Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

... 1,5 års kontroll ...

Er det vanlig? Mulig jeg husker ekstremt dårlig, men sist vi var på kontroll sa de da virkelig at vi ville få innkalling til sommeren igjen, til toårskontroll. Og at jada, det var ganske lenge, men siden de var så "store" nå så var det jo ikke oftere.

Forskjellig fra kommune til kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vanlig? Mulig jeg husker ekstremt dårlig, men sist vi var på kontroll sa de da virkelig at vi ville få innkalling til sommeren igjen, til toårskontroll. Og at jada, det var ganske lenge, men siden de var så "store" nå så var det jo ikke oftere.

Forskjellig fra kommune til kommune?

Det er nok forskjellig frå kommune til kommune, ja. Her er det vel 6 veker, 3 mnd, 4 eller 5 mnd (hugsar ikkje kven av mnd), 6 mnd, 8 mnd, 10 mnd, 12 mnd, ca 1,5 år, 2 år og 4 år.

På 1,5 år får dei MMR-vaksina, dei meiner at ungane er for små til å få den ved 1 år her (og sikkert at det er "for seint" ved 2 år).

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Her slo de sammen to kontroller til en tidligere fordi kapasiteten er for dårlig til å følge opp slik de egentlig skal. Her skal de som må ha ekstra veiing og sjekk av ymse grunner komme ved 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegull slo seg i barnehagen forrige uke, hadde klappet haka nedi en benk og begge fortenna langt nedi tunga... Han blødde ganske mye ser det ut til på trøyen. På kvelden ville han ikke spise, og ikke amme engang, det var bare vondt. Etterhvert fikk vi sett, og det var to store hull midt på tunga! Han har ganske store fortenner, og de hadde gått nesten igjennom.. Min lille klatremus.. :sjenert:

Jeg syntes det var litt rart at ikke barnehagen ringte oss. De har ringt før, da han tryna over en leke og slo seg, men da var det 1 dråpe blod. Nå var det myyye mer. Jeg vet ikke helt, om jeg hadde kommet og hentet ham, eller hva. Føler meg veldig uvitende om dette temaet altså. Hadde de ringt, hadde jeg nok tatt det som en oppfordring til å komme, og tatt han med meg hjem. Som kanskje ikke er så dumt når han slår seg slik. Det gikk jo bra, han fikk trøst og sluttet etterhvert å gråte. Barnehagen er en veldig bra barnehage for å ha sagt det. De ser an foreldrene om hvor fort de skal ringe og for hva.

Ellers har lillegull feber idag, 39,5, han hoster litt også. Så her går det i paracet og sutring og sitte hos mamma. Han blir hjemme imorgen også, får se hvor lenge denne feberen sitter i.

Han kan mange ord! Kjempegøy å snakke med han nå. Han lærer veldig fort. Han har tilogmed begynt å si navnet på noen av de andre ungene i barnehagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så ekkelt, Vilja, det der hørtes ikke noe kjekt ut. Heldigvis gror tunga veldig raskt, men fy f så ubehagelig det er å slå den, så skjønner godt at han ikke ville spise noe etterpå.

Moro at han snakker så masse, her er det fortsatt veldig få ord, enda han straks er 20 mnd. Han kan kanskje 8-10 ord i tillegg til mamma og pappa. Og da er ja og nei inkludert. Men jeg merker at han forstår mer og mer hvertfall og han babler mye og tror selv han snakker, så er ikke så veldig bekymret. Fetterne hans har også vær relativt sent ute med å snakke, så det er kanskje en familiesvakhet fra mannens side :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje veldig mykje snakking her heller - mest babling. Han seier mamma, pappa, den, der, ball, bil, vovva og diverse dyrelydar. Han er 18 mnd på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også veldig lite prating, og det er frustrerende, for hun holder lange monologer, og blir frustrert når vi ikke forstår. :sukk:

Spesielt tungt er det nå for tiden, for i det siste har hun ikke villet sovne, og har har pekt og styrt og forklart. Vi mistenker at hun er blitt mørkeredd, men det er jo vanskelig å vite. Og man kan ikke presse fram språk, heller. Hun forstår masse, både av instruksjoner og forklaringer, og peker og viser oss ved å ta oss i hånden og ta oss til det hun er interessert i, men pratingen er det altså verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjempemye prating her heller, men han forstår jo mye mer da.

Han kan si et par farger, alle fugler er gakk, alle dyr er bibbi (som katten vår kalles), mark er mann, mett er mann. Han er veldig glad i biler og busser. Han sier ikke bil, lager bare lyden, men buss sier han. Eller buff da. :hjerte:

Vil han ha noe peker og sutrer han. Litt irriterende å høre på til tider, men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville amme da han hadde vondt i tunga, han var jo sulten, lå på puppen, prøvde til, og begynte bare å gråte høyt fordi det var så vondt :tristbla: Han som er så glad i puppen, eller "buppen" som han kaller den.

Her er det buss og bil og båt og fly og tog og traktor!, og hest og bæ og mø og vovven og gris og VØØØ som er løvebrøl, og alle dyrene har lyder. Han har sikkert 60-70 ord, ikke alle like tydelige såklart. Yoghurt er Yo-babbel-babbel. Han holder på med gravemaskin og sommerfugl nå, de er litt lange og vanskelige :gjeiper: Traktor og hest er yndlingene for tiden, har overtatt for gakk-gakk og lys som var slagere ganske lenge.

Han er veldig glad i å lese bøker, og da er det tre stadier: 1) Jeg peker på ting, og sier dem et par ganger. Spør om han kan si det, han sier det hvis han vil. 2) Jeg spør ham "hvor er X"? og han peker på det i boka. 3) Jeg spør "hva er det" og han svarer med ordet. Dette har jeg lest er lurt i et hefte fra "Go'boken" hvor vi får tilsendt bøker. Det er stadig nye ting å titte på i bøkene, snakke om, og lære ordet for. Vi har bare noen få ord på hver side om gangen.

Vi driver ikke bevisst med språkopplæring, bare ønsker at han skal like bøker da både jeg og pappaen liker å lese bøker og synes det er verdifullt. Vi gleder oss til å lese bøker med mer tekst i til ham, som harry potter osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Er mange monologer og mye frustrasjon her også. Men kommer nye ord omtrent hver dag, så det virker som om det holder på å løsne litt :)

Minamijam er banan. Også er det mest dyr det går i, gris og kanin er det "nye".

Vi har hatt det så utrolig godt de mnd vi har gått hjemme begge to, og jeg synes det har vært flott med all den utviklingen jeg sikkert ikke hadde fått med meg hadde ho gått i bhg.

Fra neste uke begynner jeg som vikar, og M kanskje i bhg. Jeg må innrømme at jeg håper på å ikke få fulle dager enda, har blitt godt vandt til å være husmor og vi har hatt det så fint i det siste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt med en liten "oppskrift" Vilja, den skal jeg prøve ut. J er veldig lite interessert i se i bøker og vil bare bla i sidene uten å se på innholdet i boka i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leses det mye bøker :) Særlig er bøker om Ludde en stor favoritt. Om igjen og om igjen og om igjen, hehe. Synes de er ganske søte jeg også da, og faktisk litt morsomme (i hvertfall de første gangene). Noen ganger peker og snakker vi, andre ganger peker snuppa og kommer med lydeffekter. Særlig den der Ludde får besøk og det bankes på døren på mange sider, da banker vi i lufta og sier bak bak bak! og wæææ når løven kommer og snorkelyder når Ludde har lagt seg osv. Andre ganger leser vi historien, og ettersom alle her i familien kan historiene utenat så tar vi lang/kort versjon etter humør.

Vi har også noen Når to-bøker som er ofte framme, der er det mye rart å se og peke på. Såpass at hun enda ikke har holdt ut en hel bok, så der bare blar, peker og snakker vi.

Og her her selvstendighetsgenet slått inn for fullt. Kle på selv, smøre brød selv, alt skal hun fikse selv. Da er det deilig å ha god tid om morgenen, sånn at vi har tid til å øve, prøve og mestre. Og jammen lærer hun fort, brødskivesmøring er ikke noe problem lengre. Bortsett fra peanøttsmør, som er så godt at det blir spist og ikke smurt ;)

Sokker, bukser, sko, t-skjorter, hals, votter, og lue får hun på seg selv nå. Men strømpebukser og jakker er vanskeligere. Og rekkefølgen er rimelig tilfeldig :ler: Hun har også sterke meninger om hva som skal være dagens antrekk. Og så jeg som ikke har latt henne velge særlig, i håp om å utsette det styret en stund. Skikkelig jentejente vi har fått. Ha sole! Ikke den! Var kommentaren til buksa jeg fant fram i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G er typisk gutt. Han kunne ikke brydd seg mindre om hvilke klær han har på seg, og ta på seg selv? Nei, det er en glemmesak! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her leses det ikke mye bøker. Ikke snakk om å ha tålmodighet til å sitte stille å lese bok. Og det er mest morsomt å rive bøkene i stykker. Egentlig er alt papir gøy å rive i stykker. Regninger og skattepapirer og reklame. Spiller ingen rolle hva...

Veldig få ord her. Sier kun mamma og pappa rent og rett og tydelig. Pluss laange samtaler med ord vi ikke skjønner.

Jeg skulle heller ikke sagt noe om at vi var heldige med lite sykdom. De ringte fra barnehagen på tirsdag. Hadde feber. Fikk ikke sove om kvelden så fikk sin andre Paracet i sitt liv. Var feberfri fra tolvtida i går, så var i barnehagen i dag. Godt humør, men snørrer, hoster og er hes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så flinke barn dere har - ViljaH sin på ord og Kvist sin på påkledning.

Og jøss, så lang gutt du har Flickan :)

E kan mange ord han også, og det kommer flere nye hver uke, så det går unna - tenker han kan si ca 50 ord (mer eller mindre tydelig), og forstår stort sett alt vi sier.

Han har aldri villet kle på seg selv, kun dratt AV sokker etc ;)

Han kan sitte litt å peke i bøker og si alle ordene, men å lese bøker har han ikke tålmodighet til.

Vi har ikke målt og veid E siden 15 mnd, skulle fått gjort det en dag snart - det er ikke noe før 2 år her heller, og de pleier å passere litt over 24 mnd her pga en "tålmodighetsprøve" de skal igjennom, fikk jeg høre. Kan bli litt av en utfordring vil jeg tro :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini riv i stykker alle bøker, så me les stort sett berre "baby-bøker" med tjukke sider. Han likar å bla sjølv, og peike på ting, så skal eg seie kva det heiter.

Hugsar eldstemann var på same måte, men han var mykje tidlegare til å prate. Snakka i setningar då han var 1,5 år. Samtidig føler eg at me som er "fleirgongsmammaer" er litt meir nøye på kva me reknar som snakking. Mange fyrstegongsmødre som påstår ungen pratar som berre det, men det er berre dei sjølv som skjønner det ;) (eg var sikkert sånn eg og) No meiner eg i alle fall at det ikkje er prating/ord før det faktisk er slik at utanforståande kan skjønne kva ungen seier. Så etter mi meining er ikkje kva som helst babbel eit ord, berre fordi det same babblet kjem kvar gong ungen ser den aktuelle tingen. I så fall kunne eg sikkert sagt at mini kunne minst 20-30 ord, men det meiner eg ikkje at han gjer, fordi det kun er 10-12 ord som er forståelege for "alle" (med litt godvilje då sjølvsagt). Men det har me sikkert ulike meiningar om :)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg der imli. Selv om jeg er førstegangsmamma.

Skal vi se, telle de ordene andre skjønner; ca seks ord.

Men han skjønner "alt" vi sier, selv når vi prøver å prate så han ikke skal skjønne. Så han vet hva det meste heter, henter eller peker på riktig ting, men kan bare ikke si det selv enda. Pappa'n pratet først da han var tre år så skal vente litt før jeg bekymrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...