Gå til innhold

Hvorfor ser boligene fortsatt like dyre ut som i 2005?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har fulgt med på boligmarkedet hele tiden, men kan ikke se at prisene har gått ned noe særlig rundt her vi bor. Spurte en person som har litt peiling om dette, og han sa at de ikke fikk i nærheten av prisantydning ved boligsalg nå. De fleste gikk opp til flere hundre tusen under takst.

Men når skal de så begynne å legge ut boliger til lavere takst da??

Dersom jeg hadde vært på boligjakt nå hadde jeg sikkert tenkt at det fortsatt var for dyrt, og ikke gått på visning. Tror dere de mister mange potensielle kjøpere med å overprise sånn??

Har fulgt med mye for at jeg selv eier en leilighet som jeg leier ut. Har sett at naboleilighetene ligger ute til mer enn det jeg kjøpte min for for 2 1/2 år siden, og synes det er rart. Men så går de altså stort sett for 400000 mindre enn de annonseres til da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy var prisen i utgangspunktet? Det er jo ganske stor forskjell på om en leilighet til tre millioner eller ei til en million selges for 400.000 under takst.

Jeg tror nok mange taper på å ha så høy prisantydning. De håper nok i det lengste at de skal få solgt boligen for prisantydningen, men så ender det med at boligen står til salgs i månedsvis uten salg.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hvor høy var prisen i utgangspunktet? Det er jo ganske stor forskjell på om en leilighet til tre millioner eller ei til en million selges for 400.000 under takst.

Jeg tror nok mange taper på å ha så høy prisantydning. De håper nok i det lengste at de skal få solgt boligen for prisantydningen, men så ender det med at boligen står til salgs i månedsvis uten salg.

Ja det tenker jeg også. Vet ikke hvilke boliger som har gått til 400 K under, men "mine" leiligheter ligger ute til 1,3. De er 44 m2 liksom. Jeg tror ingen hadde betalt noe særlig med enn 1 mill for de der nå hvis jeg skal gjette.

Skrevet

Men nå for tiden er det vel også en forventing om å skulle få boligen til under takst, så da kan man tape på å legge prisantydning for lavt.

Tror dette vil tilpasse seg over tid, men at alle er redd for å bli først til å sette lav prisantydning, eller å sette for lav prisantydning.

Gjest Gjest_Mills_*
Skrevet

I august i fjor var jeg på visning på ei leilighet som kosta 1,9 mill da. Det ble ikke kjøp for oss, vi la ikke engang inn bud. I august i år lå fortsatt samme leilighet ute for salg, nå med en prisantydning på 1,2 mill. Jeg vet ikke om det kanskje var alvorlige mangler ved leiligheta (den så fin ut på overflata, men vi var ikke så veldig gira på å kjøpe uansett så vi sjekka ikke detaljene), men synes det var et dramatisk prisfall. Andre leiligheter av samme type ligger fortsatt ute med prisantydning på 1,7-1,8 mill. Kanskje disse også faller ned i 1,2 ved salg?

Finnes det et sted der man kan finne ut hva den enkelte bolig faktisk ble solgt for? Det vil jo gi et mer realistisk bilde av boligsituasjonen der man bor.

Skrevet

Vanskelig å si noe generelt, men jeg har sett at noen av de boligene jeg har vært interessert i som har hatt lav prisantydning (ofte fordi de må pusses opp, men boligene har unik beliggenhet og andre kvaliteter) i forhold til andre boliger i omtrent samme område, har hatt mange interessenter og gått til opptil det dobbelte av takst (riktignok ikke det dobbelte av andre boliger selvsagt). Jeg vil tro at selv om disse boligene nok ville blitt solgt uansett, vekker kanskje lav takst interesse og man øyner kanskje lettere muligheten for å gjøre et kupp.

Skrevet

Det er gjerne en treghet i markedet, så både selger og megler føler/håper de kan få mer for boligen enn de i realiteten kan.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det er gjerne en treghet i markedet, så både selger og megler føler/håper de kan få mer for boligen enn de i realiteten kan.

Skrullete da. De må jo være realistiske her :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Vi solgte i august, og vi fikk prisantydning (kunne fått takst hvis de som kom for å se på leiligheten i siste liten ikke hadde kjørt seg bort), og leiligheten over oss som ble solgt samme dagen fikk 40.000 over prisantydning :) Vi kjøpte i 2005 og fikk 250.000 mer enn vi kjøpte for, uten å ha gjort annet enn å male litt :) Tror nok vi hadde litt flaks også.

Skrevet

Nå har alle eiendomsmeklere, takstmenn og boligselgere skrudd prisene sine kunstig opp fordi de håper på mer inntjening i finanskrise-tider.

Det de oppnår er at ingen vil kjøpe...Tåpelig. De må selge billig, eller ikke selge.

Skrevet
Jeg har fulgt med på boligmarkedet hele tiden, men kan ikke se at prisene har gått ned noe særlig rundt her vi bor. Spurte en person som har litt peiling om dette, og han sa at de ikke fikk i nærheten av prisantydning ved boligsalg nå. De fleste gikk opp til flere hundre tusen under takst.

Men når skal de så begynne å legge ut boliger til lavere takst da??

Dersom jeg hadde vært på boligjakt nå hadde jeg sikkert tenkt at det fortsatt var for dyrt, og ikke gått på visning. Tror dere de mister mange potensielle kjøpere med å overprise sånn??

Har fulgt med mye for at jeg selv eier en leilighet som jeg leier ut. Har sett at naboleilighetene ligger ute til mer enn det jeg kjøpte min for for 2 1/2 år siden, og synes det er rart. Men så går de altså stort sett for 400000 mindre enn de annonseres til da.

Per i dag har prisene sunket 10 % (på landsbasis) fra pristoppen i 2007. Dvs at boligen fra 2005 - 2007 økte i pris. Nå har jeg ikke fullstendig oversikt over prisstigningen fra 2005 -2007, men er det ikke nærliggende å tro at økningen denne perioden var mer enn prisendringen fra 2007 - nå, dersom prisene enda ikke er like? Bare en tanke...

Skrevet

Veldig rart dette her.. Altså hvor mange prosent under prisantydning er det normalt å kjøpe for/by for? Vi er litt på utkikk etter leilighet nå og vil kjøpe for ca. 1,3 mill. Kan vi se på leilighetene som koster 1,8 for eksempel, eller er det urealistisk?

Skrevet
De må selge billig, eller ikke selge.

Ikke billig, men til markedspris.

Skrevet
Veldig rart dette her.. Altså hvor mange prosent under prisantydning er det normalt å kjøpe for/by for? Vi er litt på utkikk etter leilighet nå og vil kjøpe for ca. 1,3 mill. Kan vi se på leilighetene som koster 1,8 for eksempel, eller er det urealistisk?

Dere kan selvfølgelig by akkurat det dere vil :) Men om dere får det er jo en annen sak. Forhør dere gjerne om selger har kjøpt nytt (da kan dere sikkert presse prisen og gjøre ett kupp) eller om selger må selge før han/hun kjøper (da vil vedkommende trolig vegre seg mot å selge under den pris de selv gav. Dette kan du søke opp i boligdatabase.

Husk at det er mange som ikke "må" selge også, så ikke ha urealistiske forventninger til pris..

Lykke til!

Skrevet
Dere kan selvfølgelig by akkurat det dere vil :) Men om dere får det er jo en annen sak. Forhør dere gjerne om selger har kjøpt nytt (da kan dere sikkert presse prisen og gjøre ett kupp) eller om selger må selge før han/hun kjøper (da vil vedkommende trolig vegre seg mot å selge under den pris de selv gav. Dette kan du søke opp i boligdatabase.

Husk at det er mange som ikke "må" selge også, så ikke ha urealistiske forventninger til pris..

Lykke til!

Mener selvfølgelig hvilken pris selger gav, så framt det er snakk om selveier/enebolig etc. de fleste borettslag er ikke i slike databaser så vidt jeg vet. Mente ikke at man kan søke opp der om selger har kjøpt eller ikke :fnise:

Skrevet
Per i dag har prisene sunket 10 % (på landsbasis) fra pristoppen i 2007. Dvs at boligen fra 2005 - 2007 økte i pris. Nå har jeg ikke fullstendig oversikt over prisstigningen fra 2005 -2007, men er det ikke nærliggende å tro at økningen denne perioden var mer enn prisendringen fra 2007 - nå, dersom prisene enda ikke er like? Bare en tanke...

Signeres

Skrevet
Men nå for tiden er det vel også en forventing om å skulle få boligen til under takst, så da kan man tape på å legge prisantydning for lavt.

Tror dette vil tilpasse seg over tid, men at alle er redd for å bli først til å sette lav prisantydning, eller å sette for lav prisantydning.

Jeg ville ikke lagt ut min bolig til lavere pris (om jeg hadde hatt en jeg skulle solgt). Kjøpere har forventninger om å gjøre kupp, og prute masse (jeg vet, jeg er der i dag). Akkurat som man for to år siden forventet å gå langt over prisantydning. Legger man ut bolig med tilnærmet markedspris vil kjøpere trolig likevel forvente å få prute...

Skrevet

:Nikke: Jepp, også bare i 2007 gikk prisene opp 11%, og i 2005-2006 lå prisvekst på 6-7%.

Skrevet
Kan vi se på leilighetene som koster 1,8 for eksempel, eller er det urealistisk?

Dere har gode sjanser for å få en 1.8.mill-leilighet til 1.3. Vet om flere boliger som er redusert med 30-40%

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg hadde aldri solgt under takst - da hadde jeg heller leid ut leiligheten eller huset. Vet om flere som gjør det samme¨.

Men uansett så har det å gjøre med hva du skal selge og hvor i landet du bor. Her i Stavanger-området er prisene ikke gått ned i det hele tatt - tror heller de har gått opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...