Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mindre glad i snø akkurat nå... Jeg går til barnehagen. Vanligvis en tre kvarters tur hvor over halvparten er oppover i en laaang bakke. Var det måkt i går? Nei. Var det måkt i dag? Nei. Er det tungt å dytte en stor vogn med 12 kg gutt og full vinterinnpakning i en over 1 km lang bakke med 40 cm snø? Ja.

(jeg kom på jobb med kramper i leggene og skjelvinger i låra....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bitende kaldt, ned i -13 om dagen, og det er kaldt i rått kystklima. Derfor har det blitt lite utetid i barnehagen, og snuppa er igjen rød i kinnene sine til tross for min smøring og masing om smøring. Vinterluft tørker ut huden. :forvirret:

Her ser det forresten også ut til at det er en ny luring på gang dersom alt går bra. Jeg er skrekkslagen og forventningsfull på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til alle gravide! Og til alle småttisene som skal bli storesøsken.

Men fy så misunnelig jeg er på dere alle sammen. Er ikke noe jeg ønsker meg mer, men etter at jeg mistet jobben og på mystisk vis tapte rettsaken som fulgte så må prøverørspengene vi hadde spart gå til advokatregning og livsopphold. :(

Ikke bare er det dyrt, vondt, slitsomt, altoppslukende og skremmende med prøverør, det er ikke mer enn opp til 20% sjanse for suksess heller. Og nå som vi har et barn er vi ikke akkurat topprioritert heller.

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer Honesty, ser ut til at vi plutselig ble mange med nr 2 på vei nå :) Så koselig.

Huff, Kvist. Visste ikke at det har pågått så mye i livet ditt nå, sender deg mange gode tanker. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange som er på vei med andremann nå. Jeg er vel omtrent den eneste som er salig fornøyd med å bare ha den ene. :fnise: Tanken om flere er veldig fremmed, kjenner jeg. Men vi er alle ulike, og jeg synes det er kjempekoselig at dere som er gravide, er det! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg synes det er kjempekoselig at dere som er gravide, er det! :hjerte:

Det synes jeg også altså :) Bare har så lyst til å være med i den "gjengen".

Takk for trøsteord, det har vært tøft, veldig tøft, så håper 2011 blir et mye bedre år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Kvist. Dette var ikke koselig lesning. Håper 2011 blir et bra år for dere, og at ting ordner seg på flere fronter. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Honesty, spennende tider fremover da :)

Huff Kvist, så trist å høre. Kysser fingrene for at 2011 blir et bedre år for dere :)

Er det slik at man må betale alt selv når man allerede har fått et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at man må betale alt selv når man allerede har fått et barn?

Nei, man må ikke betale alt selv, man "får" inntil tre forsøk pr barn, på opptil to barn. De tre forsøkene er IVF/ICSI forsøk, altså ordentlige "prøverørsforsøk" med egguthenting. I tillegg "får" man inseminasjonsforsøk (medisinering av kvinnen for å fremskaffe eggløsning på gitt tidspunkt og så inseminering med mannens/donorsæd).

Vi brukte to insemineringsforsøk og ett IVFforsøk for å få snuppa, altså kun de vi "fikk" av staten, det kosta litt over 30000 ;) Pluss reising tur/retur riksen bl.a. for blodprøve annenhver dag en periode. Ja og tapt inntekt de dagene jeg satt på riksen og ventet på tur. Men det orka vi ikke regne sammen hvor mye ble.

Neste gang dropper vi inseminasjonsforsøkene, ettersom det er veldig påkjenning på kroppen med de medisinene og legene sier at sjansen for å lykkes med det er for oss omtrent null. Så vi har inntil tre ISCIforsøk foran oss, en gang om forhåpentligvis ikke så lenge.

Takk for gode ord alle sammen :) Ikke meninga å kuppe hele tråden vår med depping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; Gratulerer så mye Honesty! Blir mange av dere i gruppa med nummer to.

Kvist: masse lykke til og håper 2011 er året for dere!

Du er ikke den eneste Saeria. Nr to er fremmed her også. Kunne nok i utgangspunktet tenkt meg søsken om fire fem år, men tviler på det. Så lenge legene fraråder nytt svangerskap er i alle fall ikke mannen med på det. Men jeg er strålende fornøyd med han vi har jeg, og savner akkurat nå ikke flere barn.

Fikk min fleste tøybleie i posten i dag. Så myke og gode de er! Trenger ikke mye fantasi for å skjønne at de er bedre mot huden enn engangsbleier. Så gjenstår det å se om jeg får til å bruke, ikke minst takler konseptet med å kaste tiss og bæsj inn i vaskemaskin... Men; de må vaskes før bruk ikke sant ? Hvor mange grader, hvor mange ganger, hvilket vaskemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall vasket den to ganger, og latt den tørke mellom hver gang.

Her vasker jeg tøybleier på følgende vis: (1) Kaldt skylleprogram (2) vanlig 60 gradersprogram uten forvask, men med ekstra skylling. Vi bruker Blenda Sensitive, og ca 1/3-1/2 kork. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk min fleste tøybleie i posten i dag. Så myke og gode de er! Trenger ikke mye fantasi for å skjønne at de er bedre mot huden enn engangsbleier. Så gjenstår det å se om jeg får til å bruke, ikke minst takler konseptet med å kaste tiss og bæsj inn i vaskemaskin... Men; de må vaskes før bruk ikke sant ? Hvor mange grader, hvor mange ganger, hvilket vaskemiddel?

Graulerer med tøybleie :)

Man kaster ikke bæsj i vaskemaskinen ;) Den går i do her i huset i hvertfall. Du kjøpte rispapir også?

Vask bleiene på 60 grader, med flytende vaskemiddel uten parfyme. Jeg bruker Neutral eller Blenda, avhenging av hva de har der jeg handler. Jeg pleier å kjøre lang, kald skylling først, og så vanlig 60graders vask, med ekstra skylling etterpå. Det er viktig å skylle litt ekstra, for såperester i bleiene har du ikke lyst på, dårlig for huden og såperestene "samler opp" lukt. Den skyllingen først er for å få vekk urinrester, kald skylling funker bedre enn forvask fordi forvask gjerne er 30 grader, og kaldt vann tar lukt og basselusker bedre enn lunka.

Og ja, bleiene vaskes før bruk ja, har du kjøpt bambus kan du gjerne vaske to-tre ganger først, for å få opp absorbsjonsevnen. Bambusen tørker vanvittig tregt de første gangene, men det også kommer seg etter noen vask. Har du prøvd bambushåndklær er det samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fikk snuppa Camelbak-drikkeflaske i går, og det var en suksess uten like. I dag drakk hun halve flasken (ca. 2 dl) på kort tid, og resultatet var en bleie som var så tung at mannen trodde jeg hadde skylt den i vann. Det var en Blueberry Bamboo OS, og de pleier å holde tett, men denne hadde ikke nubbesjans. :ler:

Vi bruker forresten stort sett fleecepapir i bleiene, men mest i barnehagebleiene. Ellers skylles de i kaldt vann før vi legger dem i våtposen.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt litt fleecepapir til henne, jeg, sammen med litt annet snask. Vi bruker også helst fleecepapir, men siden vi fikk noe rispapir, føler vi at vi må bruke det opp. Så vi har to ruller fleecepapir stående mens den siste rest med rispapir tar turen.

BBH night er kjempemyk og deilig. Vi er såpass ufornuftige at vi tromler de litt også. Da blir de litt mykere enn om de bare lufttørker. De trenger ikke mye tromling for å få opp mykhetsgraden.

Kommer det bæsj i kantene på bleia, så skyller vi den litt før den går i våtposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er tøffe som går på et nytt svangerskap allerede. De er jo så små enda, og så er dere gravide?! Uff, jeg orker ikke. Vi tenkte å kanskje prøve på ny til sommeren/høsten, når lille er 2 år. Da blir det 3 år imellom dem istedet for 2 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...