Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown

Når permisjonen vår er over, kommer det pappadelen automatisk rett etter, eller må de ordnes med nav?

For min permisjon er i følge nav over, og de har ikke fått søknaden vi sendte om å utsette fedrekvota..Har da Darlingen egentlig permisjon nå da?

Stygge nav.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når permisjonen vår er over, kommer det pappadelen automatisk rett etter, eller må de ordnes med nav?

For min permisjon er i følge nav over, og de har ikke fått søknaden vi sendte om å utsette fedrekvota..Har da Darlingen egentlig permisjon nå da?

Stygge nav.....

Du burde ringe NAV med en gang, du risikerer å miste pappapermen hvis du ikke søker umiddelbart.... De er veldig strenge på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Har snakka med nav i hele dag..For saken er at vi har sendt inn søknad, eller ett brev (for vi fikk beskjed om at det holdt), men det er tydeligvis ikke ordnet..Venter på en mann fra forvaltningen (?)skal ringe oppatt for han skulle sjekke alle arkiv osv..

Men jeg kom på en ting, M ble født en uke før termin, så da ble vell min permisjon en uke kortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi er inne på dette med å søke om utsettelse av fedrekvote - fikk beskjed om å levere inn et skjema (AVTALE OM GRADERT UTTAK/UTSETTELSE AV FORELDREPENGER) samt skrive en liten søknad ved siden av ang tidsperiode etc.

Men er det noen som vet om vi skal fylle ut punkt 5 og 6 på dette skjemaet, når kravet gjelder utsettelse av fedrekvote (på punkt 4)? - jeg skjønner ikke helt dette skjemaet jeg.

Syns ikke de punktene 5 og 6 kan stemme hvis punkt 4 gjelder utsettelsen...

Jeg er ferdig med min permisjon den 25.april, og går over i ferie i 5 uker da.

Og pappan har jo jobbet hele tiden, så skjønner ikke om han da skal fylle ut "når begynner du og jobbe"-punkter etc...

Anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt har vært sååå grinete de siste dagene. Vil bare i armene hele tiden. Sånne dager er slitsomme...

Nå er forresten 17 mai antrekket i boks. Det ble bunad på lillegutt:)

Er det flere som skal kle de i bunad? Og hva slags fottøy skal dere bruke??

Endret av effy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått to arve-bunader etter min søster og skal se over disse om de passer. Min eldste skal gå i bunad. Hvis de to jeg arvet ikke passer, så kjøper jeg dem et pent antrekk, men ikke bunad. Jeg har ingen andre anledninger til å bruke bunad på dem i nærmeste fremtid, så jeg orker ikke bruke penger på 2 stk bunader for noen timers bruk i år.

På føttene er det jo penest med svarte sko. Du kan jo gå på Økonomisko å kjøpe noen billige enkle sko. Renger med at det blir bare til "pynt" hvis barnet ditt ikke går enda, så da er ikke kvaltieten så veldig farlig i år. Jeg har ofte kun brukt penskoene en gang før sønnen min har vokst ut av dem, så jeg ville ikke lagt masse penger i sko nå. De første årene vokser de ut av sko på et par måneder, etter min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal teste om bunaden fra jul fortsatt kan brukes. Den er teknisk sett i 62, men var ganske stor da, så det burde gå greit. På beina blir det nok sokker av en eller annen type, men sannsynligheten for at hun uansett må sitte i pose, er stor.

Her har vi hatt den andre urolige natten på rad, og det er garantert mageknip som har forårsaket det. Det kom to stappfulle bæsjebleier etter hverandre før vi rakk å forlate badet, så nå håper jeg det blir litt roligere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper sikkert en sånn festdrakt til G. Pensko trengs sikkert ikke. I nøden har jeg noen stonz med norsk flagg på. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en rød cord-bukse og en hvit body som ser ut som en skjorte som han skal ha på seg. Sammen med slipset i rødt hvitt og blått som vi kjøpte til svigerfars 70-års dag blir han akkurat nok pyntet til nasjonaldagen. Gidder ikke kjøpe festdrakt som han kun skal bruke de få timene den dagen, og har ingen andre anledninger som kunne passet fremover heller.

Ellers var vi på biltur til Østlandet i helgen, og det gikk glimrende. J var helt strålende på turen, selv om han ble lei på slutten av den 10-11 timers lange bilturen(og like lang retur søndag), må jeg si jeg er imponert over han. Vi har virkelig en godgutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. mai blir det matrosdress etter storebror på mini. Regner med det berre blir ullsokkar på beina? :klø: Eldstemann skal ha bunad - hjemmestrikka :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minsten skal bruke matrosdressen etter pappan sin (31 år gammel dress). Har både finsko (etter storebror, kjøpt på økonomisko) og svarte vintersko, så vi tar det som passer etter været den dagen. Storebror har bunad og har arva pensko etter tremenningen sin (kun brukt en gang før...) Hadde vi ikke fått bunaden av svigermor, hadde vi ikke kjøpt vi heller. Hadde da heller kjøpt noen tøffe klær til eldstemann som han kunne ha brukt senere også. Har ikke økonomi til å kjøpe fullt utstyr til over 500 kr for å kun bruke 1 gang (og evt en gang til når minsten vokser seg til da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har kjøpt sånn festdrakt/bunad på Name It til E - regner med vi bruker sorte sokker eller noe sånt på beina - han går jo ikke enda.

Vi skal i to brylluper i sommer, så da får vi brukt bunaden 3 ganger inkludert 17.mai, så sånn sett var det veldig greit :)

---

Her er det noe som plager på kveldstid - E hylte og skreik i fler timer i går kveld, var kjempetrøtt og sovnet da vi bysset, men satte i og hylgrine med en gang vi la han igjen. Vi måtte tilslutt gi han paracet - og da sovnet han endelig etter en liten stund. Han våknet igjen kl 5 etter bare 6 timer søvn...

Så etter stell og frokost idag sov han i 2 1/2 time, godt for både meg og han.

I dag har vi kjøpt inn malt og sviskemos sånn i tilfelle det er magen som plager - han hadde nemlig en ganske stor bæsjebleie etter frokost idag.

Så får vi se hvordan han oppfører seg i kveld.

Kan ikke se noe til tennene, men det kunne vi ikke da han fikk de forrige helelr, plutselig bare var de der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tips å ikke gi sviskemos eller noe som får fart på magen, på kveldstid. Det kan nemlig forstyrre søvnen. Her har vi hatt to urolige netter pga. mage (tror jeg), men jeg skjønner ikke hva som er utløseren, for hun har jo knapt spist noe som helst til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe du har spist, kanskje?

Tenker du på meg og ammingen? Jeg har ikke spist noe spesielt, dvs. begge spiste hjemmelaget bolognese i går, med litt løk i, så det kan jo selvsagt være det. Vel, nå har hun spist ørlite brødskive med leverpostei og litt fruktmos, så nå er det snart klart for kveld her, ut fra sutringen å dømme. Etter at hun kuttet den siste luren, skjønner jeg meg ikke helt på leggetidene, men nå har hun snart vært våken i 4 timer i strekk. :roll: Ikke at hun ikke har fått tilbud om å sove, for vi trillet en liten halvtime med hunden i sted, men hun var opptatt av å titte omkring seg, og sov ikke ett sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har me fått veldig dreisen på dagsoving (*bank i bordet*) og det er deilig. Han søv frå omtrent 9-11 og 14-15.30 kvar dag :nigo: Så er det natta kl 19, og morgon mellom 6 og 7. Men nettane er fortsatt prega av minst tre ammingar :sukk: Skjønner verkeleg ikkje kva eg klaga på med eldstemann, som berre blei amma ein gong pr natt frå 5-6 mnd, og nattavvent ved 9 mnd... Blir garantert nattavvenning med mini og, men han et jo så lite at me ikkje kan det enno. Han er liksom med på fire måltider om dagen, sit i barnestolen og suttar litt på ei brødskive, eller får smake litt middag. I dag åt han bittelitt kjøttkake og potet i brun saus :) Men han er ikkje akkurat kjempeivrig... Lurar på når han kjem til å ete ordentlig! Han er jo 7,5 mnd, og blir vel i praksis fullamma enno. Folk med nyfødte ungar ammar skjeldnare enn eg... :sukk: Nesten godt å lese om Honesty som har det ganske likt som oss :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy, imli :fy_fy: Hvis dette er en konkurranse, har vi sikkert fire amminger pr. natt. :jolie:

Men jeg lurer ang. søvn. Vi står opp ca 07.00, og så sover hun ca. 09-12. Deretter sover hun kanskje fra 15-16, og så er det bom stopp, fram til leggetid rundt kl 20. Er dette normalt? Jeg ser ingen trøtthetstegn, og er litt forvirret, for vi har jo kjørt tre lurer, den siste mellom 17 og 18 (i realiteten en halvtime), men nå vil hun rett og slett ikke, og ligger bare i vogna og prater/roper mens vi går tur med hunden.

Ikke at hun sover nå, heller, for jeg ser på overvåkningskameraet at hun turner, men det er stille fra rommet, så hun er ikke misfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...