Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Hun har også spist brukbart i dag; et matglass fordelt på lunsj og middag, og eplebiter i hånden, samt appelsinjuice med litt vann i til drikke. Det blir nok brødskive til kvelds, hvis hun vil ha. Normalt sett spiser hun middag sammen med oss, men i dag blir nok det for sent.

Nå ser jeg med skrekkblandet fryd fram mot kveldens leggeseanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest imli

Mini har berre vakna 1-2 gonger for pupp kvar natt i ei veke no! :tommelopp:

Så no satsar eg på at det er den nye trenden. Han slit litt med ei tann som aldri kjem ut, håper at når den er på plass, så blir det kun ein gong pr natt. Det kan eg leva med ei stund til... Håper å få nattavvent snart, men han et framleis utruleg dårleg med fast føde. Nektar å gape, må lure i han maten. Verkar ikkje som om han likar verken middag eller graut. Fruktmos går an, samt mat han kan ete sjølv, men då er det jo begrensa kor mykje han får i seg.

Mini søv vel ca 14-15 timar i døgnet - rundt 11 timar om natta og 3-4 timar på dagtid fordelt på to lurar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke koker flasker lenger.

Vi koker ikke, men har en sånn mikrobølgeovnssterilisator som vi har brukt fra starten av, og bruker enda. Vasker de først (enten for hånd eller i oppvaskmaskin) og så et par minutter i mikroen i den greia.

Er ikke det nødvendig lenger? Etter hva jeg skjønte så var det en bakterie, E.Sakazakii (eller noe sånt) i mme som kunne være farlig. Er ikke den farlig lenger når ungen er 9 mnd? Det er kun flaskene han drikker av hvor det har mme vi steriliserer. Alt annet av drikkekopper og bestikk blir vasket i oppvaskmaskin.

Hvordan merker man at ungen er mer sulten? Synes lillegutt spiser litt lite i forhold til andre:

Kl. 08: 210 ml mme + grøt

Kl. 12: Brødskive (han får i seg mellom 1/4 og 1/2) og tilbud om vann (som han ikke vil ha)

Kl. 15: Grøt og vann (evt. juice) som han drikker 10-30 ml av

Kl. 18.30: 210 ml mme + 1/2 middagsglass + noen teskjeer fruktmos

Ang. klær så har vi nesten bare "billigklær"; NameIt, Lindex, KappAhl og mye C&A (billig kleskjede i Europa). Det eneste dyre vi selv har kjøpt er 17. mai antrekket fra danske Norlie. Og han har fått en del dyrt tøy fra onkelen sin (min bror) som Levis og New Facts.

Vi har begynt å tenke på barnehagetøy, det blir dyrt. Vi kommer til å kjøpe Reima utedresser og luer og votter. Min niese gikk i utebarnehage og broren min erfarte at Reima var det eneste som holdt tørt og pustet.

Og sånn ellers så reiste lillegutt seg opp for å nå noe på toppen av salongbordet. Lille gutten min klarer å reise seg opp og stå selv! Og det skjedde selvfølgelig en dag jeg var på kurs og hørte ikke om det før seint på kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror I prøver å ta livet av seg selv. :roll: I dag har hun revet overende en stålampe, veltet et brannslokningsapparat som stod i boden (jeg snudde ryggen til henne i to sekunder), sittet i gangen og revet i støvsugerledningen mens jeg støvsugde, med det resultatet at støvsugeren nesten raste ned på henne, og selvsagt tatt de obligatoriske badene i hundeskålen. Hun vil også gjerne reise seg opp, men får det heldigvis ikke til ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Hvordan merker man at ungen er mer sulten? Synes lillegutt spiser litt lite i forhold til andre:

Kl. 08: 210 ml mme + grøt

Kl. 12: Brødskive (han får i seg mellom 1/4 og 1/2) og tilbud om vann (som han ikke vil ha)

Kl. 15: Grøt og vann (evt. juice) som han drikker 10-30 ml av

Kl. 18.30: 210 ml mme + 1/2 middagsglass + noen teskjeer fruktmos

Det er i alle fall ca likt med det M får i seg.. Jeg har også mange ganger lurt på om ho spiser for lite, syns alle her inne spiser så mye! :tongue:

Men jeg får virkelig ikke i ho mer altså, så det må jo vært nok?

Vi skal på kontroll neste uke, så får vel svar på det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det ikke er så ille med mat da. Han virker jo fornøyd og er ikke noen liten unge med sine 10,5 kilo og 73 cm. Men man må jo alltid lure. Jeg hadde aldri klart å fått i han 2-3 brødskiver som andre gjør.

Honesty: det det høres ut som gutten vår. Alt han vet han ikke får lov til er interessant. Han blir gjennomvåt etter bading i vannskåla til hunden, han slår hodet i den harde granittkanten på peisen, han trykker på Getboksen så alt er rot når jeg skal prøve å se på tv'en, han klyper hunden i øra eller beina, blir sur når han ikke får opp skapdørene lenger nå som de er barnesikret og han eeelsker ledninger og kabler. Han har fått et gammelt tastatur med ledning, men det var kun morsomt i to minutter. Det er nemlig ikke det samme tastaturet som mamma eller pappa trykker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er så ille med mat da. Han virker jo fornøyd og er ikke noen liten unge med sine 10,5 kilo og 73 cm. Men man må jo alltid lure. Jeg hadde aldri klart å fått i han 2-3 brødskiver som andre gjør.

Honesty: det det høres ut som gutten vår. Alt han vet han ikke får lov til er interessant. Han blir gjennomvåt etter bading i vannskåla til hunden, han slår hodet i den harde granittkanten på peisen, han trykker på Getboksen så alt er rot når jeg skal prøve å se på tv'en, han klyper hunden i øra eller beina, blir sur når han ikke får opp skapdørene lenger nå som de er barnesikret og han eeelsker ledninger og kabler. Han har fått et gammelt tastatur med ledning, men det var kun morsomt i to minutter. Det er nemlig ikke det samme tastaturet som mamma eller pappa trykker på...

Høres unektelig ut som E også :ler:

Igår fikk vi lekegrind i hus :)

Deilig å kunne legge han oppi der når jeg skal på do eller sette på en klesvask, så slipper jeg å stresse som en gal i frykt for at han klatrer opp på noe og faller og slår seg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekegrind er unektlig greit, ja. :)

Nei, nå er det en som snart skal ha første luren. Mener å ha hørt noe om morgenstund og gull i munn...men det er ikke gull som kommer ut av munnen hans nå hvertfall! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J spiser heller ikke så mye som Minnie sin. Dette er hva han spiser i løpet av en normal dag:

06-07: pupp

08: 1 porsjon grøt

11-12: 1-2 skiver brød

15-16: frukt + youghurt (+ noen ganger pupp litt før)

17-18: liten porsjon middag

19: pupp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt spiser følgende, alt på ca. klokkeslett:

07.30: 1 porsjon grøt eller 2 brødskiver + vann

09.00 150 ml MME

12.00 et halvt glass middag/et lite beger hjemmelaget + fruktmos/halv banan/revet eple eller bare et glass middag/et beger hjemmelaget og vann. Evt.skive og frukt + vann.

15.00-16.00 mellommåltid. fruktmos eller frukt.

17.00 spiser middag med oss. spiser vi noe han ikke kan få, får han tilbehør, eller noe han kan ha i hånda og spise selv.

18.30-19.00: 1 porsjon grøt + vann, og 150 ml MME etter kveldsstellet.

Så han spiser en del i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange måltider, Saeria. :) Her får hun tilbud om fire måltider, men det varierer hvor mye som spises. Hun har lenge vært grøtnekter, og har så vidt begynt å tolerere det, så mengden som spises er liten. Brødskive er derimot stas. :) Til lunsj spiser hun gjerne et halvt matglass pluss vann og kanskje litt frukt, til middag resten av matglasset eller litt av vår mat, og kvelds er helst brødskive og/eller fruktmos, avhengig av hvor sen middag vi har hatt. Men hun ammes kanskje tre-fire ganger i løpet av dagen i tillegg, så samlet er det greit. Hun er veldig flink til å drikke, både vann og div. juice blandet ut med litt vann går ned på høykant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost og første melk er jo egentlig første måltid, og han spiser gjerne ikke mye sammen med oss. Spiser han mye middag med oss, utgår grøten, og da får han bare melk. Så det er litt variasjoner.

Det viser seg også at han er som sin far. Han tåler dårlig svingninger i blodsukkeret. Når det blir for lavt, blir han grinete, akkurat som sin far. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette får lillegutten iløpet av en dag:

06.00: Pupp

07.30: Grøt

10.30: 1-2 Brødskiver

13.00: Frukt

15.30: 1 middagsglass

18.00: Pupp og grøt

Dette er ca tider og varierer veldig etter når han sover etc.

Akkurat nå er jeg hjemme alene og det er så deilig! Kan ikke huske sist gang jeg var det? Jeg skulle vel egentlig ha brukt tiden på å rydde litt, men det er godt å bare slappe av i sofaen med pc'n og en kopp kaffe :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her får grøt og vann ca kl 7.30 (står opp vanligvis mellom kl 06.40-07.15) , 120 mll mme mellom kl 9.00-10.00 før første dupp. Så lunsj kl 12. Vanligvis en most banan og en brødskive samt 120 mll mme. Middag (et middagsglass eller hjemmelaget mat) kl 15.00 med 120 mll mme og til slutt kveldsmat kl 18.00 med grøt og ca 120 mll mme. Tilsammen 500 mll mme i løpet av en dag. Våkner han på natta får han vann.

Siden han sover godt på natta nå, regner jeg med at han får nok mat ila dagen. Synes vi er utrolig heldige som har en så god og snill gutt! Personligheten hans kommer mer og mer frem og jeg er glad for at det virker som om han blir en humoristisk, glad og harmonisk gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så skjønn han er, Saeria :rødme: Morsom bleietruse også (eller hva det nå heter :fnise: )

En vanlig dag måltidsmessig for oss er slik:

5.30: Pupp

6.30 Brødskive med leverpostei/yoghurt/frukt, varierer litt fra dag til dag

9.30: Pupp

ca 10: Grøt (av 1 dl vann) og vann

ca 13.30: Pupp

ca 14-15: Middag, enten hjemmelaget eller litt over et halvt middagsglass pluss litt fruktmos til dessert

ca 17: Pupp

ca 18: Grøt (av 1 dl vann) og vann

De to siste puppemåltidene er det ikke alltid han vil ha, som oftest ammer vi 3-4 ganger i løpet av en dag. Jeg spurte helsesøster om det er nok, det føles jo så lite sammenlignet med før, men hun sa at 2 ganger om dagen er nok. Det var godt å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn han er Saeria :)

Her var det jammen skrevet masse på bare noen dager, masse å lese gjennom. Så fint flere har fått bedre netter her, håper de fortsetter slik.

Her har vi hatt noen rare kvelder/netter. Fredags kvelden la jeg han 18.30 men han ville ikke sove. Ligger i senga si å leker eller fikler med gardinen. Til slutt sovnet han klokka 23.00, da hadde han ikke sovet et sekund, bae lå i senga å "kulan"

Han våknet vel et par ganger på natta, men ikke noe utover det vanlige. I går kveld var det akkurat samme, men da med mye gråt. Han sovnet 22.30 etter litt nan og pupp. å våknet han når vi skulle legge oss bare en time senere og bare gråt, sånn har han gjort flere ganger i natt. Og når hverken pupp,nan eller trøst hjelper, da er det noe som plager han. Lurer på om det er flere tenner i annmarsj, han har jo plager lenge før de bryter ut.

Han våknet iallefall klokka 06.45, så nå er det 1 stk trøtt mamma, pappaen ligger å sover.

Vi har blitt så godt vant med at han sover til klokka 07.00, etter å ha hatt en morgenfugl i mange måneder synes jeg det er vel fortjent, hehe. Men ikke idag nei, og det er uvant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn han er Saeria :) Herlig minkibleie.

Kjedelig med urlolig natt/kveld minnie, det kan jo være tenner eller noe som plager ham. Får håpe det går over raskt.

Her har lillegutt blitt mye bedre. Han sov ganske godt i natt, selv om han hostet en del. Han er fortsatt ganske tett, men er likevel stor bedring fra i går og fredag.

Etter en periode hvor det har vært litt styr med legging, har han sovnet uten problemer de siste 2 kveldene. Håper vi får tilbake rutinen hvor vi bare kan legge ham ned og gå ut.

Nå skal jeg ta med J ut i finværet og gå en tur før byen våkner. Det er så deilig å være ute om dagen. Har kjøpt meg skritteller, så prøver å gå 10 000 skritt om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...