Gå til innhold

Ball/komle/klubb/raspeball osv


Gjest Shady Lady

Anbefalte innlegg

Gjest Shady Lady

Disse potetklumpane.... :biggrin:

Kva kallar du dei og kva et du saman med dei?

Her eg bur heiter det klubb. Eg et dei saman med rømme, salt fett og steikt bacon (+gjerne pølse).

Nam nam!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Komle :) Lages av byggmel og poteter.

Serveres med salt kjøtt, flesk i stykker, kokt kålrabi i skiver, pølser og meierismør. Åååå, nå fikk jeg lyst på komler!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubb! (men det er noe jeg har tatt fra min mor som er fra Trøndelag, varianten fra der jeg har vokst opp er annerledes)

Serveres med tjukke skiver stekt flesk og duppe.

Har lagt merke til at "duppe" har litt forskjellig betydning etter hvor man er i landet også, "vår" versjon er litt tynn hvit saus med smeltet brunost i.

*sulten*!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspeballer, med kålrabistappe, vossakorv og bacon ved siden av. Ofte servert med ertesuppre som forrett. Og gjerne mørkt øl til. Fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vest-agder

Kaller det kpmpe, og det er det aller, aller verste jeg vet... Ikke noe tilbehør, det eneste som er litt godt er den bittelille biten kjøtt i midten. Ellers er det en massiv, grå, dissende klump som ikke smaker noe som helst og ligger som stein i magen.

Men alt for å glede bestemor... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raspeballer, med kålrabistappe, vossakorv og bacon ved siden av. Ofte servert med ertesuppre som forrett. Og gjerne mørkt øl til. Fra Bergen.

Jupp, men du glemte salt kjøtt! Er nesten det beste, synes jeg.. Ikke så glad i pølser, så de får typen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspeballer med smør og ...ehm... sirup. Sirup, ja. Og ikke noe annet til (siden jeg er vegetarianer ;)) - kunne hatt kokt gulrot og kålrot, men det gidder jeg ikke (da hadde det jo blitt plass til færre raspeballer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubb med brunostsaus (jeg har kalt det det siden jeg var barn :fnise: ) og sukker på. Nam. Mamma foretrekker med smeltet smør, og ellers pleier foreldrene mine å spise kokte kålrabiskiver til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse potetklumpane.... :biggrin:

Kva kallar du dei og kva et du saman med dei?

Her eg bur heiter det klubb. Eg et dei saman med rømme, salt fett og steikt bacon (+gjerne pølse).

Nam nam!!

Bruker du rømme til klubb? Det var nytt for meg.. Og kva er salt fett?? Det MÅ være stekt flesk og kålrabi til, og gjerne litt sukker på toppen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva som er årsaken til at sørlendingene er så ekstremt kjipe når det kommer til komper. En stor massiv grå klump og that's it. Retten blir utvilsomt mer spennende når man lager litt mindre baller og sper på med litt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som er årsaken til at sørlendingene er så ekstremt kjipe når det kommer til komper. En stor massiv grå klump og that's it. Retten blir utvilsomt mer spennende når man lager litt mindre baller og sper på med litt tilbehør.

...tradisjon? Kompler/klubb/komper/whatever er jo ikke en nymotens oppfinnelse. Ofte speiler de den generelle mattradisjonen på et sted, og hvilke råvarer som var tilgjengelig. Men er det ikke noe tilbehør da? :klø:

Så forresten at noen nevnte sirup over her, det er vist vanlig i Trøndelag også. Bestemora mi fortalte meg at dagen etter at de hadde hatt klubb, stekte de potetballene og serverte dem med sirup til frokost til "arbeidsfolket" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Raspeball/ball. Serveres med salt kjøtt, stekt bacon, vossakorv (eller mør, om vi får tak i det) og kokt kålrot eller kålrotstappe. Kulturmelk til mannen og øl til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke dette lenger, men vi kaller det komle. I min barndom var det komle, lammekjøtt, flesk, pølse og kålrabistappe til. Dagen etter hadde vi alltid rester stekt på panne.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nordmøre kaller vi det baill, evt raspabaill.

Serveres med potet, kålrabi, salt kjøtt eller pølse og bacon. Og så skal det være en liten fleske-bit inni.

Syns det er kjempegodt - og så skjærer man ballen i skiver neste dag og steiker på panna - og det er enda bedre :) nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raspeballer med kålerabistappe, kokte gulerøtter, smør og kjøttpølser. Farmor lager salt kjøtt til, men det gidd ikke vi å bruke tid på, også lager hun med dott. Det er ekkelt. Men ellers er raspeballer absolutt favorittretten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...