Coxy Skrevet 12. desember 2008 #161 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg tror vel egentlig ikke at det kan henge så lenge i..... Håper det har gått bedre i natt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #162 Del Skrevet 12. desember 2008 Håper det var pizza'n og brusen som var årsaken til skrikinga til I. Og at det er over for denne gang nå. Ja, eg får jammen håpa det! Håper virkelig denne natta blir bedre da! Og at det er pizzaen og brusen du spiste som gjorde henne så urolig! Lillesøs hadde kolikk og det var ikke noe gøy Denne natta vart heldigvis bedre, ja. I. sovna som sagt i senga si allerede kl 11 i går kveld. Våkna ikkje før klokka var 4 igjen, og ville ha mat. Etter det sov me litt urolig begge to, og stod opp i 8-tida i dag tidleg. Både eg og yngste søstera mi hadde kolikk då me var babyar, og det er ikkje noko særlig nei! Så eg får jammen håpa at det ikkje er det I. har fått. Jeg tror vel egentlig ikke at det kan henge så lenge i..... Håper det har gått bedre i natt!! Håpar du tar feil, for eg vil IKKJE at I. skal ha kolikk... Det har som sagt gått bedre i natt, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #163 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Av og til føler eg meg som ei skikkelig dårlig mor, sjølv om eg prøver å gjera alt det beste eg kan for vesle I.! I natt våkna I. i 4-tida og ville ha mat. Eg amma henne, og ho klarte å sovna før eg fekk lagt henne tilbake igjen i si eiga seng. I 6-tida våkna eg, og la ho tilbake i senga si. Problemet var berre at eg ikkje flytta henne forsiktig nok over i senga si, så ho våkna og begynte å skrika. Så eg tok I. tilbake igjen i senga vår og amma henne på nytt, for at ho skulle sovna igjen - sjølv om det var kort tid sidan forrige ammerunde. Tok ikkje sjansen på å flytta henne tilbake i si eiga seng igjen etterpå, for eg var redd ho skulle våkna igjen. Så ho sov tett inntil meg, og eg fekk ikkje til å sova skikkelig. I. våkna igjen allerede i halv 8-tida om morgonen. Eg synst det var for tidleg å stå opp, så eg amma henne igjen slik at ho skulle roa seg. Ikkje særlig smart, sidan det også denne gangen var kort tid sidan forrige ammerunde! I. virka misfornøyd og begynte å sutra, så eg bestemte meg for å ta henne med på badet og bytta bleie. Haldt henne opp først og strauk henne over ryggen, og ho rapte fleire gangar. Då me kom på badet, gulpa ho litt. Men eg skifta på henne, og tok henne med inn i senga igjen, og prøvde å gi henne enda litt meir mat. Får skylda på at eg var så trøtt, og ville ha litt fred og ro før me stod opp. Men det angrar eg veldig på at eg gjorde! I. tok tak i puppen og saug litt, sleppte taket og skreik. Eg tilbydde henne meir mat, og slik haldt ho på ei stund. Eg veit frå før av at når I. held på slik, så er ho mett. Men av ein eller annan grunn tenkte eg at kanskje det ikkje var derfor ho reagerte slik, for ho saug så intenst når ho først tok tak i puppen. Eg klarte å overbevisa meg sjølv om at ho sikkert var slik, fordi ho hadde vondt i magen. Fattar ikkje at eg ikkje skjønte med ein gang at eg hadde overmata henne - for eg hadde jo amma henne altfor ofte dei siste timane. Får skylda på at eg var trøtt, og ikkje heilt klar i tankane... Eg måtte iallfall berre stå opp med I. i 8-tida, for det var umulig å få henne til å sova vidare. Me gjekk på badet igjen, for å ta av pysjamasen og ta på andre klede. Då I. låg på stellebordet, gulpa ho litt igjen. Og plutselig begynte ho å hosta og harka. Eg lurte på kva det var som skjedde - så eg løfta opp hovudet hennar, og strauk ho over ryggen. Då stod spruten ut av munnen hennar. To gangar på rad, skikkelig sprutbrekningar. Har aldri sett ein unge som har spydd på den måten før, sjølv om eg har høyrt at ein del babyar gjer det. Etterpå virka heldigvis I. helt fin igjen, så det var sikkert godt for henne å få det ut. Men gjett om eg fekk dårlig samvittighet For det var jo min feil at ho spydde slik, sidan eg hadde overmata henne. Uff, det er jammen ikkje lett å vera ei god mamma. Same kva eg gjer så blir det feil, følest det som. Eg veit at eg ammar henne litt for ofte på dagtid til vanleg, for det går ofte ikkje meir enn 1 1/2 time mellom kvar ammerunde. Grunnen er at I. som oftast begynnar å grina og bli urolig, slik at me ikkje klarar å halda henne i 2 timar eller meir før ho må få mat på nytt. Då blir det isåfall hylskriking, og det er ikkje noko kjekt. Eg vil berre at I. skal ha det bra, men det er jammen ikkje lett å gjera det rette alltid. Endret 12. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 12. desember 2008 #164 Del Skrevet 12. desember 2008 Godt at denne natta var bedre!! Sove fra 23 til 4, det er jo helt fantastisk!! Og det er nok IKKE kollikk, så lenge det ikke gjentok seg i natt! Men jeg tror fortsatt ikke at det var pizzaen og brusen fra mandag... Kan være noe annet du hadde spist på onsdag, som du ikke hadde trodd skulle påvirke henne. Eller, det kan jo også bare være litt vanlig "nyfødt-vondt-i-magen"?! Det valgte jeg å tro, da S hadde noen dårlige netter med mye magevondt... Du er INGEN dårlig mor, Mirabella!! Du gjør hva du føler er best for I, og gjør det du kan for å prøve å tilfredsstille henne. Men det er ikke alltid like lett å vite hva disse små babyene vil! Det er jo derfor du nå har permisjon, for å bli kjent med den lille jenta di! Finne ut av hva de forskjellige gråtene betyr, og lære deg å tilfreddstille henne på rett måte. Jeg er HELT SIKKER på at du er en FANTASTISK MAMMA!!! S har også hatt en sånn skikkilig gulping som rett og slett var oppkast, - spruten sto!! Jeg satt der og så slik ut, jeg har heller aldri sett en baby spydd/gulpa slik! Mamma var her akkurat da det skjedde, og sa at det var slik jeg brukte å gulpe da jeg var liten. Med dkikkelig trøkk! Så det er nok helt normalt. Men pass på så du får henne opp på skuldra slik at hun får rape med en gang etter hun slipper puppen etter amming. Det har jeg blitt flinkere til, S har da blitt flinkere til å få opp rapen, og han har mye mindre vondt i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 12. desember 2008 #165 Del Skrevet 12. desember 2008 Du er ingen dårlig mamma Mirabella. Du er en flink mamma som bare vil det beste for lille I. Håper jeg blir halvparten så flink når det blir min tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #166 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) I dag er I. allerede ein månad gammal! Det må feirast litt. Tenk at veslejenta mi har blitt så stor allerede! Tida går jammen fort. Endret 12. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #167 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Godt at denne natta var bedre!! Sove fra 23 til 4, det er jo helt fantastisk!! Og det er nok IKKE kollikk, så lenge det ikke gjentok seg i natt! Men jeg tror fortsatt ikke at det var pizzaen og brusen fra mandag... Kan være noe annet du hadde spist på onsdag, som du ikke hadde trodd skulle påvirke henne. Eller, det kan jo også bare være litt vanlig "nyfødt-vondt-i-magen"?! Det valgte jeg å tro, da S hadde noen dårlige netter med mye magevondt... Du er INGEN dårlig mor, Mirabella!! Du gjør hva du føler er best for I, og gjør det du kan for å prøve å tilfredsstille henne. Men det er ikke alltid like lett å vite hva disse små babyene vil! Det er jo derfor du nå har permisjon, for å bli kjent med den lille jenta di! Finne ut av hva de forskjellige gråtene betyr, og lære deg å tilfreddstille henne på rett måte. Jeg er HELT SIKKER på at du er en FANTASTISK MAMMA!!! S har også hatt en sånn skikkilig gulping som rett og slett var oppkast, - spruten sto!! Jeg satt der og så slik ut, jeg har heller aldri sett en baby spydd/gulpa slik! Mamma var her akkurat da det skjedde, og sa at det var slik jeg brukte å gulpe da jeg var liten. Med dkikkelig trøkk! Så det er nok helt normalt. Men pass på så du får henne opp på skuldra slik at hun får rape med en gang etter hun slipper puppen etter amming. Det har jeg blitt flinkere til, S har da blitt flinkere til å få opp rapen, og han har mye mindre vondt i magen. Får håpa at det ikkje er kolikk, ja. Men det kan vel vera kolikk, sjølv om ho ikkje skriker kvar natt? Den einaste maten eg har ete som eg kan tenka meg at I. vil kunna reagera på, er den pizzaen og brusen. Ellers har eg kun ete slike ting som ikkje skal kunne gi magevondt, trur eg iallfall. Men det kan jo også berre vera litt nyfødt-magevondt, som du seier. Det var kjempeekkelt når I. kasta opp sånn at spruten stod. Fekk heilt sjokk då det skjedde, for det såg heilt vilt ut! Eg vart med ein gang livredd for at I. var sjuk, men eg såg jo at ho var heilt fin rett etterpå - så då klarte eg å slappa litt meir av. Men ekkelt var det uansett. Håpar det ikkje skjer igjen! Eg skal iallfall prøva så godt eg kan å ikkje overmata henne fleire gangar. I dag har eg prøvd å iallfall la det gå 2 timar mellom kvar gang eg ammar I. Har blitt litt skriking innimellom, men det har egentlig gått bedre enn eg hadde trudd. Om dagen er eg flink til å alltid halda opp I. etter amminga, slik at ho får rapa/gulpa. Men om nettene gjer eg det ikkje... Grunnen er at eg då ligg i senga og ammar henne, og ho sovnar så fint ved sida av meg når ho er ferdig med å suga. Eg veit at ho våknar opp igjen om eg tar henne opp for å rapa henne, så derfor lar eg vera. Sikkert ikkje så lurt, men eg vil jo helst sleppa å gå rundt og byssa på I. midt på natta. Tusen takk for trøst! Det trengte eg. Eg veit jo at eg ikkje er noko dårlig mamma, sjølv om eg føler meg som det innimellom. Det er ingenting i verden eg vil meir enn at I. skal ha det bra. Og derfor er det så fortvilande når eg gjer dumme ting. For sånn som med denne episoden der I. spydde, føler eg at eg burde ha skjønt at ho var mett. At det er mi oppgåve som mor å klara å tolka I. sine signal riktig. Men det er ikkje alltid like lett når ein er heilt fersk i mammarollen, så eg får håpa at det går bedre etterkvart. Som du seier så er eg jo heime med veslejenta mi for at eg skal bli kjent med henne, og læra å tilfredsstilla henne på riktig måte. Og det håpar eg at eg klarar bedre etter kvart som eg blir bedre kjent med lille I. Endret 12. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #168 Del Skrevet 12. desember 2008 Du er ingen dårlig mamma Mirabella. Du er en flink mamma som bare vil det beste for lille I. Håper jeg blir halvparten så flink når det blir min tur. Tusen takk for oppmuntrande ord! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #169 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) I dag prøvde eg og mannen min å ta I. med oss på julegavehandel. Det vart litt stress, og me fekk gjort lite. Ho sov i starten, og då gjekk det greit. Men etter ei stund våkna I., og begynte å grina. Så me måtte ta henne opp av vogna, og byssa på henne. Eg måtte amma henne også, for ho ville ikkje roa seg i vogna igjen. Det endte med at me berre måtte gå heim, før me hadde fått gjort alt me skulle. For det går nesten ikkje an å gå rundt med ein grinande baby i vogna, og det blir for slitsomt å bæra rundt på henne mens me går rundt i butikkar. Så no har me altså erfart at I. ikkje vil liggja i vogna når ho er våken, sjølv om me kjører rundt på henne. Litt kjedelig! Korleis er det med dåke andre som har babyar? Er dei fornøyde med å liggja i vognene sine når dei er våkne? Lurer på om eg burde hatt med meg eitt eller anna bæreutstyr når me har med I. ut, slik at eg kan bæra henne i sjal e.l. når ho våknar og ikkje vil liggja i vogna lenger. Kanskje det hadde fungert bedre? Endret 12. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 12. desember 2008 #170 Del Skrevet 12. desember 2008 Lille I. er 1 måned Første tida er litt prøving og feiling. Det går seg til etterhvert, man blir bedre kjent og skjønner dem bedre. Føler seg skikkelig elendig etter sånne opplevelser, men du er ikke en dårlig mamma bare fordi gjorde en feil. Babyer tåler at vi feiler litt av og til. Lillegutt har alltid trives veldig godt i vogna si, og er stort sett alltid rolig i vogna så lenge vogna er i bevegelse. Men han var vel litt mer urolig når han var helt liten. Kan hende det går seg til etterhvert. God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #171 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) I natt var I. våken og skreik masse heilt til klokka var halv 7 i dag tidleg! Det var ufattelig slitsomt å gå oppe med ein hylande unge så lenge, og ikkje få sova heile natta. Synst synd på både oss og veslejenta vår. Følte meg heilt deprimert på grunn av søvnmangel, då eg stod opp i dag etter nokre få timar søvn. Snille mannen min tok med seg I. på ein trilletur i vogna i ettermiddag, sånn at eg fekk sova litt. Det gjorde utrulig godt. Får virkelig håpa at denne natta blir bedre. Endret 13. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pysepus Skrevet 13. desember 2008 #172 Del Skrevet 13. desember 2008 Åååå så fælt da at hun gråter hele natta da Har dere snakka med helsesøster om det? Kanskje hun kan komme med noen råd... eller kanskje dere kunne bestilt en time hos en manuellterapeut? For det går jo ikke an at hun skal skrike så mye - verken for hennes del eller deres! Håper det går seg til snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #173 Del Skrevet 13. desember 2008 Lille I. er 1 måned Første tida er litt prøving og feiling. Det går seg til etterhvert, man blir bedre kjent og skjønner dem bedre. Føler seg skikkelig elendig etter sånne opplevelser, men du er ikke en dårlig mamma bare fordi gjorde en feil. Babyer tåler at vi feiler litt av og til. Lillegutt har alltid trives veldig godt i vogna si, og er stort sett alltid rolig i vogna så lenge vogna er i bevegelse. Men han var vel litt mer urolig når han var helt liten. Kan hende det går seg til etterhvert. God helg Ja, tenk at veslejenta vår har blitt så stor allerede! Får jammen håpa at ting går seg til etter kvart, ja. For det er ganske slitsomt slik det er no. Litt prøving og feiling må nok til, før me finner ut av ting, og kjem inn i faste rutinar. Ein føler seg virkelig elendig når ein gjer ting feil, ja. Eg vil berre alt det beste for godjenta mi, og då er det ikkje noko kjekt når det blir slik. I dag hadde me forresten med oss I. på kafe. Møtte fleire andre vennepar med små ungar. Koselig! Og det gjekk egentlig bra. I. sov i vogna si i starten. Ho våkna etter ei stund, og eg amma henne. Så roa ho seg igjen. Ho ville ikkje liggja vogna si så lenge ho var våken - men ho sovna fint på fanget mitt, og då la eg henne tilbake i vogna. Då sov ho vidare, heilt til me var heime igjen. Riktig god helg til deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #174 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Åååå så fælt da at hun gråter hele natta da Har dere snakka med helsesøster om det? Kanskje hun kan komme med noen råd... eller kanskje dere kunne bestilt en time hos en manuellterapeut? For det går jo ikke an at hun skal skrike så mye - verken for hennes del eller deres! Håper det går seg til snart! Ja, det var litt av ei natt. Me har ikkje snakka med helsesøster om det, nei. I. har jo ikkje hatt så mange slike netter enda. Men eg skal på helsestasjonen med henne i neste veke, så då har eg tenkt å nevna det. Får jo ikkje håpa at det er kolikk I. har fått. Men om det er det, så har eg høyrt at mange har fått god hjelp av kiropraktor. Kva er det ein manuellterapeut gjer forresten? Forrige natt I. skreik sånn, prøvde me sukkervatn - men eg er usikker på om det hadde nokon effekt. Og så veit eg at ein kan massera magen på ein spesiell måte, for å få ut luft. Eg får spørja helsesøstera om desse tinga, og høyra om ho også har nokon andre råd til oss når I. har slike skrikenetter! For det er heilt sant som du seier - det går ikkje an at I. skal skrika så mykje, verken for hennar eller for vår del. I dag har I. vore ganske rolig, og sove mykje. Ho virka kjempetrøtt,, etter at mannen min hadde vore ute på lang trilletur med henne i ettermiddag. Ho fekk seg eit varmt bad no i kveld, og så amma eg henne. Då var ho veldig klar for å sova. Så no har me lagt henne i senga si, og foreløpig er det stille. Håpar virkelig at ho har sovna for kvelden, for me treng ei god natt no, etter den våkenatta me hadde natta som var! Om I. ikkje våknar igjen no, så går eg og legg meg veldig snart. Det pleier å vera slik at om I. ikkje våknar innan ein halv time, så har ho sovna ordentlig. Så det blir jammen spennande å sjå korleis det går! Eg kryssar fingrane for ei god natt. Endret 13. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pysepus Skrevet 13. desember 2008 #175 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg krysser også fingrene for en god natt! En manuellterapeut undersøker vel kroppen på en litt annen måte. Du kan lese mer om det her. Jeg har blitt undersøkt av både kiropraktor og fysioterapeut, men de fant ikke ut noe og manuellterapeuten fant det ut etter ti minutt! Verdt et forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #176 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Jeg krysser også fingrene for en god natt! En manuellterapeut undersøker vel kroppen på en litt annen måte. Du kan lese mer om det her. Jeg har blitt undersøkt av både kiropraktor og fysioterapeut, men de fant ikke ut noe og manuellterapeuten fant det ut etter ti minutt! Verdt et forsøk Natta vart kjempefin ! I. sov frå kl 11 om kvelden, og til klokka var 4. Då fekk ho mat. Våkna allerede i 5-tida igjen, og då lot eg henne berre suga litt. Ho sovna ikkje igjen etterpå, og ho ville ikkje liggja våken i senga uten å få suga. Måtte derfor byssa henne i ein halv time, før ho sovna igjen. Så sov me vidare til klokka var 9 i dag tidleg. Då stod me opp! Takk for link! Interresant lesning. Endret 14. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 14. desember 2008 #177 Del Skrevet 14. desember 2008 Det er slitsomt å være mamma, med våkennetter og lite søvn Du er ikke en dårlig mor! Alle gjør feil, og det er ikke lett å tenke klart om natten. Jeg tror ikke I hadde ikke vondt av å bli overmatet Kan jo hende hun reagerte på brusen, eller kanskje hadde pizzaen løk oppå? Det er jo veldig vanlig at babyer reagerer på brus og løk, blant annet Så kjedelig at hun ikke liker å ligge i vogna da, forhåpentligvis bedrer det seg etterhvert, men det er jo veldig upraktisk nå da Ville tatt med bæretøy, så har du i tilfelle du trenger det Håper du har en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 14. desember 2008 #178 Del Skrevet 14. desember 2008 Tror alle har hatt sånne episoder, selv om man gjør sitt beste. De første månedene er ganske tøffe, heldigvis går det seg til Vi har hatt lillegutt hos manuell terapaut. Han har hatt kiss, og skrek noe innmari i sommer. Vi trodde kanskje det var kolikk, men sannsynligvis var det vel kiss som hadde skylden. Men det visste vi jo ikke før etterpå... Har vært der 3 ganger, han fikk behandling to av gangene. Siste gang var bare for kontroll, skal også tilbake en gang til bare for å sjekke om alt er bra. Har også blitt fulgt opp av fysioterapaut og lillegutt er nå friskmeldt av begge Skader ikke å sjekke opp. Hvis det er noen sånne problemer er det godt å få det behandlet tidligst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pysepus Skrevet 15. desember 2008 #179 Del Skrevet 15. desember 2008 Håper natta har vært god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #180 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det er slitsomt å være mamma, med våkennetter og lite søvn Du er ikke en dårlig mor! Alle gjør feil, og det er ikke lett å tenke klart om natten. Jeg tror ikke I hadde ikke vondt av å bli overmatet Kan jo hende hun reagerte på brusen, eller kanskje hadde pizzaen løk oppå? Det er jo veldig vanlig at babyer reagerer på brus og løk, blant annet Så kjedelig at hun ikke liker å ligge i vogna da, forhåpentligvis bedrer det seg etterhvert, men det er jo veldig upraktisk nå da Ville tatt med bæretøy, så har du i tilfelle du trenger det Håper du har en fin helg Håpar ikkje I. tok skade av å bli overmata den natta. Fortsatt synst eg det er veldig vanskelig å la vera å amma henne når ho våknar om natta, sjølv om det er kort tid sidan forrige gang ho fekk mat. For om ho ikkje får liggja og suga til ho sovnar, så blir det skriking - og då må me stå opp igjen og byssa på henne midt på natta. Ikkje særlig fristande, når det veldig ofte blir langt på natt før me i det heile tatt kjem oss i seng. Ja, det er løken på pizzaen + kolsyra i brusen eg mistenker at I. reagerte på. Men sikker kan eg jo sjølvsagt ikkje vera. Har iallfall prøvd å vera forsiktig med kva eg et, etter den episoden. Litt dumt at I. ikkje vil liggja i vogna når ho er våken, ja. Får håpa det bedrar seg etter kvart. Viss ikkje, så få eg gjera som du seier, og begynna å ha med meg bæretøy når me er ute med henne. Eg har hatt ei fin helg! Håpar du også har hatt det. Endret 16. desember 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå