Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Ny favorittmat her i huset: Sviskemos!!

Det var jammen meg suksess - alt annet han har fått smake på har han laget en eller annen grimase av - og så gått over til å like etter andre skje (eller ikke like i det hele tatt), mens med sviskemosen var det bare rett inn og ned og gape på nytt ;)

Blir nok ikke det vi gir mest da men - artig å prøve iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sviskemos du! Koselig at han gapte etter mer da. Vår gutt er en slukhals, viser det seg. Han gaper som bare det for det meste. satt og suttet på en bit melon i dag også. holdt den med begge hendene og koste seg vel og lenge. Du kan tro han sutret stort når han mistet taket den ene gangen, og ikke lenger hadde noe i munnen! :fnise:

imli: Ang. EC, så er det ikke noe stress for oss når vi bare praktiserer det til bæsj, men det er klart det er jobb når man praktiserer det fullt ut. Det tar tid å lære signaler og mønster. Ofte har ikke barna bare tørre bleier, men de tisser også når de kommer på potte, som oftest bli gjort når de skal skiftes på. Det er jo typisk etter barnet har sovet eller spist.

Men akkurat det kommer ikke vi til å stresse med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskemos du! Koselig at han gapte etter mer da. Vår gutt er en slukhals, viser det seg. Han gaper som bare det for det meste. satt og suttet på en bit melon i dag også. holdt den med begge hendene og koste seg vel og lenge. Du kan tro han sutret stort når han mistet taket den ene gangen, og ikke lenger hadde noe i munnen! :fnise:

imli: Ang. EC, så er det ikke noe stress for oss når vi bare praktiserer det til bæsj, men det er klart det er jobb når man praktiserer det fullt ut. Det tar tid å lære signaler og mønster. Ofte har ikke barna bare tørre bleier, men de tisser også når de kommer på potte, som oftest bli gjort når de skal skiftes på. Det er jo typisk etter barnet har sovet eller spist.

Men akkurat det kommer ikke vi til å stresse med. ;)

Skrikes ofte etter mer her også hvis han har fått øynene opp for noe han liker. Blir meeeget fornærmet når mamma begrenser maten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Kjenner til den fornærmelsen. Da spanderer han meget gjerne på seg en uuuuhhh...DING! Det er på "dingingen" at fornærmelsen kjennes best her. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har i en ukes tid nå tatt på det ene øret sitt endel - vi har tenkt om det kan være ørebetennelse, men han har liksom ingen andre symptomer...

Ikke har han vært forkjølet i forkant, ikke har han feber, ikke griner han eller noe sånt.

Lurer på om han bare har oppdaget at han har noe på siden av hodet sitt :fnise:

Noen her som har hatt baby med ørebetennelse? Isåfall, hvordan oppførte de seg?

---

Forøvrig er jeg skikkelig forkjøla, nyser og hoster, og såååår hals...håper ikke E blir smittet - men det er vel ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han tar seg til øret, kan være tegn på ørebetennelse, også hvis han er urolig ved sengetid. Her var jenta litt rød i ørene, men da var hun samtidig litt snørrete. Jeg spurte legen om han kunne sjekke ørene hennes fordi hun var veldig urolig om hun ble lagt på rygg. Og joda, hun var litt rød, men det hang gjerne sammen med forkjølelsen. Saltvannsspray til nesen og et par kvelder med paracetamol før sengetid, og det ble helt annerledes.

Nå, derimot... :eeeh: Jeg vet ikke hva det er, men hun får panikk hver gang hun blir lagt ned, og har hengt fast i puppen som en klegg hele natten. Resultatet er melkespreng, noe jeg trodde var umulig å få såpass sent. Jeg tror jeg må bli litt strengere med henne, for på denne måten er det ingen av oss som får noe særlig god nattesøvn. Det må være noe på gang, for sånn som det her har hun aldri vært tidligere. Ikke ser jeg flere tenner, heller. :forvirret:

Sviskemos var veldig populært her også, og nå tror jeg faktisk at jeg skal lage en liten porsjon til formiddagsmaten. Hvis jeg da har svisker i skapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at han tar seg til øret, kan være tegn på ørebetennelse, også hvis han er urolig ved sengetid. Her var jenta litt rød i ørene, men da var hun samtidig litt snørrete. Jeg spurte legen om han kunne sjekke ørene hennes fordi hun var veldig urolig om hun ble lagt på rygg. Og joda, hun var litt rød, men det hang gjerne sammen med forkjølelsen. Saltvannsspray til nesen og et par kvelder med paracetamol før sengetid, og det ble helt annerledes.

Nå, derimot... :eeeh: Jeg vet ikke hva det er, men hun får panikk hver gang hun blir lagt ned, og har hengt fast i puppen som en klegg hele natten. Resultatet er melkespreng, noe jeg trodde var umulig å få såpass sent. Jeg tror jeg må bli litt strengere med henne, for på denne måten er det ingen av oss som får noe særlig god nattesøvn. Det må være noe på gang, for sånn som det her har hun aldri vært tidligere. Ikke ser jeg flere tenner, heller. :forvirret:

Sviskemos var veldig populært her også, og nå tror jeg faktisk at jeg skal lage en liten porsjon til formiddagsmaten. Hvis jeg da har svisker i skapet. :)

Men det rare er at han ikke har noen andre symptomer - han er heller ikke urolig når han skal sove eller noe sånt...alt annet er som før.

Han er ikke rød i øret heller... :sjenert:

Jeg ville tro at hvis det var vondt hadde han vel sagt ifra, men hvem vet...?

Huff, slitsomt å ikke få sove pga spising natta igjennom - håper det ordner seg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at ørebetennelse/vondt i ørene kan gi mange uklare symptomer, men det at de tar seg til ørene, er i hvertfall et klart symptom. Du kan jo forsøke med saltvannsspray, og se om det bedrer seg? Det er uansett uskadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at ørebetennelse/vondt i ørene kan gi mange uklare symptomer, men det at de tar seg til ørene, er i hvertfall et klart symptom. Du kan jo forsøke med saltvannsspray, og se om det bedrer seg? Det er uansett uskadelig.

Ja, det er sant.

Vet du om saltvannsdråper har samme effekt? Har ikke spray...og ikke bil til å komme meg til apoteket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får dråpene inn i nesen, burde det ha samme effekt. Det er mulig at han blir sint, men det får man bare tåle. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det også som det er tenner på gang. Vært en del sutring i det siste, men i går ble det helt ekstremt. Bæsja 4-5 ganger i går og bare skriker. Syns jeg kjenner noe på sidene av fortennene, så er spent på å se om det kommer noe eller ikke. Kan jo hende hun bare har vondt i magen eller noe annet, men syns ikke det virker sånn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får dråpene inn i nesen, burde det ha samme effekt. Det er mulig at han blir sint, men det får man bare tåle. :fnise:

Han er ikke særlig glad i nesedråper nei, har gitt det før ved forkjølelse - og det tas ikke godt i mot.

Fikk da lurt i han noen dråper isted, med litt grining, så får vi se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga lillemann havregrøt i dag og han gapet etter mere :)Bra at det er noe mat han liker foruten sviskepure og grønnsakspure. Ser at flere her inne gir barn på rundt 5 mnd mat som brød, melon, broccoli osv å holde samt bite/suge på. Er dere ikke redde for at de skal klare å sette en bit i halsen?? (det er min store skrekk... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg bekymrer meg ikke. jeg er der og passer på, eller pappaen da. Dessuten er det god trening i koordinasjon. Han klarer ikke gnage av stort, og hvis noe mot all formodning skulle løsne, så er vi jo der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte legekontoret sånn for sikkerhets skyld, og de trodde ikke det var ørebetennelse.

Da hadde allmenntilstandet vært nedsatt - feber, sutrete, ofte tett i nesa også - og ingen av disse symtomene har han jo - så da lar vi det bero enn så lenge.

Har for sikkerhets skyld, vasket ørene hans godt nå, ka jo være at det var noe inni der som plaget eller noe...;)

---

Senere idag skal jeg i svømmehallen, er så deilig å svømme seg skikkelig sliten og så slappe av i badstu etterpå :jepp:

Og i kveld skal vi til et vennepar og spise god mat og kose oss - foreldrene mine skal passe E hjemme hos oss, så blir ikke langt på natt - men godt å komme seg ut litt ;)

God helg alle sammen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere her inne gir barn på rundt 5 mnd mat som brød, melon, broccoli osv å holde samt bite/suge på. Er dere ikke redde for at de skal klare å sette en bit i halsen?? (det er min store skrekk... :sjenert: )

Nå er jo J litt eldre da, men jeg sitter rett ved og følger godt med sånn at jeg kan gripe inn om det blir nødvendig. Det har heldigvis ikke vært nødvendig til nå. Om han biter av en større bit kommer den som regel raskt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere hatt sjuke unger til nå?

Jeg var jo på helsestasjon i går, og tok opp igjen min bekymring ang. manglende amming med helsesøster. Hun har vært skikkelig flink på det temaet før, og jeg har følt hun har tatt meg på alvor. Jeg fortalte at jeg gruet meg til første gang lillegutt ble syk. Jeg er sikker på at jeg kommer til å få gigadårlig samvittighet, og føle det er min skyld han er syk fordi han har fått et dårlig immunforsvar pga alt for lite morsmelk.

Helsesøster svarte bare; ikke bekymre deg, har han ikke blitt dårlig enda har han godt immunforsvar, de fleste babyer blir syke før 6 1/2 mnd. Stemmer dette?

Både mannen og jeg har vært forkjølelsessyke med feber to ganger hver, men han har ikke blitt smittet. Jeg har blitt smittet av mannen hver gang (jeg ble nesten aldri smittet før graviditeten, føler jeg bare har vært sjuk etter fødselen jeg...), men lillegutt har holdt seg frisk. Han ble litt snørrete i nesa et par dager i jula, men ikke noe syk. Så da håper jeg litt at det stemmer, at kanskje lillegutt har fått et godt immunforsvar allikevel, selvom jeg har sviktet han med morsmelka... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Har noen av dere hatt sjuke unger til nå?

M har ikke vært sjuk, var litt snørrete en periode bare :)

Darlingen låg en uke med influensa før jul, men verken jeg eller lisja fikk det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært forkjølet, og var ganske syk i nøyaktig to dager, og tenkte at jenta også ville få det. Hun ble ørlite snørrete i noen få dager, men ble ikke egentlig syk, så tydeligvis er hun godt beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J var gørr-snørrete i sommer, da han bare var 5-6 uker og har blitt noe snørrete igjen nå. Men ikke ordentlig syk med feber og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...