Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi har også kalender. Jeg laget en stor vegghengt en for flere år siden, og fram til nå har jeg og mannen hatt pakker annenhver dag. Men i år er det snuppa som får pakker. Ikke at hun skjønner særlig av tanken bak, men det var veldig stas å pakke ut noen duploklosser etter frokost i dag. Minst like stas for mora ;)

Nå har en tann til brutt igjennom, så nå har hun åtte. Og så eksploderer det med ord for tida, så gøy! Dagens nye er "tusjht". Som jeg tolker til å være kunst, ettersom hun pekte på ett og ett bilde på veggen og sa tusjht! Spesiellt glad i å se på sin egenproduserte tusjht, så noe av den må jo opp på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke pakkekalendere. Småtassene på 18 mnd har ingen behov for kalendere, føler jeg. Storegutt har fått en kalender, men da en ferdig en fra butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så moro nå som ordene begynner å komme :rødme:

Lillemor sier ganske mange ord, bl.a. "sjitte her", mamma, pappa, gangen, bæsj, beje (bleie), tænne (tegne), pusle, mat, melk, mormor, sitt eget navn osv.

Helt fantastisk å høre hvordan hun hele tiden hermer og prøver så godt hun kan å etterligne det vi sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med så mange ord, Molo. Jeg og mannen har konkludert med at J sikkert snakker masse, men han snakker nok trøndersk, og derfor skjønner vi ikke hva han sier :fnise:

I dag var J herlig da vi skulle stå opp. Han våknet kl 7 og sto og ropte fra sengen. Jeg gikk og løftet han opp, men da ble han imidlertid rasende og ville ikke opp likevel. Han løp tilbake til sengen og sto og ristet i den. Jeg ga han smokken og løftet ham oppi igjen, så la han seg rett ned og koste med puta og dyna si, mens han smilte fornøyd.. Jaja, tenkte jeg, da får han bare ligger her mens jeg steller meg på badet.

:ler: Jeg skal ikke klage, hvis han vil sove lenger, så skal han få lov til det, får bare håpe det varer til i morgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags grøt gir dere de små nå?

Vi er så late at vi fortsatt gir barnegrøt fra pakker, Nestle eller Småfolk. Er så enkelt å kun tilsette vann.

Er det noe havregrøt eller annet som er like enkelt? Vil helst slippe oppvasken med å koke i en kjele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir sjelden grøt. Har en pakke med grøt stående i skapet hvis vi av en eller annen grunn ikke har noe middag. Bare så hun skal få ett varmt måltid i løpet av dagen. Men den har vel stått der ett par måneder nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snakker definitivt norsk, men det er ikke så lett å skjønne ordene. :fnise:

Vi gir enten havregrøt eller Småfolk/Holle-grøt. Hun spiser kanskje grøt et par ganger pr. uke, så det blir ikke så ofte. Nå har jeg begynt å blande havregryn, linfrø og Biola, og lar det stå en stund, så kan hun spise det til kvelds. :)

Spisingen går opp og ned, og det går mye i å spise pålegget og la brødet bli liggende. Til frokost fikk hun brunost på noe og leverpostei på noe, og da all brunosten var borte, begynte hun å snu brødbitene med leverpostei for å se om det var brunost under. :fnise:

Hun skulle forresten sove borte i går, men det gikk ikke noe særlig, så klokka 21.30 kom hun hjem igjen, og sloknet da på få minutter. Vi har en jobb å gjøre der, skjønner jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snakker definitivt norsk, men det er ikke så lett å skjønne ordene. :fnise:

Vi gir enten havregrøt eller Småfolk/Holle-grøt. Hun spiser kanskje grøt et par ganger pr. uke, så det blir ikke så ofte. Nå har jeg begynt å blande havregryn, linfrø og Biola, og lar det stå en stund, så kan hun spise det til kvelds. :)

Spisingen går opp og ned, og det går mye i å spise pålegget og la brødet bli liggende. Til frokost fikk hun brunost på noe og leverpostei på noe, og da all brunosten var borte, begynte hun å snu brødbitene med leverpostei for å se om det var brunost under. :fnise:

Hun skulle forresten sove borte i går, men det gikk ikke noe særlig, så klokka 21.30 kom hun hjem igjen, og sloknet da på få minutter. Vi har en jobb å gjøre der, skjønner jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt får grøt hver morgen han. Jeg skjønner jeg har et problem med gris og må jobbe med å la han spise brød alene. Han spiser brød til lunsj og ettermiddagsmat, men det er jo som regel i barnehagen. Hele han må jo vaskes og skiftes på og stol og bord og gulv støvsuges og vaskes. Jeg er ikke så glad i husarbeid... Han får kun smørepålegg. Løst pålegg har han ikke skjønt enda.

Ellers så har jeg hittil klipt håret hans med saks en gang i måneden. Det har hele tiden vært en utfordring, men i dag var det umulig. Så da fant jeg frem klippemaskinen jeg bruker på pappa'n hans og satt den på 12 mm. Gikk kjempefort og greit, men veeeldig uvant å se han med så kort hår ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må bite tennene sammen når det gjelder søl, Aricept. Barnehagen sa til meg at de ser stor forskjell på de barna som får prøve å spise selv, og de som ikke gjør det. I har hele tiden spist selv, og joda: jeg tørker Biola av bokhyllen med jevne mellomrom. Men det er stor stas når hun får yoghurt i en skål og får spise med skje og være stor jente. :)

Klippe? Saks? :klø: Jeg tror ikke problemstillingen blir aktuell på en stund, men jeg har jo jente, og de kan jo gjerne få litt lengre hår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E spiser sjelden grøt, men vi har en pakke fra Nestlè stående i skapet til evnt. nødsituasjoner.

Han spiser brød til froksot og lunsj, og så får han velling til kvelds - 15mnd. Det er han blitt veldig glad i.

Har gått litt nedover på matfronten her, men han er veldig forkjølet og plaget med tenner, så regner med det er grunnen når han nesten ikke vil spise annet enn "delvis flytende" mat som yoghurt etc.

Det har poppet ut tenner på alle bauer og kanter her nå, så såvidt jeg jeg vet har han nå 14!! Ikke alltid like lett å få full oversikt inni munnen der ;)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til frisøren for første gang i morgen. Tidligere har jeg stusset litt, og en frisørvenninne har klippet henne noen ganger hjemme ved kjøkkenbordet. Men nå er venninnen opptatt og håret så langt at det trenger en skikkelig klipp så da prøver vi frisørsalongbesøk i morgen tidlig. Spent på om hun synes det er greit. Hun sitter pent og ordentlig og lar meg gre ut sovebustene i bakhodet hver morgen så håper det skal gå fint.

I helga har jeg og mannen vært på julebord med overnatting, så snuppa har vært hos mormor og morfar. De har hatt henne overnattende flere ganger og hun koser seg. Men hun er jo utslitt når hun kommer tilbake :( I dag hentet jeg henne litt før to, da hadde de vært ute og gått tur i snøen, men hadde snudd fordi hun var så sutrete. Ikke så rart det når hun pleier å sove i tolvtiden... Hun sov så lenge og virket ikke trøtt sa mormora og jeg ser på snuppa og hun er så trøtt at hun nesten ikke orker å stå oppreist. Sulten var hun også, de var på vei inn til lunsj da jeg kom. Så da var det å gi henne lunsj og prøve å legge. Håpløst å legge så overtrøtt unge, hun kava og styra, sutra og hylte om hverandre i over en time. Og med så sen soving ble det jo samme styret i kveld :( At de ikke kan prøve å følge litt med på sånt? Joda, jeg er takknemlig for at de stiller opp, og enda mer takknemlig for at de ØNSKER å stille opp og gleder seg til å være sammen med henne. Men hør litt på meg også da? Det er en grunn til at vi vanligvis legger henne når vi gjør, nemlig at hun sovner lettest og sover best da. :sukk:

Hvordan er deres foreldre/svigerforeldre på å høre på sånt?

Ang. grøt har vi sluttet for lenge siden med ferdigpakke. Hun spiser samme mat som oss, dvs skal hun ha grøt koker jeg vanlig havregrøt. Nå har hun lært å "blåse" på også. Sier FFFFFFFF og putter nesten nesa nedi grøten hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg får vel bite i det sure eplet og gi han brød til frokost også. Glad det ikke er jeg som skal ha tre brødmåltider om dagen. Ikke så glad i brød jeg. Da må jeg faktisk planlegge å stå opp en halvtime tidligere om morgenen for å rekke å gi han brød fremfor grøt. Og da må jeg gå å legge meg nå :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo la ham forsøke å spise grøt selv? Eller er det for viderekomne? Tre brødmåltider om dagen er vel litt mye, men dersom det går ned, er det nok greit.

Her går ingenting ned for tida, mens de i barnehagen sier at hun spiser greit. Jeg skjønner ingenting, og holder på å klikke pga. tulling og kasting av mat på gulvet. Med vilje, etterfulgt av "der!" og latter. :kjefte:

I dag har hun spist brunost fra en brødskive, ingenting av brødet, samt drukket litt Biola til frokost. Til lunsj kanskje en halv fiskekake og ingenting mer, og til middag fire små pølsebiter. Hun rundet av med tre teskjeer Biola og havregryn. Det rare er at hun er frisk og rask, og vokser. De må virkelig absorbere mat gjennom huden, eller noe.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aricept, kan du ikke gi han vanlig grøt da? Som ikke er fra pakke? Jeg koker litt vann og et par ss havregryn til tykk grøt. Bruker lite vann så grøten blir veldig tykk og det bare tar to min, så sper jeg med kjøleskapskald melk og gir henne et ørlite dryss med kanel på. Går så fort atte. Og da spiser hun mens jeg kan ordne med andre ting i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man koke vann og tilsette vanlig havregrøt? Trodde det måtte kokes sammen i kjele jeg ... Jaja sier litt om mine kokkekunnskaper...

Nevnte akkurat for mannen at jeg skulle prøve brød til frokost og han kom da med en ny bekymring. Får han da i seg nok væske? 1-åringer skal visstnok ha minst 1 liter væske om dagen. Han drikker 3,5 dl melk, 5 ml ! vann og vi har derfor tenkt grøt som en grei måte å få i 100-140 ml vann til om dagen. Men ja, han kan spise grøt selv. Faktisk ikke mer søl det enn brødskive. Grøt er lett å vaske. Smøreost sitter drift fast i hår og øyevipper... Merker jeg ikke er helt kvalifisert for denne mammarollen jeg. Hvorfor vet alle andre alt mulig om barn? Sikkert ikke sånn, men det føles sånn nå. Utrolig hva man kan bekymre seg over. Men matinntaket er generelt ikke noe problem. Han har alltid spist godt og det synes på han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...