Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Koselig med alle som joiner ;) Velkommen, ViljaH.

Gratulerer med 11mnd, Saeria :klem:

En uke igjen til E blir 11mnd, tiden flyyyyyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Vilja. :)

I er blitt syk, tror jeg. Hun var ganske varm da jeg trøstet henne i går kveld, så vi har sovet sammen hele natten. Jeg trodde det skulle gå dårlig, men fram til 4 sov hun søtt, og etter det har hun hengt på puppen eller sutret. Jeg håper virkelig at jeg får henne til å sove to lurer i dag, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullet har fått 4 tenner med 5 på vei, kanten stikker så vidt opp. Han skjærer ikke tenner det jeg har hørt, men mulig det er mest når jekslene kommer? Han er blitt fæl til å bite! Virker som han driver å blir kjent med disse dingsene som har kommet i munnen, og prøver dem ut. Han har skjønt at det ikke er lurt å bite puppen, for da sier mamma AU og puppen pakkes bort ;) Men han biter med på armene og halsen, og så ler han frydefullt når jeg sier au. Må vel på med sterkere krutt. Jeg ler aldri, vil ikke oppmuntre ham for så senere å måtte reversere kraftig..

Han spiser bra, liker veldig godt å spise brødskive fra brettet sitt. Enten i små biter, eller en halv skive brettet dobbelt med skorpe :) Gnafser det i seg, godt fornøyd. Vi har ikke så mye suksess med grøt lenger, vet noen hvor lenge man helst skal drive med grøt? Lurer på å kutte det ut da det begynner å bli vanskelig å gi. Han vil heller ha mat han kan spise selv. F.eks. lagde jeg pizza forrige lørdag, og lagde et hjørne til av den til ham (lagde deigkanter for å skille ut) hvor han fikk fyll med små biter og uten salt og chili, men med ost og hele pakka - og han elsket det! Fikk både skjært i små biter som han plukket i seg, og litt større biter. De større bitene dro han av osten og spiste kjøttdeigfyllet først :)

Jeg har iallefall planer om å venne ham til å spise mer og mer biter fra brettet selv. Så kan jeg etterhvert bare kutte opp middagen hans (gruppevis) og legge det på brettet hans, og han spiser selv. Så lærer han seg å regulere mengde tidlig, som er fin lærdom for senere i livet ;)

Han sover bra, men våkner til innimellom og vil ha pupp. Han kommer over i vår seng i løpet av natten hver natt, og ligger i midten og koser seg. Veldig koselig for alle tre, men mulig vi må endre snart for å kutte nattammingen? Måtte dere det? I morges våknet han tidligere enn vi ville stå opp, så han fikk en bok å "lese" i. Satt fornøyd i midten og bladde og bablet, så la han seg ned ved helt inntil meg med hodet på armen/puten min, og leste i boka si mens han lå og koste :rødme: Da er han innmari søt og god altså :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innført god, gammeldags havregrøt, kokt på havregryn og vann. Til snuppa tilsetter jeg litt fruktmos (sviske eller aprikos=jernrik), og det går ned på høykant, i motsetning til ferdiggrøten, hvor mesteparten har gått rett i vasken.

Ellers har hun fått spise selv fra vi innførte fast føde. Table Top-brettet fra Stokke er supert. :) Ellers spiser hun det meste vi spiser, for her i huset lages 99% av maten fra bunnen. Neste steg blir å la henne spise med skje selv, men det gruer jeg meg til. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben, ViljaH! :blomst:

Vanleg havregraut begynte eg og å gi til min eldste rundt 10-11 mnd så vidt eg hugsar. Men eg brukte ei blanding av vatn og mjølk då. Pleide å bruke mosa banan som søtning.

Han åt faktisk med skje sjølv frå ca 10 mnd, men det har eg absolutt ikkje tenkt å la mini starte med enno... Sikkert fordi han er yngst, men eg føler liksom at han er så mykje "barnslegare" og mindre utvikla enn eldstemann var ved same alder... Andre annengongsmødre som føler det same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert stor forskjell på de Imli, er jo ikke uvanlig det i grunnen. J er ikke klar for å spise med skje selv enda, men håper snart blir det.

Huff, kjedelig med syk snuppe Honesty, håper hun raskt blir bedre. :klemmer:

Velkommen i gjengen ViljaH, alltid moro å lese om flere unger. Min gutt har i grunnen spist selv fra ganske tidlig, og nå er det vanskeligere og vanskeligere å mate ham. Grøt og youghurt får jeg fortsatt lov å gi gudskjelov.

I dag oppdaget jeg at det har brutt frem to tenner til som vi ikke har sett før nå. Det rare er at det ser ut som det er jekslene! :overrasket: Han har mer eller mindre fått de 4 fortennene oppe, og de som kommer nå ligger liksom 1 hakk lenger bak, så det er ikke hjørnetennene. Vi har liksom gått og ventet på de to siste fortennene nede, så vi ble veldig overrasket da vi så jekslene i dag. Aner ikke hva som er vanlig jeg, men innbiller meg liksom at hjørnetennene er neste i rekken etter fortennene. Så hvis jeg teller med de to nylig frembrutte jekslene, så har J 8 tenner nå, venter fremdeles på 2 fortenner nede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekslene forventer en vel ikke før mellom 1 og 2 år en gang? Vanligvis får en alle fortennene først, så hjørnetenner og deretter jeksler, etter hva jeg har forstått.

Men, om J ikke har vært plaget med jekselfrembrudd, så er jo det grunn god nok til å feire. ;) Har ei venninne som har ei datter på snart 2. Hun fikk første tanna ved 10/11 mnd. alder. Etter hun fylte ett år, har det vært det ene tannsirkuset etter det andre. Jenta har vært skikkelig plaget med tannfrembrudd, og siden venninna mi er alenemor, så har det vært veldig slitsomt for henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor, som har en viss peiling på tenner, og sier at det er tilfeldig hva som bryter fram først av jeksler og hjørnetenner. Var det ikke du, Saeria, som fikk hjørnetenner først av alt?

Her ser det også ut til at det er en jeksel på gang, og det var sannsynligvis det som har plaget henne. Nå er hun igjen i storform, og har ikke hatt feber annet enn natt til i går. :)

I har forresten åtte tenner; fire nede og fire oppe.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt være. Jeg fikk hjørnetennene først selv, ja. Håper hvertfall at vi slipper masse sirkus når de neste tennene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanleg å få fyrst fortennar, deretter jekslar, og til slutt hjørnetennar (og så toårsjekslane ved 2-3 år). Min eldste hadde fullt sett med fortennar, jekslar og hjørnetennar ved 13 mnd, mens andre har ikkje eitårsjekslar før nærmare to år. Å få dei fyrste jekslane rundt eit år er i alle fall heilt vanleg :) Ventar på dei fyrste jekslane til mini og, trur dei kjem snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har fremdeles bare 4 tenner nede han. Har ventet lenge på de oppe nå, men i natt sover han hos farmor og da regner jeg med at de kommer :) . Han fikk de forrige 2 da han lå over der.

Ellers så har han startet å "bråke" så mye i det siste. Lager klagelyder konstant. Spesielt under og etter måltidene. Kjefter, sutrer og klager. Spiste ute på restaurant i dag og det ble til slutt pinlig... Forstår ikke hva han vil, for han får da nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ukene har lillemor begynt og bæsje hver gang hun blir bada. Utrolig frustrerende, og hun blir like sur hver gang hun må opp av vannet før hun egentlig vil.

Er det noen andre som har vært borti det og vet hva man eventuelt kan gjøre?

Vi bader henne ca samme tid på kvelden, men de dagene vi ikke bader så bæsjer hun ikke på kvelden. Er kun når hun blir satt i badekaret. Hun koser seg jo veldig oppi der, så skulle så gjerne ønske hun kunne fått muligheten til å bade lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt sov faktisk mini heile natta igjennom, 11 timar i strekk. Dei nettane kan eg telle på ei hand, men utruleg deilig. Håper det blir fleire slike framover... :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med søvnutviklingen som den har vært i det siste. Hun har våknet en eller annen gang mellom 22 og 24, og så sovet godt enten til 3-4-tiden, eller helt til 6.30. :sjokkert: I kveld har hun våknet to ganger mellom 19 og 20, så det spørs hvordan det går. Generelt sovner hun i hvertfall greit for tida, selv for to netter siden, da vi samsov hele natten fordi hun hadde feber og jeg gjerne ville ha en viss kontroll med henne. Da sov hun faktisk fra 22 til 4 uten å våkne. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt likt hos oss også, Elizia. Lillegutt har begynt med høye klagelyder, sutring og roper '-nnnnnnnnei!'Vet ikke hva som har stukket den lille solstrålen min for tida. Han vil veldig gjerne opp da, blir han bært rundt er han musestille og bare ser fornøyd rundt seg. Eller han lugger meg og skoggerler når jeg roper au. Min sønn, sadisten :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første dag hjemme etter ferien i dag. Skal prøve meg på to sovinger på dagen i dag. Han har nemlig ikke bare vært lett med så lang våkentid på dagen. Eller det har gått greit, for han har hatt så mange mennesker å blitt underholdt av. Men nå, er det kun meg igjen, og noe sier meg han blir fortere lei mamma, enn å kunne leke med besteforeldre og onkler og kusiner og bade i svømmebasseng... :ler:

Lillegutt har sju tenner nå, fire oppe og tre nede. Og han biter. Hardt.

Jeg må si jeg gruer meg litt til å starte med vanlig melk. Han liker jo ikke vann, hva om han ikke liker melk? Med mme vet jeg at han får i seg noe væske i alle fall. Selv om han drikker mindre enn før. Han spiser godt, så jeg er ikke redd for at han ikke får i seg nok mat. Han er en rund og god plugg. Men jeg er litt bekymret for drikke assa.... :sjenert: Særlig nå i varmen.

Hvor mye væske totalt skal de ha ved 1-års alder? Utenom mme drikker han 10-20 ml vann eller juice om dagen.... Ikke akkurat mye. Men han spiser to grøtmåltider om dagen, så det blir mellom 200-300 ml med vann der.

Hva spiser deres om dagen? Vi har fire måltider. To grøt, ett brød og en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Da har vi også (endelig...)komt hjem fra vår lille ferietur :)

Måltidene til M ser sånn ut: grøt + biola til frokost, frukt, brødskive til lunch, middag, grøt/skive + biola til kvelds og mme på senga.

Vi fikk beskjed fra hs om at det ikke var noe problem med melk no når ho begynner å bli så stor. Ho sliter med hard mage, derfor får ho biola :)

Ellers så begynner ho å bli tøff og slipper seg når ho står ved bordet, men skjønner ikke dette med å gå.

Alt ho ser er "oj!" og "jah" og ho gliser bare til oss når vi sier "nei", lille røveren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...