Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #101 Del Skrevet 1. desember 2008 Likevel en idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanaLane Skrevet 2. desember 2008 #102 Del Skrevet 2. desember 2008 Kan aldri tenke meg at butikken har noe som helst juridisk krav på vekslepenger som kunden ikke vil ha. Om en kunde sier "behold vekslepengene" er jo det det samme som at kunden får vekslepengene, for så å gi dem til kassadamen/-mannen, til å disponere som h*n føler for. Aner ikke. Kanskje de får lov til å bestemme dette selv? Fikk iallefall ikke lov(men det er ikke så mye penger det er snakk om heller, så jeg overlevde ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgause Skrevet 2. desember 2008 #103 Del Skrevet 2. desember 2008 Vi fikk heller aldri lov til å beholde disse generøse tipsene Vi pleide å legge det i en krukke som vi hadde tilgjengelig i tilfelle vi manglet penger i oppgjøret. Jeg husker jeg fikk 5 kroner av en dame når jeg jobbet som vaskehjelp på et sykehus for mange år siden. Det virket litt som om hun trodde at hun hadde gitt meg månen. Jeg la pengene tilbake når hun hadde sovnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_student_* Skrevet 10. desember 2008 #104 Del Skrevet 10. desember 2008 Hehe...nå synes også jeg at trådstarter er litt vel furten, men kunder er per definisjon idioter. Jeg jobbet i dagligvarebutikk på deltid et par år, og herregud så utrolig mye rart man opplever! Sjelden jeg gadd bli sur, men man blir litt oppgitt etterhvert. - Jeg spør om kunden vil ha kvittering. For ett hundrede gang den dagen får jeg svaret "Hehehe, neineinei, får jo ingenting igjen på skatten" - Jeg spør om kunden vil ha kvittering. Kunden svarer surt: "Ja, selvfølgelig" - Jeg spør om kunden vil ha pose. Kunden ser fornærmet på meg og svarer surt: "Neimen jeg har da med pose selv! Skal ikke ha de dyre posene dine" - Jeg spør om kunden vil ha pose. Kunden ser minst like fornærmet på meg og svarer: "Ja selvfølgelig, tror du jeg har plass til alt i lommene??" - Den gamle damen skal betale med småpenger, og strør hele innholdet i lommeboka ut over rullebåndet, for så å begynne å sortere og lete. Rullebåndet har bevegelsessensorer, det er derfor det flytter på seg... Den gamle damen blir sint og får panikk når småpengene hennes begynner å forsvinner ned i sprekken mellom båndet og vekta. Hva trodde hun skulle skje? Jeg stopper selvfølgelig båndet så snart jeg klarer, men som regel forsvinner det en krone eller to. - Kunden kommer til kassa, jeg slår inn varer for mange hundre kroner, så oppdager kunden at han mangler penger, kortet vil ikke fungere. Går i minibanken for å ta ut, og tar seg gooooood tid, prater litt med gamle kjente og koser seg... NEI, som regel kan vi ikke parkere salget, enten må vi slå ut alt og ta det på nytt igjen, eller så er kassen i praksis stengt mens kunden knør. Grr. - Siste lørdag før påskestenging: Butikken skulle stenge to timer tidligere. Siste kunde kommer inn døra fem minutter før stengetid, og blir der i en HALV TIME! Da ble jeg faktisk litt sint. - Kunden kjøper blåbærsaft. Hadde kjøpt "vanlig" saft av samme merke dagen før. Blir sint når blåbærsafta koster nesten dobbelt så mye, og nekter å tro at det er sant. Oppholder køen ved å gå tilbake der hun fant saften, og se at prisen stemmer med kassa. Kommer tilbake til kassen, like sur, vil ikke ha safta likevel og synes tydeligvis det er min feil. - Kunder som bærer rundt på ferskvare som melk og kjøttpålegg i butikken i en halvtime, før de bestemmer seg for at de ikke vil ha det likevel, og legger det igjen i kassa hos oss. Vi har ikke nødvendigvis tid å legge varen på plass med det første heller, og da har de i praksis ramponert en vare. - Kunder som blir sinte for varer som ikke er i sortimentet. Det er lov å spørre om butikken kan ta inn en spesifikk vare man vil ha, men du kan ikke kreve at vi skal ha hundre sorter ost og fjorten typer poteter. Savner du noe, spør pent, så bringer vi det videre til sjefen. Han avgjør om vi kan ta inn ekstra varer, men du har ingen rett til å finne alt du ønsker deg i akkurat vår butikk. - Kunder som tigger. "Jammen jeg kan jo bare få en firpakning Cola og en 10-pack røyk nå, jeg får lønn på mandan, daaa skal dere få penger da!" Dessverre var sjefen litt for bløt og gav etter, så vi hadde som oftest ekstraarbeid med å regne over lappene med penger han skyldte oss på kvelden. - Mange kunder skjønner ikke at de ikke er butikkens stjerne. Har jeg kassa og tippinga å passe på, og du kommer og stiller deg først i kø i tippinga mens jeg har lang kø i kassa, må du vente til det blir din tur eller jeg har fått tak i noen andre som kan hjelpe deg. - Jobber man på bensinstasjon er det ikke automatisk sånn at gutta vel hva halvsyntetisk olje er, mens jentene bare kan snu pølser. Jeg vet om flere tilfeller der jentene i butikken hjelper til å skifte vindusviskere og finner ut hvilken olje bilen skal ha og lignende, mens et par av gutta er fullstendig clueless. Gi alle en sjanse, i det minste. - Jeg har opplevd folk som står 7 meter unna kassen og venter hvis de ikke ser personalet i kassa akkurat da. Umulig å skjønne at de vil noe, for alt jeg ser kan det godt hende de snakker i mobilen eller står og vurderer hvilken sjokolade de vil ha idag. Etter fem minutter blir de dritsure og utbryter noe om at det var da faen ikke mulig å bli betjent her. Kjære kunde, jeg følger med kassa mi, gå frem til kasseområdet, så dukker vi opp. - Andre kunder stabler masse varer på samme kasse uansett om det er personale der eller ikke. Så blir de sinte når de må flytte varene til den kassa der det faktisk sitter en ansatt. Nå er jeg blitt bare kunde, ikke kundebehandler. Og jeg er nok idiotkunde mange ganger jeg også - sånn er det bare, kunder er teite. Vi er dårlige til å bruke øynene og fornuften, og mange er elendige til å tenke lengre enn sin egen nese og beherske seg. Får du et surt blikk fra en kassadame engang, husk at hun sannsynligvis har blitt kjeftet på og fått arbeidsdagen sin gjort hundre ganger vanskeligere av sinte, hjernedøde kunder. Smil, så kanskje hun blir i godt humør igjen til neste kunde =) Når det gjelder det med "tips" - vi fikk heller ikke ta imot penger til oss personlig fra kundene, og dessuten har vi ikke nødvendigvis egen pengebok liggende ved kassa, så om man får en 20-kroning ville den trolig bare blitt avglemt og rotet bort likevel. Det som derimot varmet hjertet mitt en gang, var da en gammel mann, stamkunde, en av dagene før jul kjøpte en kaktus, fikk den pakket inn og gav den til meg Han var så snill og hyggelig, og noe sånt forventer man jo aldri. Jeg vet ikke hva han heter, men hadde jo sett ham hundre ganger. Gjett om han fikk ekstra store smil i ettertid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_angie_* Skrevet 10. desember 2008 #105 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg kan bli litt irritert når folk sier "behold 50øringen" fordi det ødelegger rutinen min Og til dere som tror det går som tips til den ansatte: vi kastet bare vekslepengene i kassa hvis kunden ikke ville ha dem, uansett hvor mye eller lite det var. Usikker på hva reglene for det var der jeg jobbet, men man står liksom ikke bak en kasse og stapper penger i lommene uansett. Enig i at det er forferdelig respektløst og irriterende å ikke ta hensyn til stengetiden. Greit nok å uheldigvis være litt seint ute en gang i blant og forsøke å være kjemperask, men når man viser NULL tegn til å bry seg om at det er stenging og tar seg all verdens tid så blir jeg forbannet. Som ung jente som har jobbet i elektro/musikk/spill-butikker lenge har jeg blitt spurt en del ganger om ikke "noen eldre/sjefen/en mann" er der, da koker det godt i hodet mitt. Særlig siden dette som oftest kom fra 60 år gamle jazzentusiaster, og sjefen kunne ikke en dritt om jazz - det kan derimot jeg. I de hektiske juletidene er også norsk køkultur til å bli gal av, det er helt utrolig hvor mange som forsøker å snike og hvor sure de blir når de blir fortalt at de må stille seg i kø! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #106 Del Skrevet 11. desember 2008 I de hektiske juletidene er også norsk køkultur til å bli gal av, det er helt utrolig hvor mange som forsøker å snike og hvor sure de blir når de blir fortalt at de må stille seg i kø! Signerer denne! I dag var jeg alene på jobb i pga sykdom og det er helt utrolig hvor sure folk blir når du ber dem vente på tur! Jeg hadde en periode flere kunder som stod i kø og ventet på hjelp og allikevel er det folk som presterer å trenge seg forbi fordi de "skal bare spørre om noe". Når jeg fortalte dem at "du må nok stille deg i kø som alle andre" var det ikke måte på surmuling og mugging på grunn av dette, og et par stykker gikk faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 11. desember 2008 #107 Del Skrevet 11. desember 2008 Noen som gikk glipp av at tråden lå under skråblikk og generaliseringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 15. desember 2008 #108 Del Skrevet 15. desember 2008 [...]Det som derimot varmet hjertet mitt en gang, var da en gammel mann, stamkunde, en av dagene før jul kjøpte en kaktus, fikk den pakket inn og gav den til meg Han var så snill og hyggelig, og noe sånt forventer man jo aldri. Jeg vet ikke hva han heter, men hadde jo sett ham hundre ganger. Gjett om han fikk ekstra store smil i ettertid! Men er ikke det å gi noen en kaktus ansett å være en fornærmelse?! (Hvis den ikke er nybarbert da, kanskje... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 15. desember 2008 #109 Del Skrevet 15. desember 2008 - Jeg spør om kunden vil ha kvittering. For ett hundrede gang den dagen får jeg svaret "Hehehe, neineinei, får jo ingenting igjen på skatten" Aldri skjønt at man blir irritert over blide kundar, uansett kor dårleg spøken er. NEI, som regel kan vi ikke parkere salget, enten må vi slå ut alt og ta det på nytt igjen, eller så er kassen i praksis stengt mens kunden knør. Grr. Kvifor ikkje? Der eg jobba, kunne eg parkere salget når som helst. - Mange kunder skjønner ikke at de ikke er butikkens stjerne. Har jeg kassa og tippinga å passe på, og du kommer og stiller deg først i kø i tippinga mens jeg har lang kø i kassa, må du vente til det blir din tur eller jeg har fått tak i noen andre som kan hjelpe deg. Det systemet har eg aldri skjønt meg på. Det er irriterande å måtte stå i kø ved tipping/ post. Og den i kassa ser jo ikkje når det står nokon der heller. Skulle ha vore ein ringeknapp der, sånn at man sjølv kunne tilkalle ein som gjekk og surra i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloodless Skrevet 15. desember 2008 #110 Del Skrevet 15. desember 2008 Heehehe, kjenner meg så godt igjen i noe av dere skriver. Jobber selv på kiosk for tiden, og har aldri i mitt liv møtt så mange pussige folk før. Nå for tiden er det en halvgammel mann som stiiinker og prater vrøvvel. Han er så skitten og ekkel at jeg vil spy. Og han legger ut i det vide og det brede om alt mulig rart. Han har blant annet flere millioner i banken (selv om kortet ble avvist), han har "ei kjærring i hver havn", han driver firma, han er i slekt med ALLE, han er visstnok kjempesunn. Trener, røyker ikke, spiser ikke sukker. Ble så irritert, fikk lyst å glefse tilbake "jeg har sett deg røyke, og du mangler for pokker halvparten av tennene, så den der må du lenger ut på landet med." Tulling. En gang ble han forbanna fordi vi ikke visste når båten hans gikk. Da klarte jeg ikke holde meg, og sa noe sånt som "altså jeg jobber på KIOSK, ikke ruteopplysningen. Det er din jobb å holde styr på sånt." Blir jo selvfølgelig noe annet om noen spør hyggelig om jeg vet når båten går. Da kan jeg godt ringe opplysninga å spørre. Er du hyggelig, er de aller fleste hyggelige tilbake. Kjenner faktisk at jeg er SINT deler av arbeidsdagen, og det er jo litt synd. Tyder på at jeg har vært der litt for lenge. Men nå er det mange som smiler stort når de ser meg, fordi jeg er så blid bestandig, så jeg er tydeligvis flink å skjule sinnet. Nå skal det jo sies at 80% av kundene våre er stamkunder, og de fleste er veldig hyggelige. Blir jo nesten litt glad i noen av dem. En får til og med julegave fra meg og ei jeg jobber med fordi han alltid får oss til å smile. Skikkelig go'ing!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 16. desember 2008 #111 Del Skrevet 16. desember 2008 Det med stengetid og kunder som kommer inn og blir leeenge, minner meg på en ting som irriterte meg... Kunder som kom inn kl 20, og handlet ivei... Kommer tilkassa kanskje kl. 20:23, med masse øl og rusbrus, og sier "Jammen jeg var inne i butikken kl 19:59 jo, det stenger jo ikke før 20!" D'oh, det er kassesystemet som stenger for salg av alkohol kl 20, så hjelper lite at du "er inne" i butikken innen det... *facepalm* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 16. desember 2008 #112 Del Skrevet 16. desember 2008 Hehe...nå synes også jeg at trådstarter er litt vel furten, men kunder er per definisjon idioter. Jeg jobbet i dagligvarebutikk på deltid et par år, og herregud så utrolig mye rart man opplever! Sjelden jeg gadd bli sur, men man blir litt oppgitt etterhvert. Denne gjesten hadde et veldig bra innlegg, men jeg limer bare inn første del siden det var litt langt. Helt enig i det gjesten sier, kjenner meg så godt igjen! Nå i disse travle juletider synes jeg idiotkundene er ekstra ille. Jeg hadde en del tilfeller i dag. -Først var det den aller første kunden i morges, han skulle heve et kjøp siden han hadde ombestemt seg (noe som er greit), det var bare det at den tingen kostet 2500 kroner og det er akkurat det vi har i veksel når vi starter! Man skulle tro han hadde sittet oppe hele natta og forberedt seg for å sikre seg å være først inne i butikken. Han ble meget sur da jeg sa at han nesten måtte komme tilbake om en stund, jeg sa at om en halvtime har jeg i hvert fall fått litt penger i kassa (og vi er på et kjøpesenter så han kunne vel bare tatt en kaffe eller noe) men det var ikke bra nok for ham. Men han måtte jo pent vente. -Gubben som kom for å klage på et produkt, han hadde kvittering og jeg sa at jeg skulle gi ham tilbake pengene og ordne opp med en gang, men likevel fortsatte å klage og si at vi måtte sjekke rutinene våre! Hvorfor fortsette å argumentere når jeg sier at jeg er enig med ham?? -Kjerringa som ble potte sur da jeg sa at jeg ikke ville åpne ei kasse til fordi jeg hadde pause, enda hun så at jeg kom inn i butikken (på vei til bakrommet) med pølse i ei hånd og Cola og VG i den andre. Ja, man trenger faktisk noe å spise i løpet av en 8 timers arbeidsdag! -Megga som skjelte meg ut fordi jeg ikke husket hva slags lyspærer som passet i julestjerna hun hadde kjøpt hos oss 4(!) år tidligere. -En annen drittkjerring som klaget på "dårlig service" da jeg ikke hadde silkepapir hun kunne ha rundt de to stearinlysene hun kjøpte (til 4 kr. stykket), jeg hadde derimot masse bobleplast som jeg tilbydde men nei, da fikk hun heller få en gratis pose som hun kunne pakke lysene inn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Manne_mann Skrevet 17. desember 2008 #113 Del Skrevet 17. desember 2008 Veldig å dere tar dere nær av folk må jeg si Det er litt tullete å lese for om dere ikke kan takle personene som gir dere lønnen så bør dere muligens finne en annen jobb. Jobbet selv i en butikk ved siden av skolen for noen år siden men hver gang noen gav meg en "attitude" så svarte jeg bare igjen veldig ironisk/sarkastisk med ett smil(smilet er viktig). Og.. det funker som bare søren + jeg gikk fra jobben blid og fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloodless Skrevet 17. desember 2008 #114 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Veldig å dere tar dere nær av folk må jeg si Det er litt tullete å lese for om dere ikke kan takle personene som gir dere lønnen så bør dere muligens finne en annen jobb. Jobbet selv i en butikk ved siden av skolen for noen år siden men hver gang noen gav meg en "attitude" så svarte jeg bare igjen veldig ironisk/sarkastisk med ett smil(smilet er viktig). Og.. det funker som bare søren + jeg gikk fra jobben blid og fornøyd. Men du vet vi kjærringer tar sånne ting til oss litt lettere enn dere mannemenn! *edit* Dessuten synes jeg ikke det er så vanskelig å oppføre seg som folk, og å la frustrasjonen gå ut over tilfeldige butikkarbeidere blir litt vel barnslig. Endret 17. desember 2008 av Bloodless Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #115 Del Skrevet 21. desember 2008 Dere som har jobber eller jobber i kassen på dagligvarebutikk, hvordan ser dere på at kunden sier at dere kan ta resten av vekselen? Kom på en gang jeg og venninnen min var i butikken, hun betalte 100 kr for noe som kostet noen og 80 kroner. Mens jeg pakket varene så ga damen i kassen penger tilbake til venninnen min som da foreslo at hun bare kunne ta dem som tips. Dama bak kassa ble midlt sagt furten og kasta småpengene over til oss og freste nei takk. Hva ble gjort feil der? Skjønte aldri den helt. Fordi det var nedlatende og idiotisk av henne. Forventet dere at hun skulle bli kjempetakknemlig eller? "Omg, 15 kr, la meg skrape dem sammen og putte dem i lomma med en gang" Særlig. Tror både du og venninna di bør ta dere en tur ned på jorda. Hvis det var så sykt slitsomt å oppbevare disse småpenga i veska kunne hun sikkert gitt dem til en tigger eller putta dem på ei bøsse. Jesus christ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #116 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg for min del hater ekspeditører. De er ikke hyggelige etter eget ønske, men fordi de er tvunget. Kommer dere med en slesk "Hei! )))", "Værsågod", "come again" blir det møtt med stillhet. FUCK OFF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 24. desember 2008 #117 Del Skrevet 24. desember 2008 Fordi det var nedlatende og idiotisk av henne. Forventet dere at hun skulle bli kjempetakknemlig eller? "Omg, 15 kr, la meg skrape dem sammen og putte dem i lomma med en gang" Særlig. Tror både du og venninna di bør ta dere en tur ned på jorda. Hvis det var så sykt slitsomt å oppbevare disse småpenga i veska kunne hun sikkert gitt dem til en tigger eller putta dem på ei bøsse. Jesus christ. Nå er 15 kr. et helt kurant tips i de yrker man får tips. Når man tipser, la oss si 10% som ikke er uvanlig, da blir det ikke rare summen i et individuelt tips. Men hvem har da råd til å tipse mer enn 5-20 kr. i slengen om man er en hyppig tipser? Og i de yrkene der man praktisk talt lever av tips, gjør mange bekker små en stor å. Kan da ikke gi 50-200 kroner i tips bare fordi det ikke er et yrke hvor man normalt kan forvente tips. Og man skal da heller ikke gi så mye tips at vedkommende sier "WOW", medmindre du prøver å imponere noen. Så nei, "WOW" er ikke forventet. Men det er overhodet ingenting nedlatende med 15 kroner. Det finnes faktisk en mellomting mellom "WOW" og "fuck you". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 24. desember 2008 #118 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg for min del hater ekspeditører. De er ikke hyggelige etter eget ønske, men fordi de er tvunget. Kommer dere med en slesk "Hei! )))", "Værsågod", "come again" blir det møtt med stillhet. FUCK OFF. Du er altså av den typen som alltid tror det verste om folk. Du tar feil. Greit nok at mange blir slitne i løpet av en travel arbeidsdag, og at det vises. Men jeg jobber selv i et serviceyrke, og jeg kan ærlig si at selv om vi spøker om "alle de teite kundene som plager oss", er jeg oppriktig blid til kundene i utgangspunktet, og forblir blid om kunden er blid. Det er heller ingen overordnede som har fortalt meg hva jeg skal si, bare at jeg skal være hyggelig. Og det har jeg ingen problemer med. Det går etterhvert rutine i å si "bare hyggelig", "ha det bra" osv., men det betyr ikke at jeg ikke mener det. Og det er absolutt etter eget ønske, for er man hyggelig, er folk gjerne hyggelige tilbake. Og det gjør arbeidsdagen lettere. Enkelte ganger treffer man likevel på potte sure kunder som alltid tror det verste om folk. For dem er ingenting bra nok, og vi er desto mindre motivert til å yte det lille ekstra for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 24. desember 2008 #119 Del Skrevet 24. desember 2008 Du er altså av den typen som alltid tror det verste om folk. Du tar feil. Greit nok at mange blir slitne i løpet av en travel arbeidsdag, og at det vises. Men jeg jobber selv i et serviceyrke, og jeg kan ærlig si at selv om vi spøker om "alle de teite kundene som plager oss", er jeg oppriktig blid til kundene i utgangspunktet, og forblir blid om kunden er blid. Det er heller ingen overordnede som har fortalt meg hva jeg skal si, bare at jeg skal være hyggelig. Og det har jeg ingen problemer med. Det går etterhvert rutine i å si "bare hyggelig", "ha det bra" osv., men det betyr ikke at jeg ikke mener det. Og det er absolutt etter eget ønske, for er man hyggelig, er folk gjerne hyggelige tilbake. Og det gjør arbeidsdagen lettere. Enkelte ganger treffer man likevel på potte sure kunder som alltid tror det verste om folk. For dem er ingenting bra nok, og vi er desto mindre motivert til å yte det lille ekstra for dem. Veldig bra sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #120 Del Skrevet 24. desember 2008 til alle dere som forbanner seg over sine kunder. husk at en og hver av dere er kunder dere også! og kanskje dere gjør det litt vanskelig for ekspeditørene noen ganger også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå