Gå til innhold

Livet som mamma!

Mirabella76

Anbefalte innlegg

De aller fleste så små unger må bysses eller ammes i søvn. Bare tull det som mange helsesøstre sier om at det bare er å legge dem våkne. Her kunne vi ikke legge bebisen våken før han var nærmere fire måneder, og det er fortsatt ganske ofte vanskelig å få ham til å sove. Det ble verre igjen etter at han lært seg å reise seg opp selv - nå står han i senga og hyler med en gang jeg går ut av rommet... :roll: Så det er ikke lett det der! Prøv bare å ha de samme rutinene hver kveld, og ha det mørkt/dempa belysning på rommet.

Godt å høyra at det ikkje berre er me som sliter med å få babyen vår til å sovna i si eiga seng! For ja, det er virkelig berre tull det helsesøstera sa, at det liksom skulle vera så enkelt å få det til. I. treng iallfall å byssast eller ammast i søvn foreløpig. Så reknar eg med at ho etter kvart kan liggja våken i senga si i litt og litt lengre periodar om gangen - heilt til ho ein dag ligg så lenge at ho sovnar.

Det er nok stor forskjell på babyar, trur eg. Enkelte babyar trivest nok best heilt frå starten av med å bli lagt våkne i senga si når dei skal sova, og sovnar lettast slik. Mens andre babyar treng kroppskontakt og å bli bært/byssa på, for å klara å sovna.

Me skal prøva så godt me kan å ha dei same faste rutinane kvar kveld, så satsar me på at ting går seg til med tida! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste om fødselen din nå. Tårer i øynene ja!! Så koselig å lese:)

Kjekt å høyra! :)

Og så må eg jo få ønskja deg velkommen til dagboka mi, zilje_k! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker I. å bade? Har du prøvd å gi henne et varmt bad om kvelden? Kanskje hun blir mer søvning at det?? :vetikke:

Nå har jo I. kollikk, noe vi heldigvis har sluppet.. Skjønner VELDIG GODT at det er slitsomt!! Høres helt forferdelig ut med time etter time langt utover natta..... Men nå er det bare en måned igjen til hun er tre måneder, og DA bruker vel det meste sånn og gi seg uansett, hvis det ikke har gitt seg før? Har dere prøvd med lyder som "terapi" på I. da hun har kollikk-smertene? F.eks lyden av hårføner, vaskemaskin, kjøkkenmaskin, rennende vann, osv...? Mange som sier at sånne konstante lyder er beroligende på kollikk-unger. Er jo verdt et forsøk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenvifte? Ta henne med på kjøretur? Har også hørt at den slags lyder kan roe ned. Håper dere får sovet litt i natt :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, jeg blir helt nervøs her ... ! Jeg håper det ikke tar så lang tid før I. sovner av seg selv. Jeg har hørt at de første månedene er slitsomme, men så blir det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker I. å bade? Har du prøvd å gi henne et varmt bad om kvelden? Kanskje hun blir mer søvning at det?? :vetikke:

Nå har jo I. kollikk, noe vi heldigvis har sluppet.. Skjønner VELDIG GODT at det er slitsomt!! Høres helt forferdelig ut med time etter time langt utover natta..... Men nå er det bare en måned igjen til hun er tre måneder, og DA bruker vel det meste sånn og gi seg uansett, hvis det ikke har gitt seg før? Har dere prøvd med lyder som "terapi" på I. da hun har kollikk-smertene? F.eks lyden av hårføner, vaskemaskin, kjøkkenmaskin, rennende vann, osv...? Mange som sier at sånne konstante lyder er beroligende på kollikk-unger. Er jo verdt et forsøk! ;)

Ja, I. elskar å bada! :Nikke: Griner aldri når me badar henne, og ho kosar seg kjempemasse i badekaret. Me bada I. i går kveld, og det likte ho veldig godt. Mannen min skulle filma med videokameraet, mens eg bada I. Men då han så vidt hadde begynt å filma, var kameraet fullt. :sur: Så me får heller prøva på nytt ein annan dag.

Kanskje det hjalp med det varme badet i går kveld, for I. sovna allerede kvart over 11 om kvelden! Var sikker på at ho hadde sovna for natta då, for ho sov i ein halv time før ho plutseleg våkna. Og I. pleier aldri å våkna igjen, viss ho først har sove så lenge. Eg tok då I. opp i senga og amma henne - og først når kl. var 00.30 sov ho så godt, at eg fekk lagt henne tilbake i senga si igjen. I. sov då vidare til kl var 05.30 i dag tidleg, og ho fekk mat igjen. Først ein time seinare sovna I. Og då eg skulle leggja henne tilbake i senga si, våkna ho litt opp. Men I. begynte utrulig nok ikkje å grina. Låg og kava og sprella med armar og bein ei stund, sov litt, var litt urolig igjen osv. Og slik haldt ho på heilt til klokka var 07.30. Då begynte I. å grina, og eg stod opp med henne. Men då me hadde vore oppe i ein time, sovna I. igjen - og sov i 2 1/2 time i strekk! Og etter ein ny ammerunde, sovna ho igjen. Og jammen meg søv I. no igjen! :hakeslepp:

Eg er ikkje vant med å ha ein baby som søv så mykje, så eg blir nesten heilt stressa når I. berre søv og søv - for eg er redd for at ho skal sova altfor masse! ;) Men det er vel egentlig slik det skal vera, for små babyar treng jo mykje søvn. Det er vel berre det at I. har hatt så mykje vondt i magen og skreke så mykje, at ho sannsynlegvis ikkje har fått nok søvn tidlegare. Så ho skal vel ta det igjen no!

Heldigvis har ikkje I. hatt kolikksmerter på fleire dagar no, og eg kryssar fingrane for at det ikkje kjem tilbake. Kolikk pleier vel uansett å gi seg innan 3 månader, ja. Me har egentlig ikkje prøvd ut det med lydar mot kolikksmertene, men eg har høyrt at det skal virka!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøkkenvifte? Ta henne med på kjøretur? Har også hørt at den slags lyder kan roe ned. Håper dere får sovet litt i natt :kose:

Kjøkkenvifta har me ikkje prøvd ut, men I. er alltid rolig når me er ute og kjører bil! Ho sovnar nesten alltid så fort me begynnar å kjøra.

Me fekk heldigvis sove litt i natt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, jeg blir helt nervøs her ... ! Jeg håper det ikke tar så lang tid før I. sovner av seg selv. Jeg har hørt at de første månedene er slitsomme, men så blir det bedre.

Ja, det er meir slitsomt å vera mamma til ein liten baby enn eg hadde trudd på forhånd, sjølv om eg var veldig forberedt på at det kunne bli travelt! Men så er det jo også litt ekstra slitsomt, når ein får ein baby med kolikk. Reknar med at kolikken er over innan I. er 3 månader, så då satsar eg på at ting blir litt enklare!

Men sjølv om det er travelt og slitsomt, og eg får lite søvn - så er det uten tvil verdt alt slitet, når eg ser på den skjønne vesle godjenta mi! :) Og når I. ser på meg og smiler stort til meg når eg pratar med henne, så smeltar eg heilt :hjerter_rundt:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier!! :tommelopp: Hørtes ut som det er framgang nå, håper det fortsetter!!! :hug:

Er vel det der som er mer vanlige netter for babyer uten kollikk, vil jeg tro.... ;)

S. har også noen ganger våknet igjen etter en halvtime-time. Rare greier.. Men men, de er jo ikke blitt rutinerte ennå, sjarmtrollene våre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dere fikk sove litt i natt da. Fint at hun er rolig i bil, for da har dere jo en nødløsning om hun er veldig urolig? vet det er mange som har kjørt en del nattelige turer!

Etter tre-fire måneder blir alt enklere, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, jeg får så vondt av å lese om dere! Jeg vet iallfall at jeg har liten tålmodighet om natten og nok ikke ville vært så veldig god mor for en som bare skrek og skrek, så all ære til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Håper natta som var så bra er slik det blir fremover nå! :tommelsmil:

Smokk ja, det er visst ikke bare enkelt har jeg hørt. Mange på barselgruppa mi får ikke babyene til å ta smokken. Ei brukte faktisk et helt år på å få den første babyen sin til å ta smokk :overrasket: Har dere prøvd forskjellige smokker? Har hørt om babyer som ikke vil ha silikonsmokk, bare gummismokk (er det det det heter?). For det finnes jo slike smokker som har gjennomsiktig plast, og så er det de som har "brun" plast, tror de gjennomsiktige er silikon og de andre er gummi :jepp:

Tror enkelte babyer trenger nærhet fra mamma eller pappa den første tiden, og derfor ikke greier å sovne alene. Slik var iallfall S, og det gikk over etterhvert. Veldig herlig når det gikk over, men nå tenker jeg tilbake og synes det var veldig koselig også da ... Det er bare ikke så lett å se det når man er i situasjonen ...

Herlig at I sover så lenge når hun først sovner! :jepp:

Facebook ja, ble litt mye styr det her :fnise: Så nemlig at Monica ble venn med noen jeg tror er deg, og det stemte ikke med hun jeg fant. Heldigvis prøvde jeg ikke å bli venn med henne ;) Tror jeg sender deg en PM ja ;)

Ha en fortsatt fin kveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nemlig at Monica ble venn med noen jeg tror er deg, og det stemte ikke med hun jeg fant.

Lurer på hvem det var!!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt sovna I. allerede før klokka var 1, og sov samanhengande heilt til over 08.30 i dag tidleg! :) Ho fekk litt mat, og sovna igjen med ein gang. Så no ligg I. og pappaen hennar i senga og søv fortsatt. ;) Eg skal vekka I. kl. 10 om ho ikkje har våkna innan den tid, for eg synst snart det er på tide at ho tar morgon!

Eg skal forresten på 6-vekerskontroll hos legen i dag, sjølv om det er 2 månader sidan eg fekk I. Ja ja, det er vel ikkje så farlig om det blir eit par veker seinare enn det egentlig skulle ha vore.

I dag er forresten I. 2 månader gammal! :hoppe:

:strix: Hurra for godjenta mi! :strix::danser:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier!! :tommelopp: Hørtes ut som det er framgang nå, håper det fortsetter!!! :hug:

Er vel det der som er mer vanlige netter for babyer uten kollikk, vil jeg tro.... ;)

S. har også noen ganger våknet igjen etter en halvtime-time. Rare greier.. Men men, de er jo ikke blitt rutinerte ennå, sjarmtrollene våre! ;)

Ja, det har gått bedre i det siste, så får jammen håpa at det fortset slik! :) Det er så godt når I. slepper å ha så mykje vondt i magen - både for oss og for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:skya: Gratulerer med 2 månadaringen! :skya: (Er det eit ord? :klø: ) Tida går jammen raskt! :dåne:

Men altså, på jakt etter fjesbok-venner? :sjenert: Eg vil også, iallfall om du har bilder av ei lita ei der inne. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er hørtes ut som en heeerlig natt!!! :rødme:

Hvordan gikk kontrollen i dag, du er frisk og fin, vel? :)

Hurra for 2mnd's-jenta!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dere fikk sove litt i natt da. Fint at hun er rolig i bil, for da har dere jo en nødløsning om hun er veldig urolig? vet det er mange som har kjørt en del nattelige turer!

Etter tre-fire måneder blir alt enklere, er min erfaring.

Det er alltid godt å få sova om natta! No har me hatt fleire gode netter etter kvarandre, og det er deilig. :)

Det har heilt fram til no fungert veldig bra å kjøra bil, men i går då me skulle ut og kjøra vart det berre stress. :( I. begynnar ofte å grina når me set henne inn i bilen, og griner ei lita stund akkurat med det same me har begynt å kjøra. Men plutseleg har ho begynt å grina lenger og meir intenst enn før, før ho endeleg roar seg - og i går var det heilt ekstremt. I. vart heilt hysterisk då me sette henne inn i bilen. Ho hylskreik så ho vart heilt rød i ansiktet, hiksta og nesten mista pusten. Og ho ga seg ikkje, før me nesten var framme. Då kollapsa ho og sovna av utmattelse. Kjøreturen tok vel max 10 min, men det var jammen lenge nok når I. var heilt hysterisk. :( Det var rett før eg hoppa ut av bilen og gjekk bak til henne, då me stoppa i eit lyskryss...

Det har alltid gått så fint å ha I. med i bil, men no kjenner eg at eg gruar meg til neste gang me skal ut og kjøra. For viss I. skal fortsetja å skrika på den måten kvar gnag me set henne i bilen, så er det ikkje noko kjekt.

Satsar på at ting blir litt enklare etter kvart, ja. Det virkar som om I. allerede er kvitt den verste kolikken, og det er jo kjempebra! :jepp:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Husker at lillesøs også gråt mye da vi kjørte bil med henne da hun var baby - hun hadde også kolikk... nå aner ikke jeg, men kanskje en sammenheng? Du skal se på det at det går fint neste gang dere skal kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...