Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Pottetrening kan vi bare glemme foreløpig. Det gikk litt bra da vi startet da hun var rundt 8 måneder gammel, men etter at hun fylte ett år, har hun bare reist seg og vandret avgårde hver gang vi har prøvd, og doen er livsfarlig. Det funker ikke å sette henne på potte i barnehagen, heller, selv når de andre barna sitter pent på rekke og rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange på tøybleieforumet som har kjøpt derfra, og de er veldig fornøyde. :)

I dag flyttet G inn på eget rom. Uff, så vemodig. Nesten enda verre for pappaen faktisk, enn for hu mor. Lurer på om jeg får sove i natt, når jeg ikke kan høre de søte snorkelydene hans. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har potte, som knapt nok har blitt prøvd. Har hatt den siden han var 8-9 mnd, han sier bare "NEI!" når jeg vil sette han på den, og kjemper seg opp med en gang. Så er ikke sikkert den vil slå til. Vi har en liten bok nå med bilde av en potte, og en gutt som sitter på potte, og jeg viser og forteller at gutten tisser på potten. Bare for å plante et frø lizm...Og så skal jeg teste avvenningstruse til våren, så vi kanskje klarer å slutte i sommer? Jeg ser for meg at dette er et større prosjekt som tar noen måneder.

Ang ammeskjold: Jeg testet det helt i starten da jeg slet med ammingen. Trikset for å avvenne som jeg ble fortalt (husker ikke om jeg leste det i babybok eller barnepleier på barsel fortalte det..) er at man klipper av litt og litt av skjoldet. Altså klipper av litt på tuppen, ungen venner seg til, klipper av litt til, ungen venner seg til, til slutt har man gradvis avvent ungen skjoldet.

(Jeg syntes forøvrig ammeskjold var helt ubrukelig, men hvis det funker for andre så flott. Det var like vondt med for meg, det som var vondt var at han sugde så innmari hardt! Det hjalp ikke noe med ammeskjold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottetrening er langt unna her. Hyler og vræler og nekter å sitte på både potte, doring og do. Jeg kan jo håpe, men tviler på at han blir klar for tørrtrening til sommeren. Neste sommer tror jeg blir bedre her. Jaja, er ikke så uvanlig å bruke bleie til tre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han, Vilja. Hvis jeg spør Jacob om han kan si f eks banan, så svarer han "ja" og nikker. Og så peker jeg på bananen og spør: "Hva er det?" Så sier han "ja" og nikker igjen :ler:

:fnise:

Så herlig, de er fine disse små :rodmer:

Når det gjelder ordbruk så har jeg aldri tenkt på å telle ordene, hvor mange ord er det vanlig at de små sier? Jeg skrev ned noen nå og jeg vil tippe han ligger på rundt 100? Jeg kom til 70, men det er mange ord som ikke ligger i husken. Han fikk sabeltann cd på torsdag og har begynt å si "abetann" :rodmer: I tillegg er det jo alle disse småordene som dyrene sier, vet ikke om man regner dette som ord. Det blir vel mer lyder. I helgen hørte han en flue i vinduet og da var det bie som sa bzzzz :fnise:

Tror jeg må begynne å skrive opp alt det herlige han sier, det blir mye etterhvert :)

Forresten så er det litt artig etter at han lærte å si "appabil" som er lastebil. Nå sier han appabæsj, appabrød, appabåt osv.. Al har appa foran seg, akkurat som han har kommet frem til at de fleste ord asser med appa foran.

Pottetrening ble det ingenting av her, han ville ikke sitte på potte overhodet. Han har blitt litt mer villig til å sitte på sitt eget dosete, der kan han sitte med en leke eller to mens han sier tsssss. Det er tydelig at han skjønner hva det er for når han har bæsjet så kommer han ofte bort og sier bæsj og vil ha meg med inn på badet for å skifte.

Var det ikke noen av dere her inne som brukte ammeskjold en del i begynnelsen av ammingen? Hvordan gikk det etterhvert, måtte dere venne barnet av med det? Hordan gjorde dere det evt? Jeg har ei venninne nå som må bruke det pga såre brystvorter, men etterhvert ønsker hun å prøve uten, men er usikker på hvordan hun skal gå frem.

Vi brukte ammeskjold helt ril han var 3-4 mnd tror jeg. Husker ikke helt når jeg sluttet. Jeg prøvde først å klippe av skjoldet og det funket helt til jeg tok litt for mye. Plutselig en dag tok han puppen når jeg forsøkte, etter det ammet han rett fra pupp :)

Jeg prøvde bare å putte hele "puppetuppen" inn i munnen hans under amming og en dag løsnet det.

Jeg kan ikke svare på det spørsmålet, men lurer på hvordan det går med graviditeten til flickan og Minnimusepus? Og en til, sorry men går litt i surr og husker ikke...

Går det greit foreløpig? Magen er kanskje ikke så stor enda at det er vanskelig å løfte smågutta enda? Men energinivået kan jo variere en del i et svangerskap. Og hvordan tar de kommende storebrødre det? Skjønner de hva som kommer?

Så hyggelig at du spør :)

Her går det fint, har vært sykemeldt siden jeg var 12 uker pga utmattenlse. Ikke at L krever så mye, men dette svangerskapet har igrunnen utviklet seg til å bli litt forskjellig fra det forrige. Har vært mye trøttere og hatt en del hodeverk samt den evinnelige oppkasten (som nå har tatt slutt)og begynner nå å merke bekkenet for fullt. He he, dette hørtes ut som et positivt svangerskap :fnise: Men det ER koselig altså og jeg elsker å gå gravid til tross plagene.

L er veldig opptatt av "bebbi" som han sier. Han peker på alle babyer vi ser og spesielt i bøker. Vet ikke om han skjønner så masse, men han kan komme å gi magen til mamma en kos innimellom :)

Ellers så var vi ute i butikken før en måneds tid tiden, da fkk han velge to klesplagg til lille, ikke overraskende ble det en med "vovva" på :rodmer:

Magen har vokst seg ganske stor nå, kjente det var slitsomt å ta på skiskoa med skibuksa på i helgen. Ellers så er det rett over en uke til vi får vite kjønn, det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre! Jeg får leve litt gjennom dere andre når det gjelder videre graviditet.

Dere har veldig flinke unger som prater masse! Gleder meg til lillegutt begynner å prate forståelig. Kanskje det blir litt færre raserianfall fordi vi ikke skjønner hva han prøver å formidle ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det trygt å bestille frå den sida ("kinableiene")? Ikkje noko tull?

Er litt skeptisk til sånt, eg... :sjenert: Er jo så billeg at det verkar reint for godt til å vere sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er ingen som har hatt problemer med alvababy. :) De aller fleste, om ikke alle,er godt fornøyd med bleiene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heller ikke så mye snakking og tvillingene er skikkelig treige i forhold til storebror på språk. De babler i vei, men ikke så mye forståelig. De sier "Jaaaaa, nei, deeeer, Mamma, Pappa, banan, eple, tørst, vann" ganske tydelig. De forstår det meste, det er helt tydelig.

Tvillinger ligger ofte litt bak på språkutviklingen. Dette på grunn av at foreldrene er mindre fokusert og flakker med blikket mellom barna slik at de ikke får så mye en-til-en kommunikasjon som en enling gjør. Man tror også at de kan utvikle "tvillingspråk" slik at de forstår hverandre og ikke trenger å lære språk så fort. Dette er faktisk omdiskutert, så man vet vel ikke 100% om det bare er en myte.

Storebror var skikkelig tidlig ute og kunne mange ord før han fyllte 1 år. Da han nærmet seg 2 år, så snakket han kjempebra.

Ellers er jeg hjemme med sykt barn (igjen) og har planer om å få ordnet litt opp i huset. Har hatt besøk av slekta en uke i forbindelse med VM, så her ser ikke ut :husarbeid: Minsten er av det rolige slaget, så jeg skal vel få ordnet opp litt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bedre Aricept, men kjenner godt til utbruddene. Nå er han ikke så ille for nå er han blitt flink til å vise oss også hvis vi ikke skjønner. Men det er litt av en utfordring med disse små innimellom :)

Ellers så er jeg strålende fornøyd med at mange av matvarekjedene fjerner momsen på nøkkelhulmerkede varer. Nå blir det faktisk ikke noe dyrere å leve sunt og det liker vi :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelhullmerkingen er jo egentlig bare juks. For eksempel finnes det Grandiosa-varianter som har nøkkelhullmerke, og det er uansett ikke en spesielt sunn matvare, bare ørlite sunnere enn det mest usunne produktet. Det sunneste er fortsatt å lage maten fra grunnen av med rene råvarer. Jeg synes de heller burde fjernet momsen på rene kjøtt- og fiskeprodukter, samt alt av frukt og grønt.

Sånn. Der fikk jeg ridd min kjepphest litt. :ler:

Vi sliter med sovingen for tida. Hun virker ikke trøtt når hun legges, enda vi har flyttet leggetiden til 19.30, samt kuttet ned dagsovingen til en time. I går gikk det tålelig greit, men hun brukte en time på å sovne, og til slutt måtte jeg gripe inn og ta henne inn på vårt soverom for å få henne trøtt. Å la henne skrike er ikke et alternativ, for da blir hun bare enda mer våken. Men nå er JEG trøtt, og sitter på jobb og forsøker å gjøre ting som krever fokus og energi. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ta f.eks brød. Her er det jo de med nøkkelhull som skal være de sunneste. Jeg snakker ikke om grandiosa og ferdigmat, men resten av produktene. Synes det er kjempeflott at de merker varene som er et sunnere alternativ. Tror nok alle skjønner at selvom en grandiosa eller sjokolade er nøkkelmerket så er den ikke sunn :)

Jeg kommer bevisst til å se etter de som har dette merket når jeg handler, nå koster de ikke mer enn andre varer heller og det er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det kan ligge noe i det med at tvillinger utvilker sine måter å kommunisere på. Ser det ikke som usannsynlig hvertfall.

G var bare kjempesøt i dag morges. Pappaen satte han i grindsenga slik at han kunne gå på toalettet før morgenstellet, og da hørte vi fra gutten: "Ta på lys,pappa! Ta på lyyyyys, pappaaa!" :hjerte:

Han har sovet halve natta på eget rom. I tretiden fikk han nok av å ligge alene, så da tok vi han inn til oss. Det er jo en overgang for han også. Han sov veldig fint mallom oss frem til klokka kvart på sju. Da var han klar for dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det kan ligge noe i det med at tvillinger utvilker sine måter å kommunisere på. Ser det ikke som usannsynlig hvertfall.

Ja, det er spennede å følge med på dem. Det virker som de forstår hverandre ganske godt. De kjenner helt sikkert den andre ut og inn, så mye som de er sammen, de lærer nok å tolke den andre veldig bra. Det er ikke alltid harmonisk kommunikasjon, himmel så de to der kan sloss... Men plutselig er de kjærlige og legger seg inntill hverandre og kooooser, det er så koselig å se på. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er ingen som har hatt problemer med alvababy. :) De aller fleste, om ikke alle,er godt fornøyd med bleiene også.

Takk for svar :)

Har allereie ei bleie derifrå (trur det var den eg fekk av Honesty?) og er fornøgd med den. Det er jo ekstremt billeg - kan jo få 6 bleier til under 200 kr...

Då skal eg jammen bestille i dag :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er spennede å følge med på dem. Det virker som de forstår hverandre ganske godt. De kjenner helt sikkert den andre ut og inn, så mye som de er sammen, de lærer nok å tolke den andre veldig bra. Det er ikke alltid harmonisk kommunikasjon, himmel så de to der kan sloss... Men plutselig er de kjærlige og legger seg inntill hverandre og kooooser, det er så koselig å se på. :yvonne:

Slik er mine ungar og, sjølv om dei ikkje er tvillingar, berre liten aldersforskjell :) Verkar som om dei pratar saman, for eldstemann forstår visst alltid kva mini vil. Og dei kan krangle skikkeleg, for å så å kooose og nusse på kvarandre. Eldstemann seier han gler seg til mini blir større og dei kan liggje i same seng *smelt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er mine ungar og, sjølv om dei ikkje er tvillingar, berre liten aldersforskjell :) Verkar som om dei pratar saman, for eldstemann forstår visst alltid kva mini vil. Og dei kan krangle skikkeleg, for å så å kooose og nusse på kvarandre. Eldstemann seier han gler seg til mini blir større og dei kan liggje i same seng *smelt*

Det er veldig koselig å se søskenkjærligheten, de små glimtene man får mellom kjeklingen. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags leker er stas hos dere nå? Synes utviklingen går så fort nå, kjempemoro å se mer og mer "avansert" lek og humor.

Her hjemme er det puslespill, matlaging og kaffeservering med lekekjeler og kopper, dukker og dukkevognkjøring i høy hastighet, togbane med høylydt tuting og kræsjing, sofaturning, utkledning og løpe/skremmelek som er mest gøy for tida.

Vi har vel en idé om å tilby leker uten å fokusere på at hun er jente. Dermed blir det mye "gutteleker" fra oss, delvis for å veie opp litt for rosapresset fra besteforeldre og sånt. Men hun er ganske tydelig på at selv om det er kult å kjøre med biler og lage brummelyder, så er nå barbiedukker med roooosa støvletter veldig mye mer stas. Hun har faktisk slitt ut et par barbiestøvletter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det biler, klosser,pappas gitar og bøker som er det store. Og ett og annet grytelokk. ;)Han er fremdeles glad i ballen sin.

Nå har ikke G noen ordentlig dukke da, så det skal han få til toårsdagen. En Waldorfdukke som jeg skal få sydd på bestilling. Guttedukke. :) Håper den faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...