la Flaca Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg lurer rett og slett på hvorfor en ilder ikke kan holdes som en (ute)katt. Har ikke mye greie på ilder, så jeg lurer på hvordan de er skrudd sammen. Hva slags forhold får de til eierne sine og hjemmet sitt? De er jo intelligente og sosiale så vidt jeg vet, så hvorfor kan de ikke gå fritt inn og ut av huset som de vil egentlig? Kan legge til at jeg har hatt kaniner som har gått inn og ut av kattedør, og det er ikke dyr man vanligvis forbinder med den muligheten. Derfor kom jeg til å tenke på om det er mulig å ha ilder på den måten også... Endret 26. november 2008 av la Flaca
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Kan jeg spørre hvordan du lærte kaninene til det? Jeg har to kaniner selv og jeg kan lære de til ting som å komme til meg når jeg roper, gå på do i kassen sin og ikke overalt, samt melde fra når de ikke har mer høy igjen, men slik trening følger jo med veldig lite risiko. Hadde jeg sluppet dem ut hadde jeg aldri fått dem inn igjen, uansett hvor mye jeg hadde ropt. :/
la Flaca Skrevet 26. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2008 Ingen som kan ilder her? Lærte kaninene på samme måte som jeg gjør med pus. Bruker sele de første ukene til de er kjent i området og kan veien inn og ut av døra. Og vet hva som finnes i nærheten slik at de ikke blir skremt (biler, naboens hund etc). Etter hvert er det bare å åpne døra og la dem være med ut sammen med deg. Sett deg i døra og se hvor langt de våger seg, la dem styre det selv. Siden kaniner er byttedyr er de veldig nøye på at de vet kjappeste vei tilbake til huset sitt. Så det typiske for kaniner er at de først hopper et par meter før de spurter inn i huset igjen, så tar de lengre og lengre turer for hver gang. Stor stas å løpe i full fart inn og ut av huset. Når de opplever at de får frihet til å fare inn og ut som de vil pleier det ikke å være noe problem å rope dem inn igjen. Men du må selvfølgelig ikke begynne noen klappjakt, det skal være positivt å komme hjem og de må få bestemme det litt selv. Uansett er det naturlig for kaniner å holde seg til huset der de bor, så det bør ikke være noe problem. Men ikke gamble på at kaninen kommer når du roper. Ikke slipp dem ut med mindre du har mulighet til å sette opp døra eller har katteluke, og god tid. Mine kom med høye byks og sprell når jeg kom hjem fra jobb, eller åpnet døra og ropte. Utrolig arti. Men mine fikk også muligheten til å gå ut fra de var unge, fikk dem om våren så jeg hadde sommeren på å lære dem det. Om det fungerer å gi eldre kaniner den friheten vet jeg ikke... Og er det rev i området bør de ikke slippes ut i det hele tatt. Rev er det eneste som ikke er forenlig med kaniner i frihet.
Gjest Wind Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Ilder er vel et mårdyr, så sånn sett hadde jeg vel ikke akkurat ville sluppet den ut fritt. Kaniner er jo noe litt annet... Rev, ørn, ulv, gaupe, (hunder) osv. går vel heller ikke bra med kanin i frihet?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg tror ikke jeg hadde stolt på at en ilder var stedbunden og trofast, de har litt for mye villdyr i seg og er kanskje ikke naturlig like territorielle som kaniner. Mine kaniner har jeg hatt løs ute ganske mye, uten opplæring, men med oppsyn i starten, og de har alltid holdt seg nær huset. De er veldig stedbundne, faren er nok først og fremst om de blir skremt av andre dyr og rømmer av den grunn. Rovdyr og sånt er de mer oppmerksomme på (og raskere til å stikke eller gjemme seg fra) enn katten på samme størrelse... Det er selvfølgelig viktig å enten kastrere eller vite at det ikke bor løse kaniner av motsatt kjønn i området... En ilder vil forresten også kunne gjøre mye skade utendørs, mårdyr er veldig blodtørstige (tenker på fugler, kaniner i bur ute o.l) og om de kommer seg inn hos andre, så jeg synes det er god nok grunn til å ikke la dem gå løs. Tenk bare på all skaden villmink har gjort (og de stammer fra rømte oppdrettsdyr..).
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Rev, ørn, ulv, gaupe, (hunder) osv. går vel heller ikke bra med kanin i frihet? Kaniner er ofte utrolig flinke til å klare seg ute, de er så raske og sky. Ørn, ulv og gaupe er stort sett ikke noe en har rundt huset (og jeg bor på landet), mens rev og hund nok kan skremme og evt få tatt noen. Kjenner noen som hadde kaninen sin boende ute på gårdstunet i flere år, den hadde gjemmesteder under stabbur og kanskje inne i låven. Tror den ble avlivet av mennesker til slutt. Ikke at jeg vil anbefale alle og enhver å slippe løs kaninen sin, men de er altså ganske hardføre
la Flaca Skrevet 27. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2008 En ilder vil forresten også kunne gjøre mye skade utendørs, mårdyr er veldig blodtørstige (tenker på fugler, kaniner i bur ute o.l) og om de kommer seg inn hos andre, så jeg synes det er god nok grunn til å ikke la dem gå løs. Tenk bare på all skaden villmink har gjort (og de stammer fra rømte oppdrettsdyr..). Men katter er jo også blodtørstige? Ihvertfall min, han har til og med kommet med medlemmer av mårfamilien - snømus og røyskatt. Kanskje ikke det beste selskap for en ilder forresten. Hva slags skade vil en ilder kunne gjøre sånn ellers, utendørs altså? Aner ikke hvordan mink og ilder lever i det fri jeg, om de er nomader eller holder seg til ett sted. Det er vel dét som er avgjørende. Ilderen er jo ganske ny som kjæledyr, så det skulle ikke forundre meg om ilderholdet endrer seg etter hvert.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Men katter er jo også blodtørstige? Ihvertfall min, han har til og med kommet med medlemmer av mårfamilien - snømus og røyskatt. Kanskje ikke det beste selskap for en ilder forresten. Hva slags skade vil en ilder kunne gjøre sånn ellers, utendørs altså? Aner ikke hvordan mink og ilder lever i det fri jeg, om de er nomader eller holder seg til ett sted. Det er vel dét som er avgjørende. Ilderen er jo ganske ny som kjæledyr, så det skulle ikke forundre meg om ilderholdet endrer seg etter hvert. Ildere er skadedyr, og hører ikke hjemme i norsk natur. Det samme gjelder for kaniner. Det er ulovlig å sette kaniner og ildere ut i norsk natur. Om du slipper dem ut med vilje, og de plutselig ikke kommer tilbake, så er det nettopp ulovlig utsetting av skadedyr du holder på med.
la Flaca Skrevet 27. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2008 Ildere er skadedyr, og hører ikke hjemme i norsk natur. Det samme gjelder for kaniner. Det er ulovlig å sette kaniner og ildere ut i norsk natur. Om du slipper dem ut med vilje, og de plutselig ikke kommer tilbake, så er det nettopp ulovlig utsetting av skadedyr du holder på med. Katter hører heller ikke hjemme i norsk natur, like fullt er det fullstendig tillatt å slippe pus ut døra! See? Pus gjør vel neppe mindre innhogg i faunaen enn en ilder ville gjort heller. Det er forøvrig ikke ulovlig å slippe kaninen sin ut i hagen . Kaniner vil heller ikke klare seg ute i Norge med mindre de har et hjem å komme til, der de får mat og riktig stell. Kaniner er ikke et skadedyr her til lands, fordi de ganske enkelt ikke kan overleve her i det fri. Det er nok australia du tenker på. Hadde vært gøy å høre synspunkter fra noen som har greie på ilder og vet hvordan de ter seg. Kan de lære seg innkalling for eksempel? Kan man trene dem med klikker?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Katter hører heller ikke hjemme i norsk natur, like fullt er det fullstendig tillatt å slippe pus ut døra! See? Pus gjør vel neppe mindre innhogg i faunaen enn en ilder ville gjort heller. Det er forøvrig ikke ulovlig å slippe kaninen sin ut i hagen . Kaniner vil heller ikke klare seg ute i Norge med mindre de har et hjem å komme til, der de får mat og riktig stell. Kaniner er ikke et skadedyr her til lands, fordi de ganske enkelt ikke kan overleve her i det fri. Det er nok australia du tenker på. Hadde vært gøy å høre synspunkter fra noen som har greie på ilder og vet hvordan de ter seg. Kan de lære seg innkalling for eksempel? Kan man trene dem med klikker? Katter hører heller ikke hjemme, nei, men kattehold er såpass "gammelt" her til lands at det er vi vant med. Det er innførelse av nye "skadedyr" som ikke er lov. Mink er også et skadedyr (og i slekt med ilderen). Men den hører hjemme i norsk fauna. Det er en egen liste over skadedyr, det er ikke jeg som har bestemt hvem som er det eller ei På denne listen står både ilder og kanin. Kanin er et skadedyr, men vi har ikke et skadedyrproblem så lenge kaninen ikke blir sluppet ut i naturen og får formere seg. I Norge vil kaninen antageligvis lide en pinefull død før den får formert seg, noe som "redder" oss fra australske tilstander. Det er selvsagt lov å slippe den løs i hagen, men å slippe den ut i naturen, som er det du gjør om du lar den gå fritt også utenfor hagen, er ulovlig. Et dyr er et skadedyr selv om vi ikke har et problem med den ennå
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Hei, jeg vil bare si at jeg hadde ilder for noen år siden, og den gikk fritt ut og inn i huset som en annen katt. Det var aldri noe problemer med at den stakk av eller forsvant. Ildere er veldig smarte dyr, og tilpasser seg lett. Hadde den ilderen i mange år, og den virket langt lykkeligere med å kunne gå fritt, enn det den var som bare innedyr, slik den levde det første året.
la Flaca Skrevet 27. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. november 2008 Hei, jeg vil bare si at jeg hadde ilder for noen år siden, og den gikk fritt ut og inn i huset som en annen katt. Det var aldri noe problemer med at den stakk av eller forsvant. Ildere er veldig smarte dyr, og tilpasser seg lett. Hadde den ilderen i mange år, og den virket langt lykkeligere med å kunne gå fritt, enn det den var som bare innedyr, slik den levde det første året. Jøss, virkelig? Så arti!! Det ante meg at det kan være mulig ja, kuult. Høres også ut som et mye sunnere liv for en ilder ihvertfall. Kan du ikke fortelle mer? Hadde du kattedør til den? Hvor lenge var den ute i slengen og sånn? Hvordan reagerte eventuelle naboer på en løs ilder? Ser for meg at den kjapt til bli tatt hånd om av noen som tror den er på rømmen jeg... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 Hehe, vel, det var ikke alle naboene som var like begeistret for den, det skal sies. Men de ble nå vant til den etterhvert. Hadde ikke kattedør til den, den pleide å sitte under trappa og vente til jeg ropte på den. Da kom den susende når den ville inn. Men du burde vel bo slik til at du føler deg litt trygg på å slippe den ut. Ville nok ikke holdt ilder på denne måten midt i en by. For der er det jo alltid en viss fare for at noen fremmede bare tar den med seg under armen.
la Flaca Skrevet 28. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. november 2008 Hehe, vel, det var ikke alle naboene som var like begeistret for den, det skal sies. Men de ble nå vant til den etterhvert. Hadde ikke kattedør til den, den pleide å sitte under trappa og vente til jeg ropte på den. Da kom den susende når den ville inn. Men du burde vel bo slik til at du føler deg litt trygg på å slippe den ut. Ville nok ikke holdt ilder på denne måten midt i en by. For der er det jo alltid en viss fare for at noen fremmede bare tar den med seg under armen. Kan tenke meg at den ikke vekket begeistring over alt ja. Vi bor landlig til, i en blindvei i et lite nabolag. Så det bør være mulig å informere om en evt. nykomling til de fleste som kan komme til å se han. Hva med dotrening? Gikk det lettere når den fikk lov til å gå ut? Har hørt at ildere er vanskelig å få helt stuerene, selv om de går på kasse. Men det er kanskje greiere hvis de får gå ut, og markerer ute? Er skikkelig fasinert over at ilderen satt og venta under trappa til du kom hjem jeg. Noen dyr feilvurderer man virkelig altså, trodde egentlig ikke det gikk an å gi dem den friheten jeg.
Gjest WildRider Skrevet 28. november 2008 #15 Skrevet 28. november 2008 Jeg hadde ilder noen år tilbake, og jeg hadde aldri helt troen på dette med å slippe en ilder løs, for tenk om det gikk galt, da hadde det virkelig blitt liv.. Endte opp med at jeg lagde en løpestreng ute i hagen, som gikk fra verandaen vår og til ett tre 10 meter unna, og lot ilderen gå i sele + bånd på plenen mens jeg tok med skolearbeid ut i sola for å se etter den. Han koste seg han
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. november 2008 #16 Skrevet 28. november 2008 (endret) Det kan nok funke med en ilder ja. De er veldig smarte og laerer utrolig fort uten at man egentlig trenger aa legge saa mye arbeid i det. Men en ukastrert hann kan finne paa aa legge ut paa langtur naar han er i brunst. Det var saann jeg mistet den foerste ilderen min. Han kom seg ut en dag og borte var han. Katt og ilder kan sikkert gaa bra hvis de faar tid til aa bli kjent. Ildere er ekstremt nysgjerrige og ikke spesielt redde av seg. Det er heller katten som er redd ilderen! Jeg har ikke hatt katt og ilder sammen, men vi moette ofte katter naar vi gikk tur og de var alltid nyfikne og litt redde. Ildere er ganske store saa jeg tviler paa at en katt i det hele tatt ville vurdert en ilder som byttedyr. Jeg hadde hund samtidig og det gikk veldig bra. De foerste maanedene var hunden livredd den lille ildervalpen som kom loepende og ville leke med ham, men plutselig en dag saa var de bestevenner. :D Endret 28. november 2008 av Mea Culpa
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 Hei igjen. Det gikk veldig fint å ha ilderen ute, men jeg var veldig skeptisk til det første gangen såklart. Men den kom tilbake hjem igjen som den naturligste ting i verden. Du kan jo begynne med å ha den i bånd på tur ute, det gjorde jeg. Den gikk på do både ute og inne i kasse, så den var veldig renslig av seg. Jeg synes det gikk utrolig greit å ha den ute, men det er jo klart at man bekymret seg noe for den om den ble litt lenge borte. Når den ville ut, så gikk den bort til døra og satte seg og ventet som en annen hund. Hadde forresten hund samtidig med ilderen, kanskje det var hunden som lærte den opp? Ilderen min sov alltid inne om nettene, og var en veldig trivelig fyr som elsket å gjemme seg bort i skuffer og skap.
la Flaca Skrevet 28. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 28. november 2008 Ja jeg blir helt frelst her jeg sitter og leser. Har ikke gått videre med å anskaffe ilder av én eneste grunn og det er at jeg ikke ønsker å ha den i bur og stenge den inne i huset. Men nå ser jeg store muligheter gitt. (Blir vel halshugget og stemplet som uansvarlig snart, men det får så være). Men Mea Culpa, hvorfor i huleste hadde du en fertil hannilder i hus? Det kan da ikke ha vært særlig trivelig?
Gjest WildRider Skrevet 28. november 2008 #19 Skrevet 28. november 2008 Ja jeg blir helt frelst her jeg sitter og leser. Har ikke gått videre med å anskaffe ilder av én eneste grunn og det er at jeg ikke ønsker å ha den i bur og stenge den inne i huset. Men nå ser jeg store muligheter gitt. (Blir vel halshugget og stemplet som uansvarlig snart, men det får så være). Men Mea Culpa, hvorfor i huleste hadde du en fertil hannilder i hus? Det kan da ikke ha vært særlig trivelig? En veldig god venn av meg har drevet med ildere i ca 20 år nå, han var den som overtalte en til å skaffe meg en noen år tilbake. Jeg skal komme tilbake med noen av hans historier neste gang jeg snakker med ham, han klarte å lære sine ildere de mest imponerende ting, blant annet kunne den ene rydde gulvet for rot og diverse, han ble bare lært til at når han plukket opp søppel og ga det til vennen min så fikk han klapp og ros Mener å huske at den ene også forstod AV og PÅ knappen på tv'n. De er utrolig smarte dyr med enormt potensiale, så dersom man har tid og litt tålmodighet kan man virkelig lære dem morsomme triks, og de elsker å lære og ha utfordringer
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. november 2008 #20 Skrevet 28. november 2008 Ja jeg blir helt frelst her jeg sitter og leser. Har ikke gått videre med å anskaffe ilder av én eneste grunn og det er at jeg ikke ønsker å ha den i bur og stenge den inne i huset. Men nå ser jeg store muligheter gitt. (Blir vel halshugget og stemplet som uansvarlig snart, men det får så være). Men Mea Culpa, hvorfor i huleste hadde du en fertil hannilder i hus? Det kan da ikke ha vært særlig trivelig? Han var nesten ett aar gammel da han forsvant og planen var aa kastrere ham saaklart. Men som sagt saa fikk jeg jo aldri sjansen til det ... Han var ikke noe problem aa ha i hus da. Han luktet litt sterkere selvsagt, men ikke plagsomt, og noen ganger fikk han "anfall" og begynte og smaabite hendene mine. Hadde ham aldri i bur, han loep fritt rundt i huset, og jeg gikk tur med ham hver dag. Han laerte fort aa gaa rundt biler istedenfor under og han forstod hva et strengt "NEI" betydde. Kan virkelig anbefale ilder som kjaeledyr, utrolig herlige dyr! Utrolig nysgjerrige og lekne er de og. De kan fort oedelegge ting, potteplanter er ikke trygge, men de har det lille glimtet i oyet naar de har funnet paa rampestreker saa det er umulig aa bli sint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå