Saeria Skrevet 15. august 2010 #5061 Del Skrevet 15. august 2010 Vi trodde gutten hadde feber pga. tennene, men siden han ble full i utslett på fredag kveld/natt til lørdag, var det den fjerde barnesydommen som var og hilste på. Jaja...sånn kan det gå. Han har jo vært i fin form. Natt til i går var han våken noen timer da. I fyr og flamme! Brått spratt han opp i senga si, så da var det å bytte seng midt på natta. Bare flaks at vi kjøpte ny seng på fredag. Så nå har han stor fin grindseng, og akkurat nå sover han i den. Han ligger på tvers i senga, og på magen. Er det som er favorittstillingen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 15. august 2010 #5062 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Sukk, vi føler oss nok alle som "dårlige" foreldre innimellom, men jeg er sikker på at det vi gjør er mer en godt nok for de minste. Særlig sliter jeg med dårlig samvittighet når den eldste er trassig og jeg lar meg erte opp og blir bråsint. Da har jeg veldig vondt etterpå og føler at jeg overreagerer og at man ikke skal bli så sinna at man roper til en 3,5-åring. Noen ganger er jeg så sliten at jeg klarer ikke ta den pedagogiske tilnærimingen jeg VET jeg burde ta. Istedenfor blir det rop og hyl, uten at det hjelper i det hele tatt. 3-åring pusher grenser for tiden og det virker som han tester meg for å se hvor langt han kan gå før jeg blir sint. Han gjør ikke dette med faren, bare med meg. Alle mødre jeg kjenner opplever det samme, det er mamma som får dritten, he he... Tvillingene klarer jeg ikke bli sinna på, men det kommer vel når de blir større og to stk 2-åringer sutrer og står og henger på meg, mens jeg prøver å lage middag, støvsuge, vaske klær ol, særlig etter en hektisk dag på jobben.... Jaja, jeg jobber med "pedagogikken" hver eneste dag og er superfornøyd med meg selv når jeg klarer å løse konflikter på en rolig og behersket måte og alle er fornøyde etterpå. Endret 15. august 2010 av Caramba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 15. august 2010 #5063 Del Skrevet 15. august 2010 Varmt i dag! Så snart lillegutt våkner fra duppen sin skal vi en tur ut med båten i skjærgården. Endelig får vi brukt redningsvesten vi kjøpte til han :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. august 2010 #5064 Del Skrevet 15. august 2010 Ja, enkelte ganger kan pedagogikken fly ut vinduet. Aricept: det hørtes deilig ut med båttur. her skal G bare spise, så skal vi til Tellevik fort på tur. Været er jo nydelig! I går satt han utenfor inngangsdøra med meg. jeg nappet ut gress fra singelen som ligger utenfor (vi drømmer om skiferheller), og han drev stenvaskeri. En liten sten inn i munnen, sutte, smatte, ut med stenen, inn med en ny! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 15. august 2010 #5065 Del Skrevet 15. august 2010 Vi oppdaget i dag at det er på tide med antisklimatte i badekaret. Noen som har noen å anbefale? Får man bare tak i de på Babyshop/ Barnas Hus og liknende eller selger de det andre steder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 15. august 2010 #5066 Del Skrevet 15. august 2010 Vi har overnattet hos svigers, og det gikk ganske greit. Men fra 02.30 ville hun slettes ikke sove, men bare herje. Det tok nok over en time å roe henne, men da sov hun til gjengjeld til 08.00. Men vi måtte forlate i hui og hast, for naboen ringte, og markisen vår hadde brukket på et feste, og hang og slang. Vi fikk i det minste reddet vinduet, men markisen lar seg ikke reparere. Vind og regn kan ødelegge det meste. I morgen er det barnehagestart, og det midt i sovetida (10-12). Planen er å stå opp tidlig, og lure henne i søvn slik at vi kan vekke henne når vi kommer til barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. august 2010 #5067 Del Skrevet 15. august 2010 Lykke til med barnehagestarten, H! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 15. august 2010 #5068 Del Skrevet 15. august 2010 Lykke til i morra, Honesty --- Her er bursdagsfeiringen vel overstått med kaker og gaver. Han fikk smake litt sjokoladekake og muffins, og det var nammenam Ellers fikk han så masse fint: barnehagesekk, matboks fra Sprell, Reimadress, Reima lue og votter, Duplo, spilledåse, leke med musikk og knapper på (var nok den største favoritten ) og strikket elefant med hjul, fra Sprell, - som man skal trekke etter seg - helt herlig E var storfornøyd og vi takknemmelige for alle de flotte gavene - og nå sover han søtt etter en lang dag med litt ekstra styr. For øvrig den 4. dagen nå hvor han bare legger seg ned og sovner på få minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 15. august 2010 #5069 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Dobbelpost. Endret 15. august 2010 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 15. august 2010 #5070 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Er litt i villrede, noen som kan tipse meg?? E har time nr. 2 til manuellterapaut på onsdag. Grunnen til at vi tok han dit var søvnproblemer og ja, dere som leser her jevnlig vet jo hva vi har styra med. Etter 1. behandling ble han myyye bedre - i 3 døgn. Så var vi tilbake til styr med legging, våkninger på natta og tiiidlig oppe om morran. Så en dag denne uken ble kjære så lei av at E ikke ville sove på dagen, og lot han sutre seg i søvn. Siden da har vi bare forlatt rommet ved alle sovinger, dag som kveld og han har roet seg på ca 1 minutt og sovet hele natta og våknet for morran på mer menneskelige tidspunkt (les 06.30-08.00). Skal vi ta timen hos manuellterapaut nå som det ser ut til at han har bedret seg betraktelig? Redd for tilbakefall hvis vi går dit...vet ikke om sånt kan skje, men har da hørt om noen som ble bra av kolikk etter å ha vært til kiropraktor, men kiropraktoren mente de skulle fullføre behandlingen. Etter den siste behandlingen ble det verre igjen.. Dette har pågått i under en uke, så aner jo ikke om det vil vare, men akkurat nå virker det jo veldig stabilt. Tips, råd anyone? Endret 15. august 2010 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 15. august 2010 #5071 Del Skrevet 15. august 2010 Soon: Tror nok bare jeg ville ringt manuellterapauten jeg, og hørt hva han sa. Aricept: Vi kjøpte bare en helt enkel matte på Clas Ohlson, funker kjempebra her. Dekker jo ikke hele badekaret men nok enn så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 15. august 2010 #5072 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Soon: vet faktisk ikke hva jeg ville gjort jeg. Tror jeg hadde tatt den timen og fått manuellterapeuten til å sjekke ut en gang til. Vi har hatt litt problemer med legginga i dag også. Han hylgråter og våkner av hver minste lyd. Han har aldri vært var på lyder tidligere. Håper det ikke vedvarer. Vi har vært veldig heldig med sovinga, hadde vært typisk om problemene begynte nå som vi snart er i full jobb begge to og ikke kan ta igjen tapt nattesøvn på dagtid. Honesty: lykke til med barnehagestart i morgen! Vi begynner på tirsdag. Også rett i sovetida hans. I tillegg har jeg legetime tidlig på dagen på onsdag og lillegutt skal på 1-års kontroll på torsdag. Alt midt i sovetid så han kommer til barnehagen overtrøtt og sutrete tenker jeg... Endret 15. august 2010 av Aricept Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 16. august 2010 #5073 Del Skrevet 16. august 2010 Og han våkna 05.30 i dårlig humør i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 16. august 2010 #5074 Del Skrevet 16. august 2010 Mye å lese seg opp på her inne nå. Her starter ikke lillegutt i bhg før 30.08. Så vi håper på å få noe tøy i bursdagsgave den 25.08. Ønsker oss ullklær, bodyer og joggedresser. Har kjøpt parkdress og så får han arve en etter storebror. Videre trenger han støvler og høstsko. Har pt ikke råd til reimadresser, ullklær fra nøstebarn osv, men har erfart at andre merker fungerer helt fint Heldigvis er det ikke noe merkesnakk i barnehagen. Humret litt da jeg leste her inne at siden 2/3 av verdens mødre bærer barnet i sjal o.l, er det det mest naturlige. Jeg har jobbet med innvandrerkvinner i 14 år og opplever at de fleste vil ha barnevogn med en gang når de kommer hit. De syns det er mye mer behagelig å ha barnet i vogn enn å måtte bære det i sjal. Så man må også se på årsakene til at de bærer i sjal i andre deler av verden. De har ikke råd til vogn, de går mye i ulendt terreng der de ikke kan bruke vogn samt det er helt andre temperaturer mange steder. Endel av disse kvinnene vil heller ikke kjøpe brukt vogn, klær og utstyr da noe av sjelen til de som har brukt ustyret før dem "henger igjen". (liten digresjon der). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. august 2010 #5075 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Og det at innvandrerkvinner higer etter vogn, betyr heller ikke at det er best eller mer naturlig. Faktum er jo at musklene til barnet stimuleres mye mer av bæring, kontra vogn. Jeg tror det er mer naturlig, ja. Hva gjorde menneskene før vogner? Jo, de bar. Dessuten får barnet oppleve verden fra omsorgsgivers perspektiv, samtidig som det beskyttes mot for mye stimuli. Jeg sier ikke at vogn er bare negativt. Har vogn selv. Men jeg tror ikke vogn er det naturlige, nei. Jeg synes faktisk bæring er mer behagelig og praktisk enn vogn, jeg da. Stort sett hvertfall. Endret 16. august 2010 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. august 2010 #5076 Del Skrevet 16. august 2010 Det er vel også slik at mange av innvandrerkvinnene har blitt utsatt for markedsføringen til vestlige selskaper også, for Afrika f.eks. er jo et mekka for mer eller mindre kyniske selskaper som ser de kan skape behov hvor det før ikke var noen? Jf. tobakkindustrien og MME produsenten vi alle kjenner så godt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. august 2010 #5077 Del Skrevet 16. august 2010 Sakset fra en oppgave om bæring skrevet av en som har avsluttet fysioterapistudiet: "Dere nordmenn er rare. Dere skal forklare alt. Vi bare gjør det" sa en kvinne, sitert i Wahl (1). Kvinnen hadde bakgrunn i en kultur hvor barn alltid har blitt og fremdeles blir båret på kroppen. Å bære barnet er ingen ny oppfinnelse. Wahl (1) hevder at mennesket er et pattedyr av "bære-sorten", og at bæring av avkommet i millioner av år har hatt utviklingsmessige konsekvenser. Bæring av barn praktiseres fortsatt i to tredeler av verdens befolkning (1)." "Når et lite barn løftes, det trekker refleksartet opp sine ben og spriker, og med økende kroppsbeherskelse kan barnet klamre seg fast med bena rundt bærerens kropp. I følge Wahl (1) er ethvert menneske født med en sannsynlig genetisk betinget forventning om å bli båret. I tradisjonelle kulturer har barnet kroppskontakt med en omsorgsperson minimum 80% av tiden, inkludert soving hos mor om natten (1). Forskning har vist at babyer som bæres og har minst 3 timer kroppskontakt daglig gråter 43% mindre enn barn som får omsorg som er vanlig i vår kultur (8). Gjennom sansene konfronteres barnet med et enormt antall hendelser, blant annet gjennom synsinntrykk, hørsel, stimulering av likevektsorganet og taktil stimulering (1,9). Å strukturere, ordne og forbinde alle sanseinntrykk er en forutsetning for å kunne orientere seg. Bearbeiding av disse i sentralnervesystemet gjør at individet kan reagere kontrollert og koordinert på alle signaler fra omverden (1). Når foreldre bærer barnet sitt i bæretøy oppnås nærhet og trygghet gjennom kroppskontakt med omsorgspersonen (10). Barnet kan føle hjerterytmen, kjenne kroppsvarmen, observere ansiktsuttrykk, kjenne lukten, og følelsen av å være i bevegelse kan virke beroligende. Også for premature er det funnet at oppreist, mageliggende stilling (kenguru-posisjon) har gunstige effekter, i form av redusert dødelighet og sykelighet, økt amming og tilknytning (12,13), og bedre kognitiv og motorisk utvikling (14)." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. august 2010 #5078 Del Skrevet 16. august 2010 Det være sagt, så vet jeg at ikke alle barn liker å bli båret, men de fleste gjør det. Hva folk velger å gjøre ift eget barn, er jo helt opp til dem selv. Sier ikke at noen gjør noe galt om de ikke bærer, eller er en dårligere forelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 16. august 2010 #5079 Del Skrevet 16. august 2010 Vi både bærer og triller; alt etter behov der og da. Soving på dagtid foregår i vogn, så det har blitt endel trilleturer av den grunn. Nå har vi vært i barnehagen i to timer, og fikk et godt førsteinntrykk. I satt først litt i ro og observerte, men så var hun høyt og lavt, og glemte oss totalt. Hun sloknet i vogna på vei hjem, og sover nå forhåpentligvis søtt. Selv må jeg nemlig jobbe noen timer framover. I morgen skal vi komme kl 8 og ha samtale med ped.leder, og så ser vi det derfra. Primærkontakten antydet at vi bare kunne levere og stikke, men det syntes jeg var i overkant optimistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 16. august 2010 #5080 Del Skrevet 16. august 2010 Vi bærer aldri. Vi hadde kjøpt en Manduca, men han virkelig hatet å være i den. Jeg ble varm, han ble varm og begge gråt... Vi har en gutt som aldri har hatt behov for bæring eller kos. Han liker det faktisk ikke. Det er første gang jeg tenker over det, men kanskje det har sammenheng med at han ikke fikk kroppskontakt med mammaen sin (altså meg) før tredje døgnet? Godt å høre enda en god første dag i barnehagen-historie. Vi er veldig spente på i morgen. Og hvordan vi skal løse det dagene fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå