Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Kan man koke vann og tilsette vanlig havregrøt? Trodde det måtte kokes sammen i kjele jeg ...

Ja, kokes sammen i en kjele. Ha i vann og gryn, sett på varmen og rør rundt. Jeg måler ikke vannmengden, men tar det på øyemål. Det skal være så grøten er nesten passe tykk i det vannet koker, når det da får kokt et par min er det veldig tykt og blir passe tykt og passe varmt når jeg sper med melk. Ikke særlig mye jobb altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når svigers eller mine foreldre har barna, så følger de våre rutiner til punkt og prikke, Kvist! Jeg hadde blitt temmelig ergelig om de ikke hadde gjort det, men de er kjempeflinke sånn. Nå er svigermor helsesøster så hun er meget dyktig med barna. Mamma er også flink, selv om hun blir fortere lei og sliten (skjønner henne godt, våre tre er en håndfull når alle er i fri utfoldelse, he he)

Mine små spiser nå alle brødmåltid selv. Middag har de også begynt å spise selv, med skje og fingrene i kombinasjon. Jeg velger å overse sølet (for det kan bli en del søl) og bare få dem i gang med spising alene. Etter middag er det å plukke opp restene, støvsuge og tørke over gulvet der hvor de har sittet. De blir flinkere og flinkere.....

B har vært hos frisøren en gang, uten å like det noe særlig, men nå må han klippes igjen. Prøver selv, denne gangen. Han har en skikkelig manke, den gutten. J har lite hår og trenger en rask stuss i nakken av meg en gang i blandt.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har gått totalt i vranglås på matfronten hjemme. Det er bare tull og tøys fra ende til annen. Ikke vil hun spise selv, ikke får jeg mate henne, og det er ingenting hun vil ha. Hun tuller og tøyser, og kaster alt på gulvet. Hva kan jeg gjøre? Jeg begynner å bli litt bekymret, nesten. Samtidig er hun frisk og aktiv, og vokser greit, så hun får nok i seg noe allikevel

Jeg sender med mye mat i barnehagen, og bruker ekstra olje i grøt og yoghurtblandinger for å få opp energitettheten. Middagsmat griner hun stort sett på nesen over, frukt og grønt liker hun ikke, og får hun brød, spiser hun bare pålegget.

Alle sier det er en fase som går over, men det er slitsomt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J spiser all brødmat selv, og det har han gjort veldig lenge nå. Siden før han var ett år tror jeg (man glemmer så lett) Middag spiser han også stort sett selv (med gaffel og hender), hender vi gir han en skje i ny og ne for at det skal gå litt fortere. Grøt og supper må vi fortsatt gi, selv om vi øver og øver på det også. Blir veldig mye søl, men vi tar på ham heldekkende smekke som vi slenger til vask etterpå.

Han drikker stort sett av vanlig glass nå også, men nå i det siste har han begynt å helle ut innholdet når han føler seg ferdig, så vi må følge nøye med.

Blir selvsagt en del gris, men vi tørker bare av stolen og svieper over gulvet med ei fille etterpå. Synes ikke det er så mye stress egentlig, er jo gjort på 30 sekunder. Er bare til middag det blir så mye gris, brødmåltidene går veldig fint.

J er kjempeflink å spise om dagen, alt går ned (med unntak av potet og gulrot som han fortsatt ikke liker). Men han spiser fisk, grønnsaker, ris, bønner, linsker osv. Etter en fase hvor han nektet mye, er det deilig at det har snudd igjen nå. Til og med sushi liker han :fnise:

Av pålegg er makrell i tomat og vellagret gulost favorittene. Jeg gav han litt sterk brie her om dagen, og det likte han også. Jeg har funnet ut at det er lite som heter "voksenmat" foreløpig. Han liker det meste som vi spiser. Jeg har helt angst for at han skal bli som de ekstremt kresne fetterne sine, så jeg prøver å gi han så mange nye smaker som mulig, og håper at det vil forebygge litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har fått smake mye forskjellig fra tidlig alder (delvis BLW), men det nytter visst ikke lenger, for ingenting faller i smak. På fredag laget jeg pannekaker, som er favorittmat, men neida, det skulle hun absolutt ikke ha. I går var vi på middag hos svigers, og hun spiste noen få pølsebiter og et par skjeer rødkål, av alle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J spiser dårlig i tiden før tenner kommer, spesielt middag. Vi har akkurat hatt en periode nå, men forrige uke tittet hjørnetennene oppe frem, og da gav det seg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har akkurat fått to jeksler, men det kan jo være at hjørnetennene allerede melder sin ankomst? Hvem vet? Som oftest føler jeg at jeg har ropt "ulv, ulv!" på dette området, og at tennene plutselig en dag bare har vært der. :fnise:

Når det gjelder pannekaker, er det godt å bruke halvparten sammalt spelt, og heller bruke litt bakepulver så de ikke blir for kompakte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I har gått totalt i vranglås på matfronten hjemme. Det er bare tull og tøys fra ende til annen. Ikke vil hun spise selv, ikke får jeg mate henne, og det er ingenting hun vil ha. Hun tuller og tøyser, og kaster alt på gulvet. Hva kan jeg gjøre? Jeg begynner å bli litt bekymret, nesten. Samtidig er hun frisk og aktiv, og vokser greit, så hun får nok i seg noe allikevel

Jeg sender med mye mat i barnehagen, og bruker ekstra olje i grøt og yoghurtblandinger for å få opp energitettheten. Middagsmat griner hun stort sett på nesen over, frukt og grønt liker hun ikke, og får hun brød, spiser hun bare pålegget.

Alle sier det er en fase som går over, men det er slitsomt uansett.

Hun er akkurat som min første, på en prikk!!! det var forferdelig slitsomt og utrolig frustrerende når middagen gikk veggimellom og ungen blånektet å smake. Noen dager fikk han virkelig i seg minimalt med næring og jeg var ganske bekymret. Min også "overlevde" på melk og yoghurt, tror jeg... De påsto også at han var flink å spise i bhg, men jeg er ikke helt sikker på om det stemte.... Uansett så begynte det å snu i 3-års alderen, når han ble stor nok til at vi kunne innføre smakeplikt, og nå når han er nesten fire, så spiser han greit.

Mange ganger lurte jeg på om han overhode følte sult, for han var ikke interessert i mat. Håper snuppa di blir mer matglad etterhvert, det kommer og går litt, i min erfaring. Tipset jeg alltid fikk var å ikke gjøre noe stort nummer ut av spisingen, for da kan man vireklig gjøre det til et problem, men det er ikke enkelt. Jeg var mange ganger på nippen til å søke hjelp, men hver gang så hadde vi en liten bedring, før det ble verre igjen.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun hadde visst hatt en diarebleie i bhg, og legg til ett tilfelle i går, så kan det hende at hun er syk? Nå har hun spist en halv liten yoghurtboks, nesten en fiskekake og en saftis (I know!), så da er det ikke krise akkurat nå, i hvertfall. Men jeg lurte det i henne ved å sette meg ned for å spise selv, og "tilfeldigvis" tilby henne biter fra min mat.

Men det er så slitsomt når alle måltider blir en kamp. Det har for eksempel bare hendt én gang i løpet av den tiden hun spiste mat på glass at hun spiste et helt glass. Som oftest ble det knapt et halvt. Selvsagt tenker man at alle andre unger har god appetitt. :roll:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G hadde levert intet mindre enn 3 bæsjebleier i dag. Var det noen som sa klementinsesong? Han hadde visst slukt rundt 4 stykker ALENE til fruktmåltidet i dag.

ellers er han litt opp og ned med maten for tida. Enkelte dager kaster han den vegg i mellom, andre dagerblir han ikke mett...rare greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje bra med 3 brødmåltider om dagen? (ref. innlegg lenger opp) Både ungane og eg et som regel brød 3 gonger dagleg, eg er van med det frå barndommen. Dei får graut innimellom - vanleg havregraut. Eg kokar på mjølk eg då, "vassgraut" smakar grusomt, som det gir eg ikkje ungane mine. Mini er flink til å ete, absolutt ikkje kresen. Det einaste han har spytta ut er vel mat med smelta ost på (pizza og div ovnsrettar).

Han et brød sjølv (halv eller kvart skive i handa), men han et ikkje med skje sjølv. Altså, han kan fint ete viss eg tek mat på skjea og legg skjea på tallerkenen, men han greier ikkje heilt å få maten opp på skjea sjølv. Blir veldig lite på skjea, masse gris, og så ender det med at han et med hendane i stadet. har ikkje latt han trene så mykje på det, eg orkar ikkje alt sølet. Har tross alt ein unge til som sølar og grisar. Forrige gong hadde eg berre ein, og var meir bevisst på at han skulle ete sjølv med skje, noko han gjorde frå han berre var rundt 10-11 mnd. Når eg ser korleis mini er no, kan eg nesten ikkje tru at det er mogleg, men eg har jo skrivi det opp i boka hans, så det stemmer nok ;) Eldstemann var generelt tidlegare ute med alt ift mini. Rart, alle seier jo at det er omvendt - minsten er tidlegare, men ikkje her.

Mini har forresten 14 tennar no trur eg, manglar ei hjørnetann og ein jeksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann her spiser nesten all mat selv. Når jeg forsøker gi han, rister han bare på hodet og nekter spise. Blir faktisk ikke så mye søl ut av det heller. Han spiser alt unntatt potet og gullrot. Akkurat som din Flickan. Ellers så går allt i rekordfart for tiden syns jeg. Startet plutselig å gå da han var 15 mnd, akkurat som storebroren sin. så nå er han høyt og lavt og vil klare alt selv. Men pratingen er det værre med. Sier vel egentlig kun mamma, pappa og nei fremdeles. Lurer litt på når det skal løsne.

Fikk oss forresten et lite støkk i går da han kom snublende inn i stua og trynet med sine 13 kg rett i kanten/hjørnet på stuebordet med ansiktet først. Han skrek endel men vi kunne ikke se noe merker på han. Men han sov dårlig i natt og var noe blå rundt nesa i morres. Siden han i tillegg er forkjølet og veldig snørrete var det umulig å få lov til å tørke han i dag stakkars. Ikke lett med de små som ikke kan fortelle hvordan de har det... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff da, hørtes ikke noe godt ut med blått ansikt. Det er vel ikke til å unngå knall og fall med disse små dessverre.

Brød har han spist selv fra han begynte å få brød, ikke at jeg husker når det var. Bare at det var noen måneder senere enn mange andre her inne. Vi øver innimellom på å la han spise middag og grøt selv. Noen typer middager spiser han fint selv, men middagsglass og grøt trenger litt mer øving. Han tar selv med skjea, men ofte ender den opp ned på vei fra skåla til munn...

Endelig har han skjønt hvordan man går med sko på beina også. Tidligere gikk han bare inne, i sokkelesten eller barbeint. Så fort han fikk sko på seg ble han stående helt stille og stirre på de dumme greiene på beina... Men nå har det løsna. Og det kan være litt upraktisk noen ganger da han heller vil gå selv enn å sitte i vogna.

Ang språket så prater han masse, men ingenting vi skjønner. I barnehagen sier de han kan mange ord, men det eneste vi skjønner er mamma, pappa, nei og au...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imli, mine tvillinger spiser også tre brødmåltider om dagen. De får nå brød til frokost (har droppet grøten nylig, de vil ikke ha mer), varm lunch i bhg, brød og frukt kl 14, middag og brød til kvelds.

Nå er mine akkurat rundet 18 mnd!!!!! Tiden flyr. I barnehagen fikk vi høre at ingen kunne leke sammen som tvillingene, og ingen kunne sloss som dem... De sloss vist aldri med noen andre barn, men med hverandre rår søskenkjærligheten, he he. Hvis den ene får smokken/melk/vann/en leke/tøfler whatever, så kommer den andre fykende på flekken og skal ha akkurat det samme.... Hvis den ene slenger maten sin på gulvet eller snur tallerkenen sin OG får skjenn, så forter den andre seg å gjøre akkurrat det samme, mens de ler hjertelig..... :nei: Skikkelige rampetroll som har lært å erte mammaen sin, sier jeg nei til noe, så utløser det en storm av forsøk på å gjøre det mer. Feks rive noe ut av bokhylla, da kommer de stormende på to fronter, mens jeg rydder bort den ene, så river den andre ut så mye han klarer..... Millemalla som det kan gå for seg, he he...

De er også veldig kjærlige og gode gutter. De elsker å gi kos og sitter lenge på fanget mens de lener seg godt inntil oss.... Problemet oppstår når det er bare ett mamma-fang og TRE smågutter som vil sitte der samtidig :fnise:

Jaja, de er bare små en gang, så vi får nyte sjarmen, selv om jeg er glad de er så flinke til å legge seg klokken 19.00 alle tre.... Da er mamma helt :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, høres ut som en vilter hverdag Caramba :fnise:

Jeg tenkte på deg i helgen faktisk, jeg og mannen var ute på julegave og og ved-handling, og det er litt mer pes med en liten på slep. Vi snakket da om at vi var glade vi bare hadde en foreløpig, men at det sikkert var lettere når det var litt aldersforskjell hvis man hadde flere. Og stakkars de med tvillinger konkluderte vi hvertfall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag var det nissefest i barnehagen. Nissen kom på besøk og de spiste risgrøt og pepperkaker. Nissen hadde ikke vært det spor spennende, men grøt og pepperkaker hadde gått ned på høykant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingane dine høyrest litt ut som mine ungar, Caramba ;) Dei kan vere skikkeleg gode mot kvarande, leike fint saman og kose og nusse på kvarandre, men dei kan og slå og denge og krangle som berre det...

Mini går forresten veldig fint no, skjelden han krabbar no, og det har skjedd berre dei siste 2-3 vekene. Han tok jo sine fyrste skritt for 2 mnd sida, men fyrst no i det siste at han har begynt å gå skikkeleg, 15 mnd i går ;) Han bablar i ett sett, men det meste er uforståeleg ;) Hugsar frå eldstemann at språket løsna rundt 15-16 mnd, lurar på om det same skjer no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, høres ut som en vilter hverdag Caramba :fnise:

Jeg tenkte på deg i helgen faktisk, jeg og mannen var ute på julegave og og ved-handling, og det er litt mer pes med en liten på slep. Vi snakket da om at vi var glade vi bare hadde en foreløpig, men at det sikkert var lettere når det var litt aldersforskjell hvis man hadde flere. Og stakkars de med tvillinger konkluderte vi hvertfall :ler:

He he, julegavehandling foregår hvertfal uten tvillinger på slep. Tenkte jeg skulle ta en tur på Sandvika storsenter i morgen, etter leggetid. Nå er jo alt åpent til sent alikevel. Livet med ett barn var ganske fredelig, når man ser tilbake, men vi klarte sannelig å synes vi hadde det hektisk den gangen også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme med "sykt" barn i dag. Dvs. hun var høyt og lavt som vanlig, men var sutrete og hadde enda dårligere matlyst enn ellers. Men ingen feber eller diare, så i morgen blir det jobb på meg og barnehage på henne. Hun har vel spist sin egen vekt i halvfrossen smoothie i dag, kan jeg tenke meg, men veldig lite annet. :roll:

I morgen kommer mannen hjem, og da kan jeg endelig begynne å gjøre litt juleforberedelser, også. Jeg har kjøpt noe gaver, men det har liksom stoppet der.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...