Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

G har også begynt å tulle litt med maten nå. han spiser fornøyd en liten stund, før han begynner å spytte ut. Grøten og melken går stort sett ned da. Biola naturell med fruktmos var en slager her også. Var ikke så imponert når det var gryn i da, men vi får jo bare prøve flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med dagen til ettåringene våre :bursdag:

Vi ammer bare en gang om dagen nå, og har begynt å gi MME på flaske til kveldsgrøten. TIl de andre måltidene drikkes det vann, heldigvis er han glad i det (men det må være KALDT).

Vi funderer på å begynne så smått å gi bittelitt vanlig melk som tilvenning nå (ekstra lett). Hva tenker dere om det? Tenkte å google litt om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at noen uker fra eller til som tilvenning kan ha noe å si...men hva vet vel jeg ;)

Har prøvd å gi E melk en gang, for å se om han likte den kald og ikke så søt, og det så ut itl å funke det.

Som nevnt tidligere i dag er han ikke så fan av mme lenger, så vurdere også å begynne litt tidligere med kumelk.

Si fra hvis du finner noe lurt på google da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt nå, og det er flere som skriver at de introduserte vanlig melk rundt 10-11 mndr alder. Ei som skrev at hun hadde fått beskjed fra barnelegen på helsestasjonen om at hvis de sluttet å amme ved ca 11 mndr alder for eksempel, så var det ikke noe poeng å begynne med MME (som vi da har gjort :sjenert: siden vi er nede på en amming i døgnet ), men bare gå rett på vanlig melk. Helsedirektoratet anbefaler forøvrig lett, ekstra lett eller skummet til barn med tilfredsstillende vektkurve, og evt. H-melk om barnet ikke legger på seg nok.

Føler jeg fikk litt mer ballast til å begynne å tilby en skvett vanlig melk til frokosten fremover jeg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hørtes jo veldig greit ut det da, og så dyrt som Nan er, så er det ikke å forakte å begynne med litt kumelk i stedet.

E legger godt på seg, liten plugg :ler: Har ikke veid han i det siste, så det hadde vært spennende å se. Syns han har strekt seg litt i det siste da, han har jo alltid vært kort men gjennomsnittlig tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at de ikke skal ha melk før de er 12 mnd er ikke at de ikke tåler det, men at det kan fortrenge mer jernrik kost. Det er f eks mange av ferdiglassene fra 6 mnd som inneholder youghurt, og disse kan gis til babyene fordi de er jernberiket. I vinter stod det om dette i en av dagsavisene(papir), og der sa de fra helsedirektoratet at de vurderte å omformulere anebefalingene på dette punktet pga at det ikke kom tydelig fram slik de står i dag.

Dersom man har et jernsrikt kosthold ser jeg derfor ikke store problemet med å gi noe melk litt før.

Endret av Blowers daughter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer bare om morgenen nå, og det er ikke mye igjen... Derfor har lillegutt fått prøvesmake litt lettmelk.

Han blir 1 år om 3 uker, så da tenker jeg at det er greit å gi vanlig melk istedet for NAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje farleg å gi litt kumjølk når ungane snart er eit år :) For berre nokre få år sida var det jo "lov" med kumjølk frå 6 mnd. Eg begynte å gi eldstemann litt kumjølk då han var litt over 11 mnd, men han har aldri vore stor fan av det. Drakk for det meste biola o.l, og gjer framleis det. Eg ammar mini tre gonger om dagen enno, men det er ikkje meir enn ein skvett kvar gong. Kuttar nok snart amminga midt på dagen og gir berre morgon og kveld, og så til slutt berre ein av delene. Fryktar at mini blir litt hard å avvenne... Skikkeleg puppe-unge ;) Eldstemann slutta i grunnen av seg sjølv rundt 12 mnd, var ikkje interessert meir, men mini er veldig interessert framleis, og prøver seg stadig på å grafse nedi trøya mi for å få tak i pupp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini begynner bli mindre og mindre interessert i nan nå. Drikker veldig lite melk. Så det går i vann og annen usukret drikke. Spiser litt mindre enn før også og det merker vi på kroppsfasongen hans. Har strekt seg i det siste og er mer "guttete". Blir spennende å måle og veie han i september. Sist (8/9 mnd kontroll) var han jo 74 cm og 11.3 kg. Men han har strukket seg bra mye siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E er akkurat som din Elizia.

Spiser mindre, spytter ofte ut brødskiva, og nan er ingen suksess for tiden.

Han har strekt seg endel i det siste (var bare 69cm på 9mnd kontroll mener jeg det var), tror nok han er godt over 70 nå iallefall. Ikke kontroll før den 25.august, så blir spennende å se da.

Søndag reiser vi på ferie, blir tur til Nordland hvor vi har feriehus ;)

Er spent på bilturen, men vi kjører i 2 etapper, ca 6 timer kjøring x 2dager.

Har kjøpt nye leker til han som han skal få se første gang i bilen, så får vi håpe han blir litt opptatt med de, og at han sover en lur eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke alene. G spiser også mindre, og spytter ut mat. Grøten går rett ned da, samme med melkeflaskene, men middag er ikke så stas lenger. Varmlunsjen går stort sett fint. Tviler på han har lagt så mye på seg denne måneden, så aktiv som han har vært, og nå som han begynnet å sende maten i retur, så... ;)

Men det er vel en fase dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her spiser I faktisk brukbart, men enda viktigere for meg: Hun har begynt å sove. :hoppe: I natt sov hun fra midnatt til nærmere 07.00, og da var jeg utålmodig, og åpnet døra til rommet hennes. :sjenert: Nå har hun sovet i tre timer uten et kny allerede.

Men konsekvensen er selvsagt minimalt med søvn på dagtid, men det tar jeg gjerne med på kjøpet når jeg får litt bedre netter selv, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av denne ferien vi er på nå er den andre dagluren fullstendig kuttet ut. Han sover en lur om dagen, mellom 1 og 2 timer på formiddagen. I det siste fra kl. 8 til 9. Han har nemlig våknet før 6 nesten hele ferien. Og er da våken helt frem til ssengetid kl. 18.30 -19 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Det var lenge våkentid!

G sover enda to lurer han. en i nitiden, og en rundt halv tre/tre. Han har forøvrig fått enda en tann nede. Han begynte å gråte brått et par timer etter leggetid, og var temmelig utrøstelig en stund. Når jeg kom hjem fra sommerskolen i dag, tittet hele tannkanten frem. så da er vi oppe i 7 tenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jammen lenge å være våken ja, aricept. Hvordan er humøret hans mot slutten da?

Det er fortsatt 2 dupper her også, det er ikke så lenge siden han kuttet ut den tredje duppen egentlig. Lillegutt har sovet mye hele veien han, om jeg sammenligner med barselgruppa ivertfall. Mammas lille sovedyr :sove:

Her er det også 7 tenner nå, Saeria :) Den sist ankomne dukket opp på 11mndr-dagen. Og nå skjærer han tenner noe så inn i graaanskauen :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G skjærer også tenner. Har gjort det siden de to tennene nede kom. Skikkelig ubehagelig å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at det fantes skravletråd og terminklubber her!!!

Her vil jeg være med. Jeg har en gutt som ble født i midten av august 2009. Snakkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...