Gjest nord Skrevet 5. desember 2008 #21 Skrevet 5. desember 2008 Æ e fra Tromsø å kainn lætt høre korr folk kommer fra. Det er stor forskjell på fylkan, og åsså på kor i fylkan folk kommer fra. Nordland, spesielt Bodø; dær kutte dæm endingen i ordan og går opp på enden av sætninga. "Æ kjøm fra Bød-ø" "Æ kjør bil" "Æ bruk sykkel" I Finnmark snakke de bokmålsnordnorsk. Du høre det lett. I Tromsø snakke vi ganske rætt frem uten førr mye "synging"
Gjest Wind Skrevet 5. desember 2008 #22 Skrevet 5. desember 2008 Og så er det en av de andre dialektene fra Nordland som bytter så og si alle vokalene med hverandre. *skjelve* Hva mener du? :S
Bellatrix Skrevet 5. desember 2008 #23 Skrevet 5. desember 2008 Hva mener du? :S Det lurer jeg også på. Den dialekten må jeg ha oversett. Det er mange som kutter vokaler på slutten av ordene, men å bytte om på alle? Jeg vet om folk som sier "e ska sykkel te butikken.", men har aldri hørt "e ska sekkyl te bitekkun".
Kitsune Skrevet 5. desember 2008 #24 Skrevet 5. desember 2008 Dere tok meg litt for bokstavelig. Hodet er selvfølgelig tømt for gode eksempler. Kommer tilbake til dere:) 1
Gjest Wind Skrevet 5. desember 2008 #25 Skrevet 5. desember 2008 Det lurer jeg også på. Den dialekten må jeg ha oversett. Det er mange som kutter vokaler på slutten av ordene, men å bytte om på alle? Jeg vet om folk som sier "e ska sykkel te butikken.", men har aldri hørt "e ska sekkyl te bitekkun". Apokope. :rødme:
Gjest vesteråling Skrevet 5. desember 2008 #27 Skrevet 5. desember 2008 Lille Chicago= Myre i Vesterålen. Her prates den "amerikanske" varianten av norsk. Bredere og merkeligere dialekt er ikke å oppdrive i Norge, det føler jeg meg ganske sikker på.
Bellatrix Skrevet 5. desember 2008 #28 Skrevet 5. desember 2008 (endret) Dere tok meg litt for bokstavelig. Hodet er selvfølgelig tømt for gode eksempler. Kommer tilbake til dere:) Tenker du på sny, sjy (om sjø) og flasko (flasken)? Endret 5. desember 2008 av Bellatrix
Bellatrix Skrevet 5. desember 2008 #29 Skrevet 5. desember 2008 Lille Chicago= Myre i Vesterålen. Her prates den "amerikanske" varianten av norsk. Bredere og merkeligere dialekt er ikke å oppdrive i Norge, det føler jeg meg ganske sikker på. Ja, Myre er spesielt.
Gjest Wind Skrevet 5. desember 2008 #30 Skrevet 5. desember 2008 opplys meg.. http://no.wikipedia.org/wiki/Apokope
Gjest Gjest_Senja_* Skrevet 5. desember 2008 #31 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har en venninne som er fra Senja og hun sier "eg". Har bodd flere år i Harstad, der sa de både "æ" og "æg". Nå bor jeg i Finnmark og her i bygda sier folk både "æ" og "jei". Senja har flere dialekter, det er tross alt Norges nest største øy. Stor forskjell på innersia og yttersia, sør-Senja eller nord-Senja. Tvers over Senja går det et dialektskille (gjennom Svanelvdalen omtrent). Nord for skillet sier de "æg elske", mens sør for sier de "eg ælske". Til gjesten som lurte på bokstaven R, vet at i Senja uttaler de den annerledes enn i resten av fylket. Nesten som en blanding av "vår" R og engelsk uttale. Er så dårlig på å forklare.. Trur det e Myre i Vesterålen du meine, der snakke dæm rart
Fortunatus Skrevet 6. desember 2008 #32 Skrevet 6. desember 2008 Men kjenner ei som er fra litt utenfor Bardufoss og hun snakker merkelig! Men norsklæreren vår på vgs sa at det var en gjeng trøndere som flyttet dit for maaaange år siden, og derfor snakker de litt annerledes enn resten av typiske nordlendinger.. De sier blant annet "EI" for jeg og flere.. merkelige greier.. hehe.. fascinerende!
Gjest Wind Skrevet 6. desember 2008 #33 Skrevet 6. desember 2008 Regner med at det er noen nordlendinger som titter innom her. Er det noen som har funnet et godt synonym for uttrykket å "galte", altså "ikkje galt mæ matn". Jeg tenkte på grise, men det blir feil. :S
Gjest Tromsøværing Skrevet 6. desember 2008 #34 Skrevet 6. desember 2008 Hvordan man sier "ikke" er også et tydelig kjennetegn. I Nordland sier de "ikke". I Tromsø og store deler av Troms sier vi "ikkje". Og i Finnmark sier de "ikke" igjen. Spesielt for Nordland er at de ikke bruker siste stavelse på verbet. F.eks. å kaste blir "å kast". Tonefallet er også ganske forskjellig i de ulike fylkene. I Nordland "synger" de ganske mye når de snakker. Dette kan jo høres ganske muntert ut. Mens i Tromsø er toneleiet ganske jevnt, ikke så mye opp og ned. (Dette er et stort pluss når vi skal prøve å snakke fremmedspråk, at vi er ganske nøytrale i toneleiet fra før, sammenlignet med f.eks. østlendinger.) Alle kjenner vel til toneleiet i Finnmark.
Gjest Wind Skrevet 6. desember 2008 #35 Skrevet 6. desember 2008 Hvordan man sier "ikke" er også et tydelig kjennetegn. I Nordland sier de "ikke". I Tromsø og store deler av Troms sier vi "ikkje". Og i Finnmark sier de "ikke" igjen. Beklager å skuffe deg. Det er mange steder i Nordland som sier "ikke", det er sant, men det er mest de stedene som blir påvirket av byspråket og Bodø. Hemnes og andre "bygder" holder til dels godt på å si "ikkje", og de aller fleste dialektene i alle fall på Helgeland sa "ikkje" før de fikk for sterk bypåvirkning.
Gjest Pet Skrevet 6. desember 2008 #36 Skrevet 6. desember 2008 begynner å lure på om det umulig å høre hvor folk nordfra kommer fra etter å ha lest svarene her. Kanskje ikke jeg som er så dum og umusikalsk allikevel? Tar jo de fleste dialektene sør for midt i Nordland ganske greit, ikke bygd for bygd, men ihvertfall fylke og ca hvor i fylket...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #37 Skrevet 11. desember 2008 Æ håll mæ te å avgjøre omtrent korsn fylke folk e fra, nå mer bli vanskeli. Men mange av Narvikværingan e lætt å kjenne igjæn på de tjukke N-lydan (parnebarn!). Å bi du kalt førr en bonjævel e du værtfall sikker... Trur ikke æ kan nevne så mye som to av vænnan mine som har helt likens dialekt, vi påvirkes av førreldra, vænna og klassekamerata, da ende man opp med at hver enkelt får si heilt personlie dialekt. Dåkker søringa har æ bare delt opp i vest og øst, så æ ska ikke klage over at ikke dåkker klare å høre forskjell på åss nordlendinga (fra Nordland, nært Troms-grensa. Jeg elsker de nordnorske dialektene =) )
Nilma Skrevet 11. desember 2008 #38 Skrevet 11. desember 2008 Lille Chicago= Myre i Vesterålen. Her prates den "amerikanske" varianten av norsk. Bredere og merkeligere dialekt er ikke å oppdrive i Norge, det føler jeg meg ganske sikker på. Æ ska fær te Myre i fjæra å plokke bubbelura. Må uttales med veldig bred R. Hvordan man sier "ikke" er også et tydelig kjennetegn. I Nordland sier de "ikke".Tull og vas. Det kommer helt an på hvor i Nordland du er.
Vera Vinge Skrevet 11. desember 2008 #39 Skrevet 11. desember 2008 (endret) Dette kan jo høres ganske muntert ut. Mens i Tromsø er toneleiet ganske jevnt, ikke så mye opp og ned. (Dette er et stort pluss når vi skal prøve å snakke fremmedspråk, at vi er ganske nøytrale i toneleiet fra før, sammenlignet med f.eks. østlendinger.) Sier ikke alle det om sin egen dialekt? Jeg har inntrykk av at det handler vel så mye om at man ikke er så bevisst tonefallet i sin egen dialekt som i andres. Selv om jeg jo vil tro at noen dialekter er mer nøytrale i tonefallet enn andre da, og at tromsødialekt kan være en av disse. Endret 11. desember 2008 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2008 #40 Skrevet 16. desember 2008 Er selv fra Helgeland (Mo i Rana) og her er det stor forskjell syns jeg, bare ta Hattfjelldal, Alstahaug, Vega og Rana. Mener også å ha lest en plass at dialekten i Rana og Vefsn har ulik oppbygging/utgangspunkt enda det er nabobyer (ala at den ene har utgangspunkt i østlandsdialekt mens den andre i vestlandsdialekt - husker ikke nøyaktig). Kommer ikke helt på hva som kjennetegner dialekt i Rana, men vi sier feks " Eg lik å kjør bil." " Eg har ikke løst tell å fær å renn på ski. Eg bi bærre å dætt på ræva å slå meg." "Keffør ork du ikke å bi me meg heim?" Men selv innenfor Ranas grenser hører man forskjell, feks på folk innerst i kommunen (Grønnfjelldalen - breiere daladialekt) og ytterst (Sjona - mer kystdialekt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå