Gå til innhold

Ball/komle/klubb/raspeball osv


Gjest Shady Lady

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shady Lady
Her eg bur heiter det klubb. Eg et dei saman med rømme, salt fett og steikt bacon (+gjerne pølse).

Etter å la lest svara til alle, så ser eg at eg har jo glømt to viktige ting:

Kålrabi og kulturmelk!!

Med "salt fett" meinar eg vel egentlig smelta smør. Men de må vere smelta i samme panne som bacon blir/ har blitt steikt, sånn at det blir mørkt og veldig salt. Altså, ikkje berre smelta smør. :gjeiper:

Ser at fleire nemner kvit saus (med brunost?!?!?!?). Vi har ein annan rett, som er ganske lik. Den kalla vi klebb.

Det er samme type ballar, berre mindre og utan kjøtt i midten. Så er den i en veldig tynn, kvit saus med gulrotbitar i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komle med "dott" (fleskebit) i midten. Tilbehør: salt kjøtt, kokt kålrabi, kokte gulerøtter og smeltet smør til. (Evt vossakorv men det spiser jeg ikke selv)

Kjærsten spiser ball med sukker til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaller det komle, og i vår familie fra Sør-Vestlandet har vi to utgaver;

Hverdagskomle; sammen med kokte gulrøtter, kålrabistappe, bacon og pølser. Smeltet smør på.

Hvis vi har liten tid, kjøper vi gjerne Toro sin komlepakke, den er faktisk god.

Søndagskomle; samme tilbehør, pluss kokt, saltet lammekjøtt til. Komlene lages av poteter, byggmel og hvetemel og trekkes i kjøttkraften. Smeltet smør på.

Og så drikker vi kun vann til.

Aldri kjøtt inni komlene, det er bare på Sørlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shady Lady
Der jeg er fra heter det klot. Spises med salt kjøtt, duppe og grønnsaker.

Deilig :)

Nytt ord for meg!! Det ordet har eg virkelig aldri før høyrt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sunnmøre og kaller det potetball.

På den ene siden av familien serveres de med fåreribbe(pinnekjøtt), svinemør, saltkjøtt (knoker), bacon, kokte poteter og kålrabi.

Hos svigers blir de bare servert med pølser, kokte poteter og kålrabi samt smeltet smør.

Ikke noe tvil om at versjon en er favoritten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, nordvestlandet, kaller vi det ball.

Kokt kålrot, gulrot, potet, bacon i fett, pølser og salt svinekjøtt. Mårpølsebit inni ballen.Surmelk ved siden. Sirup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shady Lady
Komla.

Serveres med salt-kjøtt, pølse, bacon, biter av gulerot, kålerabi, ketchup og sennep. Til drikke MÅ det være melk.

:haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi spiser ikke potetball der jeg er fra. Første gangen vi fikk servert her av svigermor, tok sønnen min på ketchup for i det hele tatt å få det ned. Svigermor holdt på å svelge tunga si, hun ble nesten sur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...