Tussi! Skrevet 5. februar 2010 #3041 Del Skrevet 5. februar 2010 Lillemor hadde luftveisinfeksjon når hun var 2-3 måneder. Ellers har hun vært snørreten i hele vinter nesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3042 Del Skrevet 5. februar 2010 G har fått unna den fjerde barnesykdommen, så han har vært syk. Rundt 40 i feber på det høyeste. Denne får jo de fleste før fylte ett år, da. Ellers er han litt snørrete. Både jeg og mannen har vært hanglete, og svigers i kjelleren har hatt omgangssjuke, uten at det har påvirket G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3043 Del Skrevet 5. februar 2010 mini har hatt øyreverk. det varte ikkje så lenge, og han var berre tydeleg plaga 1 dag. hadde ikkje feber, så dei treng ikkje ha feber for å ha øyreverk. mini var berre snørrete i tillegg. men han skreik 3-4 timar i strekk, utan at noe som helst roa han, og då dro me på legevakta og det viste seg at han hadde øyreverk. ein stikkpille, og han var mykje betre. me slapp heldigvis antibiotika. slapp av aricept, eg trur ikkje amming eller ikkje har SÅ stor betydning. eg fullammar jo. eldstemann var sjuk for fyrste gong i fjor vinter, 8-9 mnd gamal. kjem nok litt an på årstida, kor gamle dei er når dei blir sjuke fyrste gongen. mine har vore veldig lite sjuke, i alle fall eldstemann, men trur det er fleire faktorar som spelar inn, enn amming. mini er superskrikete i kveld, tann nummer to på gang trur eg. no har han sovna i mei taien. nokon som veit om ein god sovestiling i mei tai for litt større babyar? han får dårleg hovudstøtte i denne - den same eg har brukt sidan han var nyfødd. han sit fint i den enno, men berre som vaken når han held hovudet sit sjølv. ikkje noko sovestilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 5. februar 2010 #3044 Del Skrevet 5. februar 2010 Hvor høyt er panelet på meitaien, da? Kan du brette det litt opp så det støtter nakken hans? Her frykter jeg en ny søvnløs natt. Jeg vet ikke helt hva det er, men enten en type fysisk framskritt eller nye tenner, for hun er veldig klengete, og vil helst ligge oppå meg. I kveld tror jeg at jeg skal forsøke å ignorere litt mer sutring, for å se om hun roer seg. Ryggen min vil ikke mer av det her. Jeg har forsøkt med en mikroporsjon grøt for å se om det hjelper, selv om vi ikke er oppe i full porsjon på dagtid. Hvor lenge er det forresten generelt mellom første og andre runde med tenner? Hun fikk de to første for en måned siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 5. februar 2010 #3045 Del Skrevet 5. februar 2010 mini er superskrikete i kveld, tann nummer to på gang trur eg. Åhh, kan ikke vi få en av dere, siden han har to Har ikke fått tenner enda her. Trodde kanskje feberen skulle hjelpe på litt, men nei. Har lest litt om tegn på tenner, og L har hatt samtlige av dem. Grinete er han periodevis, feber, klør, sikler, røde kinn ( i dag har han vært kjemperød, skulle tro jeg hadde brukt sminke i kinnene hans. Kan tegne på litt sorte prikker, så er han en liten nissegutt Kalde ting hjelper, så vi vet jo det klør. Føler jeg har mast om dette lenge nå, jeg har også det, hehe Aricept - Jeg ammer jo, så jeg skal ikke si jeg skjønner deg, men det er jo mange barn som ikke ammes og syke blir de en gang alle mann så det ville jeg ikke ha bekymret meg for. Her har L vært syk for første gang neste 7 mnd gammel. Som Imli sier så har det nok mye å si med årstid også. Ikke bare å kle dem opp nå når temperaturforskjellen er så stor fra dag til dag. Det må jo være en bra ting at han ikke er blitt syk enda, men vær forsiktig med å si det Her sa jeg senest et par dager før han ble dårlig at "tenk at han ikke er blitt syk enda", og nesten før jeg fikk sagt det så satt vi der med en stk grinete,snørren og hostete gutt Synd du skal føle deg så ille pga amminga. Vet ikke om du har lest den artikkelen som var om amming vs erstatning? Der mener iallefall forskere at det ikke er såå mye bedre å amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3046 Del Skrevet 5. februar 2010 imli: Kanskje en meitai med sovehette hadde vært tingen? Her må vi snart gi mer enn bare mme til frokos. Han nærmer seg på nytt den berømmelige literen,i dag var han sågar rett over, så da er det ingen bønn. Pappaen har gitt han et par teskjeer med hirsegrøt, og selv om vi ikke syntes den smakte stort (omtrent like lite som ei riskake ), så syntes G at det var storveis! Han er tydeligvis ikke så veldig nøye på hva vi putter i gapet hans, så lenge vi bare skufler innpå! Å ta fra han smaksprøven når det ikke passer, resulterer nemlig i høylytt klaging. Tenker vi skal snakke litt med hs om matrutiner og diverse på kontroll den 10. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3047 Del Skrevet 5. februar 2010 Hvor høyt er panelet på meitaien, da? Kan du brette det litt opp så det støtter nakken hans? Det er liksom ikkje høgare enn at det sluttar rett i nakken på han... Det er jo berre den firkanten liksom, og han sit med rumpa og ryggen nedi, og hovudet akkurat over. imli: Kanskje en meitai med sovehette hadde vært tingen? Kva er det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelin Skrevet 5. februar 2010 #3048 Del Skrevet 5. februar 2010 Eg er heilt einig i at mange bør starte pottetrening tidlegare altså, berre så det er sagt. Me ville gjerne ha starta litt før me og - rundt 1,5 år syns eg høyrest fornuftig ut. Jeg synes det høres litt vel optimistisk ut å starte pottetrening på 1,5 år gamle barn. Og gutter er jo gjerne litt senere ute med å bli "tørre", enn jenter. Jobber i barnehage, og kjenner bare til ei jente som sluttet med bleier, 2 år gammel, ingen andre barn under 3 år har ennå sluttet med bleie i barnehagen. Synes det er veldig individuelt om barnet har interesse for å gå på do, men synes det er en sjeldenhet at de er interessert i å gå på do allerede som 1,5 åring. Andre erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3049 Del Skrevet 5. februar 2010 Berer han omtrentslik - "lite barn med beina ut". Heilt fint når han er vaken, men når han sovnar, så har jo ikkje hovudet noko støtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3050 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg synes det høres litt vel optimistisk ut å starte pottetrening på 1,5 år gamle barn. Og gutter er jo gjerne litt senere ute med å bli "tørre", enn jenter. Jobber i barnehage, og kjenner bare til ei jente som sluttet med bleier, 2 år gammel, ingen andre barn under 3 år har ennå sluttet med bleie i barnehagen. Synes det er veldig individuelt om barnet har interesse for å gå på do, men synes det er en sjeldenhet at de er interessert i å gå på do allerede som 1,5 åring. Andre erfaringer? Vel, kvifor var minst halvparten av to-åringane dagtørre for berre 20 år sida? Har dei blitt "dårlegare" dei siste åra? Har vel litt med foreldre innstats å gjere og. At mange ungar er seint tørre i dag, kjem jo mykje av gode bleier og foreldre som ikkje vil/har tid til å pottetrene ungane sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3051 Del Skrevet 5. februar 2010 Sovehette et et lite tøystykke med snorer som henger fast øverst i panelet, og som du kan legge over hodet til mini når han sover. Ofte kan snorene festes til skulderstroppene med trykknapper, eller knyting. Her er noen eksempler: Eye2eye med sin store og gode alvehette (festes med knyting): http://www.flickr.com/photos/26626228@N07/...57623125208443/ Kleinsmekker med sovehette: http://www.kleinsmekker.dk/product.asp?product=892 Bebinær sin hette: http://www.bebinar.com/index.php?prod=47&a...etails&sub= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3052 Del Skrevet 5. februar 2010 Vel, kvifor var minst halvparten av to-åringane dagtørre for berre 20 år sida? Har dei blitt "dårlegare" dei siste åra? Har vel litt med foreldre innstats å gjere og. At mange ungar er seint tørre i dag, kjem jo mykje av gode bleier og foreldre som ikkje vil/har tid til å pottetrene ungane sine. Godt poeng. Jeg kunne egentlig tenke meg å sende G til kindergarden ved den internasjonale skolen, og der er det et krav at barnet er ute av bleiene når det begynner når de er tre. Nå er det lite sannsynlig at G begynner da, for kindergarden ligger så utrolig køddent til for oss, men det er jo lov å drømme da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelin Skrevet 5. februar 2010 #3053 Del Skrevet 5. februar 2010 Vel, kvifor var minst halvparten av to-åringane dagtørre for berre 20 år sida? Hvor har du det i fra? Jeg kan ikke snakke for hva foreldrene gjør og ikke gjør. Men i barnehagen er visstnok pottetrening ut. Og man skal på ingen måte "påtvinge" barnet pottetrening, men heller vente til barnet selv viser interesse for å gå på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3054 Del Skrevet 5. februar 2010 Sovehette et et lite tøystykke med snorer som henger fast øverst i panelet, og som du kan legge over hodet til mini når han sover. Ofte kan snorene festes til skulderstroppene med trykknapper, eller knyting. Her er noen eksempler: Eye2eye med sin store og gode alvehette (festes med knyting): http://www.flickr.com/photos/26626228@N07/...57623125208443/ Kleinsmekker med sovehette: http://www.kleinsmekker.dk/product.asp?product=892 Bebinær sin hette: http://www.bebinar.com/index.php?prod=47&a...etails&sub= Takk for tips Me låner Mei-tai av ei KG-veninne no, men eg har lyst på eigen. Er jo så utruleg mange stilege og fine! :dåne: Men kor stort bør panelet vere? Kan ein bere ein toåring i den same mei-taien ein ber ein liten baby i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3055 Del Skrevet 5. februar 2010 Det stemmer det imli sier. Dagens engangsbleier holder barnet veldig tørt. Med tøybleier som ble brukt før, og forsåvidt nå også, merker barnet at det tisser, da bleien ikke suger opp like kjapt. Dette er sakset fra en artikkel jeg fant: "Det går minst ett år lenger før barna slutter med bleier her i landet enn det som var vanlig for 40-50 år siden, sier Jon Steen-Johnsen, pensjonert overlege.Som barnelege og ekspert på nettstedet barnimagen.com har han blant annet gitt mødre råd om pottetrening – og manglende pottetrening - hos norske barn. Bleie hele døgnet I en artikkel på barnetmitt.com viser Steen-Johnsen til at 61 prosent av barn var dagtørre før 1940 ved halvannet års alder. I 1970 var tallet gått ned til 22 prosent.Ifølge Newswire bruker de fleste treåringer i dag bleie hele døgnet.- De slutter med bleier minst ett år senere enn på 1960-tallet da barna ble satt på potte fra de var halvannet år, sier jordmor Anne Mari Fredriksen i SCA Libero til Newswire." http://www.aftenposten.no/helse/article1860720.ece Så det synes rart at barna i dag plutselig har null kontroll på blære og rektum, når de med hjelp av foreldrenes innsats, fint ble bleiefrie tidligere før. Der kommer vi til det du sier. Det er ikke så poppis lenger. Foreldre prioriterer ikke pottetreningen slik de fleste gjorde før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. februar 2010 #3056 Del Skrevet 5. februar 2010 Eg grøsser i alle fall over 3-4 åringar som gjer alt i bleia, så det skal eg gjere det eg kan for å unngå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelin Skrevet 5. februar 2010 #3057 Del Skrevet 5. februar 2010 Dette er sakset fra en artikkel jeg fant: "Det går minst ett år lenger før barna slutter med bleier her i landet enn det som var vanlig for 40-50 år siden, sier Jon Steen-Johnsen, pensjonert overlege.Som barnelege og ekspert på nettstedet barnimagen.com har han blant annet gitt mødre råd om pottetrening – og manglende pottetrening - hos norske barn. Så det synes rart at barna i dag plutselig har null kontroll på blære og rektum, når de med hjelp av foreldrenes innsats, fint ble bleiefrie tidligere før. Der kommer vi til det du sier. Det er ikke så poppis lenger. Foreldre prioriterer ikke pottetreningen slik de fleste gjorde før. For 40-50 år siden var det også mye mer vanlig at mødre var hjemmeværende, og da hadde en større mulighet til pottetrening. Med dagens travle foreldre, og barnehager som tar barns medvirkning på alvor, er det ikke rart det tar lang tid. I barnehagen jeg er i, er det bedagelige gutter, som fyller 4 år i år, som fortsatt ikke viser noen interesse for å gå på do. Jeg tror ikke det har noe med å være poppis eller ikke, det er foreldres prioriteringer selvfølgelig, men jeg tror kanskje ikke tiden strekker helt til for mange. Dessuten tror jeg det kan være vanskelig å innføre pottetrening på et barn, som overhodet ikke er interessert, og som fortsatt er godt fornøyd med bare å bytte bleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michelin Skrevet 5. februar 2010 #3058 Del Skrevet 5. februar 2010 Eg grøsser i alle fall over 3-4 åringar som gjer alt i bleia, så det skal eg gjere det eg kan for å unngå! Jeg er helt enig. Og barn som går over til stor avdeling i barnehagen (3-6 år), og fortsatt bruker bleie, er for meg litt rart. Men det er faktisk ikke noen som har vært tørre som 1,5 åringer i barnehagen det siste året. Det er den lille jenta på 2 år, og det ble da sett på som veldig tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 5. februar 2010 #3059 Del Skrevet 5. februar 2010 Det er her jeg håper å nytte litt fordelen med tøy. barn blir fortere bleiefri da. Dessuten håper jeg at ved å drive litt EC, så vil G vise litt interesse for potta når han blir større også. Det er klart det krever å få barna tørre, men det krever vel ikke nødvendigvis så mye mer av en på rundt halvannet til 2 år, kontra en på 3 som er full i egenvilje og som gjerne synes verden rundt er superspennende! Men nå skal ikke jeg legge meg i andres valg sånt sett. Jeg vil bare si at det ikke blir aktuelt å la en 3-4 åring bruke bleier på fulltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. februar 2010 #3060 Del Skrevet 6. februar 2010 Huff, når fireåringar ikkje "visar interesse" for å gå på do, er det jo ganske tydeleg at det er nokon slappe foreldre med i bilete. Begynner ein så seint som 3-4 år med pottetrening, er det jo ikkje rart at det kan vere vanskeleg å få ungen til å gå på do. Mykje lettare med ein 1-2-åring. Og "godt fornøgd med å berre bytte bleie"? Huff, stakkars ungar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå