Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

:vinke:

Har ikkje nett for tida, men er på besøk og får låne :) Har budd ei veke i nytt hus no, og det går kjempefint :)

Mini er 11 mnd no og 10,8 kg og 77 cm :jepp: Brukar str 80 i klær. Går med støtte og står litt utan støtte.

Han har blitt veldig grei å legge, både på dag- og kveldstid, men eg må framleis opp eit par gonger kvar natt. Heldigvis held det å berre gi han litt vatn så søv han vidare. Men i natt sov han kjempebra - 18.30 til 6 - utan ein lyd! :tommelopp: Eg vakna kvart på 6 og måtte sjekke om han levde då... :sjenert:

Han skal heldigvis ikkje i noko barnehage før neste år viss ting går etter planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så moro å lese om bursdagsfeiringer og barnehageoppstart for flere. :) Ser ut til at det går greit for de fleste, og det er jo bra. Men Kvist, den opplevelsen deres hørtes ikke noe bra ut. Håper det ordner seg med en annen plass :klemmer:

Vi har også hatt barnehageoppstart forrige uke, og det går foreløpig kjempefint. Han har ikke grått noen ting, og sover og spiser godt også i barnehagen. Er litt vemodig å forlate ham der, hver dag, men det er nok verre for mor enn for barnet ;) Han viser ingen tegn til at han savner meg hverfall.

I dag har vi hatt en ny milepæl her, J tok sine første skritt i morges. Nå går han allerede 10-12 skritt av gangen, og synes det er så moro. Han er tyydelig stolt når han stotrer av gårde, med stolte foreldre som ivrige tilskuere selvsagt :) 13 mnd og 2 dager er han i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første skritt!

Gleder meg til det blir vår tur. Blir nok mye å holde styr på, men det går rimelig fort unna med krabbinga nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med de første skrittene, BD :)

Vi venter at E skal stå alene eller gå hvilken dag som helst, han er på nippet til å slippe hele tiden, men så "feiger" han ut :ler:

Det skjer når det skjer - det blir nok enda travlere dager når det skjer :)

Utrolig forskjell på barn altså - har en kusine med en datter på 7 1/2mnd som allerede står av seg selv - har vært tidlig på alt av sitting, reise seg og krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen vet dette, eller om det varierer fra barnehage til barnehage - hvor mange timer i uken er fulltidsplass?

E har 80% plass, så vi skal søke kontantstøtte for de siste 20%, men må opplyse timeantall pr uke...og det er ikke faktiske timer han er der, men utfra hva om er avtalt med barnehagen. Eneste "avtalen" vi har, er at han har 80% plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soon; mener det er 40 timer i uken.

I alle fall var det valga når vi søkte, 50 på 100%, 40 på 80%, 30 på 60% osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at prosentdelen regnes ut fra antallet timer barnehagen er åpen pr. uke, altså hvor foreldrene potensielt kan utnytte plassen. Med 9 timer pr. dag (07.30-16.30) blir dette 45 timer i uka.

Jeg har varmt barn i dag, dvs. det startet i går kveld. Hun er litt snørrete, og har også vært litt sutrete og har villet sitte på fanget, noe som knapt skjer ellers. Jeg syntes hun var kjempevarm, men da vi målte, viste termometeret 38,3, altså ikke veldig høyt. Jeg håper hun får en god natts søvn.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har også tvillingene startet i bhg og første dag gikk bare fint, heldigvis. Er en lettelse siden jeg har vært veldig spent. Alt var så ryddig og ordentlig, vi ble godt motatt og alt var gjort klart for guttene mine. De lekte og koste seg og virket nyskjerrige på de andre barna og de voksne.

Ingen skritt her enda, men begge to står alene. Nå tror jeg ikke det er så lenge til de prøver seg. Jeg TROR den ene gikk et par skritt i helgen faktisk, han kastet seg fra meg til mannen uten å gidde å gå veien via krabbing, dermed måtte han flytte bena et par ganger. Var nok ikke meningen, men vi regner det som skritt. Har ikke prøvd igjen, så langt, men husker fra sist at de knekker koden omtrent "over natta" når det først skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på besøk hjemme hos mampap noen dager nå, og lillegutt fikk en bolle av morfar på kafé i dag. Det var stor stas. I bursdagen sin smakte han både is og sjokoladekake, men det var tydelig ikke så godt som bolle. Og da kom jeg til å tenke på; hvordan er det med rosiner? Det var jo tydelig godt, men er det like usunt som godteri? Vi har ingen planer om å innføre godteri før han spør om det selv, men det er jo gøy å gi han noe han liker så godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gi små mengder rosiner, dvs. under ca. 50 gram pr. uke. Muligens gjelder dette mindre barn enn våre. Dette er på grunn av noen soppsporer som potensielt forekommer i rosiner, og som kan være farlige for små barn.

Men rosiner er sunt. :opplyser: De inneholder kostfiber og jern, og er sunnere enn kunstig godteri.

Det er forresten lurt å kutte et lite hakk i dem så de ikke kommer ufordøyd ut, selv om jeg ikke akkurat har merket noen forskjell der. :eeeh:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte barnehagen ang. timeantallet på 80% plass, og det var 32,5 timer i uka.

For å få minste kontantstøttesum på 6oo og noen kroner, så kan det max være 32 timer -

0,- i kontantstøtte går fra 33 timer - så kan si vi er litt sånn midt i mellom.

Dama på NAV mente kanskje vi fikk de 600 og noen kronene, ettersom tiden ikke overskrider 33 timer...men vi får nå se. (hadde vel vært j.... typisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal krysse fingrene for dere. :)

Her har bursdagsfeiringen stått i fokus, og G har kost seg masse. Han fikk puttekasse i tre, gåbil, ball, lekebiler og body. Pappaen insisterte på at han fikk smake en ørliten bit kake (en bit fra gaffelen), men G var ikke nevneverdig imponert. :ler: Det var MYE mer nam med jordbær, bringebær, vannmelon og rips!

Han sov også en lur i barnehagen, og dagen der gikk fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Så koselig med bursdagsfeiring og artig med nye leker.

Kake må vel til, men bra han er mer glad i sunnere saker ;)

Om en uke er det vår tur til å feire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bursdagsgutt, Saeria :bursdag: Kan tenke meg han sovnet godt ikveld etter både barnehage og bursdagsfeiring :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med bursdagsgutt Saeria!

Takk for info om rosiner, Honesty. Får sjekke litt om disse soppsporene da. Kunne ikke se at det gikk ufordøyd gjennom systemet, men det gjør garantert mais og paprika her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for flere ettåringer :)

Nå har vi fått ny barnehage. Ble tatt veldig seriøst av barnehagesjefen i kommunen da vi klaga på den familiebarnehagen, og dagen etter ringte hun og sa at det var et barn som hadde takket nei til plass i en av de kommunale barnehagene. Så da begynnte vi der på mandag. Helt herlig sted! Fantastiske voksne, ålreite lokaler, rett i skogkanten og en gruppe med 8 andre barn i alderen 15-18 mnd, pluss tulla vår på 12 mnd. Det er også en stor avdeling der så det er mange å se opp til. Snuppa hvinte av fryd da hun tittet ut av regntrekket på vogna og så hvor vi hadde gått hen. Ikke vært noe gråt eller noe og i dag hadde hun egentlig ikke tid til å si hadet til meg engang. Herlig!

Men hun blir sliten da, i dag var vi ferdige med dusj, pysj, tannpuss og legging før halv seks :D Lurer på om hun kommer til å begynne å sove mer på dagen etterhvert jeg, hadde bare vært en halvtime i barnehagen i dag. Og nå er hun der jo bare fra 10-14, tenk så sliten hun blir når vi må la henne være der lengre fordi vi er på jobb da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...