Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke tøybleier er sært, vurderte selv tøybleier, men det ble ikke noe av.

Pottetrening så tidlig syns jeg er litt emr sært, men det er sikkert ingen tvil om at bleieavvenningen går raskere på denne måten, men vi har ikke tenkt tanken på potte enda.

Men hver sin lyst, og ingenting er mer riktig enn noe annet syns jeg ;)

Ikveld la vi ned E og gikk ut av rommet etter få minutter.

Han gråt litt i ett halvt minutt og så ble det bom stille - han sovnet tvert med andre ord - vi er lettere sjokka :sjokkert:

Kjenner jeg kan bli vant til dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så deilig med en gutt som sovnet fort. Her var det til køys en halvtime tidligere (barnehagen tar på en liten gutt), og han også kubbet som en stein!

Dagen i dag hadde gått veldig fint. Han hadde spist godt til lunsj, fått være med på tur og plukket bringebær, kost med kontakten sin, sovet i 2 timer og egentlig hatt det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t.

Jeg kom på en artikkel jeg leste i Foreldre & Barn. Det er ikke ofte jeg er enig med en bergenser, men Eli Kari Gjengedal sa i et intervju det at hun synes synd på de foreldrene hun første gang så med babyen bærende i sjal; stakkars, hadde de ikke råd til noe annet enn et gammelt dynetrekk de... :ler:

Satt litt på spissen selvfølgelig.

Edit: det var da fælt til skriveleifer

Hehe, jeg leste samme artikkel, og jeg husker at jeg tenkte at hun virket utrolig fordumsfull og ganske opptatt av "status" selv. Så vidt jeg husker synes hun barselgrupper var noe dritt fordi alle konkurrerte sånn om ditten og datten ved å fortelle om alle små og store fremskritt til de små. Det endte opp med at hun gikk hjem og øvde på de tingene de andre barna kunne for at hennes unge skulle være like "god", så hun taklet det rett og slett ikke. Tror t.om hun omtalte det som ei "drittfgruppe" eller noe sånt. Selv likte jeg barsellgruppa av akkurat samme grunn som hun hatet den. Jeg elsker å se de andre ungene, høre om utviklingen og "sammenlikne". Men jeg ser ikke på det som en konkurranse, og går ikke hjem og nid-øver på å si "hei" fordi ei jente på barselgruppa kan det, eller er lei meg fordi J reiste seg mye senere enn de andre.

Men du har sikkert rett i at de som bruker tøybleier, bæresjal, osv er opptatt av forskning og er belest på nettet. Jeg må innrømme at jeg har lest utrolig mye på nettet, kanskje fordi jeg ikke har noen venner som har barn og at familien bor langt unna, så det er ikke så mange å spørre. De jeg kjenner i Trondheim som har barn har jeg blitt kjent med gjennom KG (altså nettet ;) ) og barselgruppa. Tøybleier og bæregreier ble jeg først oppmerksom på her på KG faktisk, og da syntes jeg tøybleier hørtes så ekkelt ut at jeg bare måtte lese om hva det var :ler: I Trondheim er det blitt utrolig populært med bæretøy og tøybleier, kanskje fordi det ligger en butikk som selger slikt her, men ingen andre i barselgruppa mi brukte det likevel (6 stk).

Jeg ser ikke på meg selv som ei spesielt "trendy" person, og er hvertfall ikke opptatt av status. Faktisk har jeg inntrykk av at de som bruker tøybleier er relativt "usminkede" damer og nesten litt antitrendy.

Bæretøyet kjøpte jeg etter å ha lest om det på nettet, og det hørtes praktisk ut for oss som ikke har bil, og det ikke er like praktisk med vogn overalt. Men jeg har faktisk ikke brukt det så mye som jeg håpet, da jeg synes det er tungt og det blir veldig varmt å ha han så tett på meg. . Hverken jeg eller han trives så godt med det. Men tør ikke selge det enda før jeg har sett vinteren som kommer, hvis det blir mye snø kan det hender jeg liker det bedre enn vogn.

Husker ikke hvordan jeg begynte å tenke på potte så tidelig, men det var garantert etter å ha lest noe på nettet som jeg syntes hørtes fornuftig ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor jeg var så enig i den artikkelen da. Det er ikke alle som har god selvtillitt eller selvfølelse og klarer å føle seg trygge på alt de gjør i mammarollen er riktig. Jeg følte ikke noe konkurranse ang motorisk utvikling eller språk. Og det selv om lillegutt er forholdsvis sent ute. Han hverken sier rene ord eller går i en sider av 13 måneder. Men det som fikk meg til å føle meg ille var å høre om alle "problemene" med amming a'la jeg lekker så mye, det spruter over av melk, jeg har så såre brystvorter... Jeg har alltid følt meg som en dårlig mor fordi jeg ikke fikk til ammingen. Jeg tenker litt mindre på det nå som vi har kuttet ut mme. Men som jeg har sagt før; jeg gruer meg til første gang han blir syk for da vet jeg at jeg kommer til skylde på meg selv for å ha gitt han dårlig immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aricept: Jeg ammer fortsatt kanskje 4 ganger i døgnet, men I har vært forkjølet og hatt feber i hvertfall to ganger. Din gutt har ikke vært syk i det hele tatt. :klem:

Som foreldre føler man alltid at man kommer til kort. Jeg følte veldig på dette midt i den verste sovenekt-fasen, hvor det virket som om "alle andre" bare kunne legge babyen, og så sovnet den etter en stund uten store protester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Honesty. Dårlig samvittighet og usikkerhet på egen tilstrekkelighet som mor? Oh, yes! Jeg gjør så godt jeg kan, noe det aller fleste gjør. Det handler jo ikke om å være en perfekt mor, men en god nok mor.

Du skulle vært i vår gruppe du, aricept. Jeg tror det kun var en av 4 som fikk til ammingen. og 2 måtte ty til MME fra start. Jeg var den ene som fikk det til en periode, før kroppen ikke ville samarbeide mer. HS sa aldri noe på det. Hun fulgte oss opp, og fokuserte på andre ting enn ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg husker at du tok det med ammingen veldig tungt, Aricept, og jeg synes det er kjempetrist at det fikk/får deg til å føle deg som en dårlig mor, for det er du garantert ikke. :klemmer: J har vært forkjølet så mange ganger at jeg har ikke tall lenger, og jeg fullammet lenge, så mm er ingen garanti for friskhet. Og mme er en veldig god erstatning.

Vet ikke om jeg føler meg så spesielt trygg i morsrollen, men en ting har jeg fått med meg (etter å ha lest mye på nett :ler: ) : det meste er normalt. Derfor stresser jeg lite med det ene eller andre, og regner med at vi vil merke det om det er noe akutt og alvorlig galt med ungen.

Heldigvis har vi ikke hatt problemer med soving, og jeg aner ikke hvordan jeg ville taklet det om jeg, og ikke minst poden, hadde fått vesentlig mindre søvn. Det er en situasjon jeg ikke takler å tenke på en gang, og jeg er full av beundring for deg bl a, Honesty, som har jobbet og jobbet med å få til sovingen. Og det har garantert ikke noe å gjøre med deg som mor å gjøre. Vi er forskjellige bare, og det er barna våre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nok, nå som jeg har begynt å jobbe, og pappaen er hjemme med henne i påvente barnehageoppstart, da finner hun på å sove i tre timer i strekk, og må vekkes. Utakk er verdens lønn, sier jeg bare. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likedan her, Honesty.

Nå er pappa`n hjemme i permisjon, og E har forandret seg masse de siste dagene på soving.

Har begynt å legge han ned og forlate rommet, og han sutrer litt men roer seg fort, og sover gjerne 13 timer på natta... mot ca 8-10 før...

Men jeg er bare glad for at han sover jeg :)

---

Dere som har begynt i barnehagen - har dere merket økt behov for klær?

Ser for meg at vaskemaskina må gå jevnt hvis vi ikke har mange nok skift - blir vel mer møkkete i bhg enn hjemme i stua liksom.

Kanskje det blir shopping idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir litt mer møkkete, men det er fordi han rekker å grise seg mer til når han spiser. Han har enda ikke sluppet seg helt løs i sandkassen.;) Smakt litt på sanden, noe han ikke likte, det har han. Men han satt med uteklær på da.

Jeg har kjøpt inn et par ekstra bodyer til nå da. Tynne i merionoull. Fikk de på Exit og de er garantert mulesingfrie, så løp og kjøp om dere trenger tynne ullbodyer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på KG en stund føler jeg meg ganske sær når jeg bruker engangsbleier, sinksalve, babybjørn og ikke har gått til innkjøp av potte ennå :fnise:

Når det gjelder tøybleier så synes jeg ikke det er sært i det hele tatt. Jeg har inntrykk av det er veldig trendy, og av alle småbarnsmødre jeg har møtt det siste året så bruker nesten halvparten av dem tøybleier.

Fint å høre at barnehagen var positive til tøybleier, BD!

Potte før 1 år synes jeg er litt sært.... :sjenert: Men det er artig å høre at det går bra for dere som bruker det. Synes også blw er litt sært. Men all ære til de som har tålmodighet til å holde på med det.

Og når det gjelder amming, Aricept: Har slitt sånn med den der amminga, men O har vært forkjølet flere ganger!

Ang barnehageklær: Jeg har kjøpt inn masse nye klær nå siden O nettopp har gått opp en str. Skal kjøpe inn endel ulltøy når det kommer nytt i butikkene. Har handlet litt på nøstebarn, men det er jo veldig dyrt der...

Endret av effy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, eller fornuftigheten min vet, at jeg er en god mor selv om jeg ikke ammet. Jeg fikk god støtte av helsesøster. Og legen mente at jeg i alle fall burde drite i at jeg ikke fikk til ammingen, jeg skulle bare være glad jeg lever ( det var nemlig ingen selvfølge at jeg overlevde den tøffe fødselen jeg hadde) Jeg strevde og pumpet det lille jeg hadde i fire uker. Så fornuftigheten sier det er greit. Men.... Fakta: morsmelk er det beste og jeg klarte ikke det beste. Det hjalp heller ikke at alle endre i barselgruppa ammet, selv de to tvillingmammaene.

Ellers så har vi vært på Sørlandssenteret i dag og gjort litt innkjøp til barnehagestart. Bukser, bodyer og undertøy. Bomull, fleece og ull, så da burde vi være klare til litt av hvert av vær. Men regningen kom på to tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke herlige priser på tøy? :rosaengel:

Vi har ikke sånn kjempemye tøy til G, men vi fant allikevel ut at vi hadde mer enn vi trodde da vi tok til å merke tøyet. :ler: Jeg har jo kjøpt litt sånn her og der, så det hjalp jo litt. Dessuten bør jeg bli flinkere til å lete på finn. Er jo mye pent tøy som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet for alt det nye tøyet vi kjøpte i dag. Men det er første handlerunden vi har hatt til han også. Hittil har alt tøyet vært arvet eller fått i gaver, bortsett fra litt småting som sokker og sånt. Og så er jeg litt skeptisk til brukt tøy jeg. Vet ikke helt hvorfor. Jeg har ikke noe problemer med å arve tøy, men da vet jeg jo hvem som har brukt det, og ikke minst vasket det. Jeg har aldri kjøpt brukt tøy til meg selv heller, på loppemarked f.eks. Jeg har i mange år sortert tøy til loppemarked den gang jeg spilte i skolekorps, og det har nok gitt meg litt avsmak å se alt det ekle, møkkete tøyet som blir levert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt litt brukt og en del nytt. Faktisk har jeg kjøpt det brukte gjennom et annet forum, og i og med at det er så lite, så "kjenner" man de fleste. Dermed vet man at man får tøy som har blitt behandlet pent. Har til og med kjøpt ubrukte klær til spottpris der, fordi de ikke har rukket å bruke det selv, eller bytte innen fristen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har lillegutt hatt det helsesøster kalte for natterror. Han har hatt sånne mareritt før, men ikke like ille som nå. Han har mareritt som han hyler av. Han våkner ikke når vi tar han opp. Vi hadde han sammen på soverommet foran vifta som han tidligere har roet seg av. Det tok over et kvarter før han våknet. Halvåpne øyne fylt av redsel og hylgråting som skjærer langt inn i hjerterota. Han roet seg etter en drøy time og det høres ut som han endelig har sovnet igjen. Går det an å føle seg mer hjelpeløs enn når det lille forsvarsløse vesenet man vil beskytte mer enn noe annet ikke kan fortelle hva som er feil og hvordan mamma og pappa kan fikse det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det hørtes ikke noe kjekt ut, Aricept. Trodde ikke de fikk det når de var så små, men har faktisk hørt om flere, så det er vel ike så uvanlig. Håper det ikke gjentar seg for ofte :klemmer:

Her har lillegutt vært syk. I går sov han 6 timer på dagen og hadde feber hele dagen. På kvelden hadde han plutselig 40,4 i feber. Det rare var at han var i overraskende god form, så jeg var aldri veldig bekymret, siden det ikke var andre symptomer som utslett og dårlig almenntilstand osv. Men det er klart det er ekkelt med så høy feber. Den gikk heldigvis ned med paracet, et lunkent bad og lufting i bare bleia.

Jeg målte han nå nettopp og han har heldigvis ikke feber i dag.

Endret av Blowers daughter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde et sånt mareritt til i natt. Men han er blid og fornøyd nå. Leker med støvsugeren... Vet ikke om det stemmer, men "vår" helsesøster sa at natterror kan opptre fra seks måneder til tre år. Han har hatt det tre-fire netter tidligere også.

Kjedelig med sykt barn, bd. Bra han er bedre i dag. Vår har faktisk ikke hatt feber enda. Han var litt tett i nesa i jula da mannen og jeg lå slått ut med feber i to dager. Kanskje han ikke har det verste immunforsvaret allikevel. Vi kjøpte en pakke 60 mg Paracet da han ble født, den er fortsatt uåpnet. Burde kanskje kjøpe riktig styrke så vi har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricept: jeg styra fælt med ammingen jeg også, og måtte gi opp tidligere enn jeg ville.

Jeg for min del syns det var en lettelse å slippe, pga alt styret - jeg visste at E ville få det bra uansett me eller mme.

Dessuten har han heller ikke vært noe syk, syns flere av de andre barna her inne som har fått me har vært oftere syke - tror ikke det har noen som helst sammenheng med hva de har fått i seg av melk :klem:

Jepp, barnehagestart blir dyrt - handlet litt flere basic plagg i går, noen få bodyer og bukser, og det ble borti 700,-

Mangler enda litt ulltøy og en lett fleecedress til å ha under Reimadressen ++, så det blir noen kroner til som skal ut.

Her skal vi feire 1-års dag i dag (2 dager på forskudd) med kake og pakker.

Mine foreldre kommer og min søster kommer fra Oslo, derfor vi må feire idag - men det blir sikkert stas - og lillegutten ligger uvitende og sover søtt i senga si :)

Glemte å kjøpe ballonger da, så lurer på om jeg skal se om en bensinstasjon i nærheten kan ha noe sånt :) Artig å gjøre stas på lillegutt, selv om han ikke skjønner stort av det.

Kjente jeg fikk en liten klump i halsen da jeg skrev på et symbolsk bursdagskort til han - han er jo 1 år!!! Stoor gutt - og så fort det har gått.

EDIT: så ikke at jeg ikke hadde fått med meg siste side... ;)

Hørtes ikke noe koselig ut med mareritt, Aricept, bra han er i vigør idag iallefall.

Og BD, kjipt med høy feber, bra det hjalp med paracet :)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...