Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Grunnen til at jeg spør er at jeg har en venninne som sliter med å få jobb, og hun kan overhodet ikke kle seg. Hun går alltid i utslitte jeans, gjerne med Converse sko og leggvarmere. Oventil har hun som regel enten hettegenser eller en eller annen nuppete strikkegenser. Hun bruker ikke sminke, og håret er alltid satt opp i en tjafsete hestehale. Jeg har kjørt henne til flere jobbintervjuer, så jeg vet at hun går i disse klærne på intervju også. Selv har jeg alltid passet på å kle meg "pent, men ikke stivpyntet" til intervjuer. Jeg har også passet på å være velstelt på håret og diskret sminket. Jeg innbiller meg at klær faktisk betyr en del for inntrykket man gir, det er for all del litt avhengig av hva slags stilling man søker, men jeg synes uansett at man bør sørge for å se velstelt ut når man skal på intervju. Er det bare meg som er gammeldags, eller ødelegger klærne for venninnen min?
Gjest Gjest1 Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Klær på intervju, og en vanlig dag på jobb, eller i alle mulige situasjoner for den saks skyld, er det man kaller hygienefaktor. Dersom antrekket i tråd med det som vil oppfattes som normalt for den aktuelle sammenhengen, så er det ingen som tenker noe særlig over klesvalget. Men, dersom du ikke er kledd i tråd med forventningene, så blir dette til gjengjeld bli behørig lagt merke til - og da særlig i formelle situasjoner som et intervju. Som potensiell arbeidsgiver så er jo forventningen at kandidaten er det man kan kalle lett pyntet, og dersom din venninne ser ut som du beskriver, og arbeidsgiver må anta at det er nivået for lett pyntet, så må de jo lure på hvordan hun kler seg til vanlig...
Gjest puppa Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Kommer nok endel anpå hvor man skal søke jobb også, men selvsagt vil det jo hjelpe på å se ordentlig og velstelt ut
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Skal man til intervju i for en barnehagejobb er det ikke særlig lurt å stille i en lekker forretningsdrakt, høye hæler osv. Man blir fort oppfattet som en som ikke vil finne seg til rette med å sitte på gulvet og leke med barna. Da hadde det passet bedre med et litt ledig og behagelig antrekk, men ikke sjuskete og skjødesløst. Men søker man på jobb i et eiendomsmeglerfirma vil ikke klærne som passer i et barnehageintervju være like fordelsaktige. Da kan forretningsdrakten passe. Søker man jobb på et lager er det kanskje ikke så nøye hvordan man kler seg? Hva slags type jobb er det venninnen din søker på?
Gjest Grafica Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Klærne skal være rene, uten nupper og flekker, og gjerne være casual (har selv stilt opp på intervju i olabukse, singlet, uten sminke og converse, og fått jobben, men da er alt rent og nytt og velstelt) men det må se velstelt ut. Å se ut som man nettopp har ramla ut av senga og dradd på det første og beste en finner nytter ikke. Casual og komfortabelt, gjerne. Men ting som er no-no på jobbintervju i min verden: Joggebukse Oversized/slitte hettegensere/hettejakker. Nuppete strikkeklær Leggvarmere Tights og topper som ikke dekker rumpa (jada, det går ann å gå med til vanlig om man absolutt vil, men ikke på intervju... Dekk til rumpa) Veldig korte/utfordrende klær Hår som er klart ustelt Slitte klær Klær med hull All of the above sier for meg "lett sjuskete" og jeg ville nok ikke ansatt en person jeg fikk den følelsen av, uansett hvor bra kvalifisert h*n er...
Pingting Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Som noen nevnte over her - det spørs jo veldig på hva slags jobber det er man har søkt på. Og ikke minst: det spørs veldig mye på den som intervjuer! Om den personen liker samme stil eller forbinder den stilen med noe positivt, gjør man selvfølgelig et bedre inntrykk. Og omvendt om intervjueren ikke liker denne typen stil. Jeg pleier å kle meg så nøytralt som mulig på jobbintervju, slik at det egentlig ikke går an å få noe særlig inntrykk av stil. Dette kan selvfølgelig være negativt for enkelte arbeidsgivere, men det har fungert fint i den typen jobber jeg har søkt på (mye butikk/servicejobber på deltid og sommer). Jeg tenker også - kan det ha noe å gjøre med hvordan hun oppfører seg? Er hun like bedagelig som stilen? Om hun synker sammen i stolen, har dårlig språk, fomler med ting og biter negler er det jo nok til å gjøre dårlig inntrykk på mange?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå