testing av grenser er derimot noe man må rekne med. Har hatt (hunde)valp som var innmari hard i kjeften og beit gjennom klær og hud i mange måneder før han roet seg, så jeg er forberedt. Men noe jeg ikke har klart for meg er hvordan man mest effektivt går frem med bitehemming av akkurat ilder. Samtidig som man opparbeider et positivt forhold til den. Vil nødig skremme småtten. Noen som har noen tanker om det? Bortsett fra å smøre hendene med tabasco liksom... :ler: Hjelper en liten timeout i bur for eksempel?

WildRider; Ja, gnagerblanding er definitivt en dårlig matkilde for et rovdyr. Men måren sin fordøyelse er ikke så ulik kattens, så tørrfór til katt går sikkert an. Vom&hundemat også, og rått kjøtt. Hva slags spesialfór finnes til ilder og hvor får man kjøpt det?

Auda, så lenge siden som det er siden jeg kjøpte ildermat måtte jeg nesten tenke litt her! Jeg bruker å kjøpe mat på dyrebutikken til mine andre smådyr her, og da har jeg sett sann 3-5 KG bokser med spesial mat til ildere :)

Når det kommer til å ta ilderen i nakkeskinnet så er det fullt mulig, og mange reagerer ikke på det en gang. Ildere altså, veit han vennen min bruker å ta sine i nakkeskinnet som en hund når de er virkelig umulige, før syns jeg det var trist å se på for det så vondt ut.. Senere lærte jeg midlertidig at det er mer vondt for dem hvis jeg feks løfta den opp og klemte den litt fast. De har utrolig sterkt nakkeskinn :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Dyrebutikker har ofte toerrfor for ilder, men man kan ogsaa gi de toerrfor for kattunger. En ilder trenger mer protein i kosten enn en voksen katt saa det maa vaere kattungefor. :)

Jeg kommer ikke paa noen andre maater aa venne de av med aa bite for oeyeblikket, men du kan sikkert finne andre metoder paa det forumet jeg nevnte tidligere. Men de er som sagt generelt sett veldig selvstendige saa man maa vaere litt bestemt. Men naar de foerst har laert hva NEI betyr saa husker de det. Som regel ... :ler:

Gjest *lucky*
Skrevet

Har ikke hatt ilder selv men mange andre typer dyr. Bla kanin, den var også sånn at den gikk løs på dagen og når det blei kvelden gikk den opp på trappa til uthuset den bodde i. Den ville sikkert inn å ha maten sin. Det var ikke noe problem å få kaninen til å bli stedbunden, brukte mye tid sammen med den.

Og jeg tror dette med hvor mye tid man bruker på et dyr har mye å si, ofte bruker vi noe jeg kaller "mennesketid. Det er avmålt tid som vi mener er passelig å bruke på et dyr.

Jeg tror vi må tilpase oss "dyretid og tilbringe den tiden som faktisk er nødvendig for å få dressert et dyr.

Har hørt om folk som har ilder i fjøset sitt og at de er veldig fornøyd fordi de holder rotter og mus unna/dreper de. Ildere bor da i fjøset og går ellers løst.

Stor nok plass er nok også viktig.

Jeg ser på ilderen litt som en jakthund, den er veldig kjelen og god og kan dresseres slik man vil men når det kommer til jegerinstinkt så er det nok såpass sterkt at det vil ta over i situasjoner der den må velge imellom å høre på sin eier og å jage et bytte.

Kaninen/plantespisere blir etter min mening lettere å ha med å gjøre fordi de flykter ved fare og da ofte søker hjem mens jegerne stikker av gårde for å ta byttet sitt.

Tror absolutt at du kan få mye glede av en ilder men jeg tror jeg ville satset på en oppdragelse med godbit skal du ha sjangs til å overstyre jegeren i den.

Og den blir sikkert stedbunden så lenge du jobber MYE med den for jeg tror den er temmelig sterk i psyken/kanskje litt frekk!

lykke til:)

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Noteres under tvil bak øret. ;) Har du hørt om andre metoder?

Itte no farlig det, var det jeg ble anbefalt aa gjoere da jeg spurte paa ilderforumet. ;) De er noen toeffinger og kan vaere veldig hardhendte med hverandre saa det blir bare barnematen i forhold. Og det er ikke snakk om at man proever aa kvele ilderen heller. :)

Gjest WildRider
Skrevet
Itte no farlig det, var det jeg ble anbefalt aa gjoere da jeg spurte paa ilderforumet. ;) De er noen toeffinger og kan vaere veldig hardhendte med hverandre saa det blir bare barnematen i forhold. Og det er ikke snakk om at man proever aa kvele ilderen heller. :)

Har sett en flokk ildere på 3-4 stykker som lekte med hverandre som slips, ble dratt etter både nakke og ryggskinn langs gulvet av hverandre, og det var bare lek..! Glad jeg aldri fant ut hvordan det så ut når de sloss hvertfall ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Så koselig å se at flere vurderer ilder som kjæledyr!

Selv har jeg flere ildere, de er helt herlige :)

Det er mye å tenke på, blandt annet fôring.. Det har alt å si på hvilken helse dyret vil få, og levetiden.

Mange har gått over til å fôre rått kjøtt, siden en ilder ofte ikke spiser mer enn 60 - 100 gram i løpet av et døgn, er det ikke veldig dyrt heller :)

Jeg har møtt flere ildere som vet hvor de holder til, men også flere ganger har disse også på et eller annet tidspunkt stukket av - for godt.

Når en ilder er ute, blir den oppslukt av alt, den skal snuse, grave, løpe, markere, hilse på med mye mer.

Det er alt etter hvilken risiko man er villig til å ta egentlig, jeg har aldri turt.

Dette er ikke et relameforsøk, men her er diverse bilder av ilderbabyer : http://sagasilder.com/?page_id=45

Er de ikke herlige?

Skal dere forøvrig ha ilder fra oppdretter, bør man være nesten et år foran i tid. Det er få oppdrettere i Norge, og etterspørselen er stor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...