Gjest WildRider Skrevet 28. november 2008 #21 Skrevet 28. november 2008 Han var nesten ett aar gammel da han forsvant og planen var aa kastrere ham saaklart. Men som sagt saa fikk jeg jo aldri sjansen til det ... Han var ikke noe problem aa ha i hus da. Han luktet litt sterkere selvsagt, men ikke plagsomt, og noen ganger fikk han "anfall" og begynte og smaabite hendene mine. Hadde ham aldri i bur, han loep fritt rundt i huset, og jeg gikk tur med ham hver dag. Han laerte fort aa gaa rundt biler istedenfor under og han forstod hva et strengt "NEI" betydde. Kan virkelig anbefale ilder som kjaeledyr, utrolig herlige dyr! Utrolig nysgjerrige og lekne er de og. De kan fort oedelegge ting, potteplanter er ikke trygge, men de har det lille glimtet i oyet naar de har funnet paa rampestreker saa det er umulig aa bli sint! Det har du egentlig rett i, ilderen jeg hadde klatret i gardinene mine en gang jeg snudde ryggen til i 5 lusne minutter for å prate i hustelefonen. På de fem minuttene klarte han å la seg selv skli ned mens han kloret opp hele gardinstoffet i 2 vinduer, og han visste så jævlig godt at der skulle han ikke være..! Da jeg kom inn igjen i stuen og så resultatet ble jeg dødsforbannet og brølte at den kunne bare komme ut hvor enn den var ellers skulle jeg gjøre det samme med ham som det han gjorde med mine handsydde gardiner jeg laget selv. Han kom krypende han, og la seg på rygg forran meg å stirra på meg med ett svært UNNSKYLD i hele ansiktet. Klarte bare ikke å herse med ham, men løftet ham opp og viste ham gardinene mens jeg hele tiden sa NEI. Han gjorde det aldri igjen, så jeg vet ikke om han bare ville prøve det en gang for å teste og aldri mer, eller om han faktisk skjønte Herlig dyr, denne tråden får meg til å savne ham ekstremt, og det å generelt sett ha ilder i huset, har ikke hatt det de siste 5 årene.. Hm, på tide kanskje?
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. november 2008 #22 Skrevet 28. november 2008 Det har du egentlig rett i, ilderen jeg hadde klatret i gardinene mine en gang jeg snudde ryggen til i 5 lusne minutter for å prate i hustelefonen. På de fem minuttene klarte han å la seg selv skli ned mens han kloret opp hele gardinstoffet i 2 vinduer, og han visste så jævlig godt at der skulle han ikke være..! Da jeg kom inn igjen i stuen og så resultatet ble jeg dødsforbannet og brølte at den kunne bare komme ut hvor enn den var ellers skulle jeg gjøre det samme med ham som det han gjorde med mine handsydde gardiner jeg laget selv. Han kom krypende han, og la seg på rygg forran meg å stirra på meg med ett svært UNNSKYLD i hele ansiktet. Klarte bare ikke å herse med ham, men løftet ham opp og viste ham gardinene mens jeg hele tiden sa NEI. Han gjorde det aldri igjen, så jeg vet ikke om han bare ville prøve det en gang for å teste og aldri mer, eller om han faktisk skjønte Herlig dyr, denne tråden får meg til å savne ham ekstremt, og det å generelt sett ha ilder i huset, har ikke hatt det de siste 5 årene.. Hm, på tide kanskje? Min var av det rampete slaget saa det var mer "se hva jeg har gjort!" enn "unnskyld" man saa i blikket hans. Og naar han var leken hoppet han omkring med krummet rygg og laget den lille klukkelyden de lager naar de har det goy. Savner en ilder eller to i huset jeg og, men har ikke muligheten til det her jeg bor naa. Men naar jeg flytter skal jeg ha, og da skal jeg jammen proeve aa la den gaa fritt ut og inn som en katt.
Gjest WildRider Skrevet 28. november 2008 #23 Skrevet 28. november 2008 Min var av det rampete slaget saa det var mer "se hva jeg har gjort!" enn "unnskyld" man saa i blikket hans. Og naar han var leken hoppet han omkring med krummet rygg og laget den lille klukkelyden de lager naar de har det goy. Savner en ilder eller to i huset jeg og, men har ikke muligheten til det her jeg bor naa. Men naar jeg flytter skal jeg ha, og da skal jeg jammen proeve aa la den gaa fritt ut og inn som en katt. Ja, ikke sant Min var også slik at han så mest rampete ut, men jeg tror jeg brølte så høyt av sjokk at til og med naboene hørte meg ned i gata, så jeg tror han forstod at nå var det bare å legge seg flat før han ble til kjøttkake... Ikke at jeg hadde tenkt å gjøre det med ham, men det kunne ikke han vite Ja, de er så utrolig søte med de klukkelydene sine, husker at en av de første lekene ilderen min oppdaget var Fang vannstrålen i badekaret.. Du kan tenke deg at leken fort gikk fra morsom til "NÅ tar jeg deg, å men f*** da!!" Han ble så sint, prøvde hele tiden å stoppe den svake strålen, men uansett slo den ham bare i ansiktet, etter en halvannent time med latterkrampe fra meg fikk jeg tilbake barmhjertigheten og slo av vannet, men da var han sint også, løp fresende i stua og gjemte seg under sofaputen som han alltid gjorde om han følte seg slemt/urettferdig behandlet
la Flaca Skrevet 29. november 2008 Forfatter #24 Skrevet 29. november 2008 Åååh, for noen herlige historier! Ja, kom gjerne tilbake med fler WildRider. Høres ut som en kjempearti utfordring å se hvor langt man kan komme med de små rakkerne. Klikkertrening må selvfølgelig prøves. Har trent både gris og katt med klikker med stort hell, så det skulle ikke forundre meg om ildere også liker det. De er jo bare noen gledesspredere da. Har allerede vært i kontakt med flere oppdrettere nå, og alle har lange ventelister. Men antakelig blir det ildervalp om halvannet år når vovsen har vokst til. Takket være denne tråden. Sier tusen takk til dere som har kommet med så mange sjarmerende ilderhistorier, vil ha mange fler!
Gjest WildRider Skrevet 29. november 2008 #26 Skrevet 29. november 2008 For en fin film Skal komme tilbake med mange flere historie, sovnet selvsagt med tanke på ildere i natt og kom på flere artige som min klarte å få til. Husker en gang jeg hadde bursdag, og hadde invitert vennene mine, vi hadde ballonger i tak og gulv og ilderen for frem og tilbake og fikk oppmerksomhet av alle og enhver. Jeg ble litt irritert av aktiviteten hans som var i 100% hele dagen, så jeg kasta en balong på ham og håpte at han skulle klare å bite i den så han fikk seg ett lite sjokk og stakk sin vei, for han hadde jo aldri sett en balong før, slemme meg Men neida, lille ilder var tydeligvis mye smartere enn meg der, for han gikk rundt balongen flere runder før han forsiktig dyttet balongen med snuten og fant enden som var knytt igjen! Må si jeg der og da ble litt paff av hvor smart den egentlig var, bikkja til morra mi hadde før på kvelden også blitt introdusert for balonger, og den var ikke så smart Endte med at ilderen dro den med seg i sofaen og satt med den ved siden av seg hele kvelden, lurer på om han ble litt forelsket Så heldig du er som har satt deg på venteliste med ilder! Når det er ca 1,5 års ventetid så tror jeg at jeg skal ringe og snakke med oppdretter jeg også, akkurat nå bor jeg i liten leilighet, men har flytteplaner til leid hus over vinteren, og der vil det være plass å boltre seg på
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #27 Skrevet 29. november 2008 Jeg vet om ildere som har gått fritt. De fleste har blitt overkjørt av bil mens noen bare ikke kom hjem igjen. Det kan ha gått noen år før det har gått galt.
Gjest WildRider Skrevet 29. november 2008 #28 Skrevet 29. november 2008 Jeg vet om ildere som har gått fritt. De fleste har blitt overkjørt av bil mens noen bare ikke kom hjem igjen. Det kan ha gått noen år før det har gått galt. Ja, man må tenke på det også når man slipper løs.. Helst ha ett større område vekk fra veien så de ikke blir overkjørt.
la Flaca Skrevet 29. november 2008 Forfatter #29 Skrevet 29. november 2008 Jeg vet om ildere som har gått fritt. De fleste har blitt overkjørt av bil mens noen bare ikke kom hjem igjen. Det kan ha gått noen år før det har gått galt. Huff, ja det er en sjangs å ta uansett. Særlig når det gjelder ildere, som er så nyskjerrige. Men jeg ville ikke hatt katt heller dersom jeg ikke følte meg trygg på at faren for påkjørsel var relativt liten. Mest jorder rundt her, og i gata vår er det 15 sone. Noen som har snekra skilt selv WildRider, det er ikke sååå lange ventelister altså. Men det passer å vente halvannet år for oss. Det kan være mulig å få valp neste år dersom du tar kontakt nå. Særlig når du har hatt før, for de er nøye på hvem de selger til. Lykke til med hus og ilder. Den ballonhistorien din viser jo bare at det bor mye i de små pøblene. Herlige dyr, det er sikkert.
Gjest WildRider Skrevet 29. november 2008 #30 Skrevet 29. november 2008 Huff, ja det er en sjangs å ta uansett. Særlig når det gjelder ildere, som er så nyskjerrige. Men jeg ville ikke hatt katt heller dersom jeg ikke følte meg trygg på at faren for påkjørsel var relativt liten. Mest jorder rundt her, og i gata vår er det 15 sone. Noen som har snekra skilt selv WildRider, det er ikke sååå lange ventelister altså. Men det passer å vente halvannet år for oss. Det kan være mulig å få valp neste år dersom du tar kontakt nå. Særlig når du har hatt før, for de er nøye på hvem de selger til. Lykke til med hus og ilder. Den ballonhistorien din viser jo bare at det bor mye i de små pøblene. Herlige dyr, det er sikkert. Å såpass, da må jeg ha lest litt feil! Hos meg passer det gjerne å vente frem til våren så jeg er sikker på at alt ligger tilrettelagt, men skal innrømme at jeg har mest lyst å skaffe meg en nå med en gang, men må nok bare holde meg Jo, tusen takk for det du! Ja, de er helt utrolig fulle av personlighet, for ikke å snakke om at de har mer IQ enn de fleste mennesker jeg kjenner til Lykke til med ilder til deg også, når den gang kommer! Håper vi kan holde kontakt og holde denne tråden i liv til det skjer for oss begge at vi får ilder i hus, og kan dele enda flere historier
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. november 2008 #31 Skrevet 29. november 2008 (endret) Jeg syns nesten ildere er smartere enn hunder jeg. De laerer liksom uten at man proever aa laere dem ting. Gjett om jeg skal ha med meg en ilder fra England naar vi en dag forhaapentligvis flytter til Norge! Ilderstammen i Norge er ikke den beste saa de lever som regel ikke saa lenge som de kunne ha gjort. Kanskje jeg skulle ha begynt med oppdrett selv ... Kan anbefale forumet til Norsk ilder forening til de som ikke vet om det allerede. Endret 29. november 2008 av Mea Culpa
la Flaca Skrevet 29. november 2008 Forfatter #32 Skrevet 29. november 2008 Ja, hadde vært veldig gøy om vi husker å poste ei melding i denne tråden når det skjer noe på ilderfronten! Krysser fingrene for ildervalp rett rundt hjørnet, WildRider.
la Flaca Skrevet 29. november 2008 Forfatter #33 Skrevet 29. november 2008 Jeg syns nesten ildere er smartere enn hunder jeg. De laerer liksom uten at man proever aa laere dem ting. Gjett om jeg skal ha med meg en ilder fra England naar vi en dag forhaapentligvis flytter til Norge! Ilderstammen i Norge er ikke den beste saa de lever som regel ikke saa lenge som de kunne ha gjort. Kanskje jeg skulle ha begynt med oppdrett selv ... Kan anbefale forumet til Norsk ilder forening til de som ikke vet om det allerede. Veldig kjekt at du befinner deg i England da. Mange norske oppdrettere som har begynt å importere avlsdyr derfra, sikkert ikke uten grunn.
Gjest WildRider Skrevet 29. november 2008 #34 Skrevet 29. november 2008 Nå skal hvertfall ikke jeg begynne å uttale meg om ilderoppdrettet her i Norge, siden jeg ikke har peiling, men jeg har lest og hørt flere steder at det er mye innavl og til og med sykdommer i avlen?
Vitamina Skrevet 29. november 2008 #35 Skrevet 29. november 2008 Når jeg bodde hjemme hos mor og far hadde vi en ilder som bodde ute i hagen i et svært bur med nok av tumleplass og klatremuligheter. Vi hadde den såklart inne om kveldene for kos og lek. Han brukte aldri buret til annet soving virket det som, sov utrolig mye hele dagene. Når han døde av alderdom fant vi en utrolig lang underjordisk tunnel han hadde gravt ut av buret. I tillegg fikk vi tilfeldigvis vite av naboer at han hadde blitt observert ute i nabolaget om natten Vi bodde rett ved en skog så jeg kan tenke med at han har hatt det vanvittig fint uten at vi visste det
la Flaca Skrevet 29. november 2008 Forfatter #36 Skrevet 29. november 2008 Når jeg bodde hjemme hos mor og far hadde vi en ilder som bodde ute i hagen i et svært bur med nok av tumleplass og klatremuligheter. Vi hadde den såklart inne om kveldene for kos og lek. Han brukte aldri buret til annet soving virket det som, sov utrolig mye hele dagene. Når han døde av alderdom fant vi en utrolig lang underjordisk tunnel han hadde gravt ut av buret. I tillegg fikk vi tilfeldigvis vite av naboer at han hadde blitt observert ute i nabolaget om natten Vi bodde rett ved en skog så jeg kan tenke med at han har hatt det vanvittig fint uten at vi visste det Litt koselig å få vite det i ettertid da, at han har levd livets glade dager i smug. Jeg har også hørt at det er mye sykdom og uvettig avl i Norge, WildRider. Av den grunn kunne det ikke falt meg inn å kjøpe fra dyrebutikk. Skal velge oppdretter med omhu også. Noen bruker jo jaktildere i avl som noen ganger er iblandet villilder (fra England). Kan ikke tenke meg at disse er optimale som kjæledyr, selv om helsa er bedre.
Gjest Gjest_carina_* Skrevet 29. november 2008 #37 Skrevet 29. november 2008 Jeg har ilder selv og det tar mye arbeid når du først får en i huset. Min var absolutt ikke tam når vi fikk han, Per heter han forresten. Han var rett og slett farlig til å begynne med og jeg var livredd han. Han kunne bite igjennom huden og kunne ikke holde eller ta fingrene inn i buret. Gikk med støvler inne fordi han beit i tærene. Vist du skal få deg ilder må du vite at dette er ikke lett. Du må vise at det er du som eg sjefen. Vi pleide å holde oss til ett ord som vi sa bestemt når han gjorde noe gale som"NEI", vist du begynner med forskjellige ord blir han forvirret. Man kan også prøve med en spray flaske med sitron som man kan sprute på han når han biter. Nå er ilderen min verdens herligste ilder, han er så tam som han kan bli. Nå kan jeg holde fingrene mine inn i munnen hans uten at han biter. Kan nesten gjøre hva jeg vill med han uten at han biter, han har skjønner hvem som er sjefen:) Og du kan ikke ha den ute
Gjest WildRider Skrevet 29. november 2008 #38 Skrevet 29. november 2008 Jeg har ilder selv og det tar mye arbeid når du først får en i huset. Min var absolutt ikke tam når vi fikk han, Per heter han forresten. Han var rett og slett farlig til å begynne med og jeg var livredd han. Han kunne bite igjennom huden og kunne ikke holde eller ta fingrene inn i buret. Gikk med støvler inne fordi han beit i tærene. Vist du skal få deg ilder må du vite at dette er ikke lett. Du må vise at det er du som eg sjefen. Vi pleide å holde oss til ett ord som vi sa bestemt når han gjorde noe gale som"NEI", vist du begynner med forskjellige ord blir han forvirret. Man kan også prøve med en spray flaske med sitron som man kan sprute på han når han biter. Nå er ilderen min verdens herligste ilder, han er så tam som han kan bli. Nå kan jeg holde fingrene mine inn i munnen hans uten at han biter. Kan nesten gjøre hva jeg vill med han uten at han biter, han har skjønner hvem som er sjefen:) Og du kan ikke ha den ute Trist å høre at han var så umulig i begynnelsen, men man må bare sette foten ned og vise fra dag en hvem som bestemmer og hvordan ståa er. Var det jeg gruet meg mest til, skulle bare få en liten valp.. Men kompisen min var veldig bastant på dette og han bodde med meg de 4 første dagene jeg var litt usikker, så når ilderen gjorde noe galt, måtte kompisen min sette meg på plass, for at jeg skulle sette ilderen på plass, høres sikkert litt komisk ut, men sparte meg for mye testing og utprøving fra ilderens side. Å smøre sitron på fingrene er ett godt tips om den i blant biter, ett som er minst like bra er litt edikk. la Flaca ( håper jeg skrev rett ): Ja, mener å huske at jeg leste noe om det i ett forum, var derimot ikke klar over at de blandet inn jaktilder i avlen, det kan da ikke være helt bra som du sier. Ildervalpen jeg hadde ble skaffet til meg av en som hadde veldig mange års erfaring, jeg husker han stakk pekefingeren i ansiktet mitt og tvang meg til ikke å kjøpe i butikk pga da visste man ikke hva man fikk.. Har også tenkt å sjekke veldig nøye blant oppdrettere og høre om sykdom og slikt som kanskje eventuelt har vært rundt om der Også har jeg fått med meg at ilderen har en svært sveklig lever og tåler lite annet ett speisalforet sitt, altså dårlig idè å gi den gnagerblanding..
la Flaca Skrevet 30. november 2008 Forfatter #39 Skrevet 30. november 2008 Jeg har ilder selv og det tar mye arbeid når du først får en i huset. Min var absolutt ikke tam når vi fikk han, Per heter han forresten. Han var rett og slett farlig til å begynne med og jeg var livredd han. Han kunne bite igjennom huden og kunne ikke holde eller ta fingrene inn i buret. Gikk med støvler inne fordi han beit i tærene. Vist du skal få deg ilder må du vite at dette er ikke lett. Du må vise at det er du som eg sjefen. Vi pleide å holde oss til ett ord som vi sa bestemt når han gjorde noe gale som"NEI", vist du begynner med forskjellige ord blir han forvirret. Man kan også prøve med en spray flaske med sitron som man kan sprute på han når han biter. Nå er ilderen min verdens herligste ilder, han er så tam som han kan bli. Nå kan jeg holde fingrene mine inn i munnen hans uten at han biter. Kan nesten gjøre hva jeg vill med han uten at han biter, han har skjønner hvem som er sjefen:) Og du kan ikke ha den ute Jeg kjøper ikke en valp fra et kull som ikke er håndtamt, så enkelt er det. Lekebiting og testing av grenser er derimot noe man må rekne med. Har hatt (hunde)valp som var innmari hard i kjeften og beit gjennom klær og hud i mange måneder før han roet seg, så jeg er forberedt. Men noe jeg ikke har klart for meg er hvordan man mest effektivt går frem med bitehemming av akkurat ilder. Samtidig som man opparbeider et positivt forhold til den. Vil nødig skremme småtten. Noen som har noen tanker om det? Bortsett fra å smøre hendene med tabasco liksom... Hjelper en liten timeout i bur for eksempel? WildRider; Ja, gnagerblanding er definitivt en dårlig matkilde for et rovdyr. Men måren sin fordøyelse er ikke så ulik kattens, så tørrfór til katt går sikkert an. Vom&hundemat også, og rått kjøtt. Hva slags spesialfór finnes til ilder og hvor får man kjøpt det?
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. november 2008 #40 Skrevet 30. november 2008 Min foerste ilder fikk jeg som valp og naar han beit litt for hardt pleide jeg ta han i nakken og si NEI. Tok rundt nakken og klemte noksaa hardt til den lukket oynene. De har veldig sterke nakkemuskler saa man skader dem ikke ved aa gjoere det. Det fungerte veldig bra, men saa laerer de jo fort og da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå