Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 19. november 2008 #1 Skrevet 19. november 2008 Huff, jeg er helt i fra meg. Jeg har studert juss, men vet rett og slett ikke hva jeg vil. Noen som har vært i samme situasjon, eller har noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #2 Skrevet 19. november 2008 Huff, jeg er helt i fra meg. Jeg har studert juss, men vet rett og slett ikke hva jeg vil. Noen som har vært i samme situasjon, eller har noen råd? Jobber hovedsaklig med arkivering (veldig viktig at alt er i rekkefølge!) og å lage mapper.
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 19. november 2008 #3 Skrevet 19. november 2008 Jobber hovedsaklig med arkivering (veldig viktig at alt er i rekkefølge!) og å lage mapper. Takk for svar, hvordan fikk du jobben? Jeg ser bare at mange av mine medstudenter ender som adv.fullmektiger eller på trygdekontoret, og jeg har ikke lyst til noen av delene. Huff, sånn kan det gå når man studerer uten mål og mening :-I
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Det er iallfall utrolig mange muligheter med jusutdannelse. Først kan du kanskje se på hvilke rettsområder som interesserte deg under studiene. Var det hovedsakelig offentligrett eller privatrett? Det er jo uendelig mange flere jobber enn de to du nevner. Blant annet er variasjonen i det offentlige stor. Sivilombudsmannen, påtalemyndigheten, departementene, diverse direktorater. Hva med Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet hvis du synes kjøpsrett er interessant? Det virker nesten utrolig at du står med så lite forslag til hva du kan gjøre. Kanskje du bare må prøve en jobb og se om det passer for deg!
Gjest Konservativ Mann Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Takk for svar, hvordan fikk du jobben? Jeg ser bare at mange av mine medstudenter ender som adv.fullmektiger eller på trygdekontoret, og jeg har ikke lyst til noen av delene. Huff, sånn kan det gå når man studerer uten mål og mening :-I Hva er galt med å jobbe som advokatfullmektig!? Mvh Blodig fornærmet advokatfullmektig
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Hva er galt med å jobbe som advokatfullmektig!? Mvh Blodig fornærmet advokatfullmektig Heihei! Hehe, du kan jo ikke være fornærmet fordi jeg ikke har lyst til å jobbe med det samme som det du har lyst til Kanskje det er jeg som skal være fornærmet fordi du har lyst til å jobbe som adv.fullm.! Nei men det frister bare ikke..har ikke den rette "gnisten", synes ikke det virker spesielt spennende med enorme mengder lesing av saksdokumenter osv.osv., tvert i mot. HUFF..det høres ut som et mareritt for meg! Og så er det noe med menneskene...tilgi meg..men de mest konservative og usympatiske menneskene jeg noengang har møtt, valgte den veien.. vil ikke være en del av det. (ikke meninga å dra alle over en kam, men det er min erfaring.) Mvh Ikke fullt så konservativ usikker liten søt spurv
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 juss gir jo utrolig mange muligheter! Angrer selv på at jeg ikke tok den utdannelsen. Men hva syntes du var spennende under studiet da? Du kan jo kombinere med fag innen økonomi, da stiller du veldig sterkt hvis du vil jobbe som forretningsadvokat.
Gjest Konservativ Mann Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Heihei! Hehe, du kan jo ikke være fornærmet fordi jeg ikke har lyst til å jobbe med det samme som det du har lyst til Kanskje det er jeg som skal være fornærmet fordi du har lyst til å jobbe som adv.fullm.! Hvis jeg noen gang representerer motparten din i en rettslig tvist skal du se du blir provosert, ja Nei men det frister bare ikke..har ikke den rette "gnisten", synes ikke det virker spesielt spennende med enorme mengder lesing av saksdokumenter osv.osv., tvert i mot. HUFF..det høres ut som et mareritt for meg! Hmmm......det kommer jo an på hvilke saksfelt du velger å jobbe med. Jeg har en veldig variert portefølje, enkelte saker består av digre permer med hundrevis av sider. Dette er typisk pasientskadeerstatningssaker (bare ordet i seg selv er jo dritlangt ), men jeg synes det er veldig interessant stoff. Så har man en del som kommer til kontoret for å få utarbeidet/kranglet om skifte i forbindelse med skilsmisse. Der er det sjelden store saksmapper å forholde seg til (med mindre ektefellene skulle finne på å ha en forvirrende stor og variert formue, da). Barnerett og strafferett er også saker der man ikke nødvendigvis behøver å forholde seg til de helt enorme saksmappene. Personlig vil jeg ha en portefølje med en noenlunde jevn fordeling mellom små, middels store og store saker. Nå skal det sies at det kun er ca. 20% av de juridiske stillingene her i landet som er advokatstillinger, så du har rikelig med alternativer. Ser ingen grunn til å bli advokat (eller noe annet for den saks skyld) hvis det ikke frister Og så er det noe med menneskene...tilgi meg..men de mest konservative og usympatiske menneskene jeg noengang har møtt, valgte den veien.. vil ikke være en del av det. (ikke meninga å dra alle over en kam, men det er min erfaring.) Det første firmaet jeg jobbet i ble ledet av herr og fru rasshøl, men kollegene mine var hyggelige. Tror den arrogante "rasshølfaktoren" i stor grad er fokusert rundt et fåtall kontorer, gjerne de som driver med forretningsjuss. Jeg vil for øvrig presisere at det fint går an å være konservativ og sympatisk, slik som meg, for eksempel
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Det er iallfall utrolig mange muligheter med jusutdannelse. Først kan du kanskje se på hvilke rettsområder som interesserte deg under studiene. Var det hovedsakelig offentligrett eller privatrett? Det er jo uendelig mange flere jobber enn de to du nevner. Blant annet er variasjonen i det offentlige stor. Sivilombudsmannen, påtalemyndigheten, departementene, diverse direktorater. Hva med Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet hvis du synes kjøpsrett er interessant? Det virker nesten utrolig at du står med så lite forslag til hva du kan gjøre. Kanskje du bare må prøve en jobb og se om det passer for deg! Tusen takk for svar...forbrukerrådet er ingen dum ide, der kunne jeg trivdes, takk for tipset! Eller som du sier..bare prøve en jobb, og se hvordan det går.
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 juss gir jo utrolig mange muligheter! Angrer selv på at jeg ikke tok den utdannelsen. Men hva syntes du var spennende under studiet da? Du kan jo kombinere med fag innen økonomi, da stiller du veldig sterkt hvis du vil jobbe som forretningsadvokat. Jeg likte nok best erstatning, kjøpsrett og strafferett.. Hm, økonomi er virkelig ikke min sterkeste side, og jeg ønsker heller ikke å jobbe som advokat. En her som tipset om forbrukerrådet, det var ingen dum ide.
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Hvis jeg noen gang representerer motparten din i en rettslig tvist skal du se du blir provosert, ja Pøh, jeg vil i allefall ikke la det vises Hmmm......det kommer jo an på hvilke saksfelt du velger å jobbe med. Jeg har en veldig variert portefølje, enkelte saker består av digre permer med hundrevis av sider. Dette er typisk pasientskadeerstatningssaker (bare ordet i seg selv er jo dritlangt ), men jeg synes det er veldig interessant stoff. Så har man en del som kommer til kontoret for å få utarbeidet/kranglet om skifte i forbindelse med skilsmisse. Der er det sjelden store saksmapper å forholde seg til (med mindre ektefellene skulle finne på å ha en forvirrende stor og variert formue, da). Barnerett og strafferett er også saker der man ikke nødvendigvis behøver å forholde seg til de helt enorme saksmappene. Personlig vil jeg ha en portefølje med en noenlunde jevn fordeling mellom små, middels store og store saker. Det virker jo som du har funnet en variasjon du kan trives godt med Nå skal det sies at det kun er ca. 20% av de juridiske stillingene her i landet som er advokatstillinger, så du har rikelig med alternativer. Ser ingen grunn til å bli advokat (eller noe annet for den saks skyld) hvis det ikke frister Egen trivsel er jo en ting..men tanken på at jeg skal ivareta andres rettigheter på en dårlig måte, skremmer meg. Jeg mener..jeg ville ikke blitt operert av en kirurg som ikke kan fordra å operere, og bare vil komme seg hjem i en viss fart Med mitt engasjement ville jeg ikke ansatt meg selv som adv.fullm. for å si det sånn... Det første firmaet jeg jobbet i ble ledet av herr og fru rasshøl, men kollegene mine var hyggelige. Tror den arrogante "rasshølfaktoren" i stor grad er fokusert rundt et fåtall kontorer, gjerne de som driver med forretningsjuss. Jeg vil for øvrig presisere at det fint går an å være konservativ og sympatisk, slik som meg, for eksempel Ja du virker som en hyggelig mann Og det kan godt være at "rasshølene" kretser rundt forretningsjuss ja.. Men...får se hva det blir til.. Lykke til videre i allefall!
Carebear1 Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 Dersom du liker erstatningsrett kan det være du vil trives i forsikringsbransjen... Kan være verdt å undersøke nærmere
Reveal Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 Har ikke juss selv- men venninne. Hun jobber som regressansvarlig i forsikringsselskap.
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Dersom du liker erstatningsrett kan det være du vil trives i forsikringsbransjen... Kan være verdt å undersøke nærmere Takk for tipset, jeg har faktisk søkt en forsikringsjobb i dag..venter spent
Gjest TS Skrevet 21. november 2008 #15 Skrevet 21. november 2008 Har ikke juss selv- men venninne. Hun jobber som regressansvarlig i forsikringsselskap. Takk for tips
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #16 Skrevet 23. november 2008 Siden du likte strafferett, hva med en jobb innenfor politiet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå