Saeria Skrevet 12. august 2010 #5021 Del Skrevet 12. august 2010 Håper hun også er bra i morgen da. G fikk forresten smake på litt ekstra lett melk i går, og det var ingen suksess. Faktisk en av de få tingene han ikke vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 12. august 2010 #5022 Del Skrevet 12. august 2010 Name It har mye fint, og jeg synes kvaliteten er OK, så vi har kjøpt noe barnehageklær der. Det vi trenger å supplere med nå, er mer ull, spesielt bodyer og strømpebukser. I kveld har mannen stått med strykejernet og merket en gigantisk kleshaug, så jeg slapp unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. august 2010 #5023 Del Skrevet 12. august 2010 Der minnet du meg på at jeg må dra frem rettetangen og merke litt mere klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 12. august 2010 #5024 Del Skrevet 12. august 2010 Vi må fortsatt merke 74-klærne. Funker rettetangen? Jeg er redd den blir for varm og skader klærne, men du bruker kanskje papir mellom på begge sider? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. august 2010 #5025 Del Skrevet 12. august 2010 Brukte det til første runde med bakepapir mellom. Tok strykejernet nå. Var det som stod lettest til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 12. august 2010 #5026 Del Skrevet 12. august 2010 Ah, OK. Kanskje vi prøver rettetang neste gang. :skuler mot fingeren som har fått brannsår av strykejernet: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. august 2010 #5027 Del Skrevet 12. august 2010 Såpass, ja. Er noe herk den merkingen, men det må til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. august 2010 #5028 Del Skrevet 13. august 2010 Vi har fått beskjed om å ha med skift og bleier. Mat får han i barnehagen. Men hva med andre stelleting? Han bruker ikke noe krem, men hva med vaskekluter, våtservietter, bleieposer og slike ting? Jeg et så lat at jeg ikke har giddi å strykt på navnelapper, jeg har brukt klistrelapper på det lille tøyet jeg har prøvd å merke. De tåler høyeste temperatur på oppvaskmaskin (70 grader) så det ser ut som det har gått fint i vaskemaskin også på 60 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #5029 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har kjøpt tekstiltusjer og merker etterhvert som vi bruker tøyet. Har også en liggende i barnehagen dersom jeg glemmer det eller at det forsvinner(?) etterhvert. Bruker sprittusj på skoene og Vi har med klær, bleier og en matpakke til ettermiddagsmåltidet. Da får de bare frukt fra barnehagen, og J trenger mer enn det, så det må vi sende med. Hvis vi leverer før frokost 8.15 har de i utgangspunktet mat der, men 2 dager i uken er det havregryn med melk, og det blir litt for suppete, så da sender vi evt med matpakke til frokost og. Foreløpig har vi ikke levert så tidlig enda. Skolen har ikke begynt enda, så vi kjører en rolig tilvenning med dager fra 9-10 til 2-3 tida. Av vasketing til stell bruker de sånne papirservietter som man fukter, så vi sender ikke med noe annet enn bleier og bleiepose (vi bruker tøybleier). Tror det er det mest vanlige i barnehager, så tviler på at du trenger å sende med det, Du kan jo ta med første dagen, når dere bare er der kort uansett, så spør du de bare da.Vi har heller ikke problemer med sår hud, så har ikke sendt med noen kremer, får ta det hvis det evt dukker opp. Heldigvis er de ganske positive til tøybleiene. De hadde ingen erfaring med tøybleier fra før så de så lettere panikkslagen og veldig skeptiske ut da jeg fortalte at vi bruker tøbleier. Merket at de utveklset blikk og sånn. Primærkontakten til J tilhører den litt eldre garde, og hadde brukt tøy på sine da de var små. Hun så IKKE begeistret ut. Men dette var jeg forberedt på, så jeg hadde tatt med de fineste bleiene vi har og tok på meg et stort smil før jeg viste dem hvordan det fungerte. Til slutt sa at det var viktigere for meg at de trivdes med J og oss, enn at de brukte tøybleier så derfor kommer jeg ikke til å insistere på det, men at jeg håpet at de var villig til å gi det en sjanse. Og det var de absolutt, de synes bleiene var kjempefine og var overrasket over hvor enkelt det var. Vi ble enige om å snakke om det om et par uker, og vurdere det videre da. I dag dristet jeg meg til å spørre primærkontakten og pedleder om hvordan de synes det fungerte med tøybleiene, og de var begge positive. De synes det fungerte fint, og hadde ingen innvendinger foreløpig. Regner med de hadde sagt det om de egentlig mente noe annet, så da ser det ut til at vi kan bruke bleiene foreløpig. Når det er sagt, har de enda ikke hatt noen bæsjebleier, da han alltid bæsjer på potta hjemme om morgenen, så de har ikke fått prøvd det enda. Men forhåpentligvis fortsetter han med det til også fremover, og da vil det ikke være ofte de får bæsjebleier.Og om de får det, er jeg sikker på at det går fint. Er glad vi får bruke bleiene, vi har jo investert en del penger i bleiene for å spare miljøet og penger, så det ville føltes veldig unødvendig og irriterende å måtte bruke penger på engangs. I går fikk J tak i noe isopor som var brukt i embalasjen på den nye TV'en vår. Jeg tenkte at det var fint at han kunne sitte og leke med den mens jeg lagde mat. Det jeg imidlertid ikke så var at han satt og spiste på den, regelrett dro biter av som han tygget godt på. Da jeg oppdaget det hadde han spist 2 store biter. Det straffet seg selvsagt, på kvelden i går var det en time med gråting og magesmerter. Til slutt slapp han en KJEMPE-promp og sovnet. Heldigvis kom all isoporen ut i potta i dag, så håper vi slipper mer av det. Så da har jeg lært at isopor ikke er fin leke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. august 2010 #5030 Del Skrevet 13. august 2010 Så bra at de var positive! Her har det vært null problem, og primærkontakten ble så imponert når han gjorde på potta, at hun løp ut i døra og ropte til de andre at "Han har tisset på potten!". Han har hatt en baijsebleie (tannbæsj), og det var ikke noe problem. Men nå har faktisk en av dem til og med erfaring med formsydd med ull på barnehagebarn, så da er jo våre lommebleier og alt i ett veldig enkle og fine. Her tar vi bare med oss til fruktmåltid. Alt annet får de. Og med pris for plassen som er under maksprisen, kan vi IKKE klage! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #5031 Del Skrevet 13. august 2010 Har dere med egen potte Saeria, eller har de potte der? Vi bruker potte hjemme, men i barnehagen har de ikke potter, bare barnedo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. august 2010 #5032 Del Skrevet 13. august 2010 De har potter til alle, men vurderer å ta med egen hjertepotte, siden de er bedre til små rumper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #5033 Del Skrevet 13. august 2010 De har potter til alle, men vurderer å ta med egen hjertepotte, siden de er bedre til små rumper. Jøss, er de vant med å bruke det på de små og eller? Så flott at de har det der, tror ikke det er så veldig vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. august 2010 #5034 Del Skrevet 13. august 2010 Jada. Noen av de ansatte er det, og de synes det er kjempeflott at man starter tidlig med potte. Særlig fordi det da blir så utrolig mye lettere å ha bleieslutt på de. Det er nok ikke så vanlig å ha potte til de minste i barnehagen, men vi er glade for at G får oppfølging på det. For han er jo potta et natulig sted å tisse og bæsje på, så da er det fint at han får fortsette med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 13. august 2010 #5035 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg er også tekstiltusj-dame. Jeg strøk på ørten merkelapper da min første begynte i bhg, men gikk over til tusj etter et halvt år. Merkeprosjektene ble alltid liggende og jeg ville gjerne bruke nyanskaffelser fort. Nå har jeg bestillt strykelapper til tvillingtøyet, håper jeg klarer å gjennomføre litt lenger denne gangen. Jeg skriver bare etternavn denne gangen siden tvillingene deler de fleste klærne.... Fikk litt dårlig samvittighet over at jeg ikke var like iherdig nå når de to små skulle i bhg Imponert over potter i bhg, det har de ikke hos oss. Det kan jo være noe å foreslå på foreldremøte, hvertfal når de nærmer seg 2 år. Endret 13. august 2010 av Caramba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. august 2010 #5036 Del Skrevet 13. august 2010 Vi har kun vært på besøk i barnehagen en gang for noen måneder siden, så jeg husker ikke hvordan alt så ut. De hadde i alle fall ikke potter, men liten barnedo. Det er greit for oss. Jeg håper vi slipper å venne til potte jeg da, vil heller at han skal bli vant til do som er overalt ellers han er. Har satt han på doring to ganger og begge gangene hylskrek han, så tror vi venter litt med det prosjektet. Hadde egentlig ikke tenkt noe annet heller, vi er tydeligvis gammeldagse og har planer om bleieslutt ved to/ tre-års alder. Vet ikke hvordan maten fungerer eller hva de får servert. Blir nok klokere etter første dag tenker jeg. Han er egentlig ganske småspist selv om han er rund og god. Har dessverre arvet forbrenning og kroppstype etter sin mor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 13. august 2010 #5037 Del Skrevet 13. august 2010 Vi har kun vært på besøk i barnehagen en gang for noen måneder siden, så jeg husker ikke hvordan alt så ut. De hadde i alle fall ikke potter, men liten barnedo. Det er greit for oss. Jeg håper vi slipper å venne til potte jeg da, vil heller at han skal bli vant til do som er overalt ellers han er. Har satt han på doring to ganger og begge gangene hylskrek han, så tror vi venter litt med det prosjektet. Hadde egentlig ikke tenkt noe annet heller, vi er tydeligvis gammeldagse og harplaner om bleieslutt ved to/ tre-års alder. Vet ikke hvordan maten fungerer eller hva de får servert. Blir nok klokere etter første dag tenker jeg. Han er egentlig ganske småspist selv om han er rund og god. Har dessverre arvet forbrenning og kroppstype etter sin mor... Du er nok ikke så gammeldags, det mest vanlige er jo å ikke bruke der. hehe, jeg ser ikke på meg selv som spesielt moderne/alternativ, men innser at med tøybleier og pottebruk så er vi nok litt mer alternativ enn jeg tenker at jeg er. Må jo bare spørre, synes dere her inne at det er sært? Jeg tåler helt ærlige svar, og plages ikke av å være sær i såfall Vi har heller ikke ambisjoner om bleieslutt før 2-3 år alder vi heller (men gjerne nærmer 2 enn 3 ), men vi ser at lillegutt trives bedre med å gjøre fra seg i potta. Virker som han får mer tak i de rette musklene og alt kommer på "en gang" om du skjønner. Hvis han gjør i bleia, kommer det som regel i flere omganger, en klump her og en klump der. På potta bæsjer han 1 ( en sjeeelden gang 2) ganger om dagen. Jeg synes det er kjekt å få under bæsjinga ved morgenstellet, og så slipper vi bæsj mot huden hans (som kan få lett sopp om vi ikke er raske til å skifte.) Når vi om 1-2 år skal starte avvenning av bleier, har vi et godt utgangspunkt og kansje vil det gå lettere for oss enn for de uten potte/do-trening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 13. august 2010 #5038 Del Skrevet 13. august 2010 Vi er også litt "alternative" på den måten, men siden potta framkaller panikk og forsøk på å reise seg og komme seg unna, har den stått og støvet ned de siste tre månedene. Siste forsøk på å sette henne der medførte hysteriske hyl og hun måtte trøstes lenge, så det prosjektet er foreløpig skrinlagt. Ellers bruker vi tøybleier, og er fornøyde med det, men jeg har ingen erfaring med og formeninger om andres valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 13. august 2010 #5039 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Nå synes ikke jeg alternativ er det samme som å være sær. I noen tilfeller er det mer sært å følge normer som har eksistert lenge. I min omgangskrets er det ingen som bruker tøybleier. Tror ingen har vurdert det heller. Det var heller ingen i barselgruppa på 15 barn Jeg tittet faktisk litt på det, men fikk så stor motgang fra mann og familie at jeg ikke gadd å lese meg opp i timesvis/ dagesvis for noe jeg ikke var sikker på. Ut fra det lille jeg har lest er det upraktisk med tøybleier når man ikke har stellebordet på badet, eller i nærheten av do eller vann. Så jeg personlig synes tøybleier er sært. Men så er jeg fra Oslo østkant hvor vi hverken er trendy, hippe eller opptatt av siste mote. Og nå bor jeg på landet hvor det passer meg perfekt når jeg er normen med engangsbleier, stor firehjulsvogn og klær fra billige kjedebutikker. Jeg har inntrykk av at det er en gruppe mennesker som gjør det såkalte alternative på babyfronten. Da tenker jeg på tøybleier, baby led weaning (eller hva den matmetoden heter), bæretøy i form av sjal og meitai. Mitt inntrykk er at dette er mennesker som leser veldig mye på nettet, er opptatt av nyere forskning og leser heller i en artikkel/ forum fremfor å høre med venner/ familie. Ser for meg foreldre på rundt 30 år og boende i by og litt opptatt av status. Dette er kun en personlig mening og jeg har absolutt ikke noe i mot at andre velger annerledes. Det jeg derimot ikke liker er når ting blir fremstilt slik at kun en måte er rett og det er feil slik andre gjør det. Jeg kom på en artikkel jeg leste i Foreldre & Barn. Det er ikke ofte jeg er enig med en bergenser, men Eli Kari Gjengedal sa i et intervju det at hun synes synd på de foreldrene hun første gang så med babyen bærende i sjal; stakkars, hadde de ikke råd til noe annet enn et gammelt dynetrekk de... Satt litt på spissen selvfølgelig. Edit: det var da fælt til skriveleifer Endret 13. august 2010 av Aricept Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. august 2010 #5040 Del Skrevet 13. august 2010 Og jeg synes den uttalelsen til Eli Kari vitner om forferdelig lite kunnskap. For det er tross alt slik at 2/3 av verdens barn blir båret, og de barna er faktisk i aktivitet når de bæres, kontra passivitet i vogn, så slik jeg ser det, var den uttalelsen bare tåpelig og ødeleggende. For meg er tøybleier ikke noe jeg har valgt for å være sær eller moderne/kul, men fordi jeg mener det er bedre for gutten. Så får folk synes hva de vil om meg. Jeg mener det er en tankevekker at både bleieperioden har økt dramatisk etter innføringen av engangs, samt at fruktbarheten hos menn har blitt dårligere. Men folk må velge det de vil for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå