Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne forbrukerrapporten.

http://forbrukerportalen.no/produkter/5639

Ser det står bakovervendt, og at testen er noen år gammel da, vet ikke om det har kommet et nytt sete siden 2006 jeg men.

Jepp, det er kommet nytt sete, X3. (det gamle er X2)

-----

Det er virkelig spennende med rivende utvikling om dagen. Lillegutt krabber riktig nå, for et par uker krøyp han bare, men nå kommer rompa opp også. Det går saaakte fremover, men superraskt bakover. og det har han skjønt, så han snur seg og rygger frem til det han vil ha tak i :ler: Og når han ligger eller sitter i sofaen sammen med meg, så reiser han seg opp etter sofaryggen og synes det er superspennende og se ut vinduet. Pappa'n og farfar måket litt av taket for noen dager siden og han lo så høyt han bare kunne da snøen datt ned i store mengder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det er kommet nytt sete, X3. (det gamle er X2)

-----

Det er virkelig spennende med rivende utvikling om dagen. Lillegutt krabber riktig nå, for et par uker krøyp han bare, men nå kommer rompa opp også. Det går saaakte fremover, men superraskt bakover. og det har han skjønt, så han snur seg og rygger frem til det han vil ha tak i :ler: Og når han ligger eller sitter i sofaen sammen med meg, så reiser han seg opp etter sofaryggen og synes det er superspennende og se ut vinduet. Pappa'n og farfar måket litt av taket for noen dager siden og han lo så høyt han bare kunne da snøen datt ned i store mengder..

Godt å høre at det har kommet et nytt sete - skal sjekke ut det.

:ler: Artig at han ler og koser seg når han ser ut vinduet - det gjør E også - elsker å stå i sofaen (mens vi holder han selvfølgelig) og se ut på fuglene som flyr forbi, da begynner han å slå i sofaryggen og "hopper" i veg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så mye som skal til for å glede disse smågutta ;)

---

Leter etter noen gode sko/ tøfler til å på i vogna. Nå som vi har begynt med sportsvogn, føler jeg at vi må ha litt mer enn sokker. Hvert fall som i dag hvor vi kuttet ut voksiposen og kun hadde pledd og vindstopper. Han har noen kjempeflotte skinntøfler med pels inni, Str. 1 år, men de er altfor små...

Er det noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink gut som krabbar allereie då, Aricept!

Mini kryp littegranne, men for det meste berre bakover og rundt i ring, men det skjer jo veldig fort den utviklinga på dei små! Eldstemann starta å krype rundt 6 mnd, og han syns tydelegvis det var ei veldig grei måte å kome seg rundt på, for han var nesten 9 mnd før han starta å krabbe skikkeleg, men det gadd han ikkje lenge, begynte å gå då han var 10 mnd. Blir spennande å sjå korleis ungane er i utviklinga i forhald til kvarandre når det kommer til dei største milepælane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så mye som skal til for å glede disse smågutta ;)

---

Leter etter noen gode sko/ tøfler til å på i vogna. Nå som vi har begynt med sportsvogn, føler jeg at vi må ha litt mer enn sokker. Hvert fall som i dag hvor vi kuttet ut voksiposen og kun hadde pledd og vindstopper. Han har noen kjempeflotte skinntøfler med pels inni, Str. 1 år, men de er altfor små...

Hva med Stonz Booties?

I beveger seg også rundt i ring og bakover, men ikke framover. Hun løfter rumpa på den ene siden, men dumper raskt ned igjen. Men det går nok fort framover når det først løsner.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Stonz Booties?

I beveger seg også rundt i ring og bakover, men ikke framover. Hun løfter rumpa på den ene siden, men dumper raskt ned igjen. Men det går nok fort framover når det først løsner.

De skoene har jeg hørt mye bra om fra en venninne :jepp:

Og ja, det skjer så fort når det først løsner - som nevnt lenger opp, så begynte E å krype den uka som var, mens forrige søndag (for en uke siden) klarte han det ikke - så plutselig løsner det :)

---

Er det forresten noen av dere som har hatt med babyen på tog/buss?

Skal muligens en tur til hovedstaden på lørdag og treffe svigers, og det innebærer ca 2-3 timer med tog eller buss hver veg, men jeg kjenner jeg kvier meg litt.... Han er ikke typen til å sitte i ro i fanget etc, så er litt redd det hele blir slitsomt, og hva med sikkerheten ombord i buss f.eks? Må man ta med eget sete, eller har busser sånt?

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte noen skotøfler for et par måneder siden på barnas hus. De har fleece inni og er vind og vannavstøtende. Kjempevarme er de også pga fleecen. Nå finner jeg de ikke på siden deres, men er iallefall kjempegode, og kan trekkes helt opp mot leggen så det gir god beskyttelse :)

Vi har hatt besøk av mamma og min søster i helgen så det har ikke blitt noe kg-tid. Har vært i svømmehallen og bare kost oss :)

Nå har L også begynt å krabbe ordentlig etter å ha krøpet i en måned og han sitter selv. Reiser seg opp etter alt mulig og er veeldig nysjerrig :fnise:

Det går jo så fort nå, lurer liksom på hen babyen min er :sjenert:

Jeg må si jeg gleder meg litt til å begynne å jobbe igjen. Selvom det er kjempedeilig å være hjemme så trenger jeg å gjøre litt annet enn husarbeid og baby også. Har lenge gruet meg, men nå gleder jeg meg og da blir det nok ikke like vanskelig å reise fra han på morgenen/dagen:)

Melk er det ikke mye av her nå, men jeg håper på å kunne amme frem til jeg begynner å jobbe, iallefall på kvelden og morgenen. Kanskje vi slipper å begynne med nan, det hadde vært deilig. Flere som kjenner det minker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Stonz og linerz, og er veldig fornøyd med de. :) De er supre på bæretur!

Soon: Jeg har aldri tatt bussen så lenge, men de gangene vi har tatt buss, har han sittet i meitai, sjal eller beco.

Natta her har ikke vært så ille, for en gangs skyld. Vi prøver å kutte litt ned på mengden nattmat, for det ser ut til at han spiser seg alt for stappa, og blir liggende i opp til en time og ynke seg etterpå.

Dessuten skader det ikke at han blir mer keen på frokosten sin heller da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia
De skoene har jeg hørt mye bra om fra en venninne :jepp:

Og ja, det skjer så fort når det først løsner - som nevnt lenger opp, så begynte E å krype den uka som var, mens forrige søndag (for en uke siden) klarte han det ikke - så plutselig løsner det :)

---

Er det forresten noen av dere som har hatt med babyen på tog/buss?

Skal muligens en tur til hovedstaden på lørdag og treffe svigers, og det innebærer ca 2-3 timer med tog eller buss hver veg, men jeg kjenner jeg kvier meg litt.... Han er ikke typen til å sitte i ro i fanget etc, så er litt redd det hele blir slitsomt, og hva med sikkerheten ombord i buss f.eks? Må man ta med eget sete, eller har busser sånt?

Søstra mi bor i Oslo og vi har kjørt tog til og fra omtrent en gang i måneden siden vesla ble født, og buss i Oslo i 4-10 dager mens vi er der. Og det er så utrolig lett! Jeg grudde meg kjempemye første gang, men nå bare er det som ingenting annet.

På toget får man god hjelp fra konduktøren til å komme seg på og av. Og ombord har vesla her stort sett sovet, også våknet for litt mat også har jeg satt henne i vogna og lekt litt resten av turen. Og det går veldig bra. Men nå er hun ganske rolig av seg og har ikkenoe imot å sitte stille på ett fang da.

På bussen har hun bare ligget og sovet/sittet i vogna. Når vi har reist uten vogn så har vi tatt med bilsete som hun har sittet i, men det synes jeg har vært litt ekkelt fordi jeg ikke har fått sikra det med sikkerhetsbelte og sånt. Så vil heller ha med vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia
Melk er det ikke mye av her nå, men jeg håper på å kunne amme frem til jeg begynner å jobbe, iallefall på kvelden og morgenen. Kanskje vi slipper å begynne med nan, det hadde vært deilig. Flere som kjenner det minker?

Ja, her måtte vesla har begge puppene til frokost. Og det har aldri skjedd før.

Da var klokka halv åtte og hun hadde ikke spist siden halv åtte kvelden før. Jeg har som mål å amme morgen/kveld til hun har gått i barnehagen i tre-fire måneder. Men det ser ut som jeg kanskje bare kan glemme. Vi får nå se da.

Synes kanskje det er litt tidlig at melka begynner å bli borte. Her får hun ca. 50 g fruktmos etter første luren også får hun omtrent en halv posjon grøt om kvelden. Og mer fast føde får hun ikke enda. I dag har vi tenkt å prøve å gi henne litt middag i tillegg, så får se hvordan det går.

Men jeg føler det går skikkelig treigt å innføre mat. Hun spiser og gaper og synes det er godt, men det er snakk om noen få spiseskjeer også er hun mett og vil ikke ha. Så går det ett kvarter/en halvtime også vil hun ha pupp. Og sånn er det uansett om hun får pupp før fruktmos/grøt eller ikke.

Nå skal vi straks kle på og ut på tur og ned på helsestasjonen på barseltreff! Gleder meg, det er vel omtrent to måneder siden sist vi var der så blir gøy å se hvor store de andre babyene har blitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes! Merker godt at det er mindre nå som jeg har trappet ned ammingen til 4 ganger i døgnet. Har ikke hatt spreng på over en mnd. Håper å kunne amme til han er 1 år. Etter det så synes jeg det er greit å slutte.

Ang søvn:

Hvor mye sover deres små i løpet av døgnet? Jeg prøver å kutte ned på ant dupper på dagen, men er litt usikker på om det blir nok søvn. Han sover 11-12 timer om natten og ca 2 1/2-3 timer om dagen. Dvs ca 14 timer i løpet av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt med krabbing, men det var lettere når han holdt seg i ro da. :ler: Lekegrinda blir mye brukt om dagen, da jeg ikke kan følge med heeele tiden. Og så får jeg dårlig samvittighet for det, for han burde jo være på gulvet hele tiden og øvd seg på krabbingen..?? Tja.. han blir jo sliten av det også, og det virker som han liker avbrekket i lekegrinda. Han er jo snart 8 måneder, så tror ikke det er sånn kjempetidlig. (Pappa'n gikk da han var 8 mnd..) Til gjengjeld er vel han den eneste her inne som fortsatt er tannløs.. Og jeg er så sjarmert av det tannløse smilet, at det haster ikke for meg ;)

Ang søvn:

Hvor mye sover deres små i løpet av døgnet? Jeg prøver å kutte ned på ant dupper på dagen, men er litt usikker på om det blir nok søvn. Han sover 11-12 timer om natten og ca 2 1/2-3 timer om dagen. Dvs ca 14 timer i løpet av døgnet.

Akkurat sånn er det her også. 11-12 timer på natta, to lurer i løpet av dagen av varierende lengde, men tilsammen 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krabbing før 8 mnd er nok ganske tidleg, Aricept ;) Men han har visst litt å slekte på viss faren gjekk då han var 8 mnd! :overrasket:

Eg har heile tida syntes at eg har hatt lite mjølk, så det er ikkje noko stor forandring. Er oppe i halv porsjon graut om kvelden då - i alle fall nesten. Ammar ellers omtrent annakvar time på dagtid og 2-5 gonger pr natt :sukk: Etter erfaring frå sist, går mjølkemengden veldig ned når ein sluttar å nattamme, så kanskje like greit at han vil ha mat om natta. For eg er redd det er full stopp her når nattamminga er over.

Mini søv vel omtrent 15 timar i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I øver på å løfte rumpa, så hun er i hvertfall på vei mot krabbing. Foreløpig skyver hun seg bare bakover med hendene. :fnise:

Jeg ammer fortsatt MYE, og har ikke merket noe på minket melkemengde. Men jeg tror også at nattamming er nøkkelen, så jeg ble faktisk litt stresset da hun sov sju timer uten mat her om dagen. Men i natt tok hun det igjen ved å være lys våken fra ca 03.00 og utover. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang søvn:

E sover ca 11 timer på natta og oppmot 2 timer på dagen fordelt på 3 lurer :sjenert: , så kun 13 timer max i døgnet...sover lite med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her soves det i gjennomsnitt 10-11 timer om natta, samt 2-3 timer på dagen fordelt på 2 lurer. Blir 13-14 timer i døgnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...