Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Ang solbeskyttelse til sommeren:

Kan anbefale Aussie solskjerm til barnevogn. Den har solfaktor 50 og passer på alle barnevogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NiChia

Noe helt annet - har dere fått selvangivelsen i posten enda???

Venter og venter...

Det har vi :hopper:

Og jeg får igjen 10 000 og samboer får igjen 7500!! Det er mye penger for oss som har rundt 9000 i mnd ellers :)

Ang. solkrem diskusjonen, det ble så mye og har ikke tid til å lese alt nå, så får ta det senere, men må vi smøre vesla når hun ligger ute og sover i vogna? Når vogna står i sola?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører ikke jenta hvis hun ikke er i direkte sol, og når hun sover i vogna, står den i skyggen, og vi bruker den innebygde solskjermen i vogna. Så jeg smører ikke hender og ansikt i vogna, nei. ;)

Jeg tilhører dem som bruker høy faktor det meste av året, fordi jeg fant ut da jeg var gravid at jeg er disponert for pigmentflekker. Heldigvis er de jeg fikk, forsvunnet, men jeg har brukt spf 50 hver dag siden jeg ble gravid (jeg er mørk, og blir sjelden brent, men er altså disponert for pigmentflekker og soleksem). Jeg bruker La Roche Posay solkrem for ansiktet med spf 50+, kremen for tørr hud. Den finnes også i flytende versjon for fetere hudtyper, men den synes jeg er klissete. Vichy har tilsvarende kremer i begge varianter, og de er veldig lik LRP sine bortsett fra at LRP er uparfymerte. Disse fås på apotek i 50 ml tube/tubeflaske (den flytende), og koster i underkant av 200 kroner.

Jeg har også en lik fra Bioderma som jeg styrte for å få tak i på nett, men den er også klissete... :rolleyes: Den jeg liker best konsistensen på, er en krem fra Clarins som heter noe ala UV Plus med spf40 og kun fysiske filtre, men som sagt beskytter kjemiske filtre bedre mot UVA-stråling.

Jeg snakker nå om solkrem for voksne, ikke for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man sånn solskjerm Effy?

Har har tann nr to kommet opp i løpet av dagen :hoppe: " tenner nede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Gratulerer :) Tar oss igjen jo!

Også har jeg sett den solskjermen på lilleprinsen.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kjøper man sånn solskjerm Effy?

De har den på Bebito. Har også sett den på nettet.

Hurra for tann nr 2!

Lillegutt er fremdeles tannløs......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har gutten vært veldig flink å drikke vann! :hoppe: han synes det er SÅ stas når han får av Oldenflaska, at da er vann plutselig eliksir for guder! :nigo:

Han har også fått spise en liten porsjon av vår middag i dag (fullkornspasta med tomatsaus og pølsebiter). Han hadde spist litt fast food (Hipp) tidligere, men han synes det er så gøy å få smake på vårt når vi sitter ved bordet. Dessuten får han sitte i den fine tripp trappen og ha maten sin på Stokke sitt matbrett. Det er en søt giraff under brettet nemlig.

Takk for tips, H. Kjøpte brettet på finn til 300 kroner inkludert porto. Brettet var lite brukt, men her vil det nok gjøre stor lykke i årene som kommer.

Sovet i vogna ute har han også, men jeg har ristet løs flesket over en del planterøtter som måtte graves opp, samt røttene til en diger, stygg busk som var så utidig plassert MIDT på plenen! Eller det som har vært en plen en gang. Grei trim det.

Til vår store glede har de som har bodd her også sådd planter som sprer seg som ugress i plen og alt, så skiten skal bort! Det er sikkert og visst. i går stod jeg og fjernet en eldgammel rosetrebusksak som hadde viklet seg inn i rododendronen, og som ikke kan stå slik. Skulle trodd de som bodde her før plantet etter innfallsmetoden. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars I sliter sånn med tennene. :tristbla: Nå har jeg måttet bære henne i søvn, og det tok litt tid, men jeg tror hun sover nå. Men positivt: hun har spist bra i dag, og tre måltider hvor hun bortimot spiste alt hun fikk servert. :tommelsmil:

Nå må jeg vel snart ta hunden ut på tissing (rundt hjørnet) og gjøre meg klar til natten selv, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med maten da, Honesty - men kjipt med tennene.

E sliter også, kan hyylgrine når han skal legge seg, men smører jeg på Dentinox så blir det fort stille - det er vel bevis godt nok for hva som plager.

Kan dere legge ungene deres i våken tilstand, og så sovner de av seg selv?

Vi driver fortstatt å bærer og bysser E i søvn ( :sjenert: ) tar alt fra ett par til 20 minutter...

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet såpass langt at jeg ammer henne i ca. 10-15 minutter, og legger henne deretter i sengen. Hun er stort sett ganske våken, og turner og styrer, men sovner av seg selv i løpet av maks et kvarter. Men ikke i kveld, hvor det var hylskriking før jeg var ute av rommet. Jeg skjønte raskt at det ikke ville nytte med trøst, så derfor tok jeg bæreselen i bruk. Det er nok flere måneder siden sist hun ble båret i søvn, men når det er tenner på gang, er det unntakstilstand.

Dentinox har liten effekt her, men siden jeg vet hva som plager henne, fikk hun en Paracet før leggetid. Nå venter jeg bare på neste gang hun våkner, og burde egentlig ta en liten lur mens jeg venter. Hun våkner med en gang jeg forsøker å snike meg inn på soverommet, så det orker jeg ikke. Kanskje jeg skal fikse gjesterommet i morgen? Jeg trenger så sårt til søvn, og er jo totalt ute av stand til å sove når hun sover på dagtid, for da er jeg for våken. :sjenert: Allikevel tenker jeg hver morgen 06.30 på at jeg skal legge meg neste gang hun sovner. Jada. :kjefte:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nytter det ikke å legge han fra seg våken i senga, bare griner og hyler...

Tenker å prøve den her opp-ned-metoden, men det har vi tenkt leeenge, uten at det blir noe av...så kan vel takke oss selv da...

Dentinox har egentlig ikke hjulpet her heller, men det slumper til sånn innimellom, så vi fortsetter i god tro.

Kjøpte den "Utroligsalven" som jeg ble tipset om her ett sted, men den syns jeg ikke har hjulpet.

Det eneste den er godt for, er at E elsker å leke med salveboksen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke merket det helt utrolige ved salven, vi heller. G liker smaken da. ;)

Hva legging angår, så kan jeg ofte legge han fra meg i senga på dagtid, og la han sovne selv. Ofte må jeg inn et par ganger, for han turner sånn i senga at smokk og klut stikker av for han. ;)

Om kvelden bruker pappaen å legge, og han blir til han sovner. Han synger nattasang og koser litt med han. Det hender jeg legger meg med G på dagen, og da bruker jeg ofte holde han i hånda til han sovner. :)

Men noen ganger vil han ikke sovne alene, så da må jeg være hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært ganske bevisst fra J var ganske liten at vi ønsket at han skulle klare å sovne selv, så vi har alltid bare lagt ham ned og gått ut fra han var så og si nyfødt. Noen ganger må vi bruke litt opp-ned-metode, men det er sjelden. I begynnelsen sang vi et par sanger før vi gikk ut, men nå tar vi all kos for å roe ham ned til soving før vi legger ham. Det virket som om var vanskeligere for ham å sovne hvis vi styrte for mye, så her er "less is more" best. Vi er nok litt skremt av svigerinna vår som fortsatt satt inne hos sin eldste til han var hvertfall 5, og fortsatt sitter inne hos yngste på 3. Jeg husker spesielt i svigermors 65-års dag og svigerinna mi gikk glipp av hele middagen fordi gutten ikke ville sove og hun måtte sitte nede hos ham i over 2 timer. Da sverget jeg at mine barn skal bli så trygge at de ikke er avhengig av oss for å sovne, og foreløpig har J vært ganske grei sånn sett. Er bare noen ganger når han er overtrøtt at det kan ta litt tid, men vi snakker vel max 10 min selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi legger ned lillegutt til kvelds så sovner han av seg selv iløpet av kort tid. Men på dagsovingen så må jeg bysse eller trille. Har prøvd å legge han våken eller holde han våken såpass lenge så han kanskje skulle sovne av seg selv- men nei da... Det irriterer meg skikkelig at han er avhengig av hjelp for å sovne, men hva skal man gjøre da???

Med fare for å jinxe: Lillegutt har våknet kl 6 og 6.15 de to siste dagene, og jeg er så fornøyd!! Har hatt problemer en mnd tid (eller lengre??) med at han våkner rundt kl 5....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Vi har også vært veldig bevisst på at M skal lære og sovne av seg selv. Det går kjempebra, vi bare legger ho i senga og vips så er ho i drømmeland :) (bortsett fra de siste dagene, ho har vrælt to kvelder på rad...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel tenker jeg hver morgen 06.30 på at jeg skal legge meg neste gang hun sovner. Jada. :kjefte:

:ler: Kjenner til det ja, men så var det plutselig noe klesvask eller bretting. Alltid noe som kommer i "veien".

Så fint at hun ville spise litt i går, håper det fortsetter. Vi er heldige som ikke har det problemet. Her tror jeg knat det finnes noe bunn i L, han spiser og spiser :gjeiper:

Kan spise 3 brødskiver til måltidet, og kanskje 4 også. Det har vi ikke gjort enda, tar jo litt tid :fnise:

Jeg hadde ikke vært i tvil om å flytte henne over på eget soverom når det går så mye utover søvnen.

Ser dere har diskutert om solkrem, og vi har ikke brukt solkrem i det hele tatt vi :sjenert: Når vi er ute å triller har jeg alltid helseteppet over (hvis det er mye sol), så da har vi ikke tenkt på det. Men jeg hørte et sted at man ikke skulle bruke over solfaktor 30,mener svigerinnen min fikk beskjed om det av legen eller apoteket.

Men nå må vi snart gå til innkjøp, for nå er det så deilig vær ute, og jeg har veldig lyst til å ha L ute på bakken litt nå. Han hadde nok likt det veldig godt :)

Effy: Skulle egentlig kjøpe sko i helgen, men det ble bakehelg istedet :fnise: Vi har tenkt på å kjøpe ecco-sko til han, hørt at det er ganske vanlige sko første gangen. Blir spennende å se hvordan han synes det er. Han går jo ikke enda, men holder seg med en hånd når han står og vil gjerne gå når vi holdet han i hendene. På en god dag kan vi bare holde i en hånd :)

Vi har også vært veldig bevisst på at L skal sove av seg selv hele tiden. Han hadde jo den laange perioden med mye gråt, men nå kan han fint sovne av seg selv. Ligger å skravler og leker med seg selv. Ikke minst er det jo veldig moro å dra i gardinene :fnise: Hender jeg tar han opp, men det er sjeldent. Jeg har funnet ut at jeg må være mer tålmodig når det kommer til leggingen. Har nok vært litt brå på den fronten. Nå står jeg i et halvt minutt å koser han i panna/hodet. På kvelden koser vi og gjør forholdsvis rolige aktiviteter før jeg steller han. Vi har fått inn en god rutine med legging, stelling, tannpuss etc.. Vi gjør som flere her å synger "puss puss så får du en suss" Også får han pusse litt selv, eller bite er vel mer korrekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke brukt solkrem minni, har bare gått til innkjøp av det. Hvorfor skulle man ikke bruke høyere enn faktor 30 på de små? Det synes jeg hørtes rart ut. Mente du kansje under?

Her synger vi en annen sang under tannpussen; det blir ikke hull i en tann som er ren.. osv Av en eller annen grunn får mannen til tannpussen mye bedre enn meg. Når jeg gjør det må jeg krangle en del, og han protesterer veldig. Når mannen gjør det storkoser gutten seg, ler og flirer mens han gaper høyt. Så nå skal jeg følge med på hvordan han gjør det om kvelden, så får det bli litt skralt med morgenpussen noen dager.

I dag skal vi på kontroll, er spent på hvor stor han er nå. Heldigvis er J i mye bedre form, selv om han er ganske tett enda. Huff, gleder meg til han er helt frisk igjen, er ikke noe moro når de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke solkremer med kun fysiske filtre, og over spf 30, og til småbarn anbefales fysiske filtre, så det er kanskje det som er ment? :klø:

Vi skal på første babysvømmeøkt i ettermiddag, og jeg er spent på hvordan snuppa vil synes det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...