Saeria Skrevet 12. juli 2010 #4841 Del Skrevet 12. juli 2010 HEr er måltidene omtrent slik: Frokost: Grøt MME rett før luren Lunsj: Varmmat/skive + vann Middag: enten middag fra frys eller glass, dersom han ikke spiser av vårt+ vann. Kvelds: Grøt eller skive. Stort sett grøt. 1 flaske MME. Nå har han kuttet kraftig ned på mengden mat da. Han som var lille storspiser begynner nesten å bli småspist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. juli 2010 #4842 Del Skrevet 12. juli 2010 Er det sånn at de nå fra 1-års alder ikke trenger mm/ mme lenger? Kan man kutte det ut og bare gi melk og vann? Hvor mye skal de ha av det da? (jada.. det var denne bruksanvisningen jeg gjerne skulle hatt som ikke fulgte med...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. juli 2010 #4843 Del Skrevet 12. juli 2010 Fra ettårs alder kan man gi bare melk og vann, ja. Man skal ikke gi mer enn rundt 5-6 dl melk pr. dag da. Inkludert det som er i mat, siden det hemmer jernopptaket. Jeg tenker vi går gradvis over fra MME til melk. Hvor mye væske de skal ha, varierer vel. Jeg ser litt på urinen hans jeg. Er den veldig gul, så får han litt ekstra å drikke. Er den lys, gir jeg han ikke noe ekstra. En fordel når han tisser på potte. Ellers får han jo litt om det er varmt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 12. juli 2010 #4844 Del Skrevet 12. juli 2010 Gullet her går rundt bordet og langs møbler, og krabber rasende fort. Men har ikke begynt å slippe seg noe særlig, selv om han trenger mindre og mindre solid støtte når han står og går. Lurer på å kjøpe en sånn skyvevogn, men det kan jo fort bli veldig kortvarig kanskje? Han får smake melk av mitt glass, bare for å begynne å introduserre smaken, da blir det bare noen dråper i slengen. Men vi skal jo over på sånn melk etterhvert, så greit å ta en rolig start. Han er ikke så voldsomt til å drikke av kopp, så han får nok brorparten av væskeinntaket fra MM fortsatt.. Så aner ikke hvor mye han får i seg. Følger med på om han har tunge bleier, og farge på urin jeg også. Han har begynt å si sine første ord! Han sier AU (lært av mamma når han biter puppen..) og idag prøvde han seg på LY-CH, mens han så på et blinkende lys :D Han spiser 4 måltider om dagen; grøt eller brødskive til frokost, varm lunch enten glass eller hjemmelaget, litt brødskive/yoghurt/frukt på ettermiddagen, og grøt eller brødskive til kvelds. Hvis vi har middag han kan spise, så får han det sammen med brødskive. Hvis han ikke liker middagen vår og må vennes på, så er det bare å legge den oppå brødskiva, så går den inn Jeg pleier å gi juice blandet med vann til måltider, og vann utenom måltider stort sett, men det blir iblandt vann til måltider også. Og så får han fruktmos til dessert, minimum ett måltid innimellom alle måltid... Han spiser bra, og har ikke noe problem med treg mage heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 13. juli 2010 #4845 Del Skrevet 13. juli 2010 Vi har arvet en gåvogn, men den er tydeligvis livsfarlig, for hun nekter å reise seg opp ved den. Hun går derimot mellom møblene, og det går raskere og raskere, spesielt hvis det ligger en mobiltelefon, eller står et vannglass i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. juli 2010 #4846 Del Skrevet 13. juli 2010 Eg reknar med at mini får i seg den væska han treng... Dei seier jo frå viss dei er tørste, og når bleiene er våte, får dei jo i seg væske. Mini er heldigvis flink til å drikke vatn. Gir berre vatn i tillegg til at eg framleis ammar 3 gonger dagleg. Har prøvd med biola eit par gonger. Som regel blir det 4 måltider om dagen, pluss kanskje eit mellommåltid. Graut, brødskiver og middag, og så har eg gitt yoghurt nokre gonger, det likar han Veldig glad i frukt og, samt agurker som han likar å sutte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 15. juli 2010 #4847 Del Skrevet 15. juli 2010 Mye å bekymre seg for.... Jaja, det går sikkert bra. Lillegutt har aldri gitt uttrykk for at han er tørst, ikke som vi har skjønt i alle fall. Men han har et par våte bleier i døgnet så regner med det er greit. Han vil ikke ha mme-flaska om kvelden lenger, så kun 1 flaske om dagen nå. Introduserte vanlig melk til han for et par dager siden (på 1-års dagen) og det gikk så bra. Han drakk opptil flere slurker. Men så ble koppen mer interessant enn innholdet og han har ikke drukket noe mer melk siden... Vi hadde igjen en sånn juicekartong fra Nestlé som han drakk nesten hele av i går. Men jeg liker ikke å gi sånne drikker, men vi hadde igjen fra ferien. De var kjekke når vi var på tur og ikke kunne gi vann fra springen. Står de ikke er tilsatt sukker, men de smaker mye søtere enn vanlig juice, som han ikke liker.. Det går seg sikkert til. Håper det hjelper med barnehagestart jeg da. Da ser han at alle da andre barna drikker vann, og at det kanskje går bra at han gjør det også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 18. juli 2010 #4848 Del Skrevet 18. juli 2010 Snuppelure er 1 år i dag. Dagen er behørig feiret med tante, onkler, kusine, besteforeldre og oldeforeldre. En superduper dag Og så merkelig å tenke på at for akkurat et år siden nå, så var jeg midt fødselen og jenta vår var på vei ut. Tiden har gått så fort, og vi har hatt et fantastisk år. Ren lykke! :rødme: :rødme: :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. juli 2010 #4849 Del Skrevet 18. juli 2010 Gratulerer med 1-åring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 18. juli 2010 #4850 Del Skrevet 18. juli 2010 Grattis med 1 år gammel jente, kvist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. juli 2010 #4851 Del Skrevet 18. juli 2010 Gratulerer med ettåringen, Kvist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 19. juli 2010 #4852 Del Skrevet 19. juli 2010 Gratulerer Kvist! Vi feiret 1-års dagen i går vi også. Kjempekoselig. Han pakket opp pakker (papir er spennende) og fikk smake sjokoladekake. Han synes faktisk ikke det var så veldig godt. Han takket nei etter tre teskjeer og det ligner ikke matvraket vårt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 19. juli 2010 #4853 Del Skrevet 19. juli 2010 Da er vi også tilbake fra sommerens siste ferietur, og det var aldeles nydelig å komme hjem-som vanlig :happy: Gratulerer så mye med 1åringer, Aricept og Kvist :blomst: Lillegutt har blitt fryktelig aktiv bare den siste måneden, han er overalt-hele tiden. Kryper litt og krabber mest, reiser seg opp og går langsmed bord, og har magiske armer som ser korte ut, men som når tak i hva som helst Det blir snart 1årsdag hos oss også, men først er det jobbstart. Spennende og litt skummelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 19. juli 2010 #4854 Del Skrevet 19. juli 2010 Oioi, her var det lenge siden jeg hadde skrevet. Har vært innom å lest litt innimellom, men med full jobb, tupperware, oppstart av eget firma, barn og mann så går dagene altfor fort. Har bestemt meg for å kutte ut tupperen, merker at jeg trenger de kreftene jeg har etter jobb til småen, for der går det iallefall fort Gratulerer så masse til alle som har hatt bursdag og til dere som snart har Jeg tenkte på det på 1-års dagen jeg også Kvist, alt med fødselen og det som fulgte med. Det er så rart å tenke på at det er så lenge siden, måtte tørke noen tårer da (sippete som jeg er) Ellers så er lillemann begynt å gå så smått. I dag gikk han 6 skritt helt alene før han deiset ned på stumpen. Vet ikke hvem som er stoltest jeg, meg,mannen eller han selv Han smilte og lo litt når han skjønte hvor langt han hadde gått. Han er så herlig lille prinsen vår, kan ikke få sagt det nok. Kunne spist han opp Når jeg komer hjem fra tidligvaktene sier jeg "hallo, er det noen hjemme". Da går han bort til trappegrinda og jeg hører på han at han er overbegeistret. Så titter jeg frem i trappa og han sier "MAMMA". DET er toppen av lykke altså, å høre det ordet er helt fantastisk. Håper alt er fint med dere andre her inne, noen av dere nyter vel sommerferien med de små (heldiggriser, er ikke misunnelig i det hele tatt ) Dere må ha en riktig fin sommer videre iallefall, vet ikke hvor ofte jeg kommer til å skrive her inne så jeg sier det bare nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 21. juli 2010 #4855 Del Skrevet 21. juli 2010 To spørsmål: Pute - bruker dere det? Vår har aldri brukt pute, men jeg leste at mange bgynte ved 1-års aldre. Greia er jo at han aldri ligger på samme sted, så jeg ser ikke helt nytten med en pute. Vi legger en gasklut under hodet om kvelden i tilfelle gulp, men den er kastet bort i løpet av to sekunder... Mme til melk - vi har begynt tilvenning til vanlig melk. Nå får han halvparten av flaska med mme og fyller opp med ekstra lett melk eller skummet melk. Og det går bra. Og jeg tror det skal gå bra å få han over på bare melk, selv om det kan bli en utfordring med alt kaldt. Men "problemet" er at han kun vil ha melk i tåteflaska. Som han alltid har fått. Og jeg jobbet hardt for å få til den samme kosestunden med flaska som andre får ved amming. Så den flaska om morgenen (og noen ganger om kvelden) sitter hardt i meg for å bli kvitt. Så det er nok ikke bare lillegutts feil at han kun drikker melk i tåtflaske fra liggende stilling... Det siste baby som er igjen. Selv om jeg også gleder meg til å slippe det forbanna mme-pulveret og sterilisering og påminnelse om dårlig samvittighet hver gang han får flaske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 21. juli 2010 #4856 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Vi bruker pute, og har brukt det siden han var omtrent 6 måneder. Han snur seg alle veier i senga da, så den har ikke all verdens verdi, men han liker å legge seg på puta når vi legger han. Da gnir han nesen godt inntil puta og lager koselyder. Men som oftest sovner han så langt unna puta som det går an å komme - oppå dyna, opp ned i senga Vi har gitt både mme og vanlig melk, og han foretrekker helt klart mme. Det må være pga smaken i tillegg til at den er temperert, for vi har prøvd å varme opp vanlig melk også uten at han liker den like godt. Det kommer nok til å ta litt tid før han drikker vanlig melk kald vil jeg tro. Antageligvis endrer det seg når han ser at de andre barna i barnehagen drikker det. Endret 21. juli 2010 av Ilja** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. juli 2010 #4857 Del Skrevet 21. juli 2010 Vi har ingen pute, men det ligger et håndkle under sauefellen, etter han var så tett i nesa at han måtte ha hodet høyere i senga for å puste ordentlig. Melk har vi ikke begynt med enda. G får to flasker om dagen. Morgen og kveld. Han liker det meste vi tilbyr han, så vi håper at overgangen til melk går greit. Regner med at det er kveldsflaska som er det siste som ryker til her i gården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. juli 2010 #4858 Del Skrevet 21. juli 2010 Her har ungane alltid brukt pute, men den ligg ikkje alltid under hovudet, for å seie det slik Ang flasker, så ser eg ikkje kvifor ein må slutte med tåteflaske når ungen er eit år? :klø: Hender eg gir tåteflaske til min eldste gutt (2 år og 4 mnd) enno Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 21. juli 2010 #4859 Del Skrevet 21. juli 2010 Her har vi ikke tenkt på pute ennå en gang. Men også her fordi hun vrir seg alle veier i løpet av natta. Har gitt henne ett par smaksprøver av vanlig melk, og det har ikke vært noe problem. Men enn så lenge så er det vann til mat og ei flaske erstatning på kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. juli 2010 #4860 Del Skrevet 21. juli 2010 G sliter med tennene om dagen. Er full i utslett rundt munnen, klør og gnir seg på kinnene. Det ser ut til at det er hjørnetann og jeksel i vekst, så det kan ta lang tid før dette gir seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå