Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Gratulerer, Minnie :)

Er det lov å kome med ein advarsel om ikkje å gå amok med rosa kjolar enno?

Mini skulle nemleg bli jente, han og...

Det er absolutt lov :) Jeg kommer nok til å handle inn en del, men tar ikke av prislappen og tar vare på alle kvitteringer. Var så misfornøyd med ul'en at jeg ikke klarer å roe meg helt ned. Men, det skal sies at vi så ingen snopp på noen av bildene vi fikk, hun lå ganske skrevbent der en stund. :fnise:

Vi kommer til å gå til privat gynekolog for å forsikre oss om at alt er fint med den lille og at det virkelig er jente. Men sa de for sikkert at mini var jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt lov :) Jeg kommer nok til å handle inn en del, men tar ikke av prislappen og tar vare på alle kvitteringer. Var så misfornøyd med ul'en at jeg ikke klarer å roe meg helt ned. Men, det skal sies at vi så ingen snopp på noen av bildene vi fikk, hun lå ganske skrevbent der en stund. :fnise:

Vi kommer til å gå til privat gynekolog for å forsikre oss om at alt er fint med den lille og at det virkelig er jente. Men sa de for sikkert at mini var jente?

Mini var jente på UL i veke, var det 26-28 eller noko slikt. Så det var ganske seint. Legen peika ut livmor og kjønnslepper og det var ikkje måte på. :roll: Dei kan jo aldri vere 100% sikre, men dei sa det var så sikkert som det kunne få blitt.

Heldigvis er eg skeptisk av natur, og kjøpte ikkje noko typisk jentetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ja jeg husker du ble så overrasket og det skjønner jeg godt. Tenker vi kommer til å unne oss en 3d ultralyd denne gangen. Om det er jente så må vi kjøpe mye nytt da jeg kjøpte mye blått til L. Tror det er naturlig å være skeptisk når vi har gutt fra før. Jente liksom? Går det an, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, sånn tenkte eg og. Men eg hadde nok ikkje kjøpt så mykje nytt uansett då, kler ungane i ganske kjønnsnøytrale klær. Har veldig lyst på ei jente, men ho skal vere ei guttejente ;) Ikkje noko rosa prinsesse på meg, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med jente i magen Minnimusepus!

Grattis med jobb og barnehageplass Unknown!

Jeg har tenkt litt på det her med å få jente eller gutt. Vi visste jo ikke hva vi skulle ha før lillegutt ble født, så alt ble kjøpt i nøytrale farger. Men jeg følte meg hele tiden som en guttemamma selv om jeg ikke hadde noen følelse av hva personen i magen var.

Vi arvet mye fra niesen min og husker jeg fikk fnatt av alt det rosa. Lurte på hva i all verden jeg skulle kle ungen i om det var jente. Jeg kan nemlig ikke fordra rosa. Virkelig ikke, det er på grensen til hat...

Og føler meg typisk nok nå som skikkelig guttemamma og føler jeg passer bedre til fotball, tog og slåssing enn prinsesser, Barbie og baksnakking. Ja, jeg vet dette er fryktelig stereotypisk, men det er bare for å få frem poenget. Lillegutt leker gjerne med dukker og favorittfargen når han tegner er selvfølgelig rosa ..

Føler du at ungen(e) har det kjønnet som passer deg?

(bare legger til - dette har ingenting med hvor mye man er glad i barnet osv, vi vet alle at kjønn er ubetydelig i den sammenheng, men håper noen er med på tankegangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dere begge, må si jeg var veldig fornøyd da vi fant ut at L var en gutt. Jeg har alltid vært den som har spilt fotball og lekt med gutta i nabolaget. Det var meg og resten av gutta. Men jeg har alltid likt å pynte meg, sette opp håret, kanskje en pen kjole og smykker. Det er nok det jeg gleder meg mest til. Var å kikket litt på h&m i går og der er det mye jallating til jenter. Tigerstrømpebukser og gullvesker, ting jeg aldri kunne ha kledd ungen min i. Rosa derimot, det er jeg veldig glad i og kommer nok til å ha mye i rosa. Vi har mye brunt etter L og det synes jeg jenter også kler like godt, hun kommer derfor til å ha en del brunt.

Men ellers så kommer nok jenta til å leke med både biler og traktorer ettersom hun har en storebror å slektes på :) Kommer selvfølgelig til å kjøpe dukkevogn om det blir av interesse, men det tar vi som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HM har mye ræl ja, og jeg tenkte akkurat som deg Minnie, men når man ser lykken stråle i jentungens øyne ved en kjip plastaktig veske i skinnende gullfarge. Ja da blir gullveska med hjem ;) Nå har jenta mi hatt veskedilla fra hun var bitteliten og fant en av mine småvesker da. Den adopterte hun umiddelbart, slang den på skulderen som om hun hadde brukt veske i årevis :ler:

Men rosa? Neitakk, det kjøper ikke jeg, vi får fortsatt rosa gaver og helt ærlig så kler hun det ikke så godt. Det er det grønne, brune og lilla tøyet som blir mest brukt her. Og Hello Kitty? Usj, ikke inn i mitt hus før hun i såfall har mast både lenge og høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Hell Kitty er bare grusomt! Jeg er ikke så veldig glad i det som er typisk guttete heller jeg da, som f.eks. Cars/Biler. Hvor vanskelig skal det være å lage klær og leker til BARN. Nesten alt er jo laget til enten gutt eller jente, til og med når noe skal pakkes inn i leketøysbutikken spør de om hvilket kjønn gaven er til. For enten skal pakken få det sukkerrosa prinsessedruknede papiret, eller det tøffe blå papiret med biler og superhelter på.

*sukk* Vel er det forskjell på kjønnene, men må det være så stort fokus på akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst på ei jente, men ho skal vere ei guttejente ;) Ikkje noko rosa prinsesse på meg, nei.

Hehe, jeg har ei venninne som har vært skikkelig guttejente hele sitt liv. Hun skulle iallefall ikke ha noe rosa prinsesse. Nå sitter hun der med Prinsessen sin, en fyrrig liten dame som nekter å ta på seg noe som ikke er rosa. Selv forslag om andre farger anses som majestetsfornærmelse ;) Moren gleder seg voldsomt til perioden daler.. Kjenner også ei lita jente som nekter plent å leke med lego om den ikke er rosa..

Innimellom har jeg lyst til å starte klesdesign av barneklær. Jeg har ingen bakgrunn innen søm/tekstil, men det er så mye dårlige klær der ute. Og spesielt mye dårlig til gutter, litt bedre for jenter. Jeg synes det er fælt at barna skal kjønnskodes så voldsomt fra ung alder. Jeg liker også veldig godt barneklær som SER UT som at de er for barn, ikke korte voksne. Husker en bukse jeg så engang som jeg elsket, den var gressgrønn og det lavmælte mønsteret var frosker :) Sånt digger jeg. Funker for både jenter og gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg strikker en del selv. I tillegg har jeg en kusine som syr veldig fine (retroaktige) barneklær. Så jeg har kjøpt en selebukse av henne. I tillegg strikker hun en voksebody til G også (vi fikk en da han ble født også).

Ellers kjøper jeg helst ensfarget tøy. Bodyene fra reflex som kom i fjor var jo lekre, og jeg fikk kjøpt litt på nøstebarn sitt salg nå. :) Ull er veldig gull her!

Men jeg sier abolutt ja til mer fint og funksjonibelt tøy som passer til både gutt og jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt einig. Eg har begynt å sy klær til ungane sjølv, faktisk. Er så mykje fæle og/eller kjedelege klær til ungar, spesielt til gutar. Cars og spiderman til gutar og Hello kitty til jenter... :sukk: Eldstemann elskar Hello Kitty, då :fnise: Han går jo ikkje i barnehage enno og blir sånn sett ikkje så mykje påverka av andre ungar, så han har fått utvikla si eiga smak. Og Hello Kitty er favoritten over alle favorittar. Av ein eller anna grunn er det visst opplest og vedtatt at berre jenter kan like den katta. Har finni eit par klesplagg i rødt og grønt med katta på då, men det aller meste er jo rosa. Eg tykkjer for øvrig ikkje det skal vere forbudt å kle gutar i rosa, eg har faktisk enkelte rosa plagg til dei (mørkerosa då, einsfarga), men når det kjem på glitter, blonder osv, blir det litt feil, tykkjer eg.

Ungane vil jo ofte bestemme sjølv, samt at dei blir påverka av andre ungar. Men veldig mykje avheng jo av foreldras haldning. Tvilar på at ein 1-åring har bedt om å få Spiderman eller Hello Kitty-klær... Pluss at mange foreldre nektar guten jenteklær/ting (og motsatt). Det meiner eg er idiotisk. Å nekte ungen noko med argumenter "nei, det kan du ikkje få, for du er gut/jente", er jo heilt på jordet. Men eg har overhøyrt fleire foreldre seie det til ungane sine i butikkar. Om ein innerst inne tenkjer at ein ikkje vil at guten skal få ein rosa genser, bør ein i alle fall finne på eit anna argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her altså. Hvorfor må "alt" ha figurer fra Disney, Pixar eller liknende på seg? Eller rosa prinsesser eller svarte sjørøvere.

Jeg er veldig glad i grønt og det passer jo til begge kjønn. Jeg liker klær til lillegutt som er ensfargete og sterke i fargen. Vi var i Danmark i vinterferien og danskene er flinke på barnetøydesign. Kjøpte bl.a. mye på et lagerutsalg til Pekanjo (eller noe sånt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utruleg mykje fint i danske nettbutikkar, har eg sett :)

Eg likar godt, raud, gul, grøn, brun... I grunnen alt utenom blå/svart og rosa ;) Likar å kle ungane i fargesterke klær, og gjerne med ulike artige mønstre. Og så må klærne vere funksjonelle. Brukar aldri olabukser eller andre "stive" bukser på ungane til kvardags, kun til pent. Eg likar jo ikkje å gå i ei stram olabukse når eg slappar av heime, så kvifor skal ungane det? Og sida eg tykkjer det er greit med litt anna enn joggebukser, syr eg ulike selebukser/snekkerbukser i stretsj-stoff til dei. Veldig moro med unike klær, og lettare enn ein skulle tru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi endel lilla, knallrosa og rødt, men det meste av klær er i klare, sterke farger. Jeg kjøper ikke så mye klær med figurer, så hun har i grunnen bare noen få plagg med Bamse på (fra Lindex), samt en body med Barba-familien på, som jeg kjøpte på H&M. Vi kjøper klær til henne på NameIt, litt på Barnas Hus, litt PoP på salg, og har stort sett ikke hatt problemer med at det er så mye teite figurer på ting.

Jeg har forresten allerede kjøpt vår- og høstdress til henne, i guttemodell. :overrasket: Jada, Reima hadde blomster på jentemodellen, mens den dressen vi kjøpte, var brun med monstre/roboter i lime og turkis, og hundre ganger finere. :tommelsmil:

I ettermiddag bet hun meg hardt i puppen, gjennom tre lag med klær. Vi satt i sofaen og tullet, og plutselig hogg hun til. :forvirret: Så nå har jeg et ringformet blåmerke, samt at tennene gikk litt gjennom huden. Gjør hun det under amming, er det bom slutt. :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

M har mest lilla klær tenker jeg, jeg er glad i lilla :) Og rosa, brunt, rødt og grønt. Og som alle dere andre så skygger vi igrunn unna hello kitty, jeg får helt hetta av å gå inn på h&m. Ett plagg eller to er jo greit, men på alle klærne synes jeg er meget unødvendig.

Jeg er nok glad for at jeg har fått en jente, men jeg håper at jeg også får en gutt :) Jeg er nok både litt jentejente og guttejente og M har både dukker og biler. Vi kjøpte en stor garasje med biler til som ho nå har lekt med en uke i strekk!

Hva bruker barna deres ute i barnehagen nå? Og hvilket vær har dere?

Her ligger temperaturen på 0 - 10 grader om dagen, så er litt skiftende..

Er det greit med parkdress tror dere? Eller må vi ha regndress? Er jo snøsmelting over alt, og jeg vet ikke hvor vanntett parkdressen er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner vi er litt spesielle her :ler: Her går det i rosa, rosa og rosa ;) Har også endel rødt og brunt, men i all hovedsak så er det rosa.

Kommer nok mye av at både jeg og mannen er veldig glad i rosa. Ser det på lillebror, han er ikke noe blå gutt. Der går det i brunt, hvitt, grønt. Men det er nok igjen fordi jeg ikke klarer lyseblå, litt mørkeblått er greit. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det mye i blåtoner (petrol, turkis etc men også lysblå og mørkblå), brun og grønn.

Han har noen plagg også i orange, grå, mørklilla, beige og sort - så vi bruker det meste forsåvidt.

Fikk 4 digre bæreposer fra sjefen idag, med klær etter gutten hennes.

Masse fint, som så nesten ubrukt ut - i masse forskjellige farger, så det var topp.

Heldigvis ikke mye med spiderman etc på.

Supert å kunne arve litt, og så skåner man miljøet ;)

Ang. vær og klær - E bruker fortsatt vinterdressen, her er det som regel noen minus grader på morgenen, og noen plussgrader utover dagen.

Så for kaldt med regntøy enda, og det er fortsatt en del snø her på østlandet.

Regndressen hans henger i barnehagen, så de står fritt til å kle på den hvis det blir behov :)

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi både vinterdress og regntøy i barnehagen, så de velger det som de føler passer best. Denne uka har han hatt på seg dressen en dag, og regntøy en annen. Men nå er han stort sett kledd i ull fra topp til tå, så da er ofte regntøy godt nok. Hvertfall nå som vi har hatt litt mildere dager.

I dag måtte jeg rense såret i pannen. Måtte fjerne strips og det hele, rense med pyrisept og sette på nye strips og kompress. Det er nå snart 3 uker siden han falt, og såret er enda ganske åpent hos han, stakkar. :( Lille, store gutten vår var så tapper. Han gråt litt, for klart det gjør vondt å få renset såret som er så dypt, men han var utrolig flink!:hjerte: Håper inderlig han ikke får noe arr etter dette. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeria, hva har skjedd med gutten?

Vår går også rundt med strips i pannen om dagen.. og plaster utenpå, så ikke skal klore av stripsen. Her løp han i full fart på hjørnet på åpen kjøleskapdør.. Nå har vi hatt tre ganske fæle uhell på 3-4 uker, så nå er det nok. De to andre var i barnehagen, klatremusen ramlet den fra en benk han elsker å stå på. Første gangen gikk begge fortenna langt nedi tunga. Forrige uke fikk han blåmerke over ene fortanna og rev av den strengen opp til leppen. Virker som at tanna blir med videre, men ikke noe gøy å være mamma når lillegull blør og gråter :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da.

Her falt lillemann i barnehagen, og han var så uheldig at pannen klasket rett nedi hjørnekanten på en beleggingssten, så da fikk han et kutt helt inn til beinet. Han blødde visst godt, og det ble direktetur til legevakten på to barnehageansatte + mannen.

Han dunket hodet i gulvet igjen forrige helg. Ikke hardt, men nok til at såret begynte å blø, og noen dager etterpå måtte vi til legen igjen for å sjekke ut såret som da hadde fått hevelse og begynte å væske og var veldig ømt. Ikke noe galt fatt, men i går måtte jeg rense det, for det luktet litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...