Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Inspirert av prat om shopping og kjøpesenter.. Tenker jeg på litt mer generelle aktiviteter?

Hvordan planlegger dere fridager utifra soving til den lille? Lillegutt sover som regel fra 11.30 til 12.30-13.30 litt avhengig av hvor godt og lenge han sover. Det er jo midt i den tida vi før dro og gjorde ting på fridager. Nå utsetter vi enten til etter han har sovet dagluren sin, eller så reiser vi et stykke unna så han kan sove i bilen. Å droppe sovinga eller utsette til senere på dagen fungerer ikke. Det har vi smertelig erfart...

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss eg skal noko, gjer eg det helst på føremiddagen, elles rekk eg ingenting... kjem an på kor godt mini har sovi om natta, men som regel går det heilt fint å utsette luren til 12-13 tida, mot normalt ca 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi gjøre noe, må det også skje på formiddagen. Vi kan utsette sovingen litt. Maks en time. Det kommer litt an på når han våknet den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi utsetter en del til etter soving, eller planlegger så han kan sove litt i bilen og litt i vogna. Noen ganger sover han f eks 20-30 min i bilen, og da holder han et par timer ekstra, også sover han heller når vi er tilbake. Ellers blir det mye at en av oss er hjemme, og den andre drar ut på evt ærend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept: Vår har sovet i den tiden siden han var liten baby, så jeg kjenner ikke til noe annet. Han sover fra ca 11.30 og 2-2,5 timer vanligvis. Noenganger prøver jeg å legge ham tidlig og vekker ham, hvis det er viktig. Eller han sover i bilen på vei hit og dit, han er ganske fleksibel. Men på fridager legger jeg opp etter ham stort sett, så da stikker vi ut etter frokost, eller etter dupp. Nå for tiden kan jeg ikke gå med ham hit og dit sovende i vogna da det har vært så kaldt.

Vi var på utsatt (pga ferie) 15.mnd kontroll igår, poden var da 5 dager unna 16 mnd. Han er nå 79 cm og 10,7 kg. Fortsatt ørlite tung i forhold til høyde, men han ser ikke tjukk ut, er bare veldig kompakt og bredbygget. Han kan ca 25 ord, og helsesøster sa det var tidlig.

Det gikk veldig bra å fly med lillegull, han er så blid og tålmodig atte. Reisen fra A til B inkl flybytter tok 18 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Visst vi skal gjøre noe som M også vil ha glede av, så drar vi før eller etter soving. Men er det f.eks shopping eller besøk osv, så tar vi med vogna og M sover noen timer der vi er :)

I morgen begynner juleferien her i hus, det skal bli så godt! Da har vi 3 uker med ferie alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visst vi skal gjøre noe som M også vil ha glede av, så drar vi før eller etter soving. Men er det f.eks shopping eller besøk osv, så tar vi med vogna og M sover noen timer der vi er :)

I morgen begynner juleferien her i hus, det skal bli så godt! Da har vi 3 uker med ferie alle sammen :)

Det var jammen en lang juleferie :nissegutt: Høres deilig ut! Vi har ikke fri før juleaften. Men med det aktivitetsnivået mine 2 små har for tiden tror jeg juleferien blir lang nok... Beundrer de som syns det er koselig å være hjemmeværende. Hadde aldri fått gjort noen ting hjemme da jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også en av de som synes det er godt å gjøre noe annet enn bare å være hjemme. Det er herlig å vite at G stortrives i barnehagen, og dagens høydepunkt å hente han derfra, selv om han ikke alltid vil hjem. ;)

Priviligert blir vi også snart, når jeg slutter i praksis, for da kan vi hente tidligere og også levere litt senere av og til.

Skulle jeg bare vært hjemme med G, tror jeg at jeg hadde blitt litt småsprø :sjenert: , for nettverk av damer med små på hans alder, har jeg ikke.

Forresten...Er det flere enn bare meg som føler at kortidshukommelsen forsvant i det ungen kom til verden? Jeg er fortsatt i tåkeheimen i grunn, og er sjelden helt våken og opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og det er godt å gjøre andre ting, men skulle gjerne vært mer hjemme med J. Ideelle for meg hadde nok vært 50% plass.

Ellers lurer jeg fortsatt på hva vi skal kjøpe til J i julegave. Tror det bli en barne-cd eller noe, som vi kan ha i bilen. Og litt penger i fond kanskje. Ellers har vi stor familie på begge sider, så det blir nok gaver på ham, det er jeg sikker på.

Har dere kjøpt noe til å ha på på julaften? Husker vi var flere som hadde H&M-dressen i fjor til gutta (jentene har det jo litt enklere, er som regel masse å velge i til de). Jeg har ikke tid til å kikke noe særlig før eksamen er ferdig, så tips til rimelige og fine festklær mottas gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo jente, så klesutvalget er enormt. Samtidig orket jeg ikke å bruke masse penger på "engangsklær". Jeg har kjøpt posebukse i dyplilla velur med en paljettrad, og hvit body med fin krage til å ha inni. Dessuten lakksko. Bestemor har dessuten kjøpt lilla taftkjole med ballongskjørt, og hun har også kjøpt nissekjole med tilhørende lue, begge fra Lindex. Sistnevnte blir nok brukt litt i barnehagen framover, men jeg må få tak i strømpebukse som passer til.

Til jul får hun en wheely bug marihøne, bankebrett i tre, og sikkert noe klær. Hun er jo første barn i huset, så hun har ikke så mye leker, og det er morsomt å kjøpe. :sjenert: Vi har dessuten liten slekt på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutts mormor og morfar har kjøpt pentøy til han. Lilla, rutete skjorte og blå strikkevest. Tenker vi kommer til å kjøre olabukse eller "pen" enkel blå joggebukse til. Jeg gidder ikke kjøpe penklær som kanskje passer kun en gang. Pensko har jeg ikke vurdert en gang. Han går ikke med sko inne, det gjør ingen av oss (heller ikke når vi pynter oss på julaften, da går jeg rundt i strømpene bare. ) Og han kan jo ikke gå med de ute, det er for kaldt.

Ang julegave så er jeg sikker på han får nok selv om vi ikke har stor familie. I fjor ga vi han ingenting, men vi tenkte en gyngehest i år. Men det er ikke så lett å finne som vi trodde. Enten er det for dårlige stoppere så han gynger over ende eller så koster de to-tre-fire tusen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer de som syns det er koselig å være hjemmeværende. Hadde aldri fått gjort noen ting hjemme da jeg

Jeg og M blir begge gående hjemme etter jul, det blir spennende! Jeg kommer til å være utslitt :fnise: Men jeg håper at jeg finner meg en jobb fort og at vi får barnehageplass til M, om ikke hel plass så i alle fall ett par dager :Nikke:

Til julegave har vi kjøpt lekekjøkken og litt utstyr til. Ho får nok tonnevis med leker for vi har ikke ønsket klær. Lurer på hvordan vi skal få plass til alt i bilen hjem :klø:

M har fått en rosa finkjole som ho skal bruke i jula. vi har allerede fått brukt den en gang, og jeg vet det blir minst 2 ganger etter jul også, så føler ikke det var noe bortkastet kjøp :) Også har ho endel hverdagskjoler og noen bukser som er helt ok pen som vi kan bruke.

Kan forstå det er lettere med jenteklær enn gutteklær akkurat nå, ser jo så mange fine kjoler overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mye lettere å finne jenteklær, mye større utvalg. I blader som mamma og Foreldre&Barn er det 90% jenteklær, 5% unisexklær og 5% gutteklær. ... Men jeg klarer da å kle gutten i tøy jeg liker allikevel. Sikkert bare greit å ikke ha for stort utvalg å bli fristet av.

Jeg er blant de som trenger jobb, voksenkontakt og egne interesser utenom barnet. Hadde følt meg nyttesløs for samfunnet tror jeg om jeg hadde gått hjemme med barn i mange år (selv om oppdragelse av barn er en kjempeviktig jobb for fremtiden, hadde jeg følt det sånn). Jeg liker jobben min og elsker faglige utfordringer. Men når det er sagt skulle jeg ønske jeg kunne jobbe litt mindre enn hundre prosent. Jeg er heldig og får rolige morgener og noen timer med lillegutt da, men det er stusselig å komme hjem døra etter jobb og enten bare rekke å gi nattaklem eller i verste ikke se han i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på bien i wheelybugkolleksjonen, men det G hadde blitt mest glad for, er nok en lommelykt. :fnise:

Og i dag fikk jeg i grunnen et fornuftig svar på hvorfor jeg har vært så trøtt og sliten de siste gudene vet hvor mange uker...

Jeg har veldig lave jernlagre. :forvirret: Det er enkelt å gjøre noe med det da, men jeg er vant til å ha fulle, flotte jernlagre og høyt hb i tillegg, så den tanken slo meg ikke en gang. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul skal jentungen få fargestifter og duplo av oss. Hun får også ulldress av bestemor og ny bilstol av bestefaren og bestemoren. Ellers regner jeg med at det blir noen leker og noen klær, vi har prøvd å fordele det "jevnt" når folk har spurt hva hun ønsker seg til jul.

I januar kjøpte jeg en nydelig lilla kjole til 30,- på salg. Tanken var at hun skulle bruke den til jul i år, men jeg vet neimen ikke om den passer. Vi har kjøpt en rød julekjole fra Lindex som er litt mer "hverdagslig" som vi har som alternativ nr. 2. Hun skal også bruke denne på juletrefest i barnehagen nå på søndag, 3.dagsmiddag hos oldemoren hennes og nyttårsaften. Mulig den blir brukt i noen bursdager i januar også, synes det var et greit kjøp jeg :)

Ellers kan jeg røpe at vi har meldt oss inn i juli/august 2011-klubben og nr. 2 er på vei :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer NiChia! :smilbla:

Her tenker jeg at G kommer til å få bruke den lille "dressen" jeg kjøpte til han i sommer på Fretex som var for stor til bursdagen.

Hvis jeg ikke finner noe jeg faller for på hennes og mauritz eller noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis bunad etter storebror. Men skal nok kjøpe en vest til begge to. Syns det er så kult med genser/skjorte med vest over og en røff bukse. Det blir "bare" samboer, meg og barna på julaften så det er jo egentlig ikke så nøye hva vi har på oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det fint føre. Regner i minusgrader og kaldere skal det bli. Tenker piggskoene blir mye brukt de neste dagene i alle bakkene hjemmefra til barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var G syk igjen. Er nok bare en kraftig forkjølelse. Han er tett i nesa, slimete i halsen, sliter med å sove og har feberroser i kinnene. Han sovna oppå armen min en gang i natt og sov kjempeurolig, så jeg lå i grunnen bare og blomstret i senga, sliten og stuptrøtt, men uten sjans til å sove ordentlig.

jaja...this too shall pass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...