Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Mini har forresten begynt å gi kos på oppfordring. Viss eg spør "kan mamma få kos?" kjem han og legg kinnet inntil mitt :hjerte: Og ungane kosar og nussar kvarandre masse - når dei ikkje slår og dyttar kvarandre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker også mat som lages fra bunnen av, men må innrømme at noe posesaus og av og til suppe hender det at det blir. Sukker gis det lite av, men prim og smør det får han. Syltetøy har vi veldig lite av i huset, så det har han knapt smakt. Litt hjemmelaget blåbærsyltetøy er vel det eneste, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg ikke nær av det altså Soon, bare følte jeg måtte presisere litt fordi jeg fryktet at det kom litt feil ut . Er ikke nærtagende :ler:

Er veldig lite posemat her og. Til nød en og annen saus, men det er sjelden. Jeg liker ikke alt saltet som er i halvfabrikata, og så synes jeg smaken er sååå mye bedre på hjemmelaget. Og så synes jeg faktisk ikke det er noe vanskeligere eller mer tidkrevende å lage maten fra bunn, så jeg ser liksom ikke poenget. Men nå er jeg glad i lage mat, og har full respekt for at ikke alle er det altså ;)

Men J får både prim og syltetøy innimellom her og. Det viktigste er variasjon føler jeg, og prøver å eksponere han for mange vanlige smaker. Lager aldri egen mat til ham, kun hvis vi skal spise etter at han har lagt seg. Han har lenge vært flink til å spise grønnsaker til middag, men nå er det full stopp. Kaster det vekk og griner på nesen, men vi stresser ikke med det. Fortsetter å servere det så regner jeg med han prøver seg litt igjen etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får et varmt måltid om dagen (lunch) og av det jeg har sett servert, så virker det helt OK. Det jeg liker er at de bruker skikkelige grønnsaker, ikke posegrønnsaker. Desverre tror jeg nok at man bare må godta at barnehagene bruker en del posesupper og posesauser fordi tiden ikke strekker til for å lage alt fra bunnen av. På ettermiddagen spiser de matpakken, samt at de får frukt... Matpengene er 250,- kr i mnd.

Vi betaler også makspris, med 100% for nr 1, 70% for nr 2 og 50% for nr 3. Totalt betaler vi 5800,- hver måned, slå den!!!!! :gjeiper:

Tenk den dagen ingen av ungene går i bhg eller SFO (om ca 9-10 år, he he). DA får vi frigitt mye penger, da....

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får et varmt måltid om dagen og av det jeg har sett servert, så virker det helt OK. Det jeg liker er at de bruker skikkelige grønnsaker, ikke posegrønnsaker. Desverre tror jeg nok at man bare må godta at barnehagene bruker en del posesupper og posesauser fordi tiden ikke strekker til for å lage alt fra bunnen av.

Vi betaler også makspris, med 100% for nr 1, 70% for nr 2 og 50% for nr 3. Totalt betaler vi 5800,- hver måned, slå den!!!!! :gjeiper:

Tenk den dagen ingen av ungene går i bhg eller SFO (om ca 9-10 år, he he). DA får vi frigitt mye penger, da....

PÅ våren og vinteren er mange frosne grønnsaker faktisk sunnere enn ferske, fordi de forvelles med en gang etter innhøsting og bevarer næringsinnholdet. Ferske grønnsaker har ofte blitt lagret (feil) over lengre tid og har mistet mye av næringstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage har de et varmt måltid i uka, og barna får drikke. Alt annet, altså frokost, 4 lunsjer og fruktmåltid tar vi med selv. Synes i grunnen det er greit jeg, barnehagen er liten så de har ikke eget kjøkkenpersonale. Og da har jeg kontroll med hva hun får i seg og de ansatte bruker tid på barna og ikke på matlaging.

Og så må jeg skryte litt av snuppa mi, i dag sa hun for første gang sammensatte ord :) Hun kom med ei bok, klappet meg på låret og sa Titte dæj. Så da fikk hun sitte der og lese i boka si da. Hehe, mammahjertet smelter jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kos på oppfordring har lillegutt her begynt med også. Og det er jo såå koselig, særlig vi som ikke er vant til noen kosegutt fra før av.

Han spiser mest makrell i tomat eller leverpostei på brødskiva, men får også prim, pepperlaks og margarin innimellom. Syltetøy har han smakt hjemmelaget blåbærsyltetøy, men ikke noe annet. Det er fordi vi kjøper lett syltetøy til oss selv og de skal jo ikke ha kunstig søtning før de er tre år.

Husker ikke hva vi betaler for barnehagen jeg, går på avtalegiro... Ca. 2300,- for full plass + 250,- i matpenger.

De får varmmat en gang i uka, eller brød eller ulike grøttyper til lunsj. Frukt, kjeks og drikke får de så mye de vil ha. Frokost spiser vi hjemme, men det tror jeg de må ha med de som leverer så tidlig.

Ellers er jeg hjemme med diarésykt barn i dag også... Er ikke særlig for arbeidsgiver å ha ansatt en småbarnsmamma... På de to månedene jeg har jobbet har jeg vært borte fem dager med sykt barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, vi har og vært mye hjemme med lillegutt. Sånn sett er jeg glad jeg er student enda og kan ha litt lavere terskel for å ha ham hjemme.

Har du tenkt på E-coli i forbindelse med diareén, når skal/bør man evt sjekke for det? Noen som vet? :vetikke:

Synes det er litt skummelt med den E-colien, jeg merker at jeg unngår spekemat til gutten nå, og er ekstra påpasselig med hygiene og å steke kjøttdeig godt om dagen.. Huff, litt hysterisk jeg.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har barnehagen et lite kjøkken, som snart skal bli større og mer praktisk. Det er en liten barnehage, men det er stort sett bare en ansatt fra hver avdeling som ordner til maten, slik at det ikke er for lite ansatte på ungene. jeg har inntrykk av at de er godt dekket med ansatte hele tiden i grunnen, til og med vikarer/ekstrahjelper er faste, slik at det knapt kan sies å være noe til forandringer for ungene. Det synes vi er kjempefint!

nei....nå er det hjemmeeksamen her. Dere får ha god helg om jeg ikke titter innom når jeg lufter hodet mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj... Farmor og farfar hentet i barnehagen i dag og har tydeligvis ikke behandlet barnevogna noe pent. Kalsejen er blitt trykt sammen, den er blitt lav, firkantet og skeiv. Håper mannen klarer å bende stålrammen tilbake på plass. Hvis ikke hva gjør vi? Kan sikkert bestille ny kakesje, men det tar sikkert tid. Hva gjør vi i mellomtiden? I tillegg er fargen utgått, så da blir det jo ulik farge på kalesjen og sittedelen...

Litt lei meg jeg. Er så glad i vogna og vil ikke at lillegutt må sitte i vogn uten kalesje... Patetisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det gått i ett i helga. Snuppa løper rundt som en tornado, og gjør rent bord hvor enn hun kommer. Det medfører at jeg må gjete henne nøye. Jeg lot henne "hjelpe til" med å lage pannekakerøre; gav henne en visp og lot henne stå på en stol. Det ble litt klin for vispen måtte selvsagt oppi den store bollen, men heller det enn den evinnelige sutringen.

Ellers har det akkurat dukket opp to jeksler, så nå har hun 11 tenner til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg gruer for hjørnetennene, men jeg skjønner ingenting av evt. styr omkring tenner. Det virker som om nattestyr er helt tilfeldig, og plutselig en dag, etter god søvn, dukker tennene opp? :klø:

Det jeg derimot har skjønt, er at det er viktig å roe ned i god tid før sengetid for å unngå hyling og leggetull. Den siste uka har jeg fokusert på rolige kveldsstunder med fang (vel, jeg liker tanken, i hvertfall), litt barne-tv dersom det fenger, og dempet belysning. Hun er i hvertfall ikke blitt vanskeligere å legge, så jeg tror jeg fortsetter. Dessuten legger jeg henne ørlite tidligere, og det har sikkert også litt å si, selv om natt til i dag ikke er noe jeg vil ønske for noen (stikkord: mye våken mellom 02 og 04, startet dagen 06).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går tannpussen for dere? Her vil lillegutt kun pusse selv, og det funker jo ikke. Så når en av oss pusser må vi stå bak han for å holde fast hender og hodet med kropp og en hånd og en hånd ledig til å pusse. Og han hylgråter. Tror vi har prøvd de fleste forslag for å få pussingen lystbetont, men i det siste har vi gitt opp. Og det er ikke noe alternativ å ikke pusse tennene skikkelig så han må jo bare lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tannpussen en evig kamp. Dvs vi lar ham holde på litt selv først, så må vi ta over. Nede går det fint, men oppe er helt forferdelig. Jeg må holde ham fast med makt for å klare å komme til, og det er grining og vræling fra ende til annen. Men dette er en av de får tingene jeg har lest at det er viktig å ikke gi seg på, og at den kampen bare må tas, fordi tannhygiene er så viktig. Vi har dager innimellom hvor det går ganske greit og da passer vi på å rose masse, synger og har det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse nede er greit her også, men det blir sure miner og gråt når det skal pusses oppe. Men det er jo ikke noe valg i grunnen. Tennene må pusses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...