Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi har byttet bilsete. Vi lånte babysete og plutselig ble de gravide, så de må ha det tilbake om ett par uker. Vi kjøpte Besafe Combi X3 med isofix. Tar mye plass, men ellers er vi kjempefornøyde med det.

Vet Besafe i alle fall ikke anbefaler seter som går over mer enn 2 vektklasser, da det skal mye til for at de skal klare å få setet perfekt i alle vektklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker vel litt som så at når de passerer 18 kg, er det kanskje på tide å bytte til beltestol. Men det kommer jo an på størrelsen til barnet, foreldrene (som kan si noe om hvordan barnet vil vokse framover), og bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet vi kunne vente et par måneder med å bytte sete, for nå ser det sannelig ut til at vi kanskje trenger ny tørketrommel, og da er det greit hvis babysetet kan vare en liten stund til. Hun er nok litt over 8 kg, kanskje 8,5? (7 mnd, og tror ikke hun har blitt særlig tyngre den siste måneden) og ca 70 cm, så det burde holde en stund til. iZi Sleep ser litt mindre ut innvendig enn Maxi-Cosi, men kanskje synet bedrar? Man skal forresten ikke bruke tykke ytterklær i bilseter, men heller dekke til med ullpledd e.l. på toppen.

Vi har sett på blant annet izi Kid/Combi som går til 18 kg og Britax Multi-tech som går til 25 kg, men jeg er litt skeptisk til sistnevnte fordi det ser såpass "åpent" ut. Vi får se når det blir aktuelt.

I dag skal vi forresten forsøke å få fikset pass til frøkna. Det kan bli interessant å ta bilde. :fnise:

Leste litt om iZi Kid nå, og syns det scoret dårlig på mye, så spørs om vi kutter ut avtalen med If - får lese meg opp litt på diverse seter først. Det er jammen vanskelig.

iZi Sleep har jo veldig bra score i forhold til neste størrelse...

Oi, visste ikke at de ikke skulle ha på tykke uteklær i stolen jeg, men takk for at du sier i fra :)

Da holder nok stolen han har en god stund lenger :jepp:

---

Tann nr to kom forresten ut inatt :hoppe:

Så na har han begge fortennene nede.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger E på gulvet med Ole Brumm-leken sin som spiller musikk etc.

Trykker og trykker, og hver gang det kommer en sang hyyler han av fryd og gliser fra øre til øre :skratte:

Lillegutt har en snurrebass med Ole Brumm - den er han redd. Gråter hver gang den snurrer.... Men har nøkler med kanpper og lyd og sang, og den er morsom. Tydeligvis bevegelsen som er skummel.... :ler:

HAr vudert å bytte sete, ikke på grunn av lengden men pga bredden... :ler:

Det virker så sykt trangt i iZi Sleep setet. Vi leier gjennom If.

Står at setet går til ca 9mnd eller 13 kg, og han er jo godt under med sine 8kg...( 6 1/2mnd).

Men blir kanskje bedre til våren når han ikke har på bobledress...selv om det da nærmer seg 9mnd da...

Har tenkt på dette lenge, men ettersom vi ikke har bil selv, er det ikke så ofte vi har han i bil da.

Vi hadde Besafe Izisleep. Det er nå solgt. Han ble rett og slett for tjukk... Fikk ikke igjen beltet når han hadde bobledress eller tykk ulldress på. Vi fortsatte med Besafe, gikk for IziCombi (eller Kid, husker ikke, det er samme setet,) X3. Han sitter kjempefint i det, og får sett mye mer ut av vinduet enn det han gjorde før - følger med med stoore øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om iZi Kid nå, og syns det scoret dårlig på mye, så spørs om vi kutter ut avtalen med If - får lese meg opp litt på diverse seter først. Det er jammen vanskelig.

iZi Sleep har jo veldig bra score i forhold til neste størrelse...

Oi, visste ikke at de ikke skulle ha på tykke uteklær i stolen jeg, men takk for at du sier i fra :)

Da holder nok stolen han har en god stund lenger :jepp:

Izikid har scoret dårlig på noen tester hvor de kun testet forovervendt. Vet ikke hvilken test du har lest, men hvis det er den Forbrukerrapporten i Forelde&Barn, så er den litt misvisende. De teste kun forovervendt og fikk dårlig fordi det kunne fort bli brukerfeil ved montering. Vi bruker bakovervendt, og har i tillegg Isofix.

Kjører vi langt, har vi ikke på ytterdress, men skal vi kun bort til butikken, har han hatt på seg det. Da skal han jo inn og ut av bil og Det tar lengre tid å kle på ungen i bilen (aldri prøvd, høres vanskelig ut) enn bilturen bort tar. En helt annen ting, er da hvorfor vi har giddi å kjørt bort i stedet for å gå... :sjenert: (gjerne fordi vi skal handle tunge ting, som handlekurven på vogna ikke tåler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ein kjip situasjon her i heimen, veit ikkje heilt korleis det ender. Den som lever får sjå... Tenker i alle fall at eg ikkje orkar å vere åleinemor når eg faktisk er gift, sånn i lengden. Då er det like greit å vere åleine på papiret og. Pluss at det er ein del andre problemer i tillegg som eg ikkje skal gå inn på her.

Ang seter, så brukar me fortsatt babysetet. Men trur så og si alle ungar blir for lange for babysete før dei når 13 kg. Vår snart toåring veier jo 13 kg no, og han hadde aldri i verda fått plass i eit slikt sete. Men han kunne bruke det i "nødstilfeller" fram til i sumar (ca 11 kg og 80 cm), men eg likte det ikkje.

Me har Britax two-way til eldstemann no, bakovervendt (men det kan som framgår av namnet monters begge vegar), og mini kjem til å arve det om eit par månader tenkjer eg. Me var og kjøpte nytt sete til eldstemann i dag, eit Britax-sete som kan brukast heilt til 36 kg (heile setealderen), framovervendt. Brukas med setets seler fram til 18 kg/4 år, og bilens seler etter det (som beltestol). Regulerbar nakkestøtte. Ser veldig solid ut. Me fann ut at det var den beste løysinga, fekk det anbefalt av dama i butikken. Då slepp me å kjøpe hundre forskjellege seter og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Izikid har scoret dårlig på noen tester hvor de kun testet forovervendt. Vet ikke hvilken test du har lest, men hvis det er den Forbrukerrapporten i Forelde&Barn, så er den litt misvisende. De teste kun forovervendt og fikk dårlig fordi det kunne fort bli brukerfeil ved montering. Vi bruker bakovervendt, og har i tillegg Isofix.

Kjører vi langt, har vi ikke på ytterdress, men skal vi kun bort til butikken, har han hatt på seg det. Da skal han jo inn og ut av bil og Det tar lengre tid å kle på ungen i bilen (aldri prøvd, høres vanskelig ut) enn bilturen bort tar. En helt annen ting, er da hvorfor vi har giddi å kjørt bort i stedet for å gå... :sjenert: (gjerne fordi vi skal handle tunge ting, som handlekurven på vogna ikke tåler)

Jeg leste denne forbrukerrapporten.

http://forbrukerportalen.no/produkter/5639

Ser det står bakovervendt, og at testen er noen år gammel da, vet ikke om det har kommet et nytt sete siden 2006 jeg men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Atter en rotete natt. Det var konstant knirking, snuing og vriing, spaking av dyne, et og annet utbrudd pga. tennene. Så den som var mer eller mindre våken fra rett før fem til halv ni, var meg.

Takk og lov så er det lørdag, så mannen tok guttungen, og jeg fikk sove litt. føler meg passe :eeeh: etter å ha holdt på slik i nesten ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt en delvis kaotisk natt. Først sov hun i fire timer til ca 00.30, men etterhvert nektet hun å bli lagt etter amming, og var sutrete og kavete. Jeg endte opp med å snu ryggen til henne, men da lå hun og sparket meg. Utpå morgenen sovnet hun mellom oss i dobbeltsenga, men da lå jeg i hvertfall på nåler for at hun ikke skulle havne under dyna, osv. 06.50 stod mannen opp med henne, og neste gang jeg hørte noe fra dem, hadde det gått to timer, og de var på vei ut for sovetrilling. :)

Men jeg blir nesten trøttere når jeg får ligge litt lenger enn om vi alle står opp samtidig. Kanskje kroppen får litt smaken på det søte liv med søvn? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg forsøkt meg på legging alene i kveld, og det var temmelig masse protester en stund. Hun ville nok heller sove med puppen i munnen, men etter mye trøst og holding sovnet hun greit da hun rullet seg over på magen.

Mannen har kjøpt babyovervåkningskamera, så jeg kan sitte i stua og se på henne. Først tenkte jeg at det var dumt, men det er faktisk ganske greit, og han betalte visst bare 200 kroner på salg. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, "overvakingskamera", syns me er blitt avanserte som har fått oss babycall eg :ler: Men eg stolar ikkje heilt på den då...

Mini har blitt flik til å sovne av seg sjølv i det siste, og grauten hjelper på nattesøvna! :hoppe: Gler meg til å kanskje få sove meir enn 5 timar i strekk ein gong om ikkje altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grøt, hva er det? :klø: Er det den klissete substansen som blåses ut under høytrykk? :eeeh:

Hun blånekter grøt, og vil kun ha det dersom jeg blander 50/50 med sviskemos. Derimot spiste hun et helt HIPP-beger med frukt i kveld, og selv om det ikke metter lenge, er det en positiv trend. Hun er også ganske glad i brødskive med leverpostei, så hun sulter nok ikke i hjel.

Vi fikk forresten inn en annen baby på babycallen en gang, og det var skikkelig ekkelt, for skrikingen var ekstremt hysterisk. Da jeg kom ned, sov hun søtt. Heldigvis har den flere kanaler, så vi skiftet rett og slett kanal. Pga. vognsovinga hadde vi ikke klart oss uten babycall, så den er jeg ekstremt glad i :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her spises grøt både med og uten frukt - føler det meste går ned på høykant.

Han fikk lammegryte-middagsglass en dag her, og selv om han brakk seg innimellom gaper han for mer og får det ned :)

Så ingen kresen gutt her i huset heldigvis.

Her krypes det for harde livet om dagen, bare han har en leke å strekke seg etter, så kan han krype mange meter - og det er stor stas både for han og oss :jepp:

Og så har det skjedd så fort, :dåne: forrige søndag f.eks så krøp han ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får en si! Krypegutt! Grattis! G ligger enda og kaver, så jeg tror ikke det skjer stort enda. men det kommer jo før eller siden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får en si! Krypegutt! Grattis! G ligger enda og kaver, så jeg tror ikke det skjer stort enda. men det kommer jo før eller siden. ;)

Takk. Og ikke si det - det skjer så fort. Rullinga har han nærmest slutta med, hender av og til at han ruller litt både fra rygg til mage, og motsatt, men akkurat nå er det morsomst å komme seg fremover ;)

Har du prøvd å legge han rett på gulvet? Det var etter vi prøvde det at det virkelig har skjedd saker og ting. Når han ligger på teppet på gulvet, gjør han alt for å komme seg ut på "bare" gulvet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han ligger mye bare på gulvet. Oftest på treningsmatta mi da, for gulvet vårt er glatt som fy, og tidvis kaldt. Han brur seg ikke med å åle seg. Han vil ha knærne opp under rumpa for å virkelig krype, men han er ikke sterk nok, og flater ut som ei padde! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...