Gå til innhold

Røyking i hjemmene

Majken

Anbefalte innlegg

Enda en røyke tråd? Okey, skriver her også at jeg er mottakelig for PM anngående å stumpe røyken......anyone???!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å komme på noe sånt gjør meg fly forbanna!!

Ja,røyking er skadelig og man røyker da ikke i samme rom/hus som barn,men dette blir litt for mye "Storebror ser deg" for meg!!

Dersom jeg vil røyke i stua mi så gjør jeg det.Dersom jeg bruker en heeeel dorull i ett tørk får det bli mitt problem.

Og hvordan i h... har de tenkt å håndheve den loven da??

Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Er det værre for barn å vokse opp med foreldre som røyker enn med foreldre som drikker? Jeg kan ikke fatte og begripe at man ikke tar tak i alkoholproblemer med like stor iver som man skal "ta" røykere!

De aller fleste i dagens norge vet at røyk er helseskadelig, og man burde ikke utsette barna for passiv røyking. Det innføres stadig strengere restriksjoner på hvor/når man kan røyke, og nå også i private hjem. Samtidig er røyk et lovlig produkt som selges over disk. Dersom man virkelig ønsker røyking til livs så får man forby kjøp og salg av produktet da!

Samtidig med vanskeliggjøringen av røyking åpnes det for mer drikking. Flere og flere steder får sjenkebevilling, det "må" være lov å servere alkohol i alle mulige og umulige sammenhenger. Jeg forstår ikke hvorfor det er så mye mer legitimt å drikke enn å røyke, med tanke på skadevirkninger av alkohol (både for seg selv og andre).

Jeg har aldri hørt om noen som har gått hjem og banka kjerring og unger etter å ha tatt seg en røyk. Jeg har imidlertid hørt om de som har gjort det etter å ha drukket. Det er heller ingen som har ødelagt økonomien pga. røyk, men det er mange som har det pga. alkohol.

Hva er verst for et barn? Å vokse opp med mamma/pappa som tar seg en røyk (selv om det er innendørs...) eller med mamma/pappa som drikker? Dere som er "sinte" på foreldrene deres fordi de røkte i deres barndom: hadde det ikke vært værre om du kom hjem fra skolen hver dag og ikke visste om en av foreldrene dine var tilregnelige?

Folkens - se ting litt i perspektiv! Ja - det ER skadelig med røyking, men det er likevel en masse ting som faktisk er mye verre, både for den det gjelder og for omgivelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rökning ÄR farligt.

Alkohol är farligt.

Narkotika är farligt.

Spelmissbruk är farligt.

Misshandel och övergrepp är farligt.

För att det finns fler saker som är olämpliga och kanske värre än passiv rökning behöver man väl inte godta att barn (eller vuxna) utsätts för ofrivillig passiv rökning?

Om mina föräldrar tar ett eller två glas vin borde jag som liten klara mig utan skador, passiv rök är en annan sak, alkoholism är en helt annat dimension.

Ett av problemen med de allmänt accepterade drogerna tobak och alkohol är att det är en del av både svensk och norsk kultur och vardag. Ett helförbud i dag skulle ge svarta marknaden ett stort uppsving med effekter in i maffialikanande organisationer och större kriminalitet.

Skulle någon introducera tobak eller alkhol som en nyhet i dagens samhälle skulle det definitivt förbjudas.

Vad vi kan göra är att upplysa om risker med rökning och passiv rökning, samt att försöka arbeta mot färre nya rökare och mindre chans till att bli utsatt för passiv rökning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fürstina: jeg er helt enig med deg mht. å opplyse om farene ved røyking og å forsøke å begrense røyking/hindre folk i å begynne. Poenget er bare at jeg syns det blir litt feil å sette inn alle mulige tiltak for å hindre røyk, når vi vet at andre ting (feks. alkohol) er minst like ille.

Som sagt: perspektiv. Slik debatten foregår i dag (iallfall i Norge) så virker det nærmest som om røyking er det værste man kan drive med. Det jeg vil ha fram er at det er andre ting som er værre, og jeg etterlyser en debatt rundt det og. Særlig når man trekker inn barns oppvekstvilkår.

Jeg er nemlig helt sikker på at det er verre for barn å vokse opp med foreldre som misbruker alkohol, enn med foreldre som røyker. Jeg er helt sikker på at skadene som påføres av det er verre en skader forbundet med passiv røyking.

Det er legitimt og bra at røyking skal begrenses. Greit nok. Men, og det er det jeg krangler på: røyking er ikke nødvendigvis det største onde i samfunnet, ei heller det verste man kan utsette barn for. Derfor blir jeg provosert av det enorme fokus på røyking, når det ikke samtidig er fokus på andre sider av barns oppvekstvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Sissi;

Skjønner hva du mener. Men da er det kanskje lurere av deg å starte en debatt om disse tingene (egen tråd?), heller enn å avfeie denne debatten med "det finnes verre ting". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser hva du sier, Salma, men jeg mener dette ER relevant i denne tråden....

Etter min mening er det nemlig viktig å kunne se litt lenger enn nesetippen, dvs. iallfall forsøk å se ting litt i perspektiv. Dermed blir det feil å BARE fokusere på røyking. Det syns jeg også gjøres i den offentlige debatt: det er KUN røyking som er skadelig og som må begrenses etc.

Altså: jeg mener ikke at man skal/kan røyke uhemmet sammen med sine barn, ei heller hjemme hos seg selv. MEN - jeg greier å se at dette ikke er det aller, aller største samfunnsproblemet vi har (verken i Norge eller i verden) i dag! Og jeg mener at fokus MÅ over på andre ting og, ellers blir det helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra det litt lenger... Man spør hvordan en kan håndheve en sånn lov? Tenker de stilte seg det samme spørsmålet da det skulle bli ulovlig å slå sine barn som straff. Men det har da virket, i dag mottar ikke lenger barn spark og slag som straff (i "normale" familier). Om man drar det langt nok, kan en sånn lov håndheves på den måten at man sender inn bekymringsmelding til barnevernet. Barnevernet setter igang en undersøkelse og iverksetter hjelpetiltak eller noe lignende, i det minste råd og veiledning, for å få endret mønsteret.

Som sagt, for a dra litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir vanskelig å håndheve en lov som forbyr røyking i private hjem. Men som Gro sier tror jeg det er viktig med informasjon om hvor farlig det er å utsette barn for passiv røyking. Man skulle tro at folk var såpass opplyste nå til dags at de ikke utsetter barn for røyk, men nei. Ser det til stadighet. Kan ikke hjelpe for at jeg tenker mitt om mødre som står og blåser røyk ned i barnevogna...

Jeg ble selv utsatt for passiv røyking da jeg var lite. Ble avfeid med at klaginga var tull ol. Mamma og pappa har slutta å røyke nå, og har nærmeste bedt om unnskyldning nå som de selv kjenner hvor ubehagelig det er å feks puste inn røyk når man kjører bil.

Hagens utsagn om at røykere nå blir en forfulgt minoritet synes jeg er tull. Poenget er jo at røykerne gjerne må ødelegge sin egen helse, men de burde IKKE få lov til å ta andre med seg i dragsuget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men angående det at det finnes ting som er verre:

Nei, du har ikke lov til å klage over at du misbrukes av din far seksuelt, for i afrika selges jentene som barnebruder, og voldtas fra de er 9 år gamle.

Nei, du kan ikke si at det er dårlig gjort at du ikke har fått mat på et døgn, for i andre land er ungene glade om de får mat en gang i uka, mett har de aldri opplevd å være.

Nei, du kan ikke gråte om du brekker foten, for noen mennsker har amputert den.

Etc...

Dette er helt absurd, selvsagt, men... det er også poenget mitt.

Selv om det er ille for barn å vokse opp med alkoholiserte foreldre, så betyr ikke det at det er galt å sette søkelyset på passiv røyking i hjemmene!

Et forbud får vi neppe, og det er umulig å håndheve, men poenget med dette er vel mer et innlegg i debatten, som noen sa tidligere i tråden. Det handler ikke egentlig om å forby røyking i hjemmene, men å åpne øynene åp folk om den behandlingen vi gir barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
For å dra det litt lenger... Man spør hvordan en kan håndheve en sånn lov? Tenker de stilte seg det samme spørsmålet da det skulle bli ulovlig å slå sine barn som straff. Men det har da virket, i dag mottar ikke lenger barn spark og slag som straff (i "normale" familier). Om man drar det langt nok, kan en sånn lov håndheves på den måten at man sender inn bekymringsmelding til barnevernet. Barnevernet setter igang en undersøkelse og iverksetter hjelpetiltak eller noe lignende, i det minste råd og veiledning, for å få endret mønsteret.

Som sagt, for a dra litt på det.

Hadde tenkt å bruke dette argumentet, men så så jeg at det alt var tatt. ;)

Jeg vokste opp med en mor som røkte, og ikke tok hensyn. alle forsøk på protester var "syt". I bilen kunne vi ofte ikke ha vinduene åpne, for min far fikk fort øreverk. Det at jeg satt i baksetet med sviende øyne, kløe i halsen, genseren over ansiktet og ute av stand til å svelge mitt eget spytt (!) hadde ingen betydning. Det var nemlig bare syt.

Men opplysning hjelper. I dag er samme dama i harnisk over folk som tar unger med på røykerom eller røyker i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at utsagnet er mer ment for å åpne øya til folk, en slik lov ville bli veldig vanskelig å håndheve. Men jeg tror det ville vært mulig.... og om jeg tør si det... jeg tror det blir nødvendig! Det er veldig mange flinke foreldre som ikke røyker foran barna, sitter på ikke-røyk hvis de har med barna på utesteder. Kona til fetteren min røyker kun etter at barna har lagt seg, så barna ser aldri røykpakka engang.

MEN så har du sorten ála mine foreldre: Det er deres penger, deres hus, de er de voksne;de bestemmer, jeg er større enn deg, klokere enn deg og jeg vet hva som er best for deg. Gå på rommet ditt og slutt og syte! Du bare innbiller deg at du ikke klarer å puste. Det er bare tull og tøys med deg, klage gjør du støtt. Lista er evig lang.......... Denne sorten skal det godt gjøres å få åpna øya på! Vil også nevne at foreldrene mine er helt for fysisk avstraffelse av barn, men vi ble aldri slått....etter at loven som forbyr dette kom! (Og den loven har jeg tenkt å starte en tråd om på barn og familie om få strakser..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...