Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Snuppa begynner i barnehagen den 16. august, så det er enda en stund til. Jeg har teknisk sett begynt i jobb nå, men starter for alvor neste uke, så det er pappaen som må ta tilvenningen. Jeg tror det vil gå bra, men samtidig er hun inne i en fase hvor hun klenger veldig mye på oss, men jeg håper andre barn er mer attraktive enn foreldrene. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt å lese at tilvenningen går bra for alle. Lillegutt begynner ikke før 17. august, men jeg gruer meg ganske mye. Er egentlig ikke bekymret for han, tror det går bra. Det er verre med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker dere alt av klær, dvs. strømpebukser, sokker, bodyer osv? Og hvordan merker dere? Jeg har akkurat strøket i noen strykelapper i de tre dressene, noen Nøstebarnklær samt dyrere luer og votter, men tror ikke jeg gidder å stryke i lapper i alle klærne, så da får det bli tekstiltusj på merkelappen i bodyer, strømpebukser og andre inneklær.

Jeg gleder meg faktisk litt til barnehagestart, på snuppas vegne, for hun elsker å rase med andre barn. Og bokhyllene våre vil elske at hun får herje med barn i stedet for bøker. :ler: Jeg håper jeg kan bli med litt den første dagen, men etter det har jeg fullt kjør på jobb selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

Her har tilvenningen også gått utrolig bra! I dag trillet vi ned til barnehagen til 0830, da var hun litt klengete på meg og ville helst stå og holde i meg, men da hun ble varm i trøya rundt 0910 dro vi. Hentet henne ca 1445, og hun hadde bare kost seg. Spist 2 brødskiver til lunsj og ei brødskive og litt banan rett før vi henta henne. Hun gråt ikke engang når vi kom, bare ble litt rar i ansiktet også overså hun oss og fortsatte å leke :ler:

Ang. merking av klær så merker vi alt. Bodyer, strømpebukser, sokker (begge to), smokker, kosekluten, smekker, jakker, dresser, bukser, alt som er i vogna, sekken.. alt! Dette fordi de legger alle klær og ting uten navn i en lost-and-found-boks og en gang i måneden sender de klærne til frelsesarmeen.

Vi har bestilt navnelapper fra www.nordicprint.no som vi stryker på/klistrer på. Der det ikke går skiver vi på.

Endret av NiChia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som alle som har begynt i bhg, foreløpig har fått en fin start.

E begynner 8.september, så er en stund til - har heldigvis litt mer tid å forberede alt på.

(navnelapper, alt av klær etc).

Nå er vi ferdig med bursdagsgave til lillegutt, og det endte opp i div. duplo og Reima lue og votter :)

Kjære tok med E på helsestasjonen i dag for veiing og måling, klumpen er nå 9560g og 73,5cm - mot 9500g og 69cm på 9mnd kontrollen.

Så han har strekt seg masse og ikke gått opp stort...

Når deres barn får brødskive, spiser de en skive eller mer?

E er helt håpløs på skiver, bare tar de ut igjen, nekter å spise de i perioder, og da blir det stort sett en skive uten skorper - men må ofte gi en sånn mellommåltidboks i stedet for skive etterosm han ikke vil ha.

Nettene/morgenene har blitt noe herk igjen, inatt våknet han 03.50 og ville ikke sove igjen, men trøtt som en dupp var han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om det er dags for ny behandling?

Vi må få ræva i gir og bestille slike lapper til G's tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da høres det ut som om det er dags for ny behandling?

Vi må få ræva i gir og bestille slike lapper til G's tøy.

Han har time igjen den 18.august - manuellterapauten mente E ville huske han etter bare 14 dager (han var ikke så veldig glad i denne mannen som skulle kjenne og vri og bøye på han), så han ville ha 3 uker mellom...men ja, jeg ser frem til ny time og håper det da blir varig(ere) forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er stryke og klistrelapper bestilt - gjort i en fei ;)

Takk for tips om hvor man kan bestille, NiChia :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O spiser 1-2 brødskiver til frokost/ lunsj. Uten skorper.

Jeg har strøket navnelapper på ALLE klær, sokker etc. Tror jeg har brukt ca 80 lapper hittil! Det er ihvertfall en annen gutt som heter det samme som O, så det er greit å merke klærne.

Jeg bestilte fra www.navnelapper.no på mandag formiddag, og de lå i postkassen dagen etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken klesstørrelse bruker de små nå? Her er I i ferd med å vokse ut av 74-klærne; spesielt armer og bein begynner å bli for korte, mens det meste i 80 fortsatt er litt stort. Det er litt rart, for hun var 74 cm på 9-månederskontrollen, og har vokst i lengden siden det.

Vi har forresten merkelapper fra merkalt.no, men må nok bestille flere strykelapper.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe i 74, men han har vokst ut av en del av det. 80 passer ikke 100%, men slik er det vel bare i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, buksene blir litt lange, men det går greit for posebukser, bodyer blir for vide og for lange i ermene...

Men størrelsene varierer, for vi har også noen få plagg i 68 som passer godt, og et sett fra Ej Sikke Lej som er litt for stort fortsatt, i 74.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår har i mange måneder brukt 86 i bukser og 92 i bodyer. Han er litt stuttjukk, akkurat som meg :ler: Lang i overkroppen og kort i beina. Buksene har blitt lange for å få de store nok, men nå har han strekt seg godt. Tok på han bukse for første gang på lenge. (har vært så fint vær så det har blitt shorts eller ingentilng på beina) Men den buksa var faktisk litt kort.

Og så må jeg nevne at alt hans tøy går i tørketrommelen så det krymper nok en størrelse.

Veldig spent på 1-års kontrollen. Han har tydelig blitt lengre og smalere i fasongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia
Når deres barn får brødskive, spiser de en skive eller mer?

A spiser 2 brødskiver til lunsj, noe går på gulvet så kattene spiser det, men det meste går ned i magen. I barnehagen i går hadde hun lagt igjen 3 små biter på tredje brødskiva, man blir visst sulten av å være i barnehagen!

Da er stryke og klistrelapper bestilt - gjort i en fei ;)

Takk for tips om hvor man kan bestille, NiChia :klem:

Bare hyggelig :klem: Vi sjekket litt rundt og fant ut at nordicprint hadde de billigste merkelappene hvis man bestilte halvparten hver av klistre og strykelapper. Men kom fram til at noen andre var billigere når man bare skulle ha strykelapper. Lurer på om det var merkalt.no? :klø: Vi bestilte på fredag og de lå i postkassen på tirsdag!

Hvilken klesstørrelse bruker de små nå?

Her bruker vi str. 80 som hun holder på å vokse ut av, har brukt str. 80 siden april/mai. Regner med vi må over på str. 86 ganske snart for det er mye klær som begynner å bli litt lite. Buksene i str. 80 passer fortsatt bra, men bodyene blir for smått.

Vi har forresten merkelapper fra merkalt.no, men må nok bestille flere strykelapper.

Vi bestilte 130 strykelapper og nå er det igjen rundt 20 stykker. Så vi må få bestilt fler vi også, lappene gikk fort når man begynte å merke alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også begynt i barnehage. Første dagen på onsdag, i en familiebarnehage. Begge vi foreldrene var med, vi ble tilbudt kaffe og stoler på terassen der alle barn og voksne var. Begge to reagerte på at samtlige voksne (3 stk) bare satt i hver sin stol med hver sin kopp kaffe. Vi var der i to og en halv time, og slik var det hele tiden.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til familiebarnehagekonseptet, men etter som det var det vi fikk her så måtte vi jo prøve og være positive. Fikk også et litt dårlig førsteinntrykk av hun som driver familiebarnehagen da jeg pratet på telefonen før vi fikk plassen, men da jeg og C var på besøk der i våres var hun jo forsåvidt hyggelig nok, litt fraværende i væremåte men jeg tenkte at det var fordi det var mye folk og unger der og at jeg stort sett snakket med pedagogen som er der en dag i uka.

I går var også pedagogen der, og hun engasjerte seg noe i ungene. Snakket med dem, var med på litt lek osv. Det var hun eneste voksne som gjorde, fra de andre var det stort sett bare samspill når det gjaldt å ikke klatre på en stol som kunne velte, smøring av solkrem og slike ting.

Så møter vi opp i dag, med forventinger om å komme inn, få se lokalene inne (vi var bare utendørs i går og ble ikke bedt inn heller), vi regnet med å hilse på de andre barna, få se hvor tingene til C skulle være osv og så skulle vi gå og bli borte et par timer. Det er slik jeg har opplevd innkjøringsdager i barnehager jeg har jobbet i og det er omtrent slik jeg har hørt andre har det.

Hun hadde bedt oss komme klokka ti i dag, ti over halv ti ringer vi på. Ingen åpner, vi venter litt og ringer på igjen. Så kommer det en katt ruslende og vi blir litt opptatte av den mens vi står der og venter. Jeg tar opp telefonen og skal til å ringe hun som driver den da vi hører en høy lyd innenfra og så prøver vi istedet å ringe på igjen. Da hører vi flere lyder og så kommer hun og åpner. Huset er ikke så stort og vi hørte ringeklokka godt ute, men vi får ingen forklaring på hvorfor det tok 10-12 minutter å åpne. C går inn i gangen med en gang og klatrer omtrent opp i armene hennes mens hun fortsatt holder i dørkarmen etter å ha åpnet. Da spør hun om bagen jeg holder var med tingene til C, jeg sier ja og hun strekker ut hånda etter den og setter den bak seg i gangen. Så begynner hun å lukke døra. da spør jeg om ikke vi skal komme inn en liten stund, i hvertfall kle av C og "se henne komme på plass". Nei, sier hun, det var best sånn. Og så lukker hun døra.

Både jeg og mannen blir helt paffe og får ikke sagt noe mer der og da. Men vi er veldig enige om at dette opplegget, og inntrykket vi har fått av det absolutt ikke er noe sted vi vil at lillegull skal være. Følelsen av å gå fra det viktigste vi har hos en dame vi ikke synes noe om, og i et hjem vi ikke får komme inn i var helt forferdelig. Vi ble stående et kvartal unna og prate om det, og begge hadde samme ekle følelsen. Så da ble det noen telefoner til barnehagesjefen i kommunen, og innom et par andre barnehager (som vi hadde på 1 og 2 plass på søkelista vår) før vi gikk tilbake og hentet C og alle tingene hennes. Vi ga beskjed om at vi velger å avslutte avtalen og ga henne en kort versjon av historien over.

Så da er vi igjen ute etter barnehageplass da, et salig kaos når vi begge skal begynne på jobb igjen om en drøy uke og det er mangel på plasser i området, men vi har i alle fall "sluppet unna" å levere jenta vår dit noe mer.

Noen som har non gode tips til hva vi gjør videre nå? Jeg skal skrive en klage og sende barnehagesjefen, og jeg har fortalt hele historien til pedagogen da hun ringte i stad. Men utover å snakke med styrerene i de barnehagene vi ønsker oss og å søke på nytt til kommunen er det vel ikke så mye å gjøre?

Og hva med de pengene vi har betalt for august? Og vi bør vel kanskje søke kontantstøtte hvis ikke vi får en ny plass kjapt? Så får vi heller se om vi får til noe løsning med jobbene våre + evt familie så lenge...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Kvist, det hørtes ikke noe trivelig ut. Jeg skjønenr velidg godt at dere gjorde som dere gjorde, og håper dere får ny plass fort. :klem:

---

Ang størrelser:

E bruker stort sett 80 i body, og 74/80 i bukser - han er lang i ryggen, men litt kortere i beina. Brukt samme størrelse en god stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig å høre Kvist! Det er ikke en sånn opplevelse man vil ha av barnehagen. Jeg synes forøvrig dere gjorde det helt riktige. Jeg vet om noen som hadde syntes det hadde vært hysterisk, men man skal ikke kimse av magefølelsen!! Som du sier, det er jo det kjæreste man har og man leverer ikke fra seg ungen et sted man ikke har lyst til.

Jeg har ikke så mange råd. Høres ut som dere har tenkt på det meste selv.

Ønsker dere masse lykke til. Håper hele situasjonen ordner seg raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. brødskiver: vår får 1 skive og spiser mellom halvparten og 3/4-deler. På slutten suger han av pålegget og kaster brødet på gulvet. Hunden blir veldig fornøyd da, hun spiser bare halvparten av middagen sin etter at lillegutt begynte med brød til lunsj :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...