Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Spice: Jøsses, det var en svær gutt. Har du hatt fløte i muggene du eller? :fnise:

Jeg hadde bare latt han ligge å sutre, så lærer han seg det etter hvert, at sutring ikke hjelper:) L kommer stadig krypende opp til meg og sutrer for å komme opp. Så sier jeg ingenting, bare fortsetter å leke og da krabber han tilbake til det han holdt på med igjen :fnise:

Men det er meg da, vi er alle forskjellige :)

Saeria: Okei, da gikk det jo fort ja. Ser jo svære kuler oppe i gommen, men de har han hatt så lenge at jeg ikke tør håpe de skal komme enda. Men den nede kan skimtes såvidt (tror jeg) :klø:

--

Jeg må le av disse ungene altså. Nå har L begynt å si "Neineineinei" Høres jo ikke ut som jeg gjør noe annet enn å si nei, men når en har to bikkjer hvorav en valp, blir det myyye NEI!

Nå har forøvrig L begynt å skjønne når jeg sier nei, og det hjelper litt. Han snur seg brått å kikker dumt på meg. Innimellom skifter han retning og noen ganger fortsetter han.

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det var noen som sa at ved 6 mnd skal de ha 600 ml mme, og ved 9 mnd 300ml, var det du Effy?

Var jeg som sa det ja. Husker ikke hvor jeg hadde lest det, kanskje i en av brosjyrene fra helsestasjonen :klø:

Som Imli sier, man må regne med mme som er i grøten.

I skyver seg bakover med hendene, hun. Nå har vi mange ganger sett henne nesten under sofaen eller tv-benken, så nå har mannen dratt ut for å finne pleksiglassplate som kan beskytte alt av spennende knapper og fine lys på tv-benken. :fnise:

Vi har også sånn åpen løsning på tv-benken. Så dvd'en og dekoderen vår har virkelig fått kjørt seg i det siste :fnise:

Det har hjulpet litt på sovingen å ha vinduet åpent. Det har hvertfall blitt flere dager hvor han sover lenger enn 30-45 minutter på første luren.

Hvis lillegutt fortsatt sover når jeg kommer hjem fra trilletur, så har jeg begynt å trille vogna inn i gangen (og setter opp vinduet). Da kan han sove leeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke med fast føde, han er flink til det. Jeg stresser heller med melka, at han får for mye.. :sjenert: Jada, førstegangsmor til fingerspissene! :ler:

Enda jeg ikke synes jeg er så ille i sammenlikning med venninner og familie. Jeg har ikke noe problem med å la andre gjøre hva de vil med han (under rimelighetens grenser så klart), la andre trøste, mate, leke, kose osv. med han. Har nemlig flere venninner og familiemedlemmer som ikke klarer å høre på at andre prøver å roe ned sin egen gråtende unge, det har jeg ikke noe problemer med. Og pappa'n er mye mer urolig når det gjelder å barnesikre huset og er redd for skrammer og fall. Jeg tenker, han må jo lære. Vi har babysikret alle skarpe kanter, skap, skuffer og stikkontaker da, men tror pappa'n gjerne skulle ha pakket hele huset inn i skumgummi :ler:

Det går hardt utover dekoder og blu-ray spiller og slikt her også. Trykke på alt. Og det festligste er hvis han får tak i noen av avisene som ligger i vedkurven - papir i tuusen biter overalt! Han er flink til å bevege seg nå. Det går veldig fort bakover, og litt saktere fremover. Og så har ahn skjønt at han må beskytte hodet når han snur seg tilbake for å ikke slå hodet hardt i gulvet/ matta. Så han legger henda i sånn kul-fyr-stilling bak hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår grøt er det ikke tilsatt mme, kun mel av korn. Så jeg kan blande ut grøten i mme om jeg vil. Det har vi stort sett gjort til nå, så får han drikke resten av flaska etterpå. Ofte er det en skvett igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er faktisk ganske flink til å underhalde seg sjølv, akkurat som broren var og er. Har vore heldig der, men syns eg fortener det sida dei begge har sovi dårleg den fyrste tida :fnise: Er lei av måtte amme opptil 6 (!) gonger pr natt :roll: Og med ein mann som er såpass "flink" at eg i praksis nesten er åleinemamma til to, er det greit at minsten ikkje krever oppmerksamheit heile dagen. Og så er det vel slik for oss og, at andremann får mindre oppmerksamheit enn eldstemann. Slik blir det vel for dei fleste, med mindre aldersforskjellen er veldig stor.

I kveld åt mini nesten ein halv porsjon graut med omtrent 1/5 mosa banan oppi :tommelopp: Ser ut til at prosjekt fast føde går framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Vært på 6 mnd kontroll i dag. I er nå 10.7 kg... Og 72 cm. Stor gutt! Får nå 3 faste måltider per dag. Og han spiser opp alt!! Når jeg gir grøt og mme kl 18.30, våkner han igjen kl 22 og er kjempesulten. Sluker da 200 ml mme. Og så våkner han et par ganger på natta og vil ha pupp (men får ikke da jeg er tom..)Helsesøster og lege mente at siden han er såpass myk i kroppen, rørlig og glad, er de ikke bekymra for vekta hans. De ønsker at jeg kutter ned til max 500 ml mme per dag så nå får jeg bare prøve gi mer vann til grøten. legen mente I bør ligge på matta hele tiden og minst mulig sitte. Det prøver jeg også på, men han syns det er så kjedelig å ligge der alene. Har masse ulike leker jeg varierer med, men etter kort stund starter han å kjefte og vil til meg. Spesielt når han ligger på magen. Han har enda ikke helt forstått at han kan snu seg selv :ler: I tillegg sover han fremdeles svært lite på dagene (max 30 min dupper inne) så jeg er nå ganske sliten...Får heller ikke gjort noe særlig hjemme når han ligger og kjefter/gråter fordi han kjeder seg.

Her har det funket fint og bytte rom av og til..Nå bruker vi for det meste senga som lekeplass, da får jeg rydda, vaska kle osv også samtidig..Stua er blitt kjedelig!

M var "bare" 8345 g og 69 cm ho :fnise:

Også burde vi nattavvenne helt, fordi ho får i seg mye mat på dagen, og brødskive er når ho blir ca 8 mnd..Også får vi bare se hva vi bestemmer oss for å høre på :)

Legen mente ho ikke låg noe bak motorisk, det var kjempegodt å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt at mini begynner å få smaken på fast føde. :) Jeg tenker at mannen din nok har andre sider som er positive i og med at du har valgt å få to barn med han. Har du noen gang fortalt han at du føler deg litt som en alenemor, og spurt han om hva han tenker om det?

Jeg kjenner ikke dere to, men vet med meg selv at jeg hadde blitt både skuffa og lei meg om min hadde vært av samme kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at mini begynner å få smaken på fast føde. :) Jeg tenker at mannen din nok har andre sider som er positive i og med at du har valgt å få to barn med han. Har du noen gang fortalt han at du føler deg litt som en alenemor, og spurt han om hva han tenker om det?

Jeg kjenner ikke dere to, men vet med meg selv at jeg hadde blitt både skuffa og lei meg om min hadde vært av samme kaliber.

Trur ikkje eg skal gå veldig inn på det i denne tråden, men situasjonen er slik at eg vurderar å ta ut separasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Skjønner. Det var leit å høre. :( Kan tenke meg at det har tatt litt å komme dithen, for stort sett er det godt gjennomtenkt og velbegrunnet når vi kvinner går til det skrittet. Uansett. Jeg skal ikke tyte mer om det. Uansett hva du velger for deg og ungene dine, så ønsker jeg deg alt godt. :kose:

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tanna, Unknown :)

Spice: Det var en stor gutt du har - men han var vel stor ved fødsel også - og som legen sa, så lenge han er myk og fin så er det jo bare herlig :rødme:

Imli: Flott at Mini har skjønt dette med fast føde. Kjip situasjon du er i, men skjønner deg godt. Masse lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger E på gulvet med Ole Brumm-leken sin som spiller musikk etc.

Trykker og trykker, og hver gang det kommer en sang hyyler han av fryd og gliser fra øre til øre :skratte:

---

Jeg skal på jobb kl 12 idag, så ettersom pappa`n var litt oppe med E inatt stod jeg opp med han halv sju.

Når jeg var hjemme med han sov han alltid til 7, nå våkner han alt fra 05.30 til 06.15...litt tidlig syns jeg, og jeg blir bare liggende våken selv om de to står opp...

Han har begynt å sove en lur på dagen nå som varer ca 1 time, pluss to korte som vanlig, så der er det heldigvis forbedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjip situasjon du er i, imli. Håper det fikser seg. :klem:

Jeg er jo alenemor i endel uker i slengen pga. mannens jobb, og vet hvor mye arbeid det er, selv om jeg bare har ett barn (og en krevende hund), men når mannen er hjemme tar han sin del av arbeidet, og vel så det, så det jevner seg ut over tid. Men jeg skjønner at det må være tungt når en person som faktisk er hjemme ikke ser og tar sin del av arbeidet.

I har vært våken veldig mye siden 03.30. Jeg tror hun har slitt litt med magen, men mannen måtte skifte tidenes bæsjebleie da han stod opp, så jeg antar faren er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imli: Det var leit å høre, ikke noe greit når det skal være sånn. Men jeg skjønner deg veldig godt, for jeg har en mann her hjemme som også er/var slik. Nå har vi ikke to unger, men vi har en valp og en større hund i tilegg, så jeg føler meg kvalifisert til å være to barns mor, hehe.

Uansett, jeg hadde en alvorsprat med mannen her om dagen hvor jeg fortalte hvor lite han bidrar her hjemme, både med L og husarbeid. Ikke har han gått tur med bikkjene heller. Sa det rett ut at hvis han ikke skjerpet seg så kunne ikke vi være sammen, for jeg trenger en mann som er her for oss og som er en ordentlig pappa for lillegutt.

Det er utrolig viktig å snakke sammen, noe jeg er veldig glad for at vi kan, ellers hadde det ikke vært noe forhold igjen her.

De siste dagene har han bidratt og vært flink. Med flink mener jeg slik som andre fedre er, men da er det å være flink her, så lite har han bidratt fra før.

Soon Høres ut som han koser seg iallefall :fnise:

I dag bestemte lillemann seg for at det var morgen klokka 04.30, og det er jo topp :sjenert:

Gikk inn å la han igjen fire ganger, før vi til slutt hentet han inn til oss for litt mat. Så lå han der å pirka med i ansiktet, dro med i leppa og stakk i øynene mine, :fnise: før han sovna til klokka syv. Prosjektet om å sove to ganger gikk strålende i går, men det blir det jo ikke noe av i dag. Klokka er snart ni og han skal ha sin andre lur. Han blir jo kjempetrøtt av å surre sånn.

Han har vært hard i magen stakars, hadde en ekkel opplevelse på stellebordet i stad når jeg skulle skifte bleie på han. Det lå en kjempebæsjeklump der, og han arbeidet veldig med å få ut mer. Lå å gråt mens han presset :tristbla:

Det var ikke noe moro å være med på. Så heretter kommer jeg ikke til å gi han makrell i tomat, for det er etter det han ikke har fått bæsjet. Holder oss til leverpostei tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnimusepus: I ble veldig hard i magen av maltekstrakt i grøten, så det har vi sluttet helt med, og i stedet bruker vi sviskemos og -saft, samt litt kaldpresset rapsolje. Etter det har vi sluppet harde, seige klumper.

Er det noen av dere som har byttet bilsete til småttisene? I begynner å bli lang, og kan nok ikke sitte så mye lenger i bilstolen sin. Vi har Maxi-Cosi Cabriofix, og hun blir nok for lang lenge før hun er 13 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnimusepus: I ble veldig hard i magen av maltekstrakt i grøten, så det har vi sluttet helt med, og i stedet bruker vi sviskemos og -saft, samt litt kaldpresset rapsolje. Etter det har vi sluppet harde, seige klumper.

Er det noen av dere som har byttet bilsete til småttisene? I begynner å bli lang, og kan nok ikke sitte så mye lenger i bilstolen sin. Vi har Maxi-Cosi Cabriofix, og hun blir nok for lang lenge før hun er 13 kg.

HAr vudert å bytte sete, ikke på grunn av lengden men pga bredden... :ler:

Det virker så sykt trangt i iZi Sleep setet. Vi leier gjennom If.

Står at setet går til ca 9mnd eller 13 kg, og han er jo godt under med sine 8kg...( 6 1/2mnd).

Men blir kanskje bedre til våren når han ikke har på bobledress...selv om det da nærmer seg 9mnd da...

Har tenkt på dette lenge, men ettersom vi ikke har bil selv, er det ikke så ofte vi har han i bil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde håpet vi kunne vente et par måneder med å bytte sete, for nå ser det sannelig ut til at vi kanskje trenger ny tørketrommel, og da er det greit hvis babysetet kan vare en liten stund til. Hun er nok litt over 8 kg, kanskje 8,5? (7 mnd, og tror ikke hun har blitt særlig tyngre den siste måneden) og ca 70 cm, så det burde holde en stund til. iZi Sleep ser litt mindre ut innvendig enn Maxi-Cosi, men kanskje synet bedrar? Man skal forresten ikke bruke tykke ytterklær i bilseter, men heller dekke til med ullpledd e.l. på toppen.

Vi har sett på blant annet izi Kid/Combi som går til 18 kg og Britax Multi-tech som går til 25 kg, men jeg er litt skeptisk til sistnevnte fordi det ser såpass "åpent" ut. Vi får se når det blir aktuelt.

I dag skal vi forresten forsøke å få fikset pass til frøkna. Det kan bli interessant å ta bilde. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt grøt siden han var 4 mnd, og han har ikke blitt hard i magen av det, så akkurat grøten sklir rett gjennom, hehe :)

Men sviskemos har jeg ikke hatt i hus, også har jeg ikke tenkt på det. :sjenert: Har bare brukt det et par ganger før, men det er jo veldig kjekt å ha i hus da *fører opp på handlelista*.

Da ønsker jeg deg riktig lykke til med å ta passbilde, blir nok ingen enkel jobb :fnise:

Vi har også sett på nytt sete nå, mamma skal være med å betale 1500,-og det hjelper godt på. Jeg lurer rett og slett på om jeg skal kjøpe sete på happyland ved svinesund, for der er det visst ganske billig. Drev å økte rundt i går faktisk og der kan man spare over 1000 lappen. Selvom vi bor på sørlandet så kan vi besøke heimen der og samtidig ta oss en liten harrytur :jepp:

Hadde egentlig tenkt å kjøpe det setet som er på coop obs, men når jeg ser at flere av de godkjente setene egentlig ikke skulle vært godkjent så kommer vi til å kjøpe et av 'best i test setene'. Akkurat sånne ting synes jeg ikke det er noe "pris" på egentlig. Det er snakk om sikkerheten til ungene og det er førstepri.

Tv2 hjelper det, forbrukerportalen og klikk har mange tester liggende inne. Tenkte jeg skulle ringe inn å høre på happyland en dag, for vi må nok snart bytte sete. Er ganske snaut med plass oppi der når han skal ha ull på ull pluss dress.

Nå har L begynt å gå litt rundt i senga simens han holder seg fast i sprinklene og kanten :rødme: Herlighet så fort alt skjer nå, ynes godt tiden kunne stoppet opp litt nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi (eller jeg..) sitter og tenker på dette om dagen..Er jo kjempevanskelig å vite hva vi skal ha neste! Vi har også maxi-cosi nå og jeg tror nok M kan bruke den en stund til, men jeg vil begynne og planlegge neste stol jeg, bruker så lang tid på å bestemme meg :tongue:

Dessuten er baksetet i den bilen vi har nå så lite (a4), og jeg tror faktisk ikke at vi får plass til Darlingen om M i samme bil, i alle fall ikke på samme side i bilen :fnise:

Er jo så mye som må tenkes over!

Har dere andre sett dere ut ett neste sete? Anbefalinger takk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...