Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg lar ikke M ligge og gråte alene..At ho sutrer litt får bare være, men når ho gråter får ho trøst :)

På natta tar vi ho ikke opp om ho gråter, men vi sitter ved siden av senge og holder hånd, stryker på hodet osv..

Samme her.

Pappa'n har slitt med å legge lillegutt for kvelden. Vi bestemte oss for noen uker siden at pappa skal legge han HVER kveld uansett hvor mye han protesterer/ skriker. Og han skriker jo i armene til pappaen, ikke alene i senga- det synes jeg er greit. Etter 5-6 dager godtok han endelig å bli lagt av andre enn mamma'n sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ting skal skje så fort for noen jeg - skjønner ikke poenget med å sette en 6-7mnd gammel baby på potte - ikke er det bra for de heller. Det er mulig dere ikke bruker potte som pottetrening, men uansett, men jeg syns man skal la babyer være babyer.

Klippet fra mammanett.no

Ikke start for tidlig!

Pottetrening er først aktuelt når barnet er i 2-3 års alderen og selv viser tegn til å være klar for det. Jenter blir vanligvis tidligere enn guttene tørre. Tidligst rundt 18 mnd. alder er barnet i stand til å beherske endetarmens lukkemuskel og blæren. Det går ikke an å fremskynde barnets renslighet ved å trene. Før dette er pottetrening nytteløst. Selvsagt kan du sette barnet på potte, og kanskje er du heldig og treffer akkurat på det tidspunktet barnet tilfeldigvis tisser, men det har ingen hensikt. Barnet må først utviklingsmessig bli i stand til å holde seg og kjenne at det skal på toalettet. Det er nerveceller i ryggmargen som gir disse signalene. Disse nervecellene blir altså først ferdig utviklet en gang mellom 1 1/2 år og 3 år.

Vel, her er ikke jeg helt enig, og herom strides også de lærde.

Jeg er fullstendig klar over at lukkemuskelen og blære ikke er utviklet enda, og jeg forventer å bruke bleie i mange år fremover. Men nå bæsjer J til fast tid hver eneste morgen, det skjer alltid under morgenstellet etter at jeg har tatt av bleia. Det må da være mer behagelig for han å gjøre det på en potte i en posisjon hvor han lettere får tak i de rette pressemusklene enn å gjøre det liggende på stellematta, og få det klint utover huden. Nå sitter han ganske bra, og da ser jeg ikke problemet med å han han på potta denne stunden om morgenen. Da venner han seg til den, og blir ikke redd den til senere når vi skal venne han av med bleier. Han blir jo ikke mindre baby av å sitte der de 2 minuttene det tar.

Tidligere ble barn vent av med bleier mye tidligere enn i dag, og i store deler av verden er mange barn tørre både 1 og 2 år før her i Norge. Nå har vi et litt annet klima, og derfor en litt annen situasjon. Men det er faktisk ofte mulig å se på barnet når det må på do. Jeg forventer IKKE at J skal holde seg, og jeg tvinger han på ingen måte til å sitte der, og forventer ikke noe "resultat". Jeg er opptatt av at det skal være positivt.

Nå kommer nok ikke jeg til å gjøre det selv, men har lest en del om de som driver med EC, og jeg er ikke negativ til dette så lenge det skjer på barnets premisser. De som driver med det hveder hvertfall at de kan se på barnet når det må på do, og det har jeg ingen grunn til å tvile på. Det er også uenighet om når man bør begynne med pottetrening, det kan du lese om f eks her. Jeg mener Kristin Sandvik har noe for seg når hun sier pendelen kansje har svingt litt langt andre veien. Kansje er det dumt å kalle det pottetrening, fordi så mange forbinder det med å bli tørr. Det er hvertfall ikke hensikten med "pottetreningen" her i huset.

Vi bruker som sagt tøybleier, og for meg er det et poeng i å spare den ene bleia om morgenen når han alltid bæsjer, eller å slippe å tørke av stellematta.

Nå har vi imidlertid ikke brukt potta vi har kjøpt. J liker ikke å sitte der, så da har vi ikke gjort det. Den er fryktelig kantete, så jeg skal se om det hjelper med en som er litt rundere. Og jeg kommer til å forsøke det med god samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertepotta til baby bjørn er det mange som er fornøyde med, og som anbefaler til EC, og også når barnet selv klarer å reise seg, for den er slik at barnet står oppå litt pottekant når det skal reise seg, noe som gjør prosessen lettere.

De er ute av produksjon nå, men man får de på finn. Jeg har kjøpt en slik blå, og ser at det blant annet er en oransj til salgs her i Bergen. :)

Og for å ha sagt det, så er det ikke slik at barnet skal holde seg, eller at man forventer resultater i potta hver gang. Det skal være en positiv kommunikasjon mellom barn og foreldre, og det er klart at foreldrene støtter godt opp om barnet når det er på potte/over vask/på toalettet.

Det er heller ikke alle barn som vil gjøre bæsj i bleia heller, og det kan jeg forsåvidt forstå. :ler: Min gjør i bleia også, for han er rimelig uforutsigbar nå som tennene jobber seg oppover, men han gir rimelig fort beskjed om at han IKKE finner seg i å ligge i bæsj. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bra for dem? Hvordan begrunner du det? Og har det skjedd et eller annet med barnas nerveceller de siste årene som gjør at de får kontroll over endetarmen sin årevis etter hva besteforeldrene fikk?

Og så må jeg bare le av mammanett noen ganger, " det har ingen hensikt" å la barnets tiss komme i en potte når det alikevel kommer? :ler:

Det med at et ikke er bra for dem var nok bare en teit formulering fra meg - da jeg personlig syns det virker litt tidlig å styre med dette - men som sagt, det er min oppfatning.

Mener du at folk fikk nerveceller i ryggraden før tidligere? Jeg har aldri hørt om babyer med kontroll over endetarmen så tidlig som før 2-3 års alder.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon: Nå er G våken, og jeg har ikke mye tid, men pottetreningen er ikke pottetrening i ordets bokstavelige forstand. Det EC handler om er å lese barnet signaler på når det må gjøre fra seg, og så ta det til potte/vask, eller som vi gjør, på stellebordet med papir under stumpen.

Alle barn gir fra seg signaler når det skal bæsje og tisse, men hos de fleste vil ikke disse signalene bli gjort noe med. Det handler altså om samspill mellom den voksne og barnet. Så den srtikkelen du referer til, viser at den ikke er bygget med noe kunnskap om elimination communication, som EC betyr.

Å være baby er ikke ensbetydende med at de skal og må bæsje i bleia. ;) Det finnes sågar kulturer hvor bleier ikke brukes i det hele tatt. Tenk selv. Hva synes du er best? Bæsje i buksa, eller på toalettet? ;)

Dessuten vil man, når man følger opp EC, kunne få barnet ut av bleiene tidligere, fordi barnet selv sier i fra når det må på toalettet. Det er ikke så veldig lenge siden ei jeg kjenner fikk sin datter bleiefri på dagtid hvertfall, halvannet år gammel.

Så sånn er det med den saken. Det handler ikke om å gjøre babyen mer voksen enn hva den er, så her synes jeg du er ute med fordommer rundt noe du gjerne ikke har noe særlig kjennskap til. :)

Det jeg uthevet har litt med det jeg mener med å la babyer være babyer - og igjen - det er bare min personlige oppfatnig.

En baby har bæsjet i bleien siden den ble født, og jeg kan ikke med min villeste fantasi tenke meg at en så liten unge legger merke til hvor den bæsjer.

Jeg har ikke foredommer, og skal fint si at jeg ikke kan noen ting om EC - jeg hadde bare syntes det hadde vært mye stress - for her nytter det ikke å se noen signaler på når E tisser - og bare av og til når han bæsjer ;)

Vel, her er ikke jeg helt enig, og herom strides også de lærde.

Jeg er fullstendig klar over at lukkemuskelen og blære ikke er utviklet enda, og jeg forventer å bruke bleie i mange år fremover. Men nå bæsjer J til fast tid hver eneste morgen, det skjer alltid under morgenstellet etter at jeg har tatt av bleia. Det må da være mer behagelig for han å gjøre det på en potte i en posisjon hvor han lettere får tak i de rette pressemusklene enn å gjøre det liggende på stellematta, og få det klint utover huden. Nå sitter han ganske bra, og da ser jeg ikke problemet med å han han på potta denne stunden om morgenen. Da venner han seg til den, og blir ikke redd den til senere når vi skal venne han av med bleier. Han blir jo ikke mindre baby av å sitte der de 2 minuttene det tar.

Tidligere ble barn vent av med bleier mye tidligere enn i dag, og i store deler av verden er mange barn tørre både 1 og 2 år før her i Norge. Nå har vi et litt annet klima, og derfor en litt annen situasjon. Men det er faktisk ofte mulig å se på barnet når det må på do. Jeg forventer IKKE at J skal holde seg, og jeg tvinger han på ingen måte til å sitte der, og forventer ikke noe "resultat". Jeg er opptatt av at det skal være positivt.

Nå kommer nok ikke jeg til å gjøre det selv, men har lest en del om de som driver med EC, og jeg er ikke negativ til dette så lenge det skjer på barnets premisser. De som driver med det hveder hvertfall at de kan se på barnet når det må på do, og det har jeg ingen grunn til å tvile på. Det er også uenighet om når man bør begynne med pottetrening, det kan du lese om f eks her. Jeg mener Kristin Sandvik har noe for seg når hun sier pendelen kansje har svingt litt langt andre veien. Kansje er det dumt å kalle det pottetrening, fordi så mange forbinder det med å bli tørr. Det er hvertfall ikke hensikten med "pottetreningen" her i huset.

Vi bruker som sagt tøybleier, og for meg er det et poeng i å spare den ene bleia om morgenen når han alltid bæsjer, eller å slippe å tørke av stellematta.

Nå har vi imidlertid ikke brukt potta vi har kjøpt. J liker ikke å sitte der, så da har vi ikke gjort det. Den er fryktelig kantete, så jeg skal se om det hjelper med en som er litt rundere. Og jeg kommer til å forsøke det med god samvittighet ;)

Ja, det er tydelig at det strides om temaet iallefall ;)

Selvfølgelig skal du prøve med god samvittighet, det har jeg heller ikke sagt - mitt innlegg kom kanskje galt ut - men jeg personlig syns det enda er tidlig så lenge babyen ikke kan sitte helt av seg selv engang (men din gjør jo som du sa det ganske godt da).

Men jeg ser den, at det er greit å spare tøybleia når du allikevel vet når han bæsjer ;)

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har ikke lest og studert noe om pottetrenging og sånt enda..

Men jeg har fått litt meninger om det etter å ha hatt unger som skulle prøve potte i barnehagen..Og jeg synst at man godt kan presentere potta for ungene menst de er små, for at potta ikke skal bli skummel den dagen den skal tas i bruk på skikkelig :)

Det gjør jo ingenting om man ikke gjør noe!

Synst det var kjempesøtt når vi skulle få 2åringene på potte, de fleste var redd og nekta å sitte på den. Også kom det en liten unge på ca året og ville prøve, satt der og kosa seg :) Av og til kom det tiss og for det meste ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også gått over til tøybleiebruk, og jeg innrømmer at jeg har løpt på badet for å ta av bleien og enten holde henne over utslagsvasken, eller ta på en engangsbleie for å spare tøybleier når jeg vet det er bæsj på gang. Nå som hun har fått litt fast føde, er det ikke like forutsigbart lenger, men det går seg nok til etterhvert, og jeg tenker også å kjøpe potte, selv om jeg ikke har lyst til å la henne sitte uten støtte før hun setter seg opp selv. Men det går jo an å støtte henne i overkroppen, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg uthevet har litt med det jeg mener med å la babyer være babyer - og igjen - det er bare min personlige oppfatnig.

En baby har bæsjet i bleien siden den ble født, og jeg kan ikke med min villeste fantasi tenke meg at en så liten unge legger merke til hvor den bæsjer.

Vel. Her i gården er det ikke tvil om at bæsjing er en svært bevisst handling, og jeg synes nå du gir barnet liten kredit når du ikke tror at den legger merke til hvor den bæsjer. ;) Det er jo en grunn til at mange babyer blir grinete etter de har bæsjet seg ut. Jeg ser vi er uenige, og jeg mener fortsatt at det ikke nødvendigvis MÅ være slik at babyen skal bæsje i bleie for å være baby. Dessuten er det veldig praktisk å la han bæsje andre steder enn i bleia. Da slipper vi skitten bleie, og slipper å vaske en tilgriset barnestump. :)

Når man ikke gir respons på barnets signaler, så er det jo naturlig at barnet stopper å gi de også. ;) G har også svake signaler ved tissing. Jeg har lagt merke til at han ofte tisser i det bleia kommer av, men ikke alltid.

Men om man driver med EC, og ikke EC-light som vi gjør, så vil man etterhvert, og med en god innsats, finne ut når babyen tisse, og hvilke signaler den gir. Man kan sågar lære de en lyd de forbinder med tissing, og så vil de etterhvert kunne tisse når de hører den lyden.

I både India og Kina er det ikke vanlig med bleier, og det er da ikke så lenge siden de tradisjonelle bleienes inntog kom her heller, så det er nok ikke helt bak mål at babyen har en viss bevissthet rundt både tissing og bæsjing. For er det egentlig mer naturlig at barnet bæsjer i en innpakket stump, enn at den ikke gjør det?

Men som med alt annet som ikke er helt tradisjonelt, er det klart at det vekker oppsikt, motstand og at mange rister på hodet. For det er enklere å gå den tradisjonelle veien, uten å tenke over hvorfor en gjør det, eller fordi en ikke har lyst å gjøre det på annet vis. Uten at det nødvendigvis er så galt da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags middagsglass gir du? Hvilken smak tenker jeg på. L bare spytter det ut han, ikke snakk om at det skal ned, hehe.

Vi gir masse forskjellig. Kalv, potet og brekkbønner. Kylling, ris og gulrot. Nudler, mais og skinke. Lapskaus. Lasagne. Rødspette

og ris. Sei og potet. Husker ikke alt i farten (vi kjøpte mange forskjellige smaker i Sverige..) Alt går ned på høykant. Det eneste han ikke har likt til nå er potetmos alene.

Og her ser vi fortsatt ikke antydning til tenner. Har alle deres fått nå?

Ingen tenner her heller. Var på helsestasjon i dag på 6 mnd kontroll og helsesøster sa hun enda ikke hadde sett en unge som ikke hadde fått tenner.... :ler:

Vet dette er et stort diskusjonstema her inne, men hvor lenge lar dere barna ligge og gråte før dere går og trøster??

Skikkelig gråting skjer gudskjelov sjelden her, så vi lar han ikke ligge og gråte. Sutring kan han derimot ligger kanskje 3-5 minutter med før vi gjør noe hvis det er på dagtid og han er våken. Er det på natta eller ved leggetid, går vi inn så fort han lager lyd, men bare inn med smokk og rett ut igjen.

-----

6 mnd kontroll i dag. 71 cm og 9,7 kg. Stor, fin og aktiv gutt. Legen undersøkte alle kriker og kroker, og i hans ord; finner ikke noe gæ'ernt med gutten jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Her i gården er det ikke tvil om at bæsjing er en svært bevisst handling, og jeg synes nå du gir barnet liten kredit når du ikke tror at den legger merke til hvor den bæsjer. ;) Det er jo en grunn til at mange babyer blir grinete etter de har bæsjet seg ut. Jeg ser vi er uenige, og jeg mener fortsatt at det ikke nødvendigvis MÅ være slik at babyen skal bæsje i bleie for å være baby. Dessuten er det veldig praktisk å la han bæsje andre steder enn i bleia. Da slipper vi skitten bleie, og slipper å vaske en tilgriset barnestump. :)

Når man ikke gir respons på barnets signaler, så er det jo naturlig at barnet stopper å gi de også. ;) G har også svake signaler ved tissing. Jeg har lagt merke til at han ofte tisser i det bleia kommer av, men ikke alltid.

Men om man driver med EC, og ikke EC-light som vi gjør, så vil man etterhvert, og med en god innsats, finne ut når babyen tisse, og hvilke signaler den gir. Man kan sågar lære de en lyd de forbinder med tissing, og så vil de etterhvert kunne tisse når de hører den lyden.

I både India og Kina er det ikke vanlig med bleier, og det er da ikke så lenge siden de tradisjonelle bleienes inntog kom her heller, så det er nok ikke helt bak mål at babyen har en viss bevissthet rundt både tissing og bæsjing. For er det egentlig mer naturlig at barnet bæsjer i en innpakket stump, enn at den ikke gjør det?

Men som med alt annet som ikke er helt tradisjonelt, er det klart at det vekker oppsikt, motstand og at mange rister på hodet. For det er enklere å gå den tradisjonelle veien, uten å tenke over hvorfor en gjør det, eller fordi en ikke har lyst å gjøre det på annet vis. Uten at det nødvendigvis er så galt da. ;)

En av grunnene til at vi ikke merker når han bæsjer, er nettop fordi han ikke gir noen signaler, og han blir heller aldri grinete når han har gjordt det.

Han har ingen faste tider på døgnet han bæsjer (bortsett fra at det ikke skjer på natta) og da gidder jeg ikke henge over han døgnet rundt for å ense om det er noe på gang ;)

Av ren nysgjerrighet - hva gjør de i kina og india da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pottetrening; vi har egentlig ikke tenkt over det enda. Vi vet aldri når han bæsjer, vi bare lukter det etterpå :ler:

Jeg tror ikke pottetrening tidlig er det som gjør det store utslaget ang å bli tørr tidlig. Jeg tror hovedgrunnen til at unger ble tørre tidligere før er fordi da var mor hjemmeværende når unger var 1 1/2 - 2 år og kunne bruke tid på pottetrening. Barnehagetantene har dessverre ikke tid, og bare putter på en bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle barn har tydelige signaler, og da blir det straks vanskeligere å drive EC, for de som ønsker det.

I India lar de hvertfall barn gå i veikanten, over toalett osv. Det er klart at det er bleiebrukende barn der også, landene moderniseres jo. I Kina har de jo disse berømmelige tissebuksene også. :fnise:

Men det er klart det er endringer på gang. Jeg tror nok bleiene har funnet sin plass i storbyene, hvor de før drev med tradisjonell oppbringing av barna.

Jeg driver ikke EC når han skal tisse, fordi det er helt umulig for meg å lese han på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tøybleier er det klin umulig å kjenne bæsjelukt, også så nå må jeg nesten ta henne på fersk gjerning dersom hun ikke trår til på morgenen. :ler: Signalene er ikke til å ta feil av; hun presser og står i så hun blir salig i blikket og av og til rød i ansiktet. :fnise:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tøybleier er det klin umulig å kjenne bæsjelukt, også så nå må jeg nesten ta henne på fersk gjerning dersom hun ikke trår til på morgenen. :ler: Signalene er ikke til å ta feil av; hun presser og står i så hun blir salig i blikket og av og til rød i ansiktet. :fnise:

:fnise:

Det har vel skjedd ett par ganger her og, men som regel ligger han nok og trykker i smug - passer på når han ligger på teppet sitt og vi holder på på kjøkkenet eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker mme: hørt at noen bruker vannkoker for å koke vannet. Går det også å koke vannet i microbølgeovnen?? Vet at man KAN koke vann i microen altså, men gjør noen av dere det? Går jo mye raskere enn på komfyren. Jeg koker opp vann på komfyren og lar det koke en stund for å sterilisere det. Trodde det var noe alle gjorde, men så leste jeg at noen har vannkoker ved siden av senga for å slippe stå opp og koke vann på natta....Da blir vel ikke vannet sterilisert :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har faktisk ikke tenkt over at man kan koke vannet på andre måter enn i vannkoker jeg...

Men jeg har også ett spørsmål til dere som gir mme, hvor mye gir dere til hvert måltid? (Når babyene var/er ca 5 mnd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har induksjonsovn, så det går salig fort å koke vann på plata. :nigo:

G spiser rundt 160-180 ml pr. flaske om dagen, 130 til første frokost, og ca. 200 til første nattmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker mme: hørt at noen bruker vannkoker for å koke vannet. Går det også å koke vannet i microbølgeovnen?? Vet at man KAN koke vann i microen altså, men gjør noen av dere det? Går jo mye raskere enn på komfyren. Jeg koker opp vann på komfyren og lar det koke en stund for å sterilisere det. Trodde det var noe alle gjorde, men så leste jeg at noen har vannkoker ved siden av senga for å slippe stå opp og koke vann på natta....Da blir vel ikke vannet sterilisert :sjenert:

Koker opp vann på kvelden, har det i en god termos (som ikke er brukt til kaffe etc) og har da varmt vann klart når E vil ha mat på natta :)

Og så har jeg alltid kokt, avkjølt vann i kjøleskapet som jeg blander i for å få riktig temperatur.

Tar meg 2-3 minutter å fikse flaske på natta.

Jeg har faktisk ikke tenkt over at man kan koke vannet på andre måter enn i vannkoker jeg...

Men jeg har også ett spørsmål til dere som gir mme, hvor mye gir dere til hvert måltid? (Når babyene var/er ca 5 mnd...)

Dette er sånn ca hva vi gir:

Natta: 2x 165ml

08-tiden: 100-130ml

11-tiden: grøt + 10-100ml

14-tiden: 165ml

17-tiden: 165ml

19-tiden: 100-165ml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir masse forskjellig. Kalv, potet og brekkbønner. Kylling, ris og gulrot. Nudler, mais og skinke. Lapskaus. Lasagne. Rødspette

og ris. Sei og potet. Husker ikke alt i farten (vi kjøpte mange forskjellige smaker i Sverige..) Alt går ned på høykant. Det eneste han ikke har likt til nå er potetmos alene.

Ingen tenner her heller. Var på helsestasjon i dag på 6 mnd kontroll og helsesøster sa hun enda ikke hadde sett en unge som ikke hadde fått tenner.... :ler:

Skikkelig gråting skjer gudskjelov sjelden her, så vi lar han ikke ligge og gråte. Sutring kan han derimot ligger kanskje 3-5 minutter med før vi gjør noe hvis det er på dagtid og han er våken. Er det på natta eller ved leggetid, går vi inn så fort han lager lyd, men bare inn med smokk og rett ut igjen.

-----

6 mnd kontroll i dag. 71 cm og 9,7 kg. Stor, fin og aktiv gutt. Legen undersøkte alle kriker og kroker, og i hans ord; finner ikke noe gæ'ernt med gutten jeg... ;)

Stor gutt ja - litt artig, for akkurat så lang og tung var eldstemann til sin 6 mnd-kontroll! :)

Mini blir nok ikkje så stor - han var 8,5 kg no til 5-mnd. Han blir nok rundt 9 kg til 6 mnd-kontrollen.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pottetrening, så syns eg det verkar litt vel styrete å drive med det på så små ungar som våre. Må innrømme at det å drive å "lese signaler" fra når ungen tissar og bæsjar, høyres ganske "fritidsproblem-aktig" ut :forvirret: Eg har betre ting å drive med i alle fall... :sjenert: Men for all del, kvar si lyst.

Me skal starte med pottetrening på eldstemann no, han er 22 mnd, og me håper han er dagtørr til sumaren.

Eg er heilt einig i at mange bør starte pottetrening tidlegare altså, berre så det er sagt. Me ville gjerne ha starta litt før me og - rundt 1,5 år syns eg høyrest fornuftig ut. Men me har bad i kjellaren, og det er kjempeupraktisk å ta med ungen ned dit (iskaldt, bratt trapp osv)... Dei er berre på badet når dei skal bade. Men no held me på å byggje på og då får me nytt bad om ein månad. Gler meg ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...