Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #121 Del Skrevet 25. desember 2008 Nå er 15 kr. et helt kurant tips i de yrker man får tips. Når man tipser, la oss si 10% som ikke er uvanlig, da blir det ikke rare summen i et individuelt tips. Men hvem har da råd til å tipse mer enn 5-20 kr. i slengen om man er en hyppig tipser? Og i de yrkene der man praktisk talt lever av tips, gjør mange bekker små en stor å. Kan da ikke gi 50-200 kroner i tips bare fordi det ikke er et yrke hvor man normalt kan forvente tips. Og man skal da heller ikke gi så mye tips at vedkommende sier "WOW", medmindre du prøver å imponere noen. Så nei, "WOW" er ikke forventet. Men det er overhodet ingenting nedlatende med 15 kroner. Det finnes faktisk en mellomting mellom "WOW" og "fuck you". Når man står i kassa på en butikk er det ikke vanlig å få tips. Og da oppfattes det som jævlig nedlatende at kundene gir deg småpenga sine, uansett hvor velment det er. Jobb i kasse sjøl så tar det ikke lange tida før du skjønner det du og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kundehater Skrevet 25. desember 2008 #122 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg for min del hater ekspeditører. De er ikke hyggelige etter eget ønske, men fordi de er tvunget. Kommer dere med en slesk "Hei! )))", "Værsågod", "come again" blir det møtt med stillhet. FUCK OFF. Jeg for min del får faktisk tilsnakk av sjefen om jeg ikke sier ting som det. Helst vil hun at jeg skal være enda mer "hyggelig" en det og, og ja, jeg legger ofte til et stort, sukkersøtt smil. Fordi sjefen min blir fornøyd med meg da, og fordi den store majoriteten av kundene, som består av mange eldre damer og herrer, forventer det de også. Men hvis det hjelper noe kan jeg opplyse det om at jeg spyr litt inni meg hver gang jeg kvitrer "hadet braaa" eller "god juuuuuul" til en eller annen fremmed person jeg egentlig gir 110% faen i. Du må gjerne dra til helvete for min del, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #123 Del Skrevet 25. desember 2008 - Tøsa på 25 som forventer at en kølinje i butikken skal være like rask som den halvveis impotenten kjæresten hennes er i senga. Men... ville ikke en halvveis impotent kjæreste vært skikkelig treig i senga? Hvis han først må få den opp sånn halvveis, og så få den inn sånn halvveis, og så prøve å få den i gang (sånn halvveis) så har hun vel mer enn et par minutter på å hente en melkekartong? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 25. desember 2008 #124 Del Skrevet 25. desember 2008 Når man står i kassa på en butikk er det ikke vanlig å få tips. Og da oppfattes det som jævlig nedlatende at kundene gir deg småpenga sine, uansett hvor velment det er. Jobb i kasse sjøl så tar det ikke lange tida før du skjønner det du og. Hvordan det oppfattes er da ikke synonymt med hvordan det er ment, og det er da ingen som helst grunn til å bli snurt over noe som er velment, uansett hvordan du oppfatter det. Om kunden hadde vært nedlatende med viten og vilje, da hadde det vært annerledes. Et viktig bud for å overleve i et serviceyrke er å kunne sette seg i kundens sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #125 Del Skrevet 25. desember 2008 Du glemte en kundegruppe! Pensjonister som MÅ handle på ettermiddagen, etter at en selv kommer fra jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #126 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg for min del får faktisk tilsnakk av sjefen om jeg ikke sier ting som det. Helst vil hun at jeg skal være enda mer "hyggelig" en det og, og ja, jeg legger ofte til et stort, sukkersøtt smil. Fordi sjefen min blir fornøyd med meg da, og fordi den store majoriteten av kundene, som består av mange eldre damer og herrer, forventer det de også. Men hvis det hjelper noe kan jeg opplyse det om at jeg spyr litt inni meg hver gang jeg kvitrer "hadet braaa" eller "god juuuuuul" til en eller annen fremmed person jeg egentlig gir 110% faen i. Du må gjerne dra til helvete for min del, liksom. Takk for at du klarnet opp i deg. Glad i deg òg, på egentlig. <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 26. desember 2008 #127 Del Skrevet 26. desember 2008 til alle dere som forbanner seg over sine kunder. husk at en og hver av dere er kunder dere også! og kanskje dere gjør det litt vanskelig for ekspeditørene noen ganger også.. Kan det være slik det henger sammen? At alle de kjipe og vanskelige kundene egentlig selv er ekspeditører på handletur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. desember 2008 #128 Del Skrevet 26. desember 2008 Kan det være slik det henger sammen? At alle de kjipe og vanskelige kundene egentlig selv er ekspeditører på handletur? Det er godt mulig! Men spøk til side, jeg er faktisk veldig høflig og grei når jeg er kunde selv, for jeg kan sette meg inn i situasjonen til ekspeditørene. Men dette med å si "hei" og "hadet", det gjør jeg når det faller seg naturlig og ikke fordi jeg er nødt til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 26. desember 2008 #129 Del Skrevet 26. desember 2008 hm. synes det er så synd å lese hvordan holdninger folk har til jobbene sine ! jeg jobber på en cafe hvor det og er ekstremt mye å gjøre i rushtiden. dette kunne sikkert vært helt jævelig, dersom jeg hadde gjort det til det selv!! jeg merker hvor uendelig stort utbytte jeg har av å smile og være blid. kommer det en kunde som er ekstra sur, er jeg ekstra blid. det koster meg ingenting !! faktisk synes jeg det er deilig, slik at jeg kan tenke: "heldigvis ødelegges ikke min dag av dårlig humør!". det at jeg er så blid gjør at jeg får utrolig mye tilbake, og det gjør at jeg elsker jobben min uasett hvor mye stress det er prøv det, jeg mener det ! det er kjempedeilig og være blid og det gir masse energi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 21. januar 2009 #130 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg jobba i matbutikk 2 måneder en gang, og de værste kundene var dem som så på meg som jeg var en imbisil idiot uten gjennomløp i hodet. Hadde SÅ mange ganger lyst til å si til folk (ofte folk i 50 åra) at JEG JOBBER HER FORDI JEG ER STUDENT, IKKE FORDI DETTE ER DET ENESTE JEG ER GOD NOK TIL RESTEN AV MITT LIV! Til TS, hvis du hater kundene så mye som du gir uttrykk for burde du finne noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 22. januar 2009 #131 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg jobba i matbutikk 2 måneder en gang, og de værste kundene var dem som så på meg som jeg var en imbisil idiot uten gjennomløp i hodet. Hadde SÅ mange ganger lyst til å si til folk (ofte folk i 50 åra) at JEG JOBBER HER FORDI JEG ER STUDENT, IKKE FORDI DETTE ER DET ENESTE JEG ER GOD NOK TIL RESTEN AV MITT LIV! Så du mener altså at de som jobber i butikk men ikke er studenter, de jobber der fordi det er det eneste de er gode nok til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumina Skrevet 22. januar 2009 #132 Del Skrevet 22. januar 2009 hvorfor henger du ikke bare opp en lapp der du forteller når det passer DEG at disse folkene kommer og handler hos deg?? sånn er det og jobbe i butikk...get over it!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #133 Del Skrevet 22. januar 2009 Så du mener altså at de som jobber i butikk men ikke er studenter, de jobber der fordi det er det eneste de er gode nok til? Hvorfor tror du jeg mener det? Kan vel hende de har lyst til å jobbe der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 22. januar 2009 #134 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvorfor tror du jeg mener det? Kan vel hende de har lyst til å jobbe der? Eller at de jobber der pga at kroppen deres ikke tåler det yrket de er utdannet til lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 22. januar 2009 #135 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Pfff, trivdes kjempegodt både i dagligvare og discoutleie jeg, og skulle ikke ha noe problem med å trives der i dag også, om jeg ikke drev med helt andre ting, som jeg stortrives noe helt grassalt med. Kundene er mye hva man gjør dem til. - Greit at enkelte morsomheter gjentas ofte. Det er jo litt som alle som skriver "trykkleif" her på KG det, når de misstaver noe. Er liksom ikke hverken morsomt eller kreativt. Vitner mest om at vedkommende er en hermegås, men hallo? Verdens undergang er det ikke. Å analysere hva en kunde måtte mene eller tro om deg. Å i det hele tatt tro at du er inne i hodet til den mutte personen på andre siden av rullebåndet er jo veldig selvsentrert. Kanskje "Hun der må være bra blond og udugelig" egentlig er "pokker så trist at både katta og farmor døde samtidig". Der finns plenty av hyggelige kunder å lade opp humørbatteriene sine på. Men det kommer helt an på hvilke briller DU velger å se verden gjennom. Er du typen som lett irriterer deg over folk, har du ingenting i et serviceyrke å gjøre. Slike som deg, bevisst eller ubevisst, forsurer hverdagen til kollegene dine. Spesielt når "nøytrale" kunder kommer sure tilbake neste gang, eller heller drar bankkortet sitt hos konkurrenten. Jeg har selv opplevd en så kjip butikkansatt, at jeg skiftet dagligvarebutikk i halvannet år. Det innvirker bittelitt til at eierens lommebok blir smalere. Men mange slike kan til sist gjøre at markedsgrunnlaget bortfaller, og butikken legges ned. Kjipt da for de som trives med jobbene sine, og kundene som trives å handle hos dem. Trivsel har mye med dette å gjøre. Trives du ikke med å jobbe blant folk, så få deg jobb bak på søppelbilen, eller septikksugern. Endret 22. januar 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #136 Del Skrevet 22. januar 2009 Å analysere hva en kunde måtte mene eller tro om deg. Å i det hele tatt tro at du er inne i hodet til den mutte personen på andre siden av rullebåndet er jo veldig selvsentrert. Kanskje "Hun der må være bra blond og udugelig" egentlig er "pokker så trist at både katta og farmor døde samtidig". Der finns plenty av hyggelige kunder å lade opp humørbatteriene sine på. Men det kommer helt an på hvilke briller DU velger å se verden gjennom. Nå vet jeg ikke om det er meg du sikter til men jeg svarer likevel. Av en eller annen grunn fikk jeg den følelsen mange ganger i løpet av de to månedene jeg jobba der. Det var kommentarer, himling med øynene osv som folk "tillater" seg å komme med fordi de ikke synes du er værd noe. Fordi de tror du ikke har en utdannelse osv. Hvis man kommer til å gi 50 øre for lite tilbake er man en idiot som ikke kan telle. Merkelig nok fikk jeg ALDRI tilsvarende spydige kommentarer og blikk i løpet av mine 4 år på apotek med "farmasistudent" på brystet. Til tross for at de aller fleste som kommer på apoteket er syke, har det dårlig, har vondt, er søvnløse, slitne osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 22. januar 2009 #137 Del Skrevet 22. januar 2009 Nå vet jeg ikke om det er meg du sikter til men jeg svarer likevel. Av en eller annen grunn fikk jeg den følelsen mange ganger i løpet av de to månedene jeg jobba der. Det var kommentarer, himling med øynene osv som folk "tillater" seg å komme med fordi de ikke synes du er værd noe. Fordi de tror du ikke har en utdannelse osv. Hvis man kommer til å gi 50 øre for lite tilbake er man en idiot som ikke kan telle. Merkelig nok fikk jeg ALDRI tilsvarende spydige kommentarer og blikk i løpet av mine 4 år på apotek med "farmasistudent" på brystet. Til tross for at de aller fleste som kommer på apoteket er syke, har det dårlig, har vondt, er søvnløse, slitne osv. Jeg vet heller ikke om det er deg jeg sikter til, tråden er lang Men når et menneske himler med øynene, stønner og tydelig viser med kroppsspråket at de synes det er foraktelig at noen gir dem 50 øre for lite tilbake, sier det egentlig ikke noe om den som gir femti øre for lite tilbake. Det sier derimot mye om dette menneskes evne til å takle motgang, og håndtere andre mennesker. Hun ser deg ikke som individ. Og du skal heller ikke uroe deg for at hun får øye på noe som likner engang. Fordi slike mennesker er langt inne i sin egen selvsentrerte verden. Så langt inn at det nesten er et under, at de overlever alle feidene de genererer. Men at du tar det til deg, sier jo litt om at du også kanskje er litt selvsentrert og hårsår, i forhold til hvor betydningsløs situasjonen var. Jeg hadde også observert himlingen. Men ville neppe tatt den til meg. - Sett på det som overreaksjon på en bagatell. Og syntes litt synd på det mennesket, som sikkert sleit både med premenssmerter, sure oppstøt og begynnende magesår. Sannsynligvis hadde hun nettopp bannet seg gjennom to pissetrengte rushtrafikktimer også. Jeg måtte betrakte reaksjonen hennes som en reaksjon på situasjonen. - Ikke lest en masse inn i hva hun syntes, eller ei, om min blondskap. Eller blitt fornærmet over at hun ikke leste overkvalifisert i ansiktsrynkene mine? Trodde jeg noe sånn, var det meg la mine mindreverdighetskomplekser i den sammensnurpede munnen hennes. Slapp av, de sukker mer enn de biter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 23. januar 2009 #138 Del Skrevet 23. januar 2009 Når man står i kassa på en butikk er det ikke vanlig å få tips. Og da oppfattes det som jævlig nedlatende at kundene gir deg småpenga sine, uansett hvor velment det er. Jobb i kasse sjøl så tar det ikke lange tida før du skjønner det du og. Dessuten har vi ikke lov til å ta imot heller. Så det er helt unyttig, blir stort sett brukt som nødveksel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #139 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg pleide å handle i samme matbutikk hver dag og kjøpe lunsj til alle på jobben (10 stk.), og der ble jeg så imponert over hun ene som jobba der! Hun var like flink, effektiv og blid uansett hvilken funksjon hun fylte, hun så fort hvor hun trengtes og hev seg rundt for å hjelpe folk med å tippe, sende post, få løs mynten i handlevogna osv. Til jul kom jeg på å kjøpe en eske konfekt til henne (fra butikken, selvsagt) og hadde skrevet et kort på forhånd, hvor jeg skrev at hun var verdens beste butikkdame. Hun ble så glad at hun fikk tårer i øynene! Og jeg tenkte at flere burde gi julegave til de flinke butikkmenneskene. :-) Forøvrig spurte jeg en venninne for noen år siden om hvordan man skal oppføre seg i kassa, og fikk følgende tips: - Sett alle varene på båndet med strekkoden fram. - Hvis du har masse øl/brus e.l. behøver du ikke å sette det på båndet, la det stå i vogna og si hvor mange det er. - Ikke bygg tårn på båndet, det bare raser. - Vær klar når det er din tur, og ta fram pengene/kortet når du skal betale. - Putt selv pengene på myntmaskinen, og spør gjerne selv etter pose og kvittering. Som hun sa: Du aner ikke hvor mange ganger om dagen jeg spør om folk skal ha pose og kvittering... Jeg pleier også å spørre den i kassa om hvor mange poser jeg trenger, for de har mer kompetanse på det enn meg, tenker jeg... ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LitaPia Skrevet 12. februar 2009 #140 Del Skrevet 12. februar 2009 hihi, du glemte å nevne gamle damer som har alle småpengene sine i en stor pung som dem tømmer utover rullebåndet mens det går og ber deg telle. Disse gamle fruene har gjerne over 500,- i smått.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå